درمان تب و لرز بزرگسالان بر اثر سرماخوردگی و روش پایین آوردن دما

روش درمان تب و کاهش دمای بدن چیست؟ درمان تب و لرز بزرگسالان چگونه است؟ روش پایین آوردن دمای تب بر اثر سرماخوردگی
پایین آوردن دمای تب بصورت سریع و فوری

تب و لرز یکی از شناخته شده ترین علایم سرماخوردگی یا آنفولانزا است که در اثر حمله ویروس های قوی به بدن ایجاد می شود. در این مطلب به روش های خانگی و سنتی موثر در درمان تب و لرز می پردازیم. این روش های در عین تاثیر فوق العاده هیچ گونه عوارضی برای بدن ندارند و موجب تسریع و بهبود بسیاری از علایم سرماخوردگی می شوند.

روش درمان تب و کاهش دمای بدن چیست؟

روش خانگی موثر در درمان تب و لرز

درمان تب و لرز

نوشیدن فراوان آب و مایعات

در سرماخوردگی و برخی از بیماری های ویروسی که سبب تب و لرز در فرد می شوند, آب فراوانی از بدن دفع می شود, به خصوص اگر تب و لرز با استفراغ و اسهال همراه باشد یا فرد به انجام تمرینات ورزشی و کارهای جسمی مشغول باشد. از آنجایی که حجم عمده بدن از مایعات تشکیل شده و آب مزایای بسیاری برای سلامتی دارد و موجب دفع عفونت ها از بدن می شود, یکی از موثرترین روش های درمان اسهال و تب و لرز نوشیدن مایعات و آب بیشتر است. این روش می تواند به دفع ویروس ها از بدن کمک کند و موجب کاهش تب و دیگر علایم بیماری شود.

روش پایین آوردن دمای تب بر اثر سرماخوردگی

استراحت کردن

یکی از ضروری ترین اقدامات در طی سرماخوردگی و دیگر بیماری ها, استراحت است. استراحت کردن موجب تسریع درمان بیماری می شود. روند بهبود بسیاری از بیماری ها بیش از دو هفته است, بنابراین مصرف بیش از حد داروها نمی تواند در تسریع روند بیماری تاثیرگذار باشد. در عوض استراحت کردن و جلوگیری از انجام فعالیت های خسته کننده در حین بیماری, می تواند روند بهبود بیماری به خصوص بیماری آنفولانزا را سرعت بخشد.

مصرف سوپ مرغ

علل بروز تب و لرز

در گذشته مادران برای درمان سرماخوردگی سوپ رقیق مرغ طبخ می کردند. بررسی ها نشان داده است سوپ مرغ می تواند با علائم عفونت دستگاه تنفسی مقابله کند. برای طبخ این سوپ توجه کنید از مرغ طبیعی یا ارگانیک استفاده نمایید. در واقع یکی از راحت ترین روش های موثر در درمان تب و لرز استفاده از سوپ مرغ است. به علاوه این سوپ می تواند دیگر علایم سرماخوردگی مانند گلو درد را تسکین دهد.

شربت آبلیمو و عسل

یکی از شربت های طبیعی بسیار موثر در درمان عفونت های ویروسی و بهبود علایم سرماخوردگی, شربت عسل و آبلیمو است. خواص عسل در دفع عفونت ها شناخته شده است. از طرف دیگر آبلیمو سرشار از ویتامین C است که به مبارزه با عفونت ها در بدن کمک می کند. برای تهیه این شربت, یک چهارم لیوان آبلیمو تازه را به همراه ۱ قاشق چای خوری عسل مخلوط نموده و لیوان را از آب پر کنید. در طی سرماخوردگی از این شربت استفاده نمایید.

مصرف چای زنجبیل

برخی از گیاهان از جمله زنجبیل, تاثیر فوق العاده ایی در درمان تب و لرز دارند. یکی از مهمترین خواص زنجبیل, دفع عفونت ها از بدن است. برای این منظور توصیه می شود یک قاشق چای خوری زنجبیل تازه رنده شده را با یک لیوان آب داغ مخلوط کرده و مصرف نمایید.

درمان تب و لرز بصورت طنتی و گیاهی

چای نعناع برای درمان تب

خاصیت سرد کنندگی به کاهش دمای داخلی بدن کمک می کند. همچنین گرمای اضافی را از بدن خارج می کند.

یک قاشق غذاخوری برگ نعناع را به یک فنجان آب گرم بیفزایید. بگذارید ده دقیقه بماند و مقداری عسل به آن بیفزایید. این محلول را روزی سه یا چهار بار بخورید تا بهبود یابید.
یک مشت برگ نعناع را در دو فنجان آب همراه با نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه و یک قاشق چایخوری زنجبیل مخلوط کنید. بگذارید بجوشد تا محلول نصف شود. مخلوط را به سه قسمت تقسیم کنید و روزی سه بار بخورید تا بهتر شوید.

درمان تب و لرز بزرگسالان بر اثر سرماخوردگی و روش پایین آوردن دما
سفیده تخم مرغ برای درمان تب

می توانید سفیده تخم مرغ را برای کاهش دمای بدن در طول تب استفاده کنید. سفیده تخم مرغ مانند ژلی سرد عمل می کند که گرما را جذب می کند. در نصف ساعت، سفیده تخم مرغ دما را از سر تا پا کاهش می دهد.

دو یا سه تخم مرغ را بشکنید و زرده را جدا کنید.
سفیده تخم مرغ را به هم بزنید.
دستمال را در مخلوط بخیسانید.
پارچه را بر روی پا قرار دهید.
جوراب بپوشید تا سفیده تخم مرغ سر جایش باقی بماند.
هنگامی که پارچه خشک و گرم شد، آن را با پارچه ای دیگر عوض کنید.
این کار را تکرار کنید تا دمای بدن کاهش یابد.

چطور تب را درمان کنیم؟
زردچوبه برای کاهش دمای تب

زردچوبه برای کاهش دمای بدن بسیار مناسب است. ترکیب شیمیایی موجود در زردچوبه خاصیت ضد ویروسی، ضد باکتریایی، ضد قارچ و آنتی اکسیدان دارد. این ماده به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و مانع از عفونت می شود. همچنین از بیماری جلوگیری می کند و باعث کاهش دمای بدن می شود.

نصف قاشق چایخوری زردچوبه را با یک چهارم قاشق چایخوری فلفل سیاه در یک فنجان شیر داغ مخلوط کنید.
مخلوط را روزی دو بار بخورید تا علائم تب از بین بروند.

پودر چوب صندل

خواص سرد کنندگی و درمانی پودر چوب صندل به کاهش تب و التهاب کمک می کند. در واقع چوب صندل باعث سرد شدن بدن و آرامش بدن و ذهن می شود. همچنین باعث کاهش سردرد و علائم تب می شود.
نصف قاشق چایخوری پودر چوب صندل را با مقداری آب مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود.

خمیر را بر روی پیشانی قرار دهید.
این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا بهتر شوید.
نکته: از چوب صندل خوب استفاده کنید تا نتیجه مطلوب کسب کنید.

درمان تب و لرز بزرگسالان چگونه است؟

آب سرد

یک پارچه را داخل آب سرد بخیسانید و آب اضافه آن را بگیرید و بر روی سر، پا و بازوها قرار دهید تا دمای بدن کاهش یابد.
همچنین می توانید پارچه سرد را بر روی پیشانی و پشت گردن قرار دهید. لباس های باید به طور مرتب بعد از چند دقیقه عوض شود. این روش برای حالتی که دمای بدن خیلی بالا است مناسب است و برای تحت کنترل نگه داشتن دمای بدن مفید است.
همچنین می توانید در وان، آب ولرم بریزید و به بدن اجازه دهید آرام شود. دوش بگیرید هر چند خیلی ایده خوبی نیست. سعی کنید استراحت کنید تا بدن با بیماری مبارزه کند.
نکته: از آب خیلی سرد استفاده نکنید زیرا باعث می شود دمای داخلی بدن خیلی افزایش یابد.

ریحان برای درمان تب

ریحان گیاهی مناسب برای کاهش تب است. این گیاه به صورت آنتی بیوتیک نیز موجود است. خاصیت ترمیم این گیاه به کاهش دمای بدن به سرعت کمک می کند.

بیست برگ ریحان را همراه با یک قاشق چایخوری زنجبیل خرد شده در یک فنجان آب بریزید و بجوشانید تا نصف شود. مقداری عسل به آن بیفزایید و این محلول را به مدت سه روز، روزی دو یا سه بار بخورید
یک قاشق چایخوری ریحان را با یک چهارم قاشق چایخوری فلفل در یک فنجان آب بجوشانید. پنج دقیقه صبر کنید و سپس محلول را هم بزنید و چای را بنوشید. روزی دو یا سه بار این محلول را بخورید تا بهتر شوید.

سرکه سیب و درمان تب

سرکه سیب ماده ای مناسب برای کاهش دمای بدن است. این ماده به سرعت تب را کاهش می دهد و اسید موجود در آن به کاهش دمای پوست کمک می کند. همچنین این ماده غنی از مواد معدنی است و به افزایش مواد معدنی کاهش یافته در بدن و موادی که کمبود آن ها باعث تب شده است کمک می کند.

نصف فنجان سرکه سیب به آب ولرم حمام بیفزایید و ده دقیقه در آن دراز بکشید. بعد از بیست دقیقه بهبود را مشاهده می کنید. هنگامی که تب بالا رفت دوباره این کار را تکرار کنید.
یک پارچه را در مخلوط سرکه سیب و آب قرار دهید (سرکه سیب نصف آب باشد). پارچه را فشار دهید و روی شکم و پیشانی خود قرار دهید. همچنین می توانید پارچه را دور یکی از پاهای خود بپیچید. هنگامی که پارچه گرم شد آن را با پارچه ای جدید جایگزین کنید و در محلول سرد قرار دهید. این کار را تکرار کنید تا تب کاهش یابد.
دو قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری عسل در یک لیوان آب مخلوط کنید. محلول را روزی دو یا سه بار بخورید.

تاثیر سیر بر درمان تب

طبیعت گرم سیر باعث کاهش دمای بدن و افزایش عرق کردن می شود. همچنین مواد سمی را از بدن خارج می کند و بهبود را سرعت می بخشد. همچنین سیر ضد باکتری و ضد قارچ است و عفونت را از بین می برد.

یک حبه سیر را نصف کنید و در آب داغ قرار دهید. بگذارید ده دقیقه بماند سپس آن را روزی دو بار بخورید تا بهتر شوید.
ترکیب دو سیر له شده و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را گرم کنید. سپس ترکیب حاصل را بر روی هر پا قرار دهید و چند نقطه از پا را نپوشانید. بگذارید ترکیب در هنگام خواب بر روی پا بماند. این ماده باعث کاهش دمای بدن در طول شب می شود.
نکته: سیر برای خانم های باردار و بچه های کوچک توصیه نمی شود.

کشمش

کشمش به مبارزه با عفونت و کاهش تب کمک می کند. کشمش مانند تونیک برای بدن در هنگام تب عمل می کند.

بیست و پنج عدد کشمش را در نصف فنجان آب به مدت نیم ساعت بخیسانید.
کشمش ها را در آب له کنید و مایع را به هم بزنید.
آب نصف لیمو را به آن بیفزایید.
این مخلوط را روزی دو بار بخورید تا تب کاهش یابد.

درمان تب و لرز بدون دارو

نکات دیگر برای درمان تب و لرز

مصرف مایعات و آب فراوان می تواند باعث کاهش تب و بهبود سریع بیماری در افراد شود و به تنظیم الکترولیت بدن کمک کند.

پوشیدن لباس های راحتی و خنک نیز می تواند به کاهش دمای بدن در فرد بیمار کمک کند. کارشناسان لباس های از جنس پنبه ، کتان و ابریشم را در این زمان توصیه می کنند.

مناسب بودن دمای اتاق و خنک بودن اتاق بیمار هم می تواند باعث کاهش احساس گرگرفتگی و تعریق بدن بیمار شود.

استفاده از پاشویه و یا قرار دادن یک حوله نمدار روی پیشانی فرد به شرط عدم ابتلای بیمار به سینوزیت می تواند باعث سرعت در کاهش تب شود، استحمام با آب گرم به مدت 5 الی 10 دقیقه هم می تواند باعث باز شدن عروق خونی و کاهش تب در بیمار شود.

استفاده از دوزهای مشخص تب بر و داروهای مسکن تحت نظر پزشک نیز در درمان مشکل موثراست، خواب کافی و استراحت و بلند نشدن از تخت خواب هم می تواند باعث سلامت فرد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *