قبل از حامله شدن و بارداری چه کاری باید انجام دهیم؟

قبل از حامله شدن و بارداری حتماً باید این ۱۴ کار را انجام دهید ، بشر از روزهای نخستین میدانسته تغذیه و رفتارهای دوران بارداری باید متفاوت باشد که این دوران تکرارشدنی نیست و تصمیمات ما، تأثیرات مثبت یا منفی جدی در آینده دارد و امروز این دانش در گسترده ترین حد قابل تصور، سعی در ارتقاء سطح سلامت بارداری و پس از آن دارد، حتی سلامت بارداری را می توان از ماه ها قبل در نظر گرفت:

کارهایی که باید قبل از حاملگی و بچه دار شدن انجام داد

حتما قبل از بارداری این نکات را انجام دهید

چه کارهایی باید قبل از بارداری انجام داد؟

۱٫ قبل از تصمیم به بارداری حتما با پزشک مشورت کنید. این امر احتمال هرگونه مشکلی در طول این دوران را به حداقل می رساند. پزشک تاریخچه مصرف داروها، بیماری های شما، سابقه فامیلی و مسائل مختلف را در نظر می گیرد که مجموعه این عوامل، باعث یک بارداری مطمئن خواهد بود.

۲٫ حفظ تناسب اندام، علاوه بر آرامش و رضایت روانی، کمک مناسبی به فرایند زایمان است. پیاده روی سریع و مرتب، شنا و فعالیت های شبیه آن، باعث افزایش قدرت قلب، ریه ها و قوام عضلات بدن می شوند.

۳٫ تغذیه مناسب قبل از بارداری به بدن کمک میکند تا تمام نیازهای غذایی کودک برای رشد و تکامل تأمین شود. برای این منظور میتوان از بسته های تغذیه ای مکمل استاندارد مثل «لیدی میل » بهره برد که امروزه به طور جدی مورد توجه محافل علمی مربو ط به مراقبتهای بارداری قرار دارند.

۴٫ در مورد اشتغال، نفس عمل مشکلی پیش نخواهد آورد اما از تماس با مواد شیمیایی، دود، اشعه و امثال آن باید حذر کنید و به خاطر داشته باشید کار سنگین یا طولانی مدت میتواند باعث زایمان زودرس یا کم وزنی نوزاد متولد شده شود.

۵٫ مواردی مانند رژیم های طولانی مدت کاهش وزن و در مقابل آن وزنهای خیلی بالا، میتوانند تهدیدکننده بارداری یا حتی باروری باشند، در اینگونه شرایط حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۶٫ تغذیه حین بارداری هم اهمیت جدی دارد. متأسفانه به دلیل مشکلات تنظیم دقیق کالری و سایر مواد مغذی، معمولا این امر به کمبودهای غذایی یا به طور معکوس، افزایش وزن منجر میشود که برای حل این مسئله، توصیه علمی استفاده از مکمل های آماده است. حتما دقت کنید این مکملها، واجد استانداردهای علمی لازم باشند، ضمنا توجه کنید که به صرف وجود آهن یا اسید فولیک در یک بسته غذایی، از یک مکمل ایده آل استفاده نکرده اید. در این دوران، نیاز به یک بسته کامل غذایی با تأمین تمام مواد مغذی ضروری مورد نیاز دارید.

۷٫ ویزیت اول عموما از زمان اطلاع از بارداری در ماه اول تا سوم است که بعد از آن بهتر است با فواصل ۶ هفته حفظ شود و در ماه آخر به ویزیتهای هفتگی ارتقا یابد.

۸٫ کلاسهای بارداری، فضاهای بسیار مناسبی برای کسب مهارتهای لازم این دوران است و اگر در نزدیکی محل زندگی شما چنین امکانی فراهم نیست، میتوانید با کمک متخصصان، مقدمات آن را به سادگی فراهم کنید.

۹٫ گاهی نوزاد یا کودک دچار برگشت شیر مادر یا حتی شیرخشک است. در این موارد با دوری از هر گونه استرس، میتوانید از پزشک خود برای استفاده از شیرهای مخصوصی که در این زمینه موجود است، مشورت بگیرید و بدین وسیله کودک را از هرگونه سوء تغذیه یا اختلال رشدی دور نگه دارید، حتما دقت کنید در ترکیب شیر خشک از مواد حساسیت زا مانند صمغ گیاهی استفاده نشده باشد.

۱۰٫ در مورد روش زایمان حتما منطقی باشید و اگر پزشک معالج شما، جراحی را ضروری نمیداند، در حیطه عوارض ناخواسته آن وارد نشوید. امروزه روشهای متنوع زایمانهای کم درد یا بدون درد در مراکز درمانی معرفی شده اند که با مشورت پزش کتان، میتوانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

۱۱٫ کودک را به پشت بخوابانید. استعمال سیگار را در اطرافش ممنوع کنید، از پوشاندن لباس زیاد یا انداختن پوششهایی مثل پتوی سنگین،لحاف یا قنداق خودداری کنید. رعایت این موارد، احتمال سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را بسیار کم خواهد کرد.

۱۲٫ هیچ جایگزین کاملی برای شیر مادر وجود ندارد و با هیچ توجیهی، کودک دلبند خود را از شیر مادر محروم نکنید. به خاطر داشته باشید مواردی مانند حفظ تناسب اندام، جلوگیری از کمبودهای تغذیه ای، ایجاد هماهنگی کامل با محیط محل کار، کمبود میزان شیر، احتمال برگشت شیر مادر توسط کودک و نظایر آن، هر کدام راه حلهای علمی و منطقی مختص به خود را دارند، که اکثرا شامل استفاده از شیرخشک نمیشود.

۱۳٫ اگر کودک شما به تشخیص پزشک، دچار حساسیت به پروتئین شیر یا عدم تحمل شیر است هم، باز بهتر است از شیر صرفنظر نکنید، شیرهای با پایه پروتئینی سویا میتوانند این معضل را حل کنند.

۱۴٫ در مورد نوزادانی که با تایید پزشک، باید با شیرخشک تغذیه شوند، در انتخاب نوع آن دقت کنید. از شیرهایی استفاده کنید که تازه تر و با کیفیت پروتئینی بالاتری باشند.

منبع:shahrzadpress.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *