دلیل و علت قرمز شدن چشم چیست؟ بهترین راه و روش درمان آن

علت قرمز شدن چشم دلیل های زیادی ممکن است وجود داشته باشد با ما همراه باشید تا بهترین روش درمان قرمزی چشم را بدانید .

قرمز شدن چشم ها گاهی به دلیل بیماری های چشمی و گاهی به دلیل تغییرات شرایط آب و هوا بروز می کند. از آلرژی گرفته تا عفونت و خشکی چشم هر یک می توانند دلیل قرمزی چشم باشند که هر یک راه درمان خاصی دارد.

علت قرمز شدن چشم و درمان

عواملی که باعث قرمزی چشم می شود

قرمز شدن چشم ها همیشه به دلیل گریه کردن و یا حساسیت فصلی ایجاد نمی شود . اگر شما هم با مشکل قرمز شدن چشم روبرو شده اید بایستی با ریشه یابی علت به سراغ درمان بروید و هرگز خودسرانه از داروها و روشهای درمان افراد دیگر استفاده نکنید.

علت قرمز شدن چشم قرمزی چشم ها به دلایل گوناگون ایجاد می شود که هر یک را با راه درمان برایتان خواهیم گفت. برای قرمزی چشم ها دلایل متعددی وجود دارد؛ از آلرژی گرفته تا عفونت و خشکی چشم و غیره باعث سرخ شدن چشم ها می شوند. در این مطلب در خصوص عوامل قرمز شدن چشم ها و روش های مقابله با آنها بیشتر توضیح می دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

علت قرمز شدن چشم و درمان

قرمزی چشم ها به دلیل آلرژی

در برخی موارد، چشم ها در واکنش آلرژیک نسبت به گرده گل ها، حساسیت به مواد آرایشی و یا لنزهای تماسی و غیره قرمز می شوند. در این صورت هر دو چشم قرمز و همچنین پر از اشک می شود. در اغلب موارد، قرمزی چشم ها با تورم پلک ها همراه است.

درمان

می توانید از قطره های ضدآلرژی چشم استفاده کنید. این مایع با خارش و التهاب های موجود مقابله می کند.

بهتر است از محصولات بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید تا خطر خارش چشم و قرمزی چشم کمتر شود.

اگر متوجه شدید که نسبت به هر ماده ای اعم از لوازم آرایشی یا لنز و غیره حساسیت دارید و باعث قرمزی چشم هایتان می شود ، هر چه سریع تر نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

علت قرمزی چشم و درمان

 

قرمز چشم ها ناشی از ورم ملتحمه

در برخی موارد، قرمز شدن چشم ها ناشی از التهاب است که در اغلب موارد منشا ویروسی دارد و جز عوامل موثر در قرمز شدن چشم است .

در برخی موارد نادر امکان دارد که ورم ملتحمه ناشی از وجود یک باکتری باشد که در اثر ضربه های جزئی یا در اثر استفاده از لنزهای تماسی به چشم نفوذ می کند و باعث قرمز شدن چشم می شود . در این صورت ابتدا یکی از چشم ها واکنش نشان داده و قرمز می شود. حدود ۲ تا ۳ روز بعد، چشم دیگر نیز واکنش نشان می دهد. در این صورت، چشم و لبه ی پلک قرمز می شود. گاهی پلک کمی ورم می کند و چشم ها چسبنده می شوند.

اگر ورم ملتحمه چشم در اثر باکتری باشد، اغلب دردناک بوده و با ترشح چرک همراه است.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید بدون استفاده از عینک آفتابی مناسب باعث قرمزی چشم ها می شود

درمان

از قطره های چشمی ضدعفونی کننده استفاده کنید تا چشم را تمیز کند و قرمز شدن چشم را برطرف کند. لازم است که در تمام دوره ی التهاب چشم (از ۴ تا ۱۰ روز) از این قطره ها استفاده کنید. البته لازم است که از قطره های حاوی کورتون بپرهیزید.

در صورت بروز مشکل کاهش بینایی یا درد، حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

علت قرمزی چشم و درمان

قرمزی چشم ناشی از گلوکوم حاد (آب سیاه)

گلوکوم به دلیل فشار زیاد و ناگهانی داخل چشم بروز می کند. در این صورت علاوه بر قرمزی چشم ها، فرد احساس درد شدید می کند که با کاهش بینایی، سردرد، حالت تهوع و غیره همراه است. البته در برخی از گلوکوم ها، چشم ها نه سرخ می شوند و نه دردی ایجاد می شود.

درمان

حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک بر حسب شرایط تان، درمان های لازم از قبیل قطره یا استفاده از لیزر و غیره را برای تثبیت فشار چشم در پیش خواهد گرفت.

 

قرمزی چشم ناشی از خشکی چشم

خشکی چشم در اثر اختلال در عملکرد غدد میبومین بروز می کند. هر نوع اختلالی در این غدد باعث تبخیر بیش از حد اشک چشم می شود.

مشکل خشکی چشم ها به دلیل کار طولانی مدت با رایانه (به دلیل پلک نزدن کافی)، واکنش به دود یا قرار گرفتن در معرض باد تند کولر و غیره نیز رخ می دهد.

برخی افراد از بقیه حساس تر هستند و مشکل خشکی چشم ها ربطی به رنگ چشم ها ندارد.

در این صورت چشم ها با سرعت قرمز نمی شوند و ابتدا علائم دیگری مانند سوزش یا خارش چشم، احساس شن زیر پلک و اشک ریزی و غیره بروز می کند. اما در نهایت، باعث قرمز شدن چشم در اثر عدم ترشح اشک کافی می شوند.

درمان

علت قرمز شدن چشم و درمان

اگر زیاد با رایانه کار می کنید، به طور مرتب چشم از صفحه گرفته و پلک بزنید زیرا در غیر این صورت مانیتور باعث قرمز شدن چشم ها می شود .

اگر خشکی چشم ها اذیت تان می کند، به پزشک مراجعه کنید. احتمالا نیاز به باز کردن غدد مسدود باشد.

علت قرمزی چشم و درمان

قرمزی چشم ناشی از پارگی رگ چشم و درمان

برخی مواقع به دلیل ضربه و یا مصرف برخی داروها (داروهای ضدانعقاد خون) و غیره، مویرگ های چشم دچار پارگی و باعث قرمز شدن چشم می شوند. در این صورت خونریزی زیر ملتحمه چشم رخ می دهد. در این صورت یک لکه ی قرمز روی سفیدی چشم نقش می بندد.

 

معمولا کار خاصی برای این مشکل نمی توان انجام داد. این لکه به مرور زمان رفع می شود.

این مسئله می تواند باعث ایجاد نگرانی شدید شود، اما در واقع مشکل دردناک یا خطرناکی محسوب نمی شود.

قرمزی چشم ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید بدون استفاده از عینک آفتابی مناسب باعث قرمزی چشم ها می شود. در این صورت نیز چشم ها دچار آفتاب زدگی می شوند که سفیده ی چشم یا قرنیه را درگیر می کند.

این مشکل در بیشتر موارد برای افرادی که اسکی یا قایقرانی می کنند و در معرض تابش نور خورشید هستند اتفاق می افتد.

در این صورت نیز سفیدی چشم قرمز شده و چشم ها می سوزند.

درمان

از عینک آفتابی مناسب استفاده کنید. در صورت بروز مشکل استفاده از قطره اشک مصنوعی باعث تسکین علائم می شود. بهتر است از قطره های بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *