اقدامات و کارهایی که باید قبل از بارداری انجام داد و چه خوراکی بخوریم؟

کارهایی که باید از بارداری انجام داد و اقدامات قبل از بارداری که باید انجام دهید و چه کار هایی را باید قبل از اقدام به بارداری انجام دهید و مواد غذایی و چه خوراکی هایی که باید بخوریم و چه قرص ها و داروهایی را نباید بخوریم؟
دوستان عزیز توجه بفرمایید که در این پست سعی شده بصورت گلچین و مهمترین نکات اقدامات قبل از بارداری و کارهایی که باید انجام دهید را بصورت خلاصه مختصر و مفید در اختیارتان قرار دهیم امیدواریم که با استفاده از این نکات در آینده بتوانین نوزادان سالم بدنیا آورده و بچه های مفید برای این جامعه را تربیت و بزرگ نمایید.
قبل از بارداری چه کار باید بکنیم؟
قبل از بارداری چه چیزهایی باید بخوریم

اقدامات و کارهایی که باید قبل از بارداری انجاد دهید

این مواد غذایی باید در بارداری مصرف شوند

امگا ۳: این اسیدهای چرب برای رشد مغز و سیستم عصبی مرکزی حیاتی هستند و می‌توانند خطر افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد. بهترین منابع: ماهی سالمون، ماهی کولی، بذرکتان، روغن بذرکتان و گردو.

کولین: این ترکیب شبه ویتامین B نقش مهمی در رشد مغز جنین داشته و از بروز نقص‌های مربوط به نخاع جلوگیری می‌کند. بهترین منابع: گوشت قرمز (به استثنای جگر که زنان باردارنبایند بخورند)، جگر مرغ، تخم‌مرغ، دانه سویا و گیاهک گندم.

فیبر: یک رژیم پرفیبر نه تنها از بروز مشکلات متداول بارداری مثل یبوست و هموروئید جلوگیری می‌کند بلکه به آزادسازی گلوکز در خون نیز کمک کرده و باعث می‌شود تعادل انرژی بیشتری داشته باشید. بهترین منابع: غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات.

کلسیم: برای استخوان‌هایتان خوب است و زنانی که در رژیم‌غذایی خود به اندازه کافی کلسیم مصرف نکنند، بیشتر دچار مشکلات بارداری مثل فشارخون بالا و پره‌اکلامپسی می‌شوند. بهترین منابع: شیرکم چرب، پنیرهای سفت، ماست.

اقدامات قبل از بارداری و کار باید بکنیم؟

قبل از بارداری چه کارهایی انجام دهیم

قبل از بارداری چی بخورم

لیست مواد غذایی ممنوعه برای زنان باردار که نباید بخورند

زعفران: زعفران یکی از شناخته شده‌ترین مواد غذایی است که مصرف بیش از حد آن موجب سقط جنین می‌شود.
تخم شوید: تخم شوید از قدیم به عنوان یک داروی قاعده آور استفاده می‌شده است و احتمالاً به دلیل تحریک هورمون‌هایی که عامل شروع قاعدگی و نیز انقباض عضلات رحمی هستند باعث سقط جنین می‌شود.

کافئین: سال‌های زیادی است که گفته می‌شود مصرف مقدار زیاد کافئین در روز (چه از طریق قهوه، چای، نوشابه، شکلات یا نوشابه‌های انرژی‌زا) در طول دوران بارداری با خطر سقط‌جنین همراه است و تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ انجام گرفت، آن را تأیید می‌کند.

پنیر نرم: بهتر است از مصرف پنیرهایی مثل پنیر فتا، پنیر بز و سایر پنیرهای نرم خودداری کنید. اما چرا؟ چون ممکن است پاستوریزه نباشند و آلوده به لیستریا باشند، باکتری که می‌تواند موجب مسمومیت غذایی شود.

گوشت: محصولات فریز شده و منجمد ممکن است آلوده به لیستریا باشند. به همین دلیل، گوشت‌ها را در آب جوش انداخته و بجوشانید تا باکتری‌های آن کشته شود و موقع پخت حتماً انواع گوشت را کامل بپزید. این گوشت‌ها ممکن است آلوده به توکسوپلاسموز باشند که انگلی است که موجب یک نوع عفونت می‌شود و با اینکه نادر است اما ممکن است موجب مرده به دنیا آمدن نوزاد یا یک مشکل حاد برای سلامتی شود.

ماهی: جیوه که در بسیاری از ماهی‌ها وجود دارد برای بچه خطرناک است. جیوه یک سم عصبی است که رشد مغز جنین را مختل می‌کند. زمانیکه جیوه از آلودگی وارد آب دریا می‌شود.

قبل از بارداری وزن اضافیتون رو کم کنید

اگه میخواین بچه دار بشین و اضافه وزن دارین سعی کنین که وزن کم کنین. وزن زیاد هم برای مادر و هم برای بچه ضرر آوره. میتونه منجر شرایط ناگواری مثل سقط جنین، فشار خون بالا، زایمان زودرس و … بشه. آزمایشات نشون داده که کودکان با مادر چاق بیشتر با دیابت و مرض چاقی روبرو میشن. بنابراین ضروریه که خودتون و بدنتون رو برای بارداری آماده کنین.

قبل از بارداری چه غذاهایی بخوریم

قبل از بارداری چه ویتامین هایی بخوریم

قبل از بارداری غذاهای دارای فولیک اسید بخورین

قبل از بارداری چه داروهایی مصرف کنیم؟ فولیک اسید میتونه عوارض جانبی زایمان رو کاهش بده. حتی پزشکان توصیه میکنن که به خاطر خواص مثبتی که روی سلامتی مادران داره روزانه 300 تا 400 میلی گرم فولیک اسید مصرف کنین. شما میتونین دانه های کامل گندم، غلات، سبزیجات خوب و مرکبات خوشمزه رو به خاطر داشتن مقدار مناسب اسید فولیک به رژیم روزانه خودتون اضافه کنین. سابقه و رژیم غذایی خودتون رو به یه پزشک بگین تا مقدار دقیق فولیک اسیدی که نیاز دارین رو برای شما محاسبه کنه.

مصرف داروها در دوران بارداری

چه قرص ها و داروهایی را می توان در دوران بارداری مصرف کرد و چه دارویی را نباید مصرف کرد؟ در دوران بارداری اصولاً به جز برخی ویتامینها و مکملهای غذایی تجویز سایر داروها باید با احتیاط صورت گیرد زیرا خطر سقط جنین یا ایجاد ناهنجاریهای مادرزادی جنین وجود دارد.

؛ داروهای خطرناک در دوران بارداری

استامینوفن
آسیکلوویر
داروهای ضد تهوع (مثل اندانسترون و متو کلوپرامید)
آسپارتام
آسپرین با دوز پایین
آرام‌بخشهای ملایم (مثل مپروبامات، کلردیازپوکساید و فلوکسیتین)
پنی سیلین، سفالکسین، اریترومایسین و چند آنتی بیوتیک دیگر
زایوودین
قرص‌های ضد بارداری
ایبوپروفن (بروفن) به جز در سه‌ماههٔ آخر بارداری
برخی داروهای ضد فشار خون مانند متیل دوپا
داروهای ضد افسردگی

برای اقدام به بارداری به پزشک متخصص مراجعه کنین

چند ماه قبل از اینکه برای بارداری اقدام نمایید به پزشک خود مراجعه و درباره موارد زید سوال نمایید:- واکسن یا آزمایشاتی که لازم است انجام دهید. – شروع استفاده از ویتامین های دوران بارداری  – چگونگی کنترل سلامتی تان ٬ در هر شرایطی که دارید – چه داروهایی را در زمان بارداری ٬ به چه میزان و چگونه می توانید استفاده کنید یا نکنید

پزشک شما توانایی این رو داره که زایمان رو برای شما راحت و آسون کنه. پرونده پزشکی شما رو بررسی میکنه و همه مواردی که شما باید طبق برنامه انجام بدین رو به شما ارائه میده. همچنین آزمایش های لازم مثل تست فشار خون و دیابت و … رو انجام میده تا سلامتی فرزند شما رو بیشتر تضمین کنه.

قبل از بارداری چه بخوریم

قبل از بارداری چه کار باید انجام دهیم

برای آمادگی قبل از بارداری ورزش و یوگا تمرین کنین

یوگا و ورزش یکی از بهترین کارها برای زنان قبل و بعد و همچنین در زمان بارداریه. به خاطر فوایدی که داره نه تنها تو کم کردن وزن بهتون کمک میکنه بلکه بهتون توانایی ریکاوری سریع و آسون بعد از زایمان رو میده. دردهای بدن شما و بخصوص درد کمر شما رو کم میکنه. همچنین شما رو از افسردگی بعد از زایمان خلاص میکنه.

قبل از بارداری چه چیزهایی باید بخوریم و چطور ورزش کنیم

 قبل از بارداری چه غذاهایی بخوریم

مراقب و مواظب کالری دریافتی بدن خود باشید

بله! اگر شما دارای اضافه وزن (چه کم و چه زیاد) باشید، باید بیشتر از هر مادر دیگری در دوران بارداری کالری مصرفی خود را تحت نظر کارشناس تغذیه تحت کنترل داشته باشید و سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید. این اضافه وزن در طول بارداری می تواند شدیدتر شود و ریسک ابتلا به بیماری های و اختلالات دوران بارداری را چه برای مادر و چه جنین افزایش دهد. با اینکه در نهایت به علت رشد جنین در رحم وزن شما زیاد خواهد شد، اما این اضافه شدن وزن باید طبق جدول استاندارد باشد و نباید از اعداد این جدول بالاتر نرود. شما میتوانید از راهنمایی‌های کارشناسانرژیم لاغری نیز کمک بگیرید و رژیم غذایی دوران بارداری مخصوص به خود را داشته باشید.

رژیم غذایی سالم و گرم داشته باشین

بارداری نیاز به صرف انرژی زیادی داره و بهتره قبل از باردار شدن به فکر این موضوع باشین. شما باید سبزیجات خوب و غذاهای بسیار مقوی و گرم بخورین. دقت کنین که خوراک شما باید سالم باشه و علاوه بر اون باید تعادل وزنی شما رو حفظ کنه. پس برای قبل از بارداری نیاز به رژیم غذایی مخصوص دارین.

 

در نظر گرفتن بودجه مالی لازم برای نوزاد

شما بهترین ها را برای نوزاد خود می خواهید ٬ پس از هم اکنون شروع به برنامه ریزی نمایید٬ هزینه های مربوط غذای کودک ٬ لباس نوزاد ٬ وسایل بازی و سرگرمی نوزاد ٬ پوشک ٬ تجهیزات لازم و مراجعه به پزشک را در نظر بگیرید و کلا یک برنامه منظم هماهنگ با بودجه ای که دارید را در پیش بگیرید.

قبل از بارداری چه ویتامین هایی بخوریم

قبل از بارداری چه باید کرد

قبل از بارداری برنامه تغذیه سالم داشته باشید و تغذیه مناسب داشته باشید

یکی از بهترین کار هایی که می توانید انجام دهید این است که شروع به خوردن غذا های سالم نمایید. قبل از اینکه باردار شوید از همسر خود بخواهید که برای داشتن برنامه تغذیه سالم ب شما بپیوندد. شما به مقادیر زیادی از پروتئین ٬ آهن ٬ کلسیم و اسید فولیک نیاز دارید بنابراین ترکیبی از میوه ها ٬ خشکبار ٬ سبزیجات ٬ غلات کامل و محصولات لبنی کم چرب را در رژیم غذایی خود جای دهید و از خوردن خوارکی های مثل چیپس ٬ نوشابه های گازدار و سایر غذا های دیگر که فقط کالری خالی هستند پرهیز نمایید.

قبل از بارداری چه باید کرد

قبل از بارداری چکار کنیم

 

سلامت لثه ها و دندان هارو قبل از بارداری چک کنید

آیا می دانید که دندانپزشک هم می تواند به داشتن یک بارداری ایده آل به شما کمک کند؟ قبل از اقدام به بارداری ٬ اطمینان حاصل نمایید که دندان ها و لثه ها یتان سلامتی کامل برخوردار هستند. همین قدر که این قضیه به لبخند شما زیبایی می بخشد برای نوزاد تان هم مهم است. بارداری احتمال ابتلا به بیماری های لثه را افزایش می دهد و بیماری های لثه احتمال زایمان زود رس را بالا می برند. چاره چیست؟ مسواک و استفاده از نخ دندان به صورت مرتب استفاده کنید.

شما باید ارتباط بین لثه و بارداری رو بدونین. در صورت عدم توجه به لثه امکان التهاب لثه و حتی بعد از اون زایمان زودرس وجود داره. بنابراین بهتره که برای مراقبت از خودتون و فرزندتون در مقابل چنین مشکلاتی، لثه هاتون رو یه بار قبل از بارداری معاینه کنین.

از مصرف کافئین از مدتی قبل از بارداری اجتناب کنین

کافئین به عنوان یکی از عوامل سقط جنین به شمار میاد. درسته قطعی نیست اما پزشکان ترجیح میدن که مصرف کافئین رو به روزی حداکثر 200 میلی گرم محدود کنن. اما بهتره که برای اطمینان از مصرف چنین موادی دوری کنین بنابراین تا جایی که میتونین قبل از بارداری کافئین مصرف نکنین.

ترک سیگار قبل از بارداری

اگر عادت به استعمال سیگار دارید زمان مناسبی برای ترک آن است. مصرف سیگار باردار شدن را برای شما سخت می کند و ادامه دادن آن در دوران بارداری احتمال ایجاد مشکلاتی مثل تولد زودرس ٬ وزن کم هنگام تولد و سقط جنین را افزایش دهد. همچنین کودک شما را در معرض خطر سندرم مرگ ناگهانی قرار می دهد. از همسر خود بخواهید که او نیز استعمال سیگار را کنار بگذارد زیرا که استنشاق دود سیگار دیگران هم به قدر کافی خطرناک است٬ در صورت نیاز به کمک برای ترک سیگار با یک پزشک در این زمینه مشورت نمایید.
قبل از بارداری چی بخورم

قبل از بارداری چه بخوریم

پرهیز از مصرف الکل قبل از بارداری

اگر از انواع الکل استفاده می نمایید بهتر است قبل از اقدام به بارداری نوشیدن آن را به طور کامل قطع نمایید. در بعضی از خانم ها استفاده از الکل باردار شدن را خیلی سخت می کند و حائز اهمیت است که بدانید استفاده از الکل در دوران بارداری احتمال ابتلا به نقائص هنگام تولد و یا بروز مشکلات یادگیری را شدیدا بالا می برد اگر قبل از اینکه متوجه بارداری تان شوید از الکل استفاده کرده اید ٬ یکبار نوشیدن مشکلی ایجاد نمی کند ولی بهتر است بدانید که علم و پزشکان هنوز نمی دانند که چه میزان و چه مقدار مصرف الکل ٬ حتی در میزان کم ٬ می تواند خطر آفرین باشد ٬ پس بهتر است اجتناب کامل از الکل داشته باشید.

اطلاع از حقوق و مرخصی زایمان

با توجه به محل کار خود در مورد مزایای تولد کودکتان اطلاعات کسب کنید. برخی از سازمانها و شرکت ها برای زایمان مرخصی با حقوق در نظر می گیرند که می تواند برای برنامه ریزی مالی شما برای تولد کودکتان کمک زیادی بکند. همچنین برای شروع زندگی نوزادتان شما نیاز به زمان بیشتری دارید. در مورد اینکه کدام بیمه از زایمان شما حمایت می کند هم اطلاعات کافی را کسب نمایید.

همیشه سعی کنین آروم و به دور از اضطراب باشین

فرزند شما میتونه همه حالات شما مثل شادی و ناراحتی و … رو درک کنه. بنابراین خیلی مهمه که همیشه آرامش داشته باشین و اضطراب رو از خودتون دور کنین با کارهایی مثل ملاقات دوستان و پیاده روی و چیزهایی که شما رو خوشحال میکنه.

در مورد داروها و مکمل هایی که مصرف میکنین با پزشکتون مشورت کنین

اگه دارو یا ویتامین خاصی مصرف میکنین بهتره که قبل از بارداری با پزشکتون مشورت کنین. این کار در بعضی موارد میتونه شما رو از عوارض ناخواسته حفظ کنه. بهتره که با مشورت با پزشک از خوردن هر نوع دارو یا مکمل و یا رژیمی که دارین مطمئین بشین.

قبل از بارداری چکار کنیم
قبل از بارداری چه کارهایی انجام دهیم

رژیم گرفتن در دوران بارداری ممکن است یا ضرر دارد؟

امروزه همه نگران افزایش وزن هستیم، در این بین شاید خانم ها بیشتر نگران تناسب اندام و رژیم غذایی دوران بارداری خود باشند و مخصوصا در بین خانم هایی که تصمیم به بارداری می گیرند و یا باردار هستند، همیشه این بحث و نگرانی وجود داشته است که آیا می توانند قبل یا در حین بارداری رژیم بگیرند و وزن خود را به وزن ایده آل برسانند یا خیر. طبق آخرین تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، پزشکان متوجه شده اند که کاهش وزن با ریتم کند در طول بارداری نه تنها امکان پذیر است، بلکه برای برخی مادر ها که اضافه وزن بالایی دارند ضروری میباشد (منظور ما از اضافه وزن BMI بالای “۳۰” است). از طرفی دیگر کاهش وزن برای مادرانی که قبل از بارداری وزنی در محدوده ی طبیعی داشته اند اصلا توصیه نمی شود.

البته در کنار این مساله، مسائل بسیار مهم تری هم مطرح هست که وزن ایده آل برای باردار شدن و پرورش یک جنین سالم چه وزنی است و تا چه حد مجاز هستید تا مواد غذایی یا کالری مصرفی خود را محدود کنید تا به وزن ایده آل خود نزدیک شوید. برای این موضوع بهتر است با پزشک زنان و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

منابع
دو نفره
نمناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *