عواملی که باعث ایجاد آلرژی در خانه میشوند را از بین ببرید

آشنایی با عوامل آلرژی زا در خانه که باعث می شوند شما دچار آلرژی شوید, راه های جلوگیری از ایجاد آلرژی در محیط خانه و جلوگیری از آب ریزش چشم و بینی

آلرژی، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف است‎

روشهای ساده برای ضد آلرژی کردن محیط خانه
محققان آمریکایی می گویند مبارزه با قارچ های حمام، استفاده نکردن از خوشبوکننده های هوا در داخل خانه، استفاده از ملحفه های ضد کنه و تعمیر لوله های آبی که چکه می کند از جمله راهکارهای ساده برای ضد آلرژی کردن خانه است.

آلرژی,درمان آلرژی, پیشگیری از آلرژی

بررسی ها نشان می دهد بیش از ۲۰ درصد مردم در سراسر جهان به نوعی از بیماری آلرژی مبتلا هستند و این میزان به دلایل مختلف پیوسته در حال افزایش است. جی پورتنوی مدیر بخش آلرژی، آسم و ایمونولوژی بیمارستان اطفال مرسی در کانزاس سیتی واقع در آمریکا می گوید: تغییر شرایط جوی هوا و افزایش سطوح دی اکسید کربن، محیطی ایجاد کرده است که برای رشد مواد آلرژی زا مانند کپک مناسب تر است. وی می افزاید: همچنین این روزها در خانه های پاکیزه تری زندگی می کنیم بنابراین سیستم ایمنی بدن ما زمانی که با مواد نا آشنا مانند گردوغبار، کنه یا غیره روبرو می شود، به تکاپو می افتد.

این محققان روشهای ساده اشاره کردند که می تواند محیط داخل خانه را به شرح ذیل ضد آلرژی کند:
• از بین بردن قارچ های حمام
از بین بردن قارچ های حمام یک روش موثر برای ضد حساسیت کردن خانه است؛ برای این منظور می توان در حمام یک فن تهویه هوا نصب کرد و آن را در جریان هر بار حمام کردن و دوش گرفتن به راه انداخت؛ کار کردن فن در هنگام استحمام موجب می شود رطوبت محیط که بسیار مورد علاقه قارچ ها است، کاهش یابد. همچنین حداقل می توان در طول دوش گرفتن یا حمام کردن لای در و یا پنجره حمام باز نگاه داشت تا رطوبت محیط کاهش یابد. از سوی دیگر قارچ ها در گوشه و کنارهای مرطوب رشد می کنند بنابراین هفته ای یک بار باید اطراف سینک ظرفشویی، وان و توالت را پاک کرد.

 

آلرژی,پیشگیری از آلرژی,درمان آلرژی

برای پیشگیری از ابتلا به آلرژی از نگهداری حیوانات خانگی داخل منزل خودداری کنید

 

ممانعت از ورد حیوانات خانگی به داخل خانه
از دیگر روشها برای پیشگیری از ابتلا به آلرژی ممانعت از ورود حیوانات خانگی به داخل منزل است. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نشان داد ، افرادی که اجازه نمی دادند گربه هایشان وارد خانه شود، احتمال ابتلا به آلرژی گربه در آنها بسیار کمتر بود.

 

استفاده از ملحفه های ضد کنه
استفاده از ملحفه های ضد کنه بر روی تشک و بالش راهکاری دیگر برای ضد حساسیت کردن خانه است. این ملحفه ها از نفوذ حشرات به رختخواب جلوگیری می کنند. همچنین باید به یاد داشت که ملحفه های خود را هفته یک بار با آب داغ (با دمای ۱۳۰ درجه) شست و بعد آن را در خشک کن با درجه حرارت بالا خشک کرد.

 

• از خوشبوکننده های هوا در خانه استفاده نکنید
برای پیشگیری از آلرژی از مواد خوشبو کننده در خانه استفاده نکنید. برخی از خوشبوکننده های هوا ترکیبات آلی فرار منتشر می کنند که می تواند موجب تشدید مشکلات تنفسی شود. همچنین نشان داده شده است که ترکیبات آلی فرار موجود در خوشبوکننده های هوا باعث بروز سردرد در افراد مستعد می شود.

 

 تعمیر لوله هایی که چکه می کنند
تعمیر لوله های آبی که چکه می کنند نیز می تواند به کاهش بروز آلرژی در خانه کمک کند. تحقیقات نشان داده اند که حتی چکه کردن یک قطره کوچک از لوله های زیر سینک ظرفشویی می تواند موجب تشکیل قارچ شود. طبق یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در دانشکده پزشکی هاروارد انجام شد، خانه ای که در آن قارچ وجود داشته باشد خطر ابتلا به حمله شدید آسم را در افراد مبتلا به آسم که دارای یک واریان ژنی خاص هستند، افزایش می دهد.

 

استفاده از فن تهویه بالای اجاق گاز
نصب فن تهویه در بالای اجاق گاز نیز روش دیگری برای ضد آلرژی کردن خانه محسوب می شود زیرا این فن بو و بخارات ناشی از پخت و سرخ کردن غذا را خارج کرده و موجب کاهش رطوبت در اطراف اتاق می شود. بوی و بخارات ناشی از سرخ کردن غذا که در خانه منتشر می شود می تواند باعث بروز آلرژی شود.
نگهدای مواد خوراکی در ظروف شیشه ای یا پلاستیکی
از دیگر راهکارها برای ضد آلرژی کردن خانه ذخیره سالم مواد خوراکی است. ذخیره مواد خوراکی در قوطی های پلاستیکی و یا شیشه ای، باعث می شود که سوسک و موش نتوانند به آن مواد خوراکی دسترسی پیدا کنند و از ورود به خانه منصرف شوند.

 

آلرژی,علائم آلرژی,نشانه های آلرژی

آلرژیها علائمی مثل عطسه، سرفه و تنفسهای با صدا وجود دارد.‎

 

انتخاب پرده های قابل شستشو برای پنجره
انتخاب پرده های قابل شستشو برای پنجره اقدام دیگری است که برای ضد آلرژی کردن خانه بکار برده می شود. برای این منظور سعی کنید پرده هایی برای پنجره های خانه خود انتخاب کنید که قابل شستشو و یا فرستادن به خشکشویی باشد.

 

سایر راهکارها برای از بین بردن مواد آلرژی زا در خانه
همچنین محققان موارد دیگری را نیز در این زمینه پیشنهاد کردند. انتخاب رویه قابل شستشو به عنوان روکش مبل،کنترل دمای خانه و جلوگیری از گرمای بیش از حد آن ، گردگیری مرتب خانه وسایل و لوازم درون آن ، نصب فیلتر در سیستم های هوایی خنک کننده و گرم کننده خانه، بسته بندی لوازم غیر ضروری خانه در جعبه های پلاستیکی، تعمیر نشتی هایی که به دیوارهای خانه نفوذ پیدا کرده است.

 

جرم زدایی ناودان های خانه، شستشوی اسباب بازی های کودکان، درآوردن کفش ها خارج از خانه و بیرون نگه داشتن آنها ، شستشوی مخزن و فیلتر آکواریوم دستکم برای یک بار در ماه، آب ندادن زیاد به گلدان های آپارتمانی، به عبارت دیگر باید به گلدان ها به حدی آب داد که در زیر گلدانی جاری نشود، فاصله گذاشتن میان پرینتر و میز کار به گونه ای که هر دو آنها در یک جا نباشد و استفاده از مواد پاک کننده طبیعی به جای شیمیایی برای تمیز کردن خانه از دیگر راهکارها برای ضد آلرژی کردن خانه است.
منبع :irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *