درمان گلو درد سرماخوردگی با روش خانگی و تسریع درد گلودرد

درمان گلو درد بصورت خانگی و بهترین روش های درمان گلو درد چیست؟ چطور گلو درد را درمان کنیم؟ چگونه از دست گلو درد سرماخوردگی خلاص شویم

گلو درد (به انگلیسی: sore throat) به درد یا سوزش گلو می‌گویند. گلو درد یکی از نشانه‌های بیماری شایع است و معمولاً به دلیل فارنژیت (التهاب گلو) اتفاق می‌افتد، و همچنین می‌تواند نشانه‌ای از تروما و دیفتری باشد. گلو درد می‌تواند خفیف یا شدید باشد.

روش درمان گلودرد و انواع روش های درمانی

درمان گلو درد سرماخوردگی به روش خانگی

در زیر بهترین روش های درمان گلو درد به انواع روش ها توضیح داده شده است .

ضد التهاب‌ها:
یکی از موثرترین درمان‌ها برای گلو درد استفاده از داروهایی همچون ادویل یاقرص مسکن Aleve است که خاصیت ضد التهابی دارند. این داروها ترکیبی از داروهای ضد درد و ضد التهاب هستند، به طوری که باعث ایجاد حس خوب در شما می‌گردند و برخی از نشانه‌های تورم مرتبط با گلو درد را نیز کاهش می‌دهند. اگر علاوه بر موارد موجود تب نیز دارید استفاده از این داروها می‌تواند نشانه‌های آن را کاهش دهد.

سرکه‌ی سیب: ضدباکتری و سرشار از ویتامین
سرکه‌ی سیب سرشار از ویتامین، ضدباکتری و ضدویروس است و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. سرکه سیب درمان موثر و ارزان قیمتی برای گلو درد محسوب می‌شود.

روش استفاده: یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و روزانه 2 تا 3 مرتبه قرقره کنید. اگر گلو دردتان شدید است هر ساعت این کار را تکرار کنید.

بهترین روش خانگی درمان سریع گلودرد

غرغره کردن آب نمک برای کاهش درد گلو درد

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که غرغره کردن آب نمک در ساعت‌های مختلف روز با آب گرم می‌تواند تورم موجود در گلو را کاهش دهد و محرک‌ها یا باکتری‌های موجود را نیز از بین ببرد. پزشکان معمولا توصیه می‌کنند نصف قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید. اگر طعم نمک برایتان آزاردهنده است، سعی کنید کمی عسل به ترکیب ذکر شده اضافه نمایید.

استفاده از اسپری‌ها و قطره‌های موجود

استفاده از قطره‌های سرفه می‌تواند تولید بزاق را تحریک کند و به مرطوب نگه داشتن گلو نیز کمک نماید. اما بیشتر داروهای موجود در بازار مفید نیستند.بهتر است از آب نبات‌های مخصوص سرفه استفاده کنید. برای اینکه تاثیر بهتر و بیشتری دریافت نمایید می‌توانید از برندی استفاده کنید که محصولات آن خاصیت بی‌حس کنندگی و آرامش بخشی را دارد. استفاده از اسپری‌هایی همچون Chloraseptic نیز دارای تاثیر خنک کنندگی است. موارد ذکر شده درمانی برای گلو درد یا سرماخوردگی نیست بلکه می‌تواند درد را به صورت موقت پنهان کند.

درمان گلو درد سرماخوردگی به روش خانگی

شربت سرفه

اگر هنوز سرفه ندارید، استفاده از شربت سرفه می‌تواند گلو درد شما را تسکین دهد. همانند قطره‌ها و اسپری‌ها، این مواد نیز می‌توانند گلو را بپوشانند و تسکین موقتی برای درد شما باشند. اگر می‌خواهید سرکار بروید بهتر است از شربت‌هایی استفاده کنید که خاصیت خواب آوری ندارند. اما اگر به خاطر گلو درد مشکل خواب دارید، بهتر است از موادی استفاده کنید که شامل تسکین دهنده درد و آنتی هیستامین هستند.

خوردن مایعات برای درمان گلو درد

استفاده از مایعات به خصوص زمانی که بیمار هستید و گلویتان ملتهب یا تحریک شده است، بسیار ضروری ومهم می‌باشد. شما باید به اندازه کافی مایعات بنوشید تا ادرارتان به رنگ شفاف یا زرد در بیاید. همین امر موجب می‌شود غشای مخاطی مرطوب گردد و بدن به آسانی با باکتری‌های موجود مبارزه نماید. بعد از نوشیدن مایعات خواهید دید که حس بهتری دارید. آنچه می‌نوشید به خودتان بستگی دارد. آب همیشه انتخاب بهتری بوده اما شما می‌توانید از آب میوه یا یک نوشیدنی شور همچون آب مرغ نیز استفاده کنید.

اسطوخودوس: ضدالتهاب
اسطوخودوس ضددرد و ضدالتهاب است و برای درمان بیماری‌ های تنفسی مثل برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه گلو درد و سرفه را درمان می‌کند.

روش استفاده: 20 گرم اسطوخودوس را با یک لیتر آب جوش به مدت 10 دقیقه بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید و روزانه 3 فنجان بنوشید. این کار را حداکثر 5 تا 7 روز تکرار کنید.

چطور گلو درد را درمان کنیم؟

توجه داشته باشید که از روغن ضروری این گیاه بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

چای:
یک فنجان چای گرم می‌تواند درمان سریع‌تری را به همراه داشته باشد و درد گلویتان را تسکین دهد. چای معمولی که معمولا از دم کردن چای سیاه یا چای سبز به دست می‌آید، حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و جلوی بروز عفونت را نیز بگیرد. برای اینکه تاثیر بیشتری دریافت کنید، به چای خود یک قاشق عسل بیفزایید. اینکار باعث می‌شود خاصیت ضد باکتریایی چای شما افزایش یابد و درمان سریع‌تر گردد.

سوپ مرغ:
یکی از درمان‌های قدیمی برای سرماخوردگی استفاده از سوپ مرغ است که می‌تواند گلو درد را تسکین دهد. سدیم موجود در آب مرغ خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند نشانه‌های درد را به سرعت تسکین دهد. زمانی که مریض هستید، سوپ مزیت دیگری نیز دارد. مصرف سایر مواد غذایی که نیاز به جویدن دارند ممکن است برای شما دردآور و سخت باشد، بنابراین خوردن یک غذای آبکی همچون سوپ برای گلو درد بسیار مفید خواهد بود. همچنین مصرف آن مواد مغذی مورد نیاز بدن را نیز تامین خواهد کرد.

پوست درخت بلوط با آنژین مقابله می‌کند
پوست درخت بلوط برای درمان گلو درد موثر است. درخت بلوط برای درمان زکام، آنژین، لارنژیت مفید است.

روش استفاده: 80 تا 100 گرم پوست درخت بلوط خرد شده را با یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس محلول را از صاف کنید. هر روز 3 تا 4 مرتبه با این محلول قرقره کنید. این کار را حداکثر 5 تا 6 روز ادامه دهید.

پوست درخت بلوط با آنژین مقابله می‌کند

پف نبات ساخته شده از گیاه ختمی

اگرچه هنوز تاثیر این گیاه بر روی درمان گلو درد ثابت نشده است اما سال‌هاست که به عنوان تسکین دهنده دردهای گلو، سرفه و سرماخوردگی از آن استفاده می‌شود. بر اساس گزارش‌های موجود، پف‌نبات‌هایی که از گیاه ختمی درست می‌شوند می‌تواند درد گلو را تسکین دهد زیرا ژلاتین موجود در آن گلو را می پوشاند. اگر گلوی شما واقعا ملتهب بوده و بلعیدن مواد برایتان دشوار است، می‌توانید از این پف نبات‌ها استفاده کنید.

درمان گلو درد بصورت خانگی

برای درمان گلو درد استراحت کنید

اگرچه استراحت یک راه حل سریع برای درمان دردهای گلو نیست اما می‌تواند بهترین کار برای مبارزه با عفونتی باشد که درد گلو را ایجاد کرده است. اکثر قریب به اتفاق دردهای گلو توسط ویروس‌های سرماخوردگی ایجاد می‌شوند. همه ما می‌دانیم که معمولا درمان خاصی برای سرماخوردگی وجود ندارد. بنابراین باید مطمئن شوید که بدنتان به خوبی استراحت می‌کند و می‌تواند با این ویروس‌ها مبارزه نماید.

خوراکی برای گلو درد چی بخوریم؟

مصرف آنتی بیوتیک

معمولا و در بیشتر مواقع، گلو درد به خاطر وجود عفونت باکتریایی همچون استرپتوکوک ایجاد می‌شود. اگر و فقط اگر، گلو درد استرپتوکوکی یا سایر عفونت‌های باکتریایی در شما ثابت شد،پزشک باید از آنتی بیوتیک استفاده کند. ( استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان گلو دردی که توسط ویروس ایجاد شده است نمی‌تواند موثر و مفید باشد). سعی کنید همیشه داروهای تجویزی خود را تا آخر مصرف کنید حتی اگر احساس می‌کنید حالتان بهتر شده و گلو دردتان تسکین یافته است.

بهترین روش درمان گلو درد با عسل است

در دوران باستان مصری ها، یونانی ها و رومی ها از عسل برای درمان بسیاری از بیماری ها از گلو درد گرفته تا درمان زخم های عفونی استفاده می کردند. قابلیت هایی که در طول سال ها و با ظهور آنتی بیوتیک ها کم کم در حال فراموشی بود. با کمک عسل می توانید در عرض چند هفته یک زخم را (البته اگر خیلی عمیق نباشد) خوب کنید.

چه غذایی برای گلو درد خوبه بخوریم؟

طرز مصرف عسل برای گلو درد

روش استفاده بدین صورت است که یک لیموترش بزرگ بردارید و آب آن را بگیرید. 5 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. هم بزنید و زمانی که احساس کردید گلویتان می سوزد یک قاشق چای خوری میل کنید. حتماً قبل از خواب هم یک قاشق چای خوری از این شربت معجزه گر بخورید. می توانید مقداری عسل را در آب گرم حل و با آن قرقره کرده و بعد قورت دهید.
نکته:قرقره کردن با جوش شیرین هم بسیار موثر است. مقدار کمی جوش شیرین را در نصف فنجان آب جوش حل کنید. بگذارید خنک شود و سپس قرقره کنید.

چطور گلو درد را درمان کنیم؟

لیموترش، گلو درد را درمان و بدن را تقویت می‌کند

لیموترش، درمان طبیعی و موثری است. لیموترش خواص اعجاب‌انگیزی دارد که درمان گلو درد یکی از آن‌هاست. این ترش خوشمزه و پرخاصیت ضدعفونی کننده است، تولید گلبول‌های سفید را فعال می‌سازد و به این ترتیب قدرت دفاعی طبیعی بدن را تحریک می‌کند.

روش استفاده: لیموترش را با آب گرم مخلوط کرده و با محلول به دست آمده قرقره کنید. این کار را چندین بار در روز انجام دهید تا علائم بیماری از بین برود.

درمان با روی(زینک)

این ماده ی معدنی نقش موثری در عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. نتایج پژوهش های زیادی نشان می دهد که مصرف مکمل زینک باعث کاهش دوره ی سرماخوردگی، آنفولانزا و گلو درد می شود.
گوشت قرمز، گردو، حبوبات و غلات کامل نیز حاوی میزان قابل توجهی روی می باشند. برای دریافت میزان کافی روی می توانید از مکمل نیز استفاده کنید. اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید و یا در مورد مصرف این مکمل شک دارید حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

درمان گلو درد با آویشن

آویشن خواص ضدعفونی کنندگی دارد و به خوبی از پس میکروارگانیسم هایی مانند قارچ ها و باکتری ها بر می آید. علاوه بر این آویشن خواص ضداسپاسمی دارد. مصرف این گیاه به صورت دم کردنی یا جوشانده برای درمان گلو درد و سرفه بسیار موثر است.
روش استفاده از آویشن اینطور است که می توانید با جوشانده ی آویشن قرقره کنید. همچنین می توانید مقداری آویشن را دم داده و یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. این جوشانده برای تسکین گلو درد فوق العاده است.

روش مصرف آویشن

می‌توانید با جوشانده‌ی آویشن قرقره کنید. همچنین می‌توانید مقداری آویشن را دم داده و یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. این جوشانده برای تسکین گلو درد فوق‌العاده است.

بهترین روش های درمان گلو درد چیست؟

گیاه مریم گلی برای تسکین گلو درد

گیاه مریم گلی برای درمان گلو درد موثر عمل می‌کند. در سال 2009 پژوهشی انجام شد که نشان می‌دهد دهان‌شویه‌ای که از گیاه مریم گلی تهیه شده است برای تسکین گلو درد به اندازه‌ی داروهای موجود موثر عمل می‌کند. برگ‌های این گیاه خواص ضدالتهابی و ضدعفونی دارد.

روش استفاده: 1 تا 3 گرم برگ خشک مریم گلی را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. روزانه 5 مرتبه با این محلول قرقره کنید.

گیاه مریم گلی برای زنان باردار، شیرده، کودکان زیر 18 ماه و افرادی که دچار سرطان سینه و صرع هستند مورد منع مصرف دارد.

نکته:اگر منشأ گلو درد عفونت ویروسی باشد با همین روش های ساده می توانید از پس آن بر بیایید. اما اگر گلو دردتان منشأ باکتریایی داشته باشد بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *