شیوه راه و رسم و سیره امیرالمومنین(ع) در کمک به مردم

کمک امام علی به نیازمندان و شیوه و راه رسم کمک امام علی (ع) به مردم و سیره امام علی (ع) در کمک به مردم چگونه بود؟

سیره امیرالمومنین(ع) در کمک به مردم

شیوه راه و رسم و سیره امیرالمومنین(ع) در کمک به مردم

شیوه راه و رسم و سیره امیرالمومنین(ع) در کمک به مردم و به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، چند روزی است از زلزله مهیب استان کرمانشاه می‌گذرد، حادثه‌ای جان صدها نفر را گرفت و دل‌های بسیاری را داغدار کرد، همین مسأله رفتاری مناسب را می‌طلبد؛ رفتاری که خود اهل‌بیت(ع) در اینگونه مواقع به آموختند، اقدام به موقع و همه جانبه و در یک کلام «خدمت به مردم» است.

یکی از رفتارهای زیبایی که در سیره گفتاری و رفتاری حضرات معصومین(ع) بسیار نمود دارد، مسأله خدمت‌رسانی به انسان‌هاست، طوری که نه تنها خودشان به این موضوع بسیار مقید بودند، بلکه با گفتار و عمل خود دیگران نیز به این امر فرا می‌خواندند.

راه و رسم و سیره امیرالمومنین(ع) در کمک به مردم

به عنوان مثال، امیرالمومنین(ع) علاوه بر حضور پررنگ خود در میدان و خدمت به مردم، مدیران و استانداران خویش را به خدمت‌رسانی توصیه می‌کردند، چنان که مالک اشتر را به عمران و آبادانی مصر سفارش کردند و طی نامه‌‏ای به «قثم بن عباس» استاندار مکه چنین نگاشتند: «… در مصرف اموال عمومی که در دست تو جمع شده است، اندیشه کن و آن را به عیالمندان و گرسنگان اطرافت ببخش و به نیازمندان و مستمندانی که سخت به کمک مالی و احتیاجدارند برسان …» (امام على بن ابى طالب(ع)، نهج البلاغه، انتشارات دارالهجره قم، نامه 67).

نهضت خدمت‌رسانی اهل‌بیت(ع) و فرهنگ‌سازی آنان موجب شد تا بزرگانی مانند امام خمینی (ره)خدمت‌رسانی را یکی از بهترین اعمال یاد کرده و خود را خدمتگذار مردم معرفی کنند (صحیفه نور، ج10، ص472). ایشان در بیانی فرمود: «من آمده‌‏ام تا پیوند خدمتگزاری خودم را به شما عزیزان ارائه کنم که تا حیات دارم؛ خدمتگزار همه هستم، اگر به من بگویید خدمتگزار، بهترین از این است که بگویند رهبر…» (صحیفه نور، ص 471 و 663).

این روزها فرصت مناسبی است تا بار دیگر سیره عملی و گفتاری اهل بیت(ع) را به عنوان عالی‌ترین هادیان بشریت بار دیگر سرمشق لحظه به لحظه زندگیمان قرار دهیم. پس بیاییم به تبعیت از مولایمان علی(ع) با توانی مضاف به خدمت به هموطنانمان در استان کرمانشاه، سر پل ذهاب و روستاهای آسیب دیده اطراف آن بپردازیم.

کمترین ثواب کسی که نیاز مومنی را برطرف کند

آیه‌ای از قرآن که خطر “زلزله” را برطرف می‌کند

علی بن ابی‌طالب مشهور به امام علی(ع) (۲۳ قبل از هجرت -۴۰ق)، امام اول شیعیان، صحابی، راوی، پسرعمو و داماد پیامبر اکرم (ص). وی همسر حضرت فاطمه(س) و پدر و جد ۱۱ امام شیعه، کاتب وحی و چهارمین خلیفه از خلفای راشدین نزد اهل سنت است. به گفته مورخین شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت، در کعبه زاده شد. او نخستین کسی بود که به پیامبر (ص) ایمان آورد و از نظر شیعه، به فرمان خدا و تصریح پیامبر(ص)، جانشین بلافصل رسول خدا (ص) است.[۱] آیاتی از قرآن کریم بر عصمت وی دلالت دارد.[۲] بنابر منابع شیعه و برخی منابع اهل سنت، حدود ۳۰۰ آیه در قرآن کریم در فضیلت او نازل شده است.[۳] هنگامی که قریش قصد کشتن پیامبر(ص) را داشتند، او در بستر پیامبر خوابید تا دشمنان گمراه شوند و بدین طریق پیامبر(ص) مخفیانه هجرت کرد.[۴] پیامبر (ص) عقد اخوت خود را با وی بست.[۵] در همه غزوات پیامبر (ص) -جز جنگ تبوک که به فرمان پیامبر (ص) در مدینه ماند- شرکت داشت و پرافتخارترین فرمانده اسلام بود. آثار مکتوب بسیاری به زبان‌های مختلف درباره امام علی (ع) نوشته شده است.
منابع
تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *