فواید خوردن شلغم قبل از بارداری در دوران بارداری و شیردهی

خوردن شلغم قبل از بارداری و خوردن شلغم خام و خوردن شلغم و خوردن شلغم در شیردهی و خوردن شلغم در دوران شیردهی و خوردن شلغم در زمان بارداری و خوردن شلغم برای نوزاد و خوردن شلغم در دوران بارداری و خوردن شلغم خام در بارداری

فواید خوردن شلغم در دوران بارداری و شیردهی

شلغم چیست؟

شَلْغَم سبزی ریشه‌ای است به رنگ سبز و سفید یا بنفش و با برگ‌هایی ناصاف و بریدگی‌های زیاد. ریشهٔ آن غدّه‌ای و به شکل‌های گرد یا دراز به رنگسفید با لکه‌های بنفش می‌باشد. شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی‌اش ارزنده‌است، بلکه از حیث سایر ویژگی‌های غیر غذایی هم سرآمد بوده و در زمره سبزی‌های مهم شمرده می‌شود.

شلغم نوعی محصول کشاورزی است که ریشه آن مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، شلغم بخشی از خانواده کلم ها محسوب می شود. این گیاه با نام “Neep” در بخش شمالی اسکاتلند و انگلستان مشهور است. همچنین، شلغم یک منبع غنی از انواع ویتامین ها، به خصوص ویتامین C می باشد.
شلغم، گیاهی است که گوشت داخلی آن همیشه به رنگ سفید می باشد. اما پوست بیرونی آن به رنگ های متفاوتی بوده و می تواند به رنگ بنفش یا صورتی و گاهی اوقات هم به رنگ قرمز باشد. به یاد داشته باشید که رنگ پوست شلغم بستگی به میزان تابش نور خورشید دارد. در نهایت، یادتان باشد که این گیاه مخروطی شکل بوده و دارای طعمی مانند خردل است. همچنین، برخی از انواع شلغم ها دارای طعم تند با کمی شیرینی و یا تلخی هستند.

شلغم گیاهی است پرخاصیت که عطر و طعمی تند و تیز دارد و به آنتی بیوتیک گیاهی مشهور است. با خواص شلغم و تاثیر خوردن شلغم در بارداری آشنا شوید.

همیشه به محض اعلام بارداری یک زن؛ خانواده و دوستان شروع به مشاوره‌دادن درباره رژیم‌های غذایی مناسب دوران بارداری نموده و درباره انواع خوراکی‌ها نسخه‌های متفاوت می‌پیچند. این مشاوره‌ها شامل انواع مواد غذایی است که مادر باردار مجاز به مصرف آن‌ها در رژیم غذایی خود در طی نه ماه دوران بارداری است و همچنین، شامل مواردی می‌شود که مادر باید از مصرف آن‌ها در طی این دوران حساس اجتناب نماید.

گاهی، نظرات متفاوت اطرافیان در مورد بایدها و نبایدهای غذایی شما را به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه کمی گیج می‌کند به همین دلیل توصیه می‌شود در این دوران حتما تحت نظر یک پزشک متخصص تغذیه قرار بگیرید تا دچار سردرگمی و اشتباه نشوید. همچنین می‌توانید به سایت‌ها و مقالات معتبر رجوع کرده و اطلاعات عمومی خود را بالاتر ببرید.

یکی از مواردی که ممکن است به آن بر بخورید، حجم اطلاعاتی است که درباره خواص مواد غذایی مختلف و بایدها و نبایدهای مصرف آن‌‌ها در دوران بارداری وجود دارد. در ادامه قصد داریم شما را با کلیتی درباره شلغم، خواص شلغم و تاثیر خوردن شلغم در بارداری بر جنین و مادر آشنا کنیم.

شلغم:
شلغم گیاهی است به رنگ سبز و سفید و یا بنفش که برگ‌هایی ناصاف با بریدگی‌های زیاد دارد. عمدتا ریشه متورم این گیاه که از خانواده شب بوهاست مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برگ آن نیز دارای خواص بسیار زیادی است.

ریشه شلغم غده‌ای و به شکل‌ گرد و یا دراز به رنگ سفید با لکه‌های بنفش می‌باشد. شلغم از نظر دارا بودن ویتامین و خواص معدنی‌، ارزش بسیار زیادی دارد، همچنین از لحاظ سایر ویژگی‌های غیرغذایی نیز سرآمد بوده و جزو سبزی‌‌جات مهم و مفید محسوب می‌شود.

اکثر ما شلغم را به طعم تند و تیز و بوی نامطبوع آن می‌شناسیم و حتی از شنیدن نام آن نیز به یاد سرماخوردگی و مریضی میفتیم اما خوب است بدانید که هم ریشه و هم برگ شلغم دارای خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هستند که شاید کمتر داروی شیمیایی بتواند چنین مزایایی برای بدن داشته باشد.

برگ شلغم حاوی ترکیبات و موادمغذی بیشتری نسبت به ریشه آن است اما عمدتا موقع تمیز‌کردن شلغم، دور ریخته می‌شوند و نادیده گرفته می‌شوند.

 

خواص شلغم چیست؟

–  خوردن شلغم در دوران شیردهی بسیار مفید است
– شلغم دارای خواص درمانی فراوانی از جمله مدر بودن، حل کننده بعضی سنگ‌های ادراری، ضد التهاب مثانه و ضد نقرس می‌باشد.

– شلغم دارای ترکیبات گوگردی است و به همین دلیل دارای خاصیت ضد میکروب و ویروس نیز می‌باشد. پختن شلغم در مناطق سربسته باعث تبخیر مواد گوگردی آن و در نتیجه کاهش میکروارگانیزم‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌شود.

– مصرف خوراکی شلغم در زمستان در جلوگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا موثر می‌باشد.

– از شلغم می‌توان محصولی تهیه نمود که به عنوان ضد سرفه و خلط آور بسیار مفید است. برای این کار باید شلغم را رنده کرده و هم وزن آن با عسل داخل ظرفی ریخته و بپزید. از این مخلوط می توان روزی چندین مرتبه و هر وعده یک قاشق غذاخوری مصرف نمود. این مخلوط برای کودکان نیز مفید می‌باشد.

– یکی دیگر از خواص شلغم، خاصیت برطرف‌کنندگی سرفه، نرم‌کنندگی سینه، معده و روده‌هاست.

– شلغم اشتها را تحریک می‌کند و سرشار از ویتامین‌های آ،ب، ث است.

– ویتامین آ موجود در شلغم نور چشم را زیاد و قوه بینایی را زیاد می‌کند و درمان ‌کننده شب‌کوری است.

– مقاومت پوست و مخاط در برابر میکروب‌ها مخصوصا ویروس سرماخوردگی و جذام زیاد می­کند.

– در شلغم گوگرد وجود دارد که این ماده به کمک ویتامین آ سنگ‌های مثانه، کلیه و کبد را خرد و از پیدایش آن­‌ها جلوگیری می‌­کند.

– ویتامین ب موجود در شلغم درمان کم‌خونی است.

– ویتامین “ث” موجود در آن ضد خون‌ریزی است و خستگی را برطرف می‌کند. ویتامین “ث” ضد سرماخوردگی است و مانند پنی­سیلین، میکروب‌­کش قوی می­‌باشد.

– شلغم برای افرادی که معده ضعیف دارند دیر هضم و نفاخ است و هرچه کوچک­تر باشد و بهتر پخته شود این عیب در آن کمتر است.

– شلغم مقوی و اشتها آور است.

– خوردن شلغم ضعف جنسی را درمان کرده و اسپرم را زیاد می‌کند.

– ترشی شلغم یکی از بهترین انواع ترشی است زیرا مقوی معده و روده ها و اشتها آور است.

– خوردن تخم شلغم به صورت سرخ‌شده در درمان ضعف جنسی موثر است.

– خوردن آب شلغم برای درمان گلو درد و درمان جوش صورت مفید است.

– افرادی که حافظه ضعیف دارند باید شلغم را به صورت خام یا پخته مصرف کنند زیرا شلغم حافظه را تقویت می‌کند.

– شلغم برای رشد و نمو استخوان‌ها مفید است، بنابراین زنان باردار و شیرده حتما باید از آن به روش‌های مختلف استفاده کنند.

آیا شما می توانید در دوران بارداری شلغم بخورید ؟

در ابتدا، لازم است بدانید که شما مادر باردار می توانید شلغم را در کل دوران بارداری خود مصرف کنید، چون مصرف آن هیچ گونه اثرات جانبی خطرناکی در بدن شما و فرزند داخل رحمتان ایجاد نخواهد کرد. با این حال، یادتان باشد که اگر شما به مصرف انواع کلم ها آلرژی دارید، حتما قبل از مصرف شلغم با دکتر معالج خود مشورت کنید.

فواید خوردن شلغم در بارداری:

گیاه شلغم دارای فواید بسیاری بوده و در همه سنین، برای سلامتی انسان مفید می باشد. مصرف این گیاه در دوران بارداری زنان هم خواص درمانی خاصی را به خود فرد و جنین داخل رحم او ارائه می دهد که نباید نادیده گرفته شود. مهم ترین مزایای مصرف شلغم توسط مادران باردار عبارتند از:

1. خوردن شلغم در بارداری با سرطان مبارزه میکند :

نتایج مطالعات اخیر دانشمندان ثابت کرده است که مصرف انواع کلم ها و شلغم توانایی خاصی به بدن انسان برای مبارزه با بیماری سرطان می دهد، زیرا این گیاهان دارای ترکیب سولفورافان می باشند. البته، به عنوان یک خانم جوان فراموش نکنید که سبزیجات دیگری هم مانند گل کلم و کلم برگ حاوی این ترکیب بوده و طعم تلخی هم به این نوع سبزیجات می دهد. اما، همین ترکیبات موجود در شلغم و انواع کلم ها توانایی خاصی برای مبارزه با سرطان در بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد ارائه می دهد.

2. حفظ سلامتی ریه ها با خوردن شلغم در بارداری:

خوردن شلغم برای سلامت ریه های انسان، به ویژه زنان باردار بسیار مفید است. در واقع، شلغم حاوی ویتامین C زیادی می باشد که به حفظ سلامت ریه های زنان باردار کمک زیادی کرده و در درمان مشکلات موجود در بدن این افراد مفید خواهد بود. در نهایت، یادتان باشد که مصرف شلغم برای همه مادران باردار، به ویژه مادران باردار سیگاری که به طور منظم از این محصول دخانیاتی استفاده می کنند، لازم و ضروری است.

3. دفع سموم بدن مادر با خوردن منظم شلغم در بارداری:

اگر شما فردی هستید که از اجابت مزاج نامنظم در دوران بارداری خود رنج می برید، بدانید که با قرار دادن گیاه شلغم در رژیم غذایی بارداری روزانه خود می توانید به هضم راحت غذا کمک کرده و سلامت بدنتان را تضمین می کنید. فیبر موجود در این گیاه سبب کاهش مشکل یبوست در بدن شما می شود.

4. افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن با خوردن شلغم در بارداری:

اگر شما مادر باردار می خواهید که مقاومت بدن خود را افزایش داده و در برابر بیماری ها مختلف به راحتی مقاومت کنید، خوردن شلغم را فراموش نکنید. در واقع، همه زنان باردار که می خواهند سیستم ایمنی قوی-تری داشته باشند، باید گیاه شلغم را در دوران بارداری خود به میزان زیادی مصرف کنند، زیرا خوردن شلغم باعث ارتقا سیستم ایمنی بدن این مادران شده و توانایی آن ها را برای مبارزه با انواع عفونت ها افزایش خواهد داد.

شاید از برخی از افراد شنیده باشید که نباید در دوران بارداری گلابی بخورید، برای اینکه صحت این گفته را بفهمید، آیا خوردن گلابی در دوران بارداری مضر است؟ را بخوانید.

خواص شلغم آنقدر زیاد است که می توان گفت برای هر دردی درمان است و اگر مردم می دانستند که شلغم چقدر فایده درد تمام باغچه های خانه خود را شلغم میکاشتند و هر روزه از آن استفاده می کردند .شلغم گیاهی است با برگ های ناصاف و بریدگیهای زیاد به رنگ سبز و سفید، ریشه آن غده ای و به شکل های گرد و یا دراز به رنگ سفید با لکه های بنفش می باشد.

میوه شلغم مانند غلافی باریک و دراز است که در آن چند دانه سیاه وجود دارد . شلغم در هوای سرد بسیار خوب رشد می کند و شاید علت آن که برای درمان بیماری هایی که در فصل سرما زیاد است و بیماریهای تنفسی بکار می رود، همین باشد.

11 فایده دیگر خوردن شلغم در بارداری :

• خوردن شلغم در بارداری به رفع مشکلات استخوان ها و مفاصل در بدن زنان کمک زیادی می کند.
• خوردن شلغم وضعیت قلبی عروقی مادران باردار را بهبود می بخشد.
• اگر فردی به طور منظم شلغم را در دوران بارداری خود مصرف کند، شانس مبتلا شدن به پوکی استخوان را در بدن خود کاهش می دهد.
• خوردن شلغم باعث کاهش شانس ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید در دوران بارداری زنان می شود.
• علاوه بر این موارد، مواد مغذی موجود در گیاه شلغم به تولید بافت همبند در داخل بدن انسان، به ویژه زنان باردار کمک زیادی می کند.
• برخی محققان معتقد هستند که مصرف منظم شلغم احتمال بروز زوال شناختی را در انسان، به ویژه مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد کاهش می دهد.
• به عنوان یک مادر جوان و بی تجربه یادتان باشد که مصرف منظم گیاه شلغم باعث بهبود رشد موهای زنان باردار و فرزند داخل رحم این افراد شده و قدرت بینایی را هم در بدن آن ها افزایش می دهد. همچنین، مصرف منظم گیاه شلغم برای درمان بیماری های پوستی و کبدی زنان باردار نیز بسیار مفید است.
• مصرف منظم گیاه شلغم به حفظ عملکرد مناسب سیستم عصبی انسان، به ویژه مادران باردار و فرزند داخل رحم آن ها نیز کمک زیادی می کند.
• شلغم گیاهی است که در حفظ سطح فشار خون انسان، به ویژه مادران باردار بسیار مفید می باشد.
• همچنین، مصرف منظم گیاه شلغم به حفظ تعادل مایعات بدن زنان باردار نیز کمک فراوانی می کند.
• ریشه این محصول دارای کالری کمی است. بنابراین، اگر شما هم قصد دارید تا وزن خود را در طی دوران بارداری کاهش دهید، حتما گیاه شلغم را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

ویتامین های موجود در شلغم :

شلغم، گیاهی است بسیار پرخاصیت که مصرف آن برای سلامتی مادر باردار و جنین بسیار مفید می‌باشد. از جمله مواد مغذی موجود در شلغم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• ویتامین A، C، E، K
• فولات
• مس
• فیبر
• پروتین
• ریبوفلاوین
• پیریدوکسین
• نیاسین
• پتاسیم
• فسفر
• سدیم
• روی
• منگنز
• منیزیم
• اهن
• کلسیم
• امگا 3 و چربی
• اسید پانتوتنیک

خوردن شلغم در بارداری، خواص شلغم، عوارض شلغم در بارداری، خاصیت شلغم، شلغم و بارداری

اهمیت خوردن شلغم در بارداری:

– خوردن غذاهایی مانند جگر کبابی و شلغم به همراه دیگر غذاها از جمله آبگوشت، سیرابی، کله پاچه و سبزیجات موجب تغذیه، تکثیر و ماندگاری دایم سلول‌های مغزی و استحکام استخوان مادر و جنین می‌شود.

– خوردن شلغم به دلیل داشتن کلسیم و فسفر برای رشد و نمو و استحکام استخوان‌ها بسیار مفید است لذا خوردن آن به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود.

– اگر می‌خواهید در دوران بارداری مقاومت بدن خود را افزایش داده و در برابر بیماری‌ها مختلف مقاومت کنید، خوردن شلغم را فراموش نکنید، زیرا خوردن شلغم باعث ارتقا سیستم ایمنی بدن مادران باردار شده و توانایی آن‌ها را برای مبارزه با انواع عفونت‌ها افزایش می‌دهد.

– اگر از اجابت مزاج نامنظم در دوران بارداری رنج می‌برید، بهتر است گیاه شلغم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. خوردن شلغم در بارداری، به هضم راحت‌تر غذا کمک کرده و سلامت بدن شما را تضمین می کنید. همچنین فیبر موجود در این گیاه سبب کاهش مشکل یبوست می‌شود.

– خوردن شلغم برای سلامت ریه‌ها به ویژه در دوران بارداری بسیار مفید است. شلغم حاوی ویتامین C زیادی است که به حفظ سلامت ریه‌های زنان باردار کمک زیادی خواهد کرد. مصرف شلغم به طور کلی برای همه مادران باردار، به ویژه زنان بارداری که سیگار می‌کشند لازم و ضروری است.

– مصرف شلغم به دلیل داشتن ترکیب سولفورافان، توان مبارزه با بیماری سرطان را به بدن شما خواهد داد. البته سبزیجات دیگری مانند گل کلم و کلم برگ نیز حاوی این ترکیب بوده و طعم تلخ آن‌ها نیز به دلیل وجود همین ماده است. این ترکیبات در شلغم توانایی مبارزه با سرطان در بدن زنان باردار و جنین داخل رحم را به دنبال خواهد داشت.

نکته:
خوردن شلغم در بارداری برای مادرانی که مبتلا به کم‌ کاری تیروئید هستند ممنوع است. این افراد باید از مصرف زیاد مواد غذایی گواتروژن پرهیز کنند و سبزیجات را به صورت پخته مصرف نمایند. مواد غذایی گواتروژن‌دار شامل انواع کلم، شلغم، روغن گلزا (کانولا) ، بادام زمینی، ارزن و سویا است.

با جمع‌بندی آنچه گفته شد، به این نتیجه می‌رسیم که شلغم با دارا بودن خواص منحصربه‌فرد و عالی، هم برای افراد عادی و هم برای زنان باردار و جنین داخل رحم آن‌ها بسیار مفید است و نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

نینی بان
مامانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *