درمان تب کودکان با روش خانگی بصورت سریع دما را کاهش دهید

درمان تب کودکان با استفاده از روش های خانگی ، چطور تب کودک را در منزل درمان کنیم؟ ، راه های کاهش دما تب کودکان و درمان آن ، بهترین روش درمان تب کودکان در منزل برای مشاهده توضیحات با ما همراه باشید .

درمان تب کودکان در منزل

تب کودکان از تشخیص تا درمان آن در منزل

گاهی اوقات در کودکان کمتر از 4 سال به علت عفونت های گوش و در کودکان بالای 4 سال به علت سینوبرونشیت علائم بالینیتب و سرفه طول می کشد. بیشتر محققان و پزشکان معتقدند تب برای کودکان مشکل جدی تلقی نمی شود و تا زمانی که کودک تب دارد و بی قرار است احتیاج به داروی مسکن تب بر ندارد. ثابت شده تب یک عامل دفاعی بدن بوده و دوره بیماری را کوتاه تر می کند و پایین آوردن تب دوره بهبود بیماری را در کودکان به شدت کند می کند.

بدن برای افزایش درجه حرارت خون مجبور است 01درصد به سوخت و ساز خون بیفزاید و افزایش متابولیسم بدن باعث دفع بسیاری از سموم نهفته در بافت ها می شود. در این صورت توصیه می شود در مورد تب بیماری های عفونی و تب واکسیناسیون استامینوفن تجویز نشود که دفاع بدن در مقابل میکروب ها نیز کمتر شود ، و همچنین به خودی خود تب کودکان درمان می شود .

روش های درمان تب کودکان

از کجا بفهمیم کودک تب دارد؟

اولین قدم برای درمان تب کودکان این است که بدانید وضعیت کودک و دمای بدن آن در چه حالی است . یک راه سریع این است که پیشانی کودک را ببوسیم یا لمس کنیم. اگر احساس می کنید که پیشانی کودک داغ است احتمالاً تب دارد. مطالعات نشان داده اند که این روش ساده در خیلی از موارد دقیق است.

استفاده از درجه های اندازه گیری تب وسیله مناسبی برای اندازه گیری دمای بدن است. برای بچه ها به هیچ وجه دماسنج را در دهان یا مقعد قرار ندهید چراکه خطرناک است و ممکن است شکسته شود. درجه را زیربغل کودک قرار دهید و هر دمایی را که مشاهده کردید، یک درجه به آن اضافه کنید، یعنی اگر درجه تب کودک شما را 38 نشان داده، در حقیقت او 39 درجه تب دارد.

درمان تب کودکان

درمان تب کودکان با استفاده از قرص یا قطره استامینوفن

استامینوفن عمدتا به وسیله کبد متابولیزه می شود. علائم مسمومیت خفیف بالینی مانند تهوع، رنگ پریدگی و خستگی بروز می کند که به وسیله دفع استامینوفن غیرسمی از راه ادرار علائم بهبود می یابد. استامینوفن برای درمان تب کودکان زیر یک سال بر حسب وزن 51-01 قطره 6-4 ساعت و در کودکان بزرگ تر از 2 سال 5 میلی لیتر معادل یک قاشق مرباخوری 6-4 ساعت یک بار برای زمانی که کودک تب بالاتر از 5/83 دارد در دوران تب و سرماخوردگی تجویز می شود. شربت ایبوپروفن داروی مناسب مسکن و تب بر برایکودکانی است که تب و درد عفونت گوش دارند و بر حسب وزن هر 8-6 ساعت یک قاشق مرباخوری در موارد تب بالا یا همراه استامینوفن در موارد ضروری تجویز می شود. برای درمان تب کودکان اگر تب 03 تا 54 دقیقه بعد از مصرف دارو ادامه یافت برای اطمینان از کافی بودن دارو، دوز دارو و پیمانه ای را که با آن دارو را به کودک داده اید، کنترل کنید. در صورتی که میزان داروی داده شده کافی باشد ممکن است بدن کودک به دارو جواب نداده باشد. اگر استامینوفن ظرف یک ساعت تب را پایین نیاورد، برای استفاده از داروی دیگر برای درمان تب کودکان با پزشک مشورت کنید.

چطور تب کودکان را درمان کنیم؟

از درمان خانگی تب کودک اجتناب کنید و به پزشک مراجعه کنید

در برخی موارد برای درمان تب کودکان باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. مهم ترین موارد عبارت است از:تب بالای 38 درجه درکودکان زیر 3 ماه، تب بالای 2/38 در کودکان 3 تا 6 ماه، تب بالای 8/38 در کودکان بالای 6 ماه. اگر تب با علائمی مانند تهوع و استفراغ، خشکی دهان، بی قراری شدید، رنگ پریدگی، سردرد شدید، تورم مفاصل، سفتی گردن، درد شدید شکم، برجسته شدن قسمت های نرم سر، کاهش سطح هوشیاری و مشکلات تنفسی همراه باشد باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرد زیرا درمان تب کودکان در خانه قابل انجام نیست .

درمان تب کودکان در طب سنتی

راه های درمان تب کودکان و کاهش دمای بدن

1- برای درمان تب کودکان دمای اتاق کودک خود را خنک نگه دارید. اگر هوا گرم است، لباس های نخی نازک به تن کودک کنید و هر گونه لباس اضافی را از تن او خارج کنید.

2- اگر هوای گرم است، از وسیله خنک کننده مثل کولر، برای اتاق کودک استفاده کنید، اما مواظب باشید کودک در مسیر جریان مستقیم هوای خنک قرار نگیرد.

3- کودک خود را مرتبا با آب ولرم پاشویه کنید. دقت کنید که از آب سرد برای این منظور استفاده نکنید، زیرا باعث لرز کودک، علاوه بر تب او می شود. دمای آب باید نزدیک به دمای بدن کودک باشد.

4- تب باعث از دست رفتن آب بدن از طریق پوست می شود، بنابراین مایعات و آب کافی به کودک بدهید تا از کم آبی بدن او جلوگیری کنید. سعی کنید از نوشیدنی هایی مانند آب میوه تازه و غذاهای سبکی مانند انواع سوپ های ساده استفاده کنید.

5- شرایطی را فراهم کنید تا کودک بیشتر استراحت کند. استراحت و خواب کافی به درمان تب کودکان کمک زیادی میکند، زیرا به بدن فرصت مبارزه با عفونت و ترمیم بافت های آسیب دیده را می دهد.

6- برای درمان تب کودکان دست های کودک را مرتبا با آب و صابون بشویید، مخصوصا وقتی که می خواهید به او غذا بدهید.

7- هنگام حمام کردن کودک، از یک لیف نرم برای شستن پوست او استفاده کنید.

8- هنگام استراحت کودک، یک ملحفه نازک روی او بیندازید تا به دلیل لرزی که همراه با تب ایجاد می شود، نلرزد.

9- برای درمان تب کودکان یک پارچه تمیز و مرطوب را بر روی پیشانی کودک قرار دهید و هر 30 ثانیه یک بار آن را عوض کنید. این کار سبب پایین آمدن تب کودک می شود. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که دستمال باید مرتبا عوض شود و دمای آب باید ولرم باشد.

10- برای درمان تب کودکان هنگامی که فردی بیمار می شود و تب می کند، اشتهایش به غذا خوردن کم می شود. این یک فرایند طبیعی است، زیرا بیشتر انرژی بدن صرف مبارزه با میکروب هایی می شود که سبب عفونت و بیماری شده اند.بنابراین به بیماران تب دار توصیه می شود که غذای سبک و ساده استفاده کنند و از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده بپرهیزند، زیرا هضم این نوع غذاها انرژی زیادی از بدن می گیرد.

11- کودک خود را از بچه های دیگر دور نگه دارید، زیرا ممکن است بیماری او مسری باشد و کودکان دیگر را نیز بیمار کند.

12- در صورت مشاهده تب بالا در کودک و طولانی شدن مدت زمان تب، فورا به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.

13- معمولا لب افراد مبتلا به تب خشک می شود و ترک می خورد. لذا لب های کودک تب دار خود را چرب نگه دارید. برای این کار می توانید از وازلین و یا کرم مخصوص کودکان استفاده کنید.

14- هرگز از الکل برای درمان تب کودکان استفاده نکنید. الکل حاوی گازهای سمی است. همچنین از طریق پوست جذب می شود و خیلی سریع تب کودک را پایین می آورد که این خطرناک است.

15- توصیه های غیر علمی دیگران را در مورد کودک خود به کار نگیرید و حتما با پزشک متخصص اطفال در این باره مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *