سونوگرافی داپلر در بارداری چگونه است و خطرات و عوارض آن

سونوگرافی داپلر چیست؟ سونوگرافی داپلر در بارداری چگونه انجام می شود؟خطرات سونوگرافی داپلر رنگی و عوارض سونوگرافی داپلر جنین و خطرات سونوگرافی داپلر جنین چیست

سونوگرافی داپلر در بارداری

سونوگرافی داپلر در بارداری چگونه است و خطرات و عوارض آن و سونوگرافی داپلر (به انگلیسی: Doppler sonography) نوعی از سونوگرافی است که برای تصویربرداری خون جاری در قلب و عروق استفاده می‌شود. در مامایی نیز از سونوگرافی داپلر جهت گوش دادن به صدای قلب جنین استفاده می‌شود. سونوگرافی داپلر همچنین برای تشخیص ترومبوز وریدی، تنگی و انسداد شریانی بویژه در شریان کاروتید استفاده می‌شود.

حمل جنین به مدت 9 ماه نگرانی های زیادی برای مادر ایجاد می کند.  بعضی از مادران در مورد تست هایی که پزشک تجویز میکند نگران هستند، زیرا می ترسند به جنین آسیب برسانند. آزمایشات در دوران بارداری به پزشک کمک می کند تا رشد کودک را بررسی کند. بنابراین آزمون های انجام شده در دوران بارداری مهم هستند و به یاد داشته باشید، دکتر آزمایشی را تجویز نمیکند مگر اینکه مهم باشد. مقاله امروز در مورد یکی از تستهایی است که امکان شنیدن صدای ضربان قلب کودک را به شما می دهد: تست داپلر.

سونوگرافی داپلر در بارداری

سونوگرافی داپلر در بارداری

سونوگرافی داپلر چیست؟

– انواع مختلفی از سونوگرافی (8 سوال رایج در سونوگرافی حاملگی ) وجود دارد که به تعیین میزان پیشرفت بارداری کمک می کند. مجبور نیستید تمام آنها را انجام دهید. پزشک فقط آزمایشات لازم را تجویز می کند. سونوگرافی داپلر یک نوع اسکن اولتراسوند است. سونوگرافی داپلر با استفاده از امواج صوتی برای بررسی چگونگی جریان خون از شیوه رگ های خونی شما انجام می شود. این سونوگرافی جریان خون را از شیوه شریان ها و رگ ها نشان می دهد.

– سونوگرافی داپلر فقط در دوران بارداری انجام نمی شود. این سونوگرافی برای بررسی گردش خون در سایر بیماران نیز مورد استفاده قرار می گیرد. سونوگرافی داپلر کاهش جریان خون را از شیوه رگ های خونی نشان میدهد. همچنین انسداد در سیستم گردش خون یا لخته را نیز نشان میدهد. بنابراین سونوگرافی داپلر می تواند فرد را از سکته مغزی، آمبولی ها و غیره محافظت کند. به همین ترتیب سونوگرافی داپلر در دوران بارداری می تواند به پزشک کمک کند تا هر گونه مسائل مربوط به سلامت مادر و نوزاد را تشخیص دهد.

  • سونوگرافی داپلر نشان میدهد مواد مغذی کافی و اکسیژن به جفت می رسد یا خیر.
  • سونوگرافی داپلر نشان میدهد جنین مواد مغذی و اکسیژن کافی را از جفت دریافت می کند یا خیر.

– اگر میزان رشد جنین آهسته باشد، اگر دوقلو داشته باشید، اگر سیگار می کشید یا بیماری فشار خون دارید، داپلر در دوران بارداری می تواند به پزشک کمک کند دستورالعمل ها، داروها و آزمایشات بیشتری را انجام دهد. آزمون داپلر در دوران بارداری می تواند در مورد گردش خون در مغز، کلیه ها، قلب، بند ناف و جفت و همچنین رحم به شما اطلاعات بدهد. مشکلات در جریان خون می تواند باعث اختلالات در رشد جنین شود و مداخله به موقع بر اساس نتایج آزمایش ها می تواند به شما و نوزاد کمک کند (قلب جنین در چند هفتگی میزند).

سونوگرافی داپلر در بارداری

انواع سونوگرافی داپلر:

3 نوع سونوگرافی داپلر وجود دارد:

  • داپلر مداوم با موج
  • داپلر داپلکس
  • داپلر رنگی

1- داپلر مداوم با موج:

  • در اینجا تغییر در اکو برای بررسی جریان خون استفاده می شود.
  • این تغییرات برای انسدادها یا جایی که جریان خون وجود ندارد استفاده می شود.

2- داپلر داپلکس

این روش به شما یک عکس از رگ خونی و اندام های اطراف آن می دهد. این روش سونوگرافی در یک جا متوقف نمی شود، بلکه به تبدیل صدا به گراف کمک می کند. این نمودار به سرعت در مورد جریان خون توضیح می دهد. همچنین جهت جریان را نشان می دهد.

3- داپلر رنگی

این روش مشابه داپلر دوپلکس است، زیرا در اینجا نیز یک عکس از رگ خونی تولید می شود. سپس صداها به رنگ هایی تبدیل می شوند که روی عکس رگ خون قرار می گیرند. این اسکن سرعت و جهت جریان خون را نشان می دهد.

سونوگرافی داپلر رنگی چگونه است در بارداری و سونوگرافی داپلر در بارداری چیست و سونوگرافی داپلر رنگی جنین و سونوگرافی داپلر در بارداری

انواع سونوگرافی داپلر در بارداری:

سونوگرافی داپلر در دوران بارداری به نوع دستگاه و مرحله بارداری بستگی دارد.

1- سونوگرافی داپلر

این سونوگرافی را می توان به صورت همان زمان با سونوگرافی طبیعی انجام داد. رادیولوژیست یک ژل بر روی شکم و ناحیه لگن اعمال خواهد کرد. سپس از مبدل اولتراسوند بر روی معده و لگن استفاده می کند، همانطور که در مورد اسکن نرمال نیز استفاده می شود (برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم؟).

2- داپلر از شیوه واژینال

همانطور که از نام آن پیداست، در اینجا پروب داپلر در داخل واژن قرار می گیرد. این روش به که پزشک کمک می کند بارداری خارج از رحم را بررسی کند (سونوگرافی واژینال چطوری انجام می شود؟).

3- داپلر جنینی

این دستگاه دستی است که برای نظارت بر ضربان قلب نوزاد (تعداد ضربان قلب جنین پسر چند است؟ ) مورد استفاده قرار می گیرد.

سونوگرافی داپلر در بارداری چطوری انجام می شود؟

چگونگی انجام سونوگرافی داپلر در بارداری

– همانطور که می دانید، آزمایش داپلر در دوران بارداری درست مثل سونوگرافی نرمال است. سونوگرافر ژلی بر روی شکم شما می مالد و دستگاه دستی را به نام پروب ترانس بر روی پوست شما حرکت می دهد. دستگاه سونوگرافی از شیوه این پروب امواج صوتی فرکانس بالا را به بدن می رساند. امواج صوتی به طول های مختلف در داخل بدن حرکت می کنند و منعکس می شوند. امواج منعکس شده توسط پروب گرفته شده و به دستگاه فرستاده می شود.

– سپس دستگاه داده ها را محاسبه می کند و آن را به یک رله از آنچه در داخل رحم شما اتفاق می افتد تبدیل می کند. همچنین می تواند این ویدیو را به یک عکس تبدیل کند. پزشکان با تجزیه و تحلیل رنگهایی که روی صفحه نمایش دیده می شوند، نتایج را به شما نشان میدهند. اکثر دستگاه های سونوگرافی مدرن دارای عملکرد داپلر هستند، بنابراین همه کاری که باید انجام دهند این است که در طول اسکن معمولی، داپلر نیز انجام دهید و در مورد سیستم گردش خون جنین اطلاعات کسب کنید. اسکن دوپلر در عرض چند دقیقه در طول اسکن سونوگرافی معمولی انجام می شود.

چطوری پزشکان با نگاه کردن به عکس سیاه و سفید در مورد جریان خون اطلاعات کسب می کنند؟

همانطور که می دانید اسکن از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می کند که به بدن شما می رسد و به عقب باز می گردد. اما در مورد خون اسکن در حال حرکت است. بنابراین انعکاس ها هم متفاوت است. پزشکان از این تغییرات برای تعیین سرعت جریان خون استفاده می کنند.

فواید انجام سونوگرافی داپلر در بارداری:

سونوگرافی به والدین کمک می کند پیش از زایمان نوزاد را ببینند. اما برای پزشکان، روش تعیین بسیاری از پارامترها است.در دوران بارداری، سونوگرافی به متخصص زنان کمک می کند تا سلامت نوزاد را تعیین کند. اجازه دهید چیزهایی که پزشک در سونوگرافی متوجه می شود را بررسی کنیم:

1- بررسی ضربان قلب جنین 

  • در مراحل ابتدایی بارداری شما برای تأیید حاملگی لازم است.
  • به دکتر در مورد پیشرفت بارداری می گوید
  • به پزشک درباره مشکلات بارداری یا پیشروی آن اطلاعات می دهد.

2- وضعیت بند ناف

همانطور که می دانید بند ناف پلی بین مادر و جنین است. بند ناف اکسیژن و مواد مغذی را به جنین می رساند و جنین نیز خون را از مواد مغذی و اکسیژن به عقب می فرستد. بنابراین بند ناف نباید هیچ مشکلی داشته باشد زیرا می تواند بر سلامت مادر و جنین تأثیر بگذارد.

3- وضعیت جفت

  • درست مانند بند ناف، جفت برای جنین بسیار مهم است زیرا مواد مغذی مورد نیاز جنین را تامین می کند.
  • همچنین به دفع مواد اضافی کمک می کند، اکسیژن را تامین می کند، دی اکسید کربن را از بین می برد، نوزاد را از عفونت محافظت می کند و هورمون هایی را که در دوران بارداری ضروری است، ترشح می کند.
  • پزشک متخصص زنان برای دیدن مکان و رشد جفت از سونوگرافی استفاده می کند.

4- موقعیت جنین

  • سونوگرافی موقعیت جنین در رحم را به پزشک نشان میدهد. با توجه به موقعیت جنین، پزشک می تواند تعیین کند چه زمانی نوزاد به دنیا می آید.

5- رشد عمومی

6- سلامت مادر

چه وقت شما سونوگرافی داپلر در بارداری را باید انجام دهید؟

زمان انجام سونو داپلر

همانطور که به اواخر بارداری نزدیک می شوید، مراجعه به پزشک افزایش می یابد. در طول این بازدیدها، متخصص زنان رشد کودک را بررسی می کند. در صورتی که پزشک احساس می کند رشد کودک طبیعی نیست، یک آزمایش سونوگرافی داپلر توصیه میکند. مشکلات جفت یکی از دلایل تجویز این سونوگرافی است. همانطور که میدانید، جفت برای جنین بسیار مهم است. اگر مشکلی با موقعیت جفت وجود داشته باشد، با توجه به اندازه یا عملکرد، پزشک آزمایش را برای یافتن مشکل و درمان توصیه می کند. برخی از دلایلی که میشه این مشکل را تأیید کنند عبارتند از:

مادر دارای فشار خون بالا یا دیابت است:

  • این بیماری ها یعنی دیابت بارداری همچنین می تواند مسائل مربوط به جریان خون را به جنین منتقل کند.

مادر دوقلو باردار است:

  • اگر بیش از یک نوزاد در رحم وجود داشته باشد (چطور دوقلو باردار شوم؟)، پزشک باید بررسی کند که آیا هر دو به خوبی رشد می کنند یا خیر.

مادر سیگار می کشد:

  • سیگار کشیدن می تواند به علت نازک شدن عروق خونی ناشی از نیکوتین، سرعت جریان خون را کند کند. علاوه بر مونوکسید کربن موجود در سیگار، سیگار توانایی سلول های خونی برای حمل اکسیژن را مختل می کند.

سقط جنین:

BMI:

سونوگرافی داپلر در بارداری

تفاوت بین سونوگرافی طبیعی و سونوگرافی داپلر چیست؟

  • سونوگرافی معمولی میزان جریان خون را نشان نمی دهد، اما سونوگرافی داپلر میزان جریان خون و فشار خون در جفت، بند ناف، مغز و قلب نوزاد را نشان می دهد.
  • سونوگرافی معمولی تنها عکس جنین را نشان می دهد، اما سونوگرافی داپلر می تواند به شما کمک کند ضربان قلب و مقدار اکسیژن و مواد مغذی که جنین با دسترسی به جریان خون دریافت می کند را متوجه شوید.

آیا سونوگرافی داپلر در حین بارداری ایمن است؟

اسکن سونوگرافی هنگامی که توسط فردی حرفه ای و آموزش دیده انجام شود کاملا ایمن است و می تواند به شما کمک کند تا از خطرات بالقوه نجات بیایید. اسکن داپلر ایمن است و آسیبی به جنین وارد نخواهد کرد.

آیا باید یک دستگاه دست دوم داپلر برای استفاده در منزل خریداری کنم؟

دستگاه داپلر جنینی در بازار موجود است و مادر می تواند ضربان قلب جنین را بررسی کند. اما خرید آن توصیه نمی شود زیرا میشه نتایج نادرست / گمراه کننده دریافت کنید؛ زیرا شما به خوبی آموزش نداده اید.

چگونه می توان برای سونوگرافی داپلر آماده شد؟

برای به دست آوردن نتایج قابل قبول از سونوگرافی داپلر، توصیه می شود که از دو ساعت قبل از انجام آن، از مصرف هر گونه مواد حاوی نیکوتین (سیگار و قلیان و …) خودداری شود، زیرا نیکوتین سبب انقباض عروق خونی می شود و نتایج نادرستی را نشان می دهد.

تذکر: متخصص رادیولوژی باید بسیار ماهر باشد تا در طی مدت زمان محدود، هم تست سونوگرافی داپلر را از بیمار بگیرد و هم نتایج را به بهترین شکل تفسیر کند.

تذکر: اگر نیاز باشد که این سونوگرافی بر روی کودک و یا نوزاد انجام گیرد، از انجا که نیاز بهآرامش بدن وجود دارد، بنابراین باید کمی قبل از انجام سونوگرافی داپلر با صلاحدید پزشک، به کودک داروی بیهوشی و یا مسکن خورانده شود تا بدن او در هنگام انجام تست آرام باشد تا حرکات اضافی بدن او اختلالی را در انجام آزمایش وارد نکند.

یکی از مزیت های مهم سونوگرافی داپلر، غیر تهاجمی بودن آن است و نسبت به آزمون هایی مانند ونوگرافی و انژیوگرافی نیز سریع تر و ارزان تر می باشد.

در این دو تست نیاز به تزریق ماده حاجب می باشد که آنها را تهاجمی کرده است. اگر نتایج مناسبی از سونوگرافی داپلر به دست نیامد، در آن هنگام پزشک ونوگرافی و انژیوگرافی را تجویز می کند.

سونوگرافی داپلر را می توان با خیال راحت در طی دوران بارداری انجام داد، زیرا تا کنون تحقیقات مختلف نشان داده است هیچ گونه آسیبی به جنین وارد نمی شود.

سونوگرافی داپلر در بارداری چگونه است و خطرات و عوارض آن

سونوگرافی داپلر در دوران بارداری
پاسخ دکتر مریم عطایی، جراح و متخصص زنان و زایمان: سونوگرافی داپلر برای اندازه
گیری جریان خون و فشار خون انجام می شود.
انجام این سونوگرافی بعد از در سه ماهه اول بارداری تحت نظر متخصص برای مادر و جنین
خطری ایجاد نخواهد کرد.
این سونوگرافی به تشخیص مشکلاتی مانند: لخته شدن خون نارسایی جفتی بند ناف خون رسانی ضعیف علت رشد نکردن
جنین عروق ورم کرده انسداد رگ های خونی و یا کاهش سرعت جریان خون در رگ ها کمک می کند.

 

منابع
دلگرم
گروه سلامت اوما
نینیبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *