روش های درمان کیست تخمدان زنان و علائم آن

درمان کیست تخمدان و علائم ابتلا به کیست تخمدان در زنان, آیا میدانید کیست تخمدان چیست و علت بوجود آمدن آن چیست؟, کیست تخمدان و ناباروری خانم ها

انواع کیست تخمدان٬ تنبلی تخمدان٬ جراحی کیست تخمدان٬ داروی کیست تخمدان

کیست تخمدان چیست؟
کیست تخمدان بیماری است که از تشکیل یک یا چند کیست غیر طبیعی در تخمدان بوجود می‌آید. این کیست‌ها که حاوی مایع هستند، درون تخمدان یا روی آن رشد می‌کنند. این بیماری به انواع مختلفی دسته بندی می‌شود و شایع‌ترین آن کیست‌های فولیکولی است که در یکی از فولیکول‌های تولید کننده تخمک ایجاد می‌شود و تمام زنان در مقاطعی از زندگی به کیست‌های فولیکولار مبتلا می‌شوند.

اندازه کیست‌های فولیکولی معمولاً بالای ۳ سانتی‌متر است و نباید با فولیکول تخمک که در زمان تخمک‌گذاری گاهی حتی به اندازه ۲۵ میلی‌متر می‌رسد، اشتباه گرفته شوند. بیشتر این کیست‌ها خودبه خود یا با مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری ظرف ۶ تا ۸ هفته از بین می‌روند و اغلب موجب بروز مشکل نمی‌شوند. شایع‌ترین توده‌های تخمدان که در سنین ۲۲ تا ۴۵ سالی بروز می‌کنند، توده‌های کیستیک هستند. به طور کلی حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد این توده‌ها خوش خیم هستند و باعث بروز سرطان نمی‌شوند.

 

 

روش های درمان کیست تخمدان زنان و علائم آن

علائم کیست تخمدان چیست؟

نشانه‌ها و علائم کیست تخمدان می‌تواند بر اساس نوع آن متفاوت باشد. علائم کیست تخمدان شامل موارد زیر است:

  • دردهای شدید شکمی و لگنی
  • دردهای ناگهانی در اثر پارگی کیست یا پیج خوردن توده
  • اتساعات شکمی
  • اختلالات قاعدگی
  • تهوع و استفراغ
  • تغییرات نبض
  • درد به هنگام رابطه جنسی
  • احساس ضعف که ممکن است به علت خون‌ریزی داخلی باشد
  • تکرر ادرار بر اثر فشار کیست‌ها بر مثانه یا درد پهلو به دلیل وارد شدن فشار بر کلیه

گروهی از خانم‌ها اصلا متوجه وجود کیست نخواهند شد تا زمانی که اقدام به بارداری کنند. همچنین بروز کیست ممکن است در مراحل اولیه نشانه خاصی ایجاد نکند مگر این که کیست‌ها از نوع عملکردی و فعال از نظر هورمونی باشد که نشانه‌های آن به صورت نداشتن تعادل هورمونی مانند خونریزی غیرطبیعی نمایان می‌شود.

درمان خانگی کیست تخمدان٬ درمان سنتی کیست تخمدان٬ درمان کیست

چه عواملی سبب ایجاد کیست های تخمدان می شوند؟
.
کیست های تخمدان به دلایل متعددی ایجاد می شوند. شایع ترین نوع، کیست فولیکولار است که از رشد یک فولیکول نتیجه می شود. فولیکول یک کیسه پر از مایع طبیعی است که حاوی یک تخمک است. کیست های فولیکولار هنگامی که فولیکول در طی چرخه قاعدگی بیش از حد طبیعی رشد می کند و برای آزاد سازی تخمک باز نمی شود تشکیل می شود. معمولاً کیست های فولیکولار در طی چند روز تا چند ماه به خودی خود برطرف می شوند. کیست ها می توانند در اثر جراحت یا نشت عروق خونی کوچک به درون کیسه تخمک حاوی خون باشند (کیست های هموراژیک یا اندومتریوئید). گاه گاه بافت های تخمدان برای تشکیل بافت های دیگر بدن مانند مو یا دندان به صورت غیر طبیعی رشد می کنند. کیست هایی با این بافت های غیر طبیعی کیست های درموئید نامیده می شوند.

درمان کیست تخمدان٬ درمان کیست تخمدان با پیاز٬ درمان کیست تخمدان با داروی گیاهی

انواع کیست تخمدان

  • کیست فولیکولار: شایع‌ترین نوع این بیماری، کیست فولیکولار است که از رشد یک فولیکول نتیجه می‌شود. فولیکول یک کیسه پر از مایع طبیعی است که حاوی یک تخمک است. کیست‌های فولیکولار هنگامی که فولیکول در طی چرخه قاعدگی بیش از حد طبیعی رشد می‌کند و برای آزاد سازی تخمک باز نمی‌شود تشکیل می‌شود.
  • کیست‌های هموراژیک یا اندومتریوئید: کیست‌ها می‌توانند در اثر جراحت یا نشت عروق خونی کوچک به درون کیسه تخمک حاوی خون باشند که به آن‌ها کیست‌های هموراژیک یا اندومتریوئید گفته می‌شود.
  • کیست‌های درموئید: گاهی بافت‌های تخمدان برای تشکیل بافت‌های دیگر بدن مانند مو یا دندان به صورت غیر طبیعی رشد می‌کنند. کیست‌هایی با این بافت‌های غیر طبیعی، کیست‌های درموئید نامیده می‌شوند.
  • کیست‌های پلی کیستیک (PCO): گاهی چند تخمک، چند کیست تولید می‌کنند و این عمل تکرار شده و تعداد زیادی کیست کوچک در تخمدان‌ها ایجاد می‌شود که آنها را به نام تخمدان‌های «پلی کیستیک» می‌شناسیم. کیست‌های پلی کیستیک نسبتاً خوش خیم هستند ولی درمان آنها در بیماران مختلف بر حسب شرایط بیمار نظیر وزن و اینکه ازدواج کرده یا نه و یا بچه می‌خواهد یا نمی‌خواهد کاملاً متفاوت است و به بررسی‌ و آزمایش‌های دقیق‌تر و مراجعه‌های متعدد به پزشک نیاز دارد.
  • کیست فونکسیونل: گاهی از محل فولیکول تخمدانی در مرحله دوم سیکل ماهانه که دوره «لوتیئنی» نامیده می‌شود، کیست‌های لوتیئنی ساخته می‌شود که آن‌ها نیز به نام کیست «فونکسیونل» شناخته شده و خطرناک نیستند.

درمان کیست تخمدان با طب سنتی٬ درمان کیست تخمدان با عسل٬ رازیانه

پزشک چگونه می تواند تصمیم بگیرد که یک کیست تخمدانی خطرناک است؟
اگر زنی در دهه چهارم زندگی خود یا حتی جوان تر باشد و قاعدگی های منظم داشته باشد،، بیشتر توده های تخمدانی «کیست های تخمدانی عملکردی» خواهند بود که در حقیقت غیر طبیعی نیستند. این کیست ها با جریان تخمک گذاری که در چرخه قاعدگی رخ می دهد ارتباط دارند و معمولاً در طی چرخه قاعدگی بعدی خود به خود ناپدید می شوند.
.
بنابراین به خصوص در زنانی که در دهه دوم و سوم زندگی خود هستند این کیست ها در چند چرخه قاعدگی بررسی می شوند تا مشخص شود آیا از بین رفته اند یا نه. چون قرص های ضد بارداری خوراکی تا حدودی با جلوگیری از تخمک گذاری عمل می کنند، پزشکان انتظار نخواهند داشت که زنان مصرف کننده ضد بارداری های خوراکی «کیست های تخمدانی عملکردی» داشته باشند. بنابراین ممکن است به زنانی که در حین مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی به کیست های تخمدان مبتلا می شوند توصیه شود که به جای پایش از طریق اولتراسوند لگن یا جراحی، معاینه شوند.
.
عوامل دیگری نیز وجود دارند که در کنار سن زن یا مصرف ضد بارداری های خوراکی به ارزیابی کیست های تخمدانی کمک می کنند. کیستی که در اولتراسوند شبیه یک کیسه ساده پر مایع به نظر می رسد، در مقابل کیستی با بافت سخت در داخل آن، به احتمال زیاد خوش خیم است. بنابراین اولتراسوند نیز در تشخیص این که تومور تخمدانی جدی است یا نه نقش دارد.
.
سرطان تخمدان در زنان جوان تر از ۴۰ سال نادر است. کیست های تخمدانی که پس از ۴۰ سالگی ایجاد می شوند نسبت به قبل از آن شانس بالاتر سرطانی بودن را دارند، اگرچه بیشتر کیست های تخمدان حتی پس از ۴۰ سالگی خوش خیم هستند. آزمون خونی CA-۱۲۵ می تواند به عنوان مشخصه ای برای سرطان تخمدان به کار رود، اما غیر طبیعی بودن آن همیشه به معنی وجود سرطان نیست. اولاً بسیاری از بیماری های خوش خیم در زنان در سنین باروری می تواند سبب افزایش CA۱۲۵ شود، بنابراین CA-۱۲۵ یک آزمون اختصاصی به خصوص در زنان جوان نیست. عفونت های لگن، فیبروئید های رحم، بارداری، کیست های خوش خیم تخمدان (هموراژیک) و بیماری های کبد همگی بیماری هایی هستند که ممکن است در غیاب سرطان تخمدان سطح CA-۱۲۵ را افزایش دهند. ثانیاً حتی در صورت ابتلا زن به سرطان تخمدان، تمام این سرطان های تخمدان سبب افزایش سطح CA-۱۲۵ نمی شود. علاوه براین، سطوح CA-۱۲۵در زنان مبتلا به سرطان سینه، ریه و پانکراس نیز به صورت غیر طبیعی بالا می رود.

رفع کیست تخمدان٬ عکس کیست تخمدان٬ علائم پاره شدن کیست تخمدان

روشهای درمان کیست تخمدان و از بین بردن آن :
.
درمان کیست های فیزیولوژی که اغلب کیستهای تخمدان در زنان از این نوع است با تجویز قرص ضدبارداری LD و HD‌ درمان میشود و در این روش با مصرف قرص ، فعالتی هورمونی تخمدان متوقف شده و کیست کوچک میشود و زمانی که تخمک گذاری صورت نمی گیرد ، کیست هم به وجود نمی آید . این کیست ها اغلب پس از گذشت یک تا ۳ ماه کوچک میشود و از بین میرود .
.
اما در نوع اندومکسیوما که داخل آنها پر از خون است ، درمان با روشهای دارویی مؤثر نبوده و مریض باید لاپاروسکوپی شود و این عمل همراه با بیهوشی است و البته باید توجه داشت چنانکه کیست های فیزیولوژی هم بعد از گذشت ۲ تا ۳ ماه کوچک نشوند ، حتماً باید عمل لاپاروسکوپی درباره آنها صورت بگیرد .

بیشتر کیست های تخمدان در زنان در سنین باروری کیست های فولیکولار هستند که به طور طبیعی در عرض ۱ تا ۳ ماه از بین می روند. اگرچه ممکن است این کیست ها پاره شوند، به ندرت علائم ایجاد می کنند. این کیست ها خوش خیم هستند و مشکلاتی ایجاد نمی کنند. در زنانی که هیچ علائمی ندارند این کیست ها را می توان همزمان در طی آزمایش لگن تشخیص داد. تمام زنان در مقاطعی از زندگی به کیست های فولیکولار مبتلا می شوند.

.
در زنان در سنین باروری، معاینه کیست فولیکولار معمولاً در چند چرخه قاعدگی انجام می شود زیرا در این گروه سنی این کیست ها شایع و سرطان تخمدان نادر است. گاهی اوقات کیست های تخمدانی در زنان غیر یائسه حاوی مقداری خون است که کیست های هموراژیک نامیده می شوند. کیست های هموراژیک به سرعت برطرف می شوند.

به منظور تعیین استراتژی درمانی برای کیست های تخمدان از اولتراسوند استفاده می شود زیرا این روش می تواند به تشخیص این که این کیست، کیست ساده یا ترکیبی است کمک کند. کیست ساده که در بیماری های خوش خیم دیده می شود فقط حاوی مایع بوده و بافت جامد ندارند اما کیست ترکیبی بافت جامدی دارد که به پایش و احتمالاً جراحی نیاز دارد.

.
به طور خلاصه درمان ایده آل کیست های تخمدان به سن زن، اندازه کیست (و تغییر اندازه) و ظاهر کیست در اولتراسوند بستگی دارد. درمان می تواند شامل معاینه ساده یا ارزیابی آزمون های خونی مانندCA-۱۲۵ باشد که به تشخیص پتانسیل ابتلا به سرطان کمک می کند.
در صورت ایجاد درد شدید، از بین نرفتن خود به خود یا مشکوک بودن تومور، می توان آن را با لاپاراسکوپی یا در صورت نیاز با لاپاراسکوپی باز خارج کرد. به مجرد خارج کردن کیست، تومور به یک پاتولوژیست ارجاع داده می شود تا به منظور تشخیص نهایی نوع کیست موجود، بافت را در زیر میکروسکوپ آزمایش کند.

 

داروها و درمانخانگی درمان کیست تخمدان:

اینها فقط توصیه هستند برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید
۱. حرارت

گرما  در کاهش گرفتگی عضلانی و یا درد در شکم به علت کیست تخمدان کاملا موثر است.

یک  وسیله  گرم یا بطری آب گرم در ناحیه لگن  و پایین تر ازشکم قرار دهید.این کار را حداقل به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید.   این درمان را تا زمانی  که  درد در شکم  تسکین پیدا کند ادامه بدهید

۲. روغن کرچک

 روغن کرچک یک درمان قدیمی برای کیست تخمدان است. بافت ها و سموم اضافی بدن را  پاک میکند و همچنین کیست تخمدان را از بین می برد

یک پارچه فلانل بزرگ،  به دو یا سه لایه تا کنید. اطمینان حاصل کنید که پارچه  تا خورده کل شکم را پوشش میدهد. حدود دو قاشق غذاخوری روغن کرچک روی پارچه بریزید. زیرش  یک حوله کهنه گذاشته رویش پارچه ر ا قرار داده و روی شکم می بندیم.بگذارید روغن کرچک  حداقل به مدت ۳۰ دقیقه بماند سه بار در هفته بمدت سه ماه تکرار کنیدرای تمیز کردن روغن از پوست  منطقه تحت درمان  را با محلول سه قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط شده در یک لیتر آب بشویید.

علائم داشتن کیست تخمدان٬ علائم کیست تخمدان٬ علائم کیست تخمدان چیست؟
۳. سولفات منیزیم

 تا حد زیادی  درد و دیگر علائم مرتبط با کیست های تخمدانی را کاهش میدهد .سولفات منیزیم  به عنوان یک شل کننده عضلانی است

یک فنجان سولفات منیزیم   را به وان حمام آب گرم اضافه کنید پنج تا ۱۰ قطره از روغن های ضروری مانند اسطوخودوس، گل رز و یاسمن بریزید.به مدت چند دقیقه صبر کنید تا حل شود دن خود


۴.  چای  بابونه

چای گیاهی مثل چای بابونه نیز  داروی خوبی برای درمان کیست تخمدان و درد و ناراحتی است. اثر آرام بخش  چای بابونه  به کاهش درد کمک میکند. همچنین، طبیعت گرم  این چای قاعدگی های نامنظم را درمان میکند به تحریک جریان خون در ناحیه لگن و رحم کمک  میکند

دو قاشق چای خوری بابونه خشک   را در یک فنجان آب گرم بریزید .   به مدت پنج دقیقه بماند.   یک قاشق چای خوری عسل به این چای اضافه کنید.روزانه   دو تا سه فنجان چای بابونه بنوشید

علاعم کیست تخمدان٬ علایم کیست تخمدان٬ علت به وجود آمدن کیست تخمدان

۵. سرکه سیب

سرکه سیب به درمان کیست های تخمدانی ناشی از کمبود پتاسیم کمک می کند. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب به یک لیوان آب گرمبریزید روزانه ۱-۲۲ لیوان از این محلول را بنوشید تا زمانیکه بهبود پیدا کنید


علت کیست تخمدان٬ عمل کیست تخمدان٬ عوارض کیست تخمدان٬ کیست تخمدان چیست

۶. چغندر

چغندر حاوی یک ترکیب شناخته شده به عنوان betacyanin که  توانایی کبد برای از بین بردن سموم را افزایش می دهد. به علاوه، ماهیت قلیایی  چغندر به  تعادل اسیدی  بدن کمک میکند این به نوبه خود شدت علائم  کیست های تخمدان را کاهش می دهد.

یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا  را با  نصف فنجان آب چغندر تازه مخلوط کنید و هر روز قبل از صبحانه بنوشید تا زمانیکه بهبود یابید

کیست تخمدان در بارداری٬ کیست تخمدان و بارداری٬ کیست چیست٬ کیست رحم٬ کیست هموراژیک
۷-آب زنجبیل

زنجبیل یک گیاه ضد التهاب قوی است که  التهاب و درد را تسکین می دهد . همچنین،  گرما ی بدن را افزایش داده  و باعث قاعدگی می شود

مخلوط یک قطعه از زنجبیل، دو ساقه کرفس، نیم لیوان آب سیب و سه چهارم  آناناس درا در آبمیوه گیری ریخته. هر روز تا زمانی که کیست ها از بین برود بنوشید
یا 
می تواند  روزانه دو تا سه فنجان چای زنجبیل  بنوشید

کیست هموراژیک تخمدان٬ کیست هموراژیک تخمدان چیست؟٬ لاپاراسکوپی

۸. دانه بزرک

دانه بزرک به تا تعادل نسبت استروژن به پروژسترون در بدن کمک میکند. این باعث کاهش کیست می شود. به علاوه، بزرک غنی از فیبر است که به از بین بردن سموم بدن کمک میکند کلسترول و سایر مواد زائد پردازش شده توسط کبد کمک میکند

در یک لیوان آب گرم  یک قاشق غذاخوری بذر کتان بریزید. هر روزبا معده خالی تا زمانی که بهبود یابید بنوشید
همچنین می توانید بزرک را به ماست، ، سوپ و سالاد اضافه کنید.

 

۹. بادام

بادام یک غذای غنی از منیزیم است که باعث کاهش گرفتگی دردناک  کیست های تخمدانی می شود

بادام بو داده خشک برای از بین بردن درد و ناراحتی مفید است
روش دیگر، ماساژ ملایم  ناحیه شکم با روغن بادام  که می تواند به کاهش درد و نفخ کمک کند. برای بهترین نتیجه،  چند قطره از اسانس گل یاس  را به یک قاشق غذاخوری روغن بادام  اضافه کرده و ماساژ دهید. همچنین می توانید یک قاشق چای خوری روغن بادام شیرین به یک لیوان شیر گرم  اضافه کنید و یک بار در روز تا زمان بهبودی آن را بنوشید.

لاپاراسکوپی کیست تخمدان٬ نشانه های کیست تخمدان چیست؟
۱۰. افزایش مصرف مایعات

آب آشامیدنی

هنگامی که مبتلا به کیست تخمدان، هستید  افزایش مصرف مایعات ضروری است. بهترین گزینه  آب است. سعی کنید  آب تصفیه شده در فواصل منظم بنوشید. همچنین می توانید مقداری آب لیمو نیز به یک لیوان آب  اضافه کنید.  سموم مضر را از بدن دفع میکند.  درد  و تورم شکم را کاهش میدهد

همراه با آب، شما می توانید آب نارگیل و آب میوه و سبزیجات سبز بنوشیسد. از خوردن قهوه، نوشابه و نوشیدنی های الکلی بپرهیزید.

 اگر  درد شدید  لگن، تب، سرگیجه، تنفس سریع یا درد داردی شاسد دچار پارگی کیست شده اید   که می تواند عواقب جدی داشته باشند باید به پزشک مراجعه کنید

منبع :
ستاره
سلام دکتر

2 نظر

  1. کسی داروی ساپوژکس مصرف کرده تا الان؟ خیلی ازش تعریف میکنن میخام ببینم واقا کیست برطرف میکنه؟؟؟ پلی کیستیک هم برطرف میکنه؟؟؟ یکی جواب بده

    • من ۲ سال پیش دو بطری مصرف کردم برای باردار شدن کیست داشتم دکتر ال دی داد. بجاش ساپوژکس مصرف کردم. من که جواب گرفتم یه دختر هم دارم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *