نظر آمریکا فرانسه و چین در مورد آینده توافق هسته ایران

نظر آمریکا فرانسه و چین در مورد توافق با ایران و حذف تحریم ها

اظهارات وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر روز گذشته خود به پاریس، از جمله مهم‌ترین موضوعات مربوط به ایران است که امروز مورد توجه مطبوعات بین‌المللی قرار گرفته است.

کریستین ساینس مانیتور در این زمینه می‌نویسد، ‌روز گذشته، دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی اعلام کردند، ‌در استراتژی خود برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، با یکدیگر متحد هستند. جان کری و لورن فابیوس، وزرای خارجه آمریکا و فرانسه گفته‌اند، هرچند در مذاکرت اخیر با ایران در ژنو پیشرفت حاصل شده، ‌هنوز شکاف‌های مهمی میان طرفین ‌مانده که باید برطرف شود.

از سوی دیگر، علی اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از برطرف شدن موانع فنی کلیدی در مسیر توافق هسته‌ای خبر داده است. ژاپن تودی ضمن بازتاب سخنان صالحی به نقل از وی می‌نویسد، ایران پیشنهادهایی ‌برای از میان بردن نگرانی‌های غیرواقعی درباره برنامه هسته‌ای خود و هموار کردن راه دستیابی به توافق نهایی ارائه کرده است.

وی به جزئیات این پیشنهادهای مطرح ‌از سوی ایران، اشاره‌ای نکرده است. این روزنامه اشاره می‌کند ‌صالحی نیز در جریان مذاکرات هسته‌ای اخیر در ژنو حضور داشته و با ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

در همین زمینه، چین نیز نسبت به دستیابی ایران و گروه ۱+ ۵ به توافق نهایی در مدت زمان تعیین شده ابراز امیدواری کرده است. به نوشته پیپل دیلی، در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای ایران به مرحله‌ای مهم و حیاتی رسیده، چین از همه طرف‌های مذاکرات خواسته با همکاری با یکدیگر، نسبت به تسهیل تصمیم‌گیری سیاسی در موضوع هسته‌ای ایران اقدام کنند. وانگ یی، وزیر خارجه چین ضمن بیان این موضوع گفته، با وجود برخی ابهامات و عدم قطعیت‌ها، باز هم می‌توان نور را در انتهای تونل مشاهده کرد. وانگ گفته چین بازیگری مهم در مذاکرات است و نقش‌آفرینی مثبتی در راستای حل موضوعات کلیدی داشته است.

در میان دیگر مطالب، انتقادات شهردار پیشین نیویورک از رئیس جمهور آمریکا، موضوعی است که به ویژه مورد توجه مطبوعات رژیم اسرائیل و همچنین رسانه‌های تندرو آمریکایی قرار گرفته است.

نتیجه توافقات هسته ایران با آمریکا چگونه خواهد بود؟

به نوشته تایمز اسرائیل، رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک گفته، دولت آمریکا یا باید موضع محکم‌تری در مقابل ایران پیش گیرد و یا خود را برای خطر تسلیم شدن در مقابل این کشور آماده سازد.

وی این اظهارات را در جریان یک راهپیمایی که توسط گروهک منافقین در برلین ترتیب داده شده بود، بیان کرد‌. جولیانی مدعی شده، ایران ثابت کرده که نمی‌توان در زمینه داشتن توانایی هسته‌ای در هیچ شکلی به این کشور اعتماد کرد.

در ‌‌نهایت موضوع سفر وزیر خارجه اردن به ایران نیز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. روزنامه عرب نیوز ضمن پرداختن به این موضوع می‌نویسد، وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای اردنی خود گفته، کشورش آماده همکاری با دیگر کشورهای منطقه در زمینه مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم است.

ظریف اشاره کرده ‌برای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم، به گفت‌و‌گو و همکاری میان کشورهای منطقه نیاز است. ناصر جوده، وزیر خارجه اردن نیز گفته: بی‌ثباتی، خشونت و افراطی‌گری طی سال‌های اخیر در منطقه ریشه دوانده و ما اتحاد و انسجام میان کشورهای اسلامی و گفت‌و‌گو با برادران ایرانی خود در موضوعات منطقه‌ای را ضروری تلقی می‌کنیم.
اخبار سیاست  خارجی  – تابناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *