مزایا و معایب کار کردن زنان و همسر در محیط خارج از خانه

آیا معایب کار کردن زنان و خانم های خانه دار در بیرون از منزل را میدانید؟, در مورد معایب کار نکردن زنان در محیط خارج از خانه چه میدانید؟, بررسی مزایا و معایب کار کردن زنان در محیط خارج از منزل

کارکردن در خارج از خانه به خانمها احساس امنیت و رضایت خاطر می دهد

دو عامل مهم و تعیین کننده زندگی عصر نوین، یکی فراهم شدن امکان تحصیل و دیگری دشواری های اقتصادی است که موجب شده خانم ها دوش به دوش آقایون در خارج از خانه کار کنند. انگیزه اولیه بسیاری از خانم ها برای اشتغال بیرون از خانه فقط مادی نیست.

بیشتر خانم ها به این دلیل تمایل دارند کار کنند که از این راه «رضایت خاطر» به دست می آورند، زیرا بیکاری، بطالت و افسردگی می آورد. این روزها زندگی ماشینی امکاناتی برای خانم ها فراهم کرده تا کارهای خانه را در کمترین زمان ممکن به انجام برسانند؛ برای همین وقت اضافی فراوانی دارند که می توانند در آن زمان برای جامعه خود مفید واقع شوند. از طرفی، بیشتر خانم هایی که به دلیل «تمکین» از همسرشان، از کار بیرون از خانه چشم پوشی می کنند، بعدها احساس می کنند به آن ها ظلم شده و با تاسف می گویند: «اگر کار می کردم آزادی عمل بیشتری داشتم!»

کارکردن و حضور نداشتن خانم ها در خانه، منشأ بسیاری از اختلاف های همسران امروزی است.
زنان امروز با زنان دیروز که فقط همراه شوهرانشان به کار کشاورزی و دامداری می پرداختند، فرق دارند. عصر فناوری جدید همه چیز را در هم ریخته و نوع کارها هم عوض شده است.

فواید کارکردن خانم ها در خارج از خانه
کارکردن خانم ها در خارج از خانه چه فوایدی دارد؟
۱- خانم ها نیاز دارند از تحصیلات و تخصصی که برای گرفتن آن زحمت کشیده اند، سود ببرند. این کار به آن ها احساس امنیت و رضایت خاطر می دهد.

۲- بیشتر خانم ها دوست ندارند برای رفع نیازهای مالی شان، که این روزها بسیار هم حیاتی است، مدام از همسرشان پول تقاضا کنند. آن ها می خواهند بخشی از نیازهای خانواده را تامین کنند.

۳- خانمی که در خارج از خانه کار می کند و از کارکردن احساس رضایت دارد، مقدار زیادی از وابستگی افراطی اش به همسرش کاسته می شود، به طوری که قادر است از نظر روانی هم خود را اداره کند.

۴- خانم شاغل، از نظر روحی دچار پیری زودرس نمی شود و کمتر افسردگی به سراغش می آید.

فواید کارکردن خانم ها در خارج از خانه

کارکردن خانم ها در خارج از خانه به اقتصاد خانواده کمک می کند

۵- وقتی خانمی در خارج از خانه کار می کند، با مشکلات کسب درآمد و به اصطلاح پول درآوردن آشنا می شود، بنابراین به ارزش کار همسرش بیشتر پی می برد و او را بهتر درک می کند!

۶- در دوره سالمندی سربار دختر یا پسر نخواهدبود، زیرا یک مستمری و حقوق بازنشستگی برای دوران کهولت خود دریافت می کند؛ بنابراین از این خانه به آن خانه فرستاده نمی شود که کشنده ترین دردهای نگفتنی در کهنسالی است.

۷- چون به اقتصاد خانواده کمک می کند، در اندوخته خانواده هم شریک و سهیم خواهد بود. همین مشارکت، به او احساس امنیت بیشتری می دهد.

۸- به دلیل حضورش در خارج از خانه و در متن جامعه، از معلومات و دانش اجتماعی روز بی بهره نمی ماند؛ به خصوص اگر به خاطر پیشرفت در کارش مجبور باشد کمی مطالعه و تحقیق هم کند. از طرفی، مطالعه باعث می شود در تربیت فرزندان از آگاهی بیشتری برخوردار شود.

۹- از نظر حفظ زیبایی، تناسب اندام و خوش لباسی تا حدی مطابق فرهنگ روز خواهدبود. همین امر به شادابی روحیه اش کمک فراوانی می کند.

کارکردن خانم ها در خارج از خانه چه معایبی دارد؟
۱- خانمی که در خارج از خانه کار می کند نیمی از قوای بدنی اش صرف کارهایی می شود که ربطی به اداره منزل ندارد؛ بنابراین تا حدودی خسته به منزل وارد می شود و اگر کار سختی داشته باشد، به استراحت کامل نیاز دارد.

۲- خانمی که در خارج از خانه کار می کند به اندازه کافی با همکارانش صحبت کرده و تاحدودی از نظر همنشینی و حتی درددل کردن، راضی به خانه بازمی گردد؛ بنابراین کمتر احساس می کند نیاز دارد با همسرش حرف بزند؛ همین امر موجب می شود میان او و همسرش فاصله عاطفی ایجاد شود و درنتیجه برای حفظ سلامت زندگی زناشویی اش باید مراقبت بیشتری کند.

۳- خانمی که کار می کند و استقلال مالی دارد، وابستگی اش به همسرش تاحدی کاهش می یابد. از نظر مالی محتاج شوهر نبودن بسیار خوب است، ولی اشکال بزرگی که دارد این است که مردان از این که همسرانشان به آن ها نیاز مالی نداشته باشند، چندان خوشحال نمی شوند، زیرا آنان می توانند برای مثال با خریدن یک انگشتری یا گوشواره و هر هدیه دیگری، همسر خود را خوشحال کرده و از این طریق محبت خود را ابراز کنند و روابطشان را بهبود بخشند.

وقتی خانمی می تواند از درآمد خود چنین وسایلی را تهیه کند، هرچند احساس استقلال مالی او را خوشحال می کند، اما اگر همین انگشتر را از همسرش دریافت می کرد بیشتر خوشحال می شد. خانم ها دوست دارند که همسرشان با خرید هدیه برایشان، ابراز عشق کند. خانم ها باید مراقب باشند تا این استقلال مالی به جای کمک به گردش چرخ زندگی، میان همسران فاصله ایجاد نکند.

معایب کارکردن خانم ها در خارج از خانه

خانمی که بیرون از خانه کار میکند قوای بدنی اش زودتر تحلیل می رود‎

۴- بیشتر آقایون به سختی کار می کنند چون می دانند همسر و فرزندانشان در منزل انتظارشان را می کشند، یعنی خانم ها با خانه نشستن به همسرشان انگیزه بیشتری برای کارکردن و موفق شدن می دهند. در این گونه مواقع مردان فکر می کنند، سکاندار کشتی زندگی هستند و باید همه حواس خود را جمع کنند تا آن را به ساحل خوشبختی برسانند؛ ولی وقتی زن هم کار می کند و در تامین نیازهای زندگی نقش دارد؛ درواقع کشتی دو تا ناخدا دارد! این جاست که باید درویش باشند نه سلطان!

۵- وقتی خانمی خارج از خانه کار می کند درواقع نقش اصلی او که مادربودن است کمرنگ تر می شود؛ به خصوص اگر در ساعات غیبت او بچه ها به مهدکودک سپرده شده باشند یا خدمتکاری کم سواد یا پدری بی حوصله از آنان مراقبت کند، وضعیت کمی دشوار می شود. اگر بی توجهی برخی مادران را که در چنین مواقعی باید بیشتر به فرزند خود برسند، به آن اضافه کنیم، فرزندان بیشتر دچار نابسامانی و بروز ناهنجاری های اجتماعی در آینده می شوند.

۶- هرزنی مقدار زیادی نیروی خلاقه دارد که اگر آن را در جهت ترقی و تعالی فرزندان و به خصوص همسرش صرف کند، یعنی گاهی راهنما و گاهی مشوق او باشد، بی شک همسرش با اطمینان خاطر بیشتری در خارج از خانه کار خواهدکرد؛ ولی زنانی که در خارج از خانه کار می کنند ناچار برای موفقیت مقداری از نیروی خلاقه خود را در محیط کار صرف می کنند؛ بنابراین خلاقیت حقیقی، ایجاد توازن در این دو مقوله است!

۷- زن علاوه بر کار خارج از خانه ناچار است که بیشتر  کارهای داخل خانه را هم خودش انجام دهد، زیرا مردان هنوز کاملا عادت نکرده اند که در کارهای خانه خود را شریک زن بدانند؛ درنتیجه زنی که در خارج از خانه کار می کند قوای بدنی اش زودتر تحلیل می رود.

۸- از نقش وساطت و شفاعت او که اغلب در مواقع بحرانی میان پدر خانواده و فرزندان بازی می کند، کاسته می شود، درنتیجه برای دختران خانواده که به همدلی بیشتری با مادرشان نیاز دارند، زندگی اندکی دشوارتر می شود!
منبع:مجله راز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *