سندروم آلیس در سرزمین عجایب چیست و علائم تشخیص بیماری و روش درمان آن

علائم تشخیص بیماری سندروم آلیس در سرزمین عجایب چیست و روش درمان آن
سندروم آلیس در سرزمین عجایب و بیماری آلیس در سرزمین عجایب چیست؟ و درمان بیماری سندروم آلیس در سرزمین عجایب چگونه است؟ و آیا سندروم آلیس در سرزمین عجایب درمان دارد؟

بیماری سندروم آلیس در سرزمین عجایب

اولین بار روان پزشکی به نام جان تاد در1955میلادی ،نشانه ها و شرایط این سندروم را کشف کرد و این نام را برای آن برگزید. اتفاقأ لوئیس کارول ، نویسندۀ داستان آلیس در سرزمین عجایب، خود نیز از میگرن حادی رنج می برد.این سندروم در اثر نامتجانسی در دید حاصل می شود که برادراک شخص مبتلا، از محیط، اثر می گذارد.این سندروم اختلالی عصبی است و بر پیامهایی که از چشم به مغز مخابره میشوند ،اثری نامطلوب می گذارد و متعاقبأ دریافتی نادرست را از محیط اطراف موجب می شود.
بیماران معمولأ از اختلال در احساس بینایی، شنوایی ولامسه شکایت میکنند و تجربۀ توهمِ تغییررا در درک و دریافتشان از محیط گزارش می دهند.این بیماری گاه برای مبتلایان ترسناک و گیج کننده است زیرا آنها فکر میکنند در جهانی عجیب و پر از توهمات گوناگون با ادراکی متفاوت از دیگر انسانها عقلشان رو به زوال نهاده است.

در کتاب آلیس در سرزمین عجایب، شیوه ای که آلیس جهان را می دید بارها و بارها پس از افتادن او در سوراخ خرگوش، تغییر کرد. در یک لحظه، او از یک بطری که روی آن نوشته بود “مرا بخور” می نوشد و به اندازه کافی کوچک می شود تا بتواند از دری کوچک عبور کند. سپس او کیکی با برچسب “مرا بخور” را می خورد و به اندازه کافی بزرگ می شود تا به کلید روی میز دسترسی پیدا کند.

بیماری سندروم آلیس در سرزمین عجایب و میگرن های ویژوال

این داستان افسانه است. با این حال آنچه آلیس تجربه کرد برای برخی افراد واقعی است. برای آنها زمان هایی وجود دارند که جهان آن طور که باید، به نظر نمی آید. رنگ ها تغییر میکنند. خطوط صاف، موج دار می شوند اشیاء حرکت می کنند. حتی زمان میشه تغییر کند.

در سال ۱۹۵۵، جان تاد، روانپزشک انگلیسی، این وضعیت عجیب و غریب را براساس شخصیت داستان، بیماری سندروم آلیس در سرزمین عجایب (AIWS) نامگذاری کرد. وی از این اصطلاح برای توصیف علائم عجیب و غریبی که از افراد مبتلا به سردرد میگرنی و صرع شنیده بود، استفاده کرد.

علائم بیماری سندروم آلیس در سرزمین عجایب

زمانی که شما بیماری سندروم آلیس در سرزمین عجایب دارید، چیزهای عجیب و غریب اتفاق می افتند همانند موارد زیر:

قسمت های بدن شما یا چیزهایی که در اطراف شما هستند میشه بزرگتر، کوچکتر، نزدیکتر یا دورتر از آنچه که واقعا هستند باشد.
خطوط صاف میشه موج دار به نظر برسند.
چیزهایی که ثابت هستند به نظر می رسد حرکت میکنند.
اشیاء سه بعدی میشه صاف به نظر برسند.
رنگ اشیاء میشه عوض شوند و یا به طرف دیگر شیب شوند.
سلبریتی ها میشه بد شکل به نظر برسند.
رنگها میشه بیش از حد روشن به نظر برسند.
افراد و اشیا میشه به نظر برسند که کشیده شده اند.

علل بیماری سندروم آلیس در سرزمین عجایب

پزشکان مطمئن نیستند که چرا برخی افراد چنین تغییرات غیرمعمولی در درک دارند. اما اغلب این مشکل زمانی شروع می شود که کودکان خیلی کوچک هستند. بیماری سندروم آلیس در سرزمین عجایب شامل تغییراتی در قسمت هایی از مغز شما می شود که با اطلاعات حسی سر و کار دارد – یعنی آنچه شما می بینید و می شنوید. این تغییرات بر روی درک شما از بدن و رابطه آن با جهان پیرامون تان، تأثیر می گذارد.

پزشکان معتقدند این بیماری سندروم میشه نوعی از اورا میگرن (اختلال حس بینایی) باشد. بیماری های اورا (Aura) مشکلات بصری و دیگر مشکلات حسی هستند که بعضی افراد قبل یا در طی سردرد آنها را تجربه میکنند. این مشکلات می توانند موجب علائمی از قبیل نور هایی که چشمک میزنند، لکه های براق، صدای زنگ در گوش و یا سوزش در دستان شوند.

بیماری سندروم آلیس در سرزمین عجایب اغلب قبل، در طول و یا پس از یک میگرن اتفاق می افتد. اما این بیماری سندروم می تواند با شرایط دیگر نیز رخ دهد، شرایطی همچون:

صرع
عفونت هایی مانند عفونت های ناشی از ویروس اپستین-بار
سکته مغزی
افسردگی یا اسکیزوفرنی
این مشکل می تواند پس از مصرف داروهایی مانند شربت سرفه، داروهای آلرژی و داروهای ضد تشنج توپیرامات (Topamax ) اتفاق بیفتد.

تشخیص

اگر فکر می کنید میشه بیماری سندروم آلیس در سرزمین عجایب داشته باشید، بهتر است به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. متخصص مغز و اعصاب متخصصی است که مشکلات مغزی، نخاع و اعصاب را درمان میکند. او درباره علائم و سابقه ی میگرن های شما سؤال می کند.

متخصص مغز و اعصاب میشه برخی از این آزمایشات را نیز پیشنهاد دهد:

آزمایشات خون. کارکنان پزشکی برای فهمیدن اینکه آیا شما ویروس اسپتین-بار یا ویروس دیگری که موجب بیماری سندروم آلیس در سرزمین عجایب شود، دارید یا نه، نمونه ای از خون شما را از یک ورید، معمولا رگ دست میگیرند.
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI). در این نوع اسکن از مغناطیس های قدرتمند و امواج رادیویی برای ایجاد عکس های دقیق مغز استفاده می شود.
الکتروانسفالوگرام (EEG). EEG، فعالیت الکتریکی داخل مغز شما را اندازه گیری می کند.

درمان ها

متأسفانه این سندروم درمان اثبات شده ای ندارد اما جای امیدواریست که تمام عوامل این بیماری را می توان کنترل کرد. بسیاری از شیوه های درمانی با استفاده از داروهای پیشگیری از میگرن و داروهای ضد افسردگی صورت می گیرد و دنبال کردن رژیم دارویی و غذایی برای بسیاری از بیماران مؤثر بوده است. برای کسانی که حمله هایی بیشتر در فاصله های زمانی کوتاهتر دارند هنوز درمان قطعی وجود ندارد اما این مشکل نیز به زودی رفع می شود.
بیماران در طول روز بارها به اختلال بینایی و حسی، توهم و هذیان گویی دچار می شوند.

فروکش کردن این حالات زمان بر است و مبتلایان را نگران و وحشت زده می کند اما بروز این حالات به هیچ وجه مداوم و خطرناک نیست و با گذشت زمان از بین میروند. درمانی که برای رفع این حالات توصیه می شود استراحت است و بسیاری از پزشکان متفق القول هستند که شرکت بیماران در گروه های حمایتگر و به اشتراک گذاشتن تجاربشان با دیگر مبتلایان در به آرامش رسیدن آنها بسیار مؤثر است و باعث می شود از تجارب یکدیگر استفاده کنند و بیماران را قادر می سازد ساده تر با این ناهنجاری دست و پنجه نرم کنند.

هیچ درمانی برای بیماری سندروم آلیس در سرزمین عجایب وجود ندارد، اما شما میتوانید برای جلوگیری از احساسات عجیب و غریب از چیزهایی که باعث میگرن شما می شوند، اجتناب کنید. میتوانید داروهای زیر را امتحان کنید:

داروهای ضد افسردگی
داروهای ضد تشنج مانند توپیرامات (Topamax) و والپروات (Depacon)
داروهای فشار خون مانند مسدود کننده های کانال کلسیم و بتا بلوکرها
همچنین میشه پزشک شما پیشنهاد کند که برای کمک به کمتر شدن میگرن ها، به نکاتی در رژیم غذایی خود را توجه کنید. نکاتی عبارتند از:

خوردن غذاهای تازه – میوه ها، سبزیجات، تخم مرغ، پنیر، گوشت و مرغ.
خوردن پنج تا شش وعده غذایی کوچک به جای سه وعده غذایی بزرگ، در طول روز. گرسنگی در برخی افراد میشه سردرد ایجاد کند.
از غذاهایی که موجب سردرد شما می شوند پرهیز کنید. محرک های رایج میگرن عبارتند از: شیرین کننده آسپارتام، پنیر نرم یا مانده، گلوتامات مونونوسیدیم (MSG) و گوشت های فرآوری شده مانند هات داگ و بیکن.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *