خوردن جگر در دوران بارداری آیا برای زنان و برای جنین ضرر دارد؟

آیا خوردن جگر در بارداری برای جنین ضرر دارد؟ ، اگر در طول دوران حاملگی جیگر خوردیم چکار کنیم؟ ، خوردن جگر در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟ مصرف جگر در بارداری خطرناک است؟ با ما همراه باشید تا جواب سوالات خود را دریافت کنید .

خوردن جگر در دوران بارداری ضرر دارد؟

 

شاید پس از چند روز بی‌میلی به غذا خوردن، خوردن جگر هم اشتهای‌تان را تحریک کند و هم توان از دست رفته‌تان را به شما برگرداند، اما متخصصان می‌گویند حتی برای از بین بردن ضعف‌تان در این روزها یا برای فرونشاندن ویارتان، حق ندارید به خوردن جگر روی بیاورید .

از نظر آنها برخی از غذاهایی که به اشتباه آنها را تقویت‌کننده و پرخاصیت تلقی می‌کنیم، می‌توانند به سلامت شما و جنین‌تان آسیب بزنند پس تا بسته شدن پرونده دوران بارداری‌ تان با وسواس بیشتری منوی غذایی‌تان را انتخاب کنید و از مصرف آنچه در ادامه مطلب آورده‌ایم پرهیز کنید.

خوردن جگر در دوران بارداری ممنوع است ؟

باید مکمل ویتامین A را با احتیاط مصرف کنید! علاوه بر این که در خوردن جگر باید احتیاط کنید بهتر است حواستان به مکملهای ویتامینی که مصرف می‌کنید هم باشد تا سطح ویتامین A آن بیش از حد مجاز نباشد زیرا در دوران بارداری خوردن آنها مجاز نیست.

در دوران بارداری چقدر می توان جگر خورد؟

بهترین کار این است که پیش از  مصرف هرگونه مکملی با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است در موارد برخی مواد غذایی که برای بدن مفید هستند در دوران بارداری ضرر داشته باشند .

به یاد داشته باشید این اقدام احتیاطی را درباره مکمل‌های روغن مایع هم داشته باشید چون روغن ماهی یا از بدن ماهی تهیه شده یا از کبد ماهی و حتما میدانید که نباید از مکملهایی که از کبد ماهی تهیه شده استفاده کنید چون روغن کبد ماهی غلظت بسیار بالایی از رتینول را دارد.

ویتامین A را از کجا تامین کنید

شما نیاز به مقدار لازم و کافی ویتامین A در طول دوران بارداری دارید چون این ویتامین برای پوست، چشم، و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. ویتامین A به دو شکل وجود دارد

خوردن جگر و عوارض آن در طول دوران بارداری چیست

پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را نیز حتما بخوانید :

فواید خوردن شلغم قبل از بارداری در دوران بارداری و شیردهی

روش های موثر برای درمان رفلکس معده در دوران بارداری

علت ورم کردن بدن در دوران بارداری چیست؟

لیست غذا های مناسب در دوران بارداری

خوردن جگر به دلیل خطرات ویتامین A بیش از حد در دوران بارداری ممنوع است

برخی مطالعات نشان داده است سطح بالای ویتامین A میتواند منجر به نقص جنین شود. بهترین اندازه استفاده از ویتامین A برای یک خانم باردار روزانه  2565 واحد بین المللی است.

در تحقیقی که انجام شد مشخص شد زنانی که در طول دو ماهه اول دوران بارداری بیش از 10 هزار واحد بین المللی ویتامین A مصرف کردند دوبرابر بیشتر در معض خطر نقص جنینی قرار داشتند. از سوی دیگر مشخص نیست مصرف کم این ویتامین میتواند با نقص جنینی مرتبط باشد یا نه.

اما تنها ویتامین A موجود در جگر نیست که باید دلیل پرهیز شما از آن باشد؛ متخصصان می‌گویندخوردن جگر گوسفند یا مغز آن‌که از خوراکی‌های محبوب ایرانی‌ها هستند، در خود باکتری «لستریا» دارند و بر جنین در حال رشد اثر منفی می‌گذارند، حتی می‌توانند باعث سقط جنین یا مرده‌زایی شوند.

اگر در بارداری جگر گوسفند خوردیم چکار کنیم؟

میزان ویتامین آ موجود در جگر چقدر باشد در بارداری ضرر دارد؟

بهتر است بدانید که مصرف 85 گرم جگر گوشت حاوی 27 هزار واحد بین المللی ویتامین A است و همین مقدار جگر مرغ نیز 12 هزار واحد بین المللی ویتامین A دارد.

اگر مکمل مصرف میکنید نباید محتوای ویتامین A در آن بیش  از 5 هزار واحد بین المللی باشد.

دقیقا به همین علت است که می گویند خوردن جگر در دوران بارداری خوب نیست .

خوردن آب هویج و هویج نیز کم دستی از خوردن جگر ندارد

هویج: درست است که مصرف هویج در دوران بارداری ممنوع نیست اما اگر برای تقویت خودتان هر روز یک لیوان آب هویج می‌خورید، با دریافت بیش از اندازه ویتامین A به جنین‌تان آسیب می‌زنید. پس بیشتر مراقب خوراک تان باشید.

خوردن جگر در بارداری آیا ظرر دارد؟

جدا از ضرر های خوردن جگر که برای زنان باردار مناسب نیست برای افراد عادی دارای فوایدی نیز هست که در زیر به فواید و ضرر های این ماده غذایی لذیذ برای زنان در غیر دوران بارداری می پردازیم :

خواص جگر گوسفندی در غیر دوران بارداری زنان

توجه داشته باشید که خوردن جگر گوسفند در دوران بارداری ضرر دارد و توضیحات زیر برای زنان غیر باردار بوده

خوردن جگر سیاه گوسفند باعث انتقال ویتامین های حیاتی زیر به بدن می شود .

  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • ویتامین D
  • ویتامین های گروه B شامل
  • B1,B2,B6,B12

می باشد و همچنین سرشار از املاحی چون آهن، اسید فولیک و روی و پروتئین است. جگر سیاه گوسفند که در واقع همان کبد گوسفند است برای بیماران دارای کلسترول بالا توصیه نمی شود اما در صورت عدم ابتلا به این بیماری کسانی که کم خونی یا فقر آهن دارند می توانند هفته ای دو بار جگر میل کنند. چربی جگر سیاه نصف گوشت قرمز است.

به قسمت ریه یا شش گوسفند جگر سفید گفته می شود که دارای پروتئین بسیاری می باشد که از این نظر حائز اهمیت است. پروتئین موجود در جگر سفید به رشد بدن و عضلات کمک زیادی می کند و چربی کمتری نسبت به جگر سیاه دارد. ارزش غذایی جگر سفید کمتر از جگر سیاه است و کالری کمتری دارد.

خوردن جگر در دوران بارداری

خواص درمانی جگر سیاه گوسفند

سرشاز از آهن و ویتامین B12 که برای درمان کم خونی بسیار موثر است.
دارای ویتامین A که برای درمان و جلوگیری از خشکی پوست خشکی چشم و شب کوری مفید است.
حاوی روی است که برای رشد کودکان حیاتی می باشد.
جگرسیاه دارای ویتامین های E و D نیز هستکه برای رشد استخوان و درمان پوکی استخوان مفید است.

مضرات جگر گوسفندی چیست؟

خوردن جگر گوسفند جدا از عوارضی که در دوران بارداری دارد و باعث اختلال و نقص عضو جنین می شود ، مصرف بیش از حد جگر سیاه گوسفندی برای افراد دیگر نیز می تواند خطرناک باشد زیرا ممکن است موجب جذب کلسترول بیش از نیاز طبیعی و بالا رفتن آن در بدن شخص شود. همچنین ممکن است بر اثر مصرف بیش از حد جگر سیاه، آهن در بافت کبد و کلیه بیش از حد تجمع یافته که باعث آسیب به این اندام ها می شود.

آقایان از این نظر بیشتر در خطر هستند و مصرف زیادی جگر ممکن است باعث بالا رفتن موسیستئین در بدن آن ها شود که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *