خصوصیات و تاثیر انواع رنگ ها بر سلامت انسان

مشاهده رنگ هاى زیبا و چشم نواز، از عالى ترین تجربیاتى است که انسان در طول شبانه روز آن را تجربه مى کند.

خصوصیات و تاثیر انواع رنگ ها بر سلامت انسان

رنگ سبز حس شادابى و طراوت را به انسان منتقل مى کند.

خواص و تاثیر رنگ ها بر روی انسان

 

به اطراف خود نگاه کنید، رنگ ها همه جا هستند و ما را احاطه کرده اند. ما زندگى را از دریچه رنگ ها، شکل ها و صداها مى بینیم.

رنگ هاى مختلف در زندگى ما از بسیارى جهات تاثیر گذارند، به عنوان مثال رنگ قرمز عموما به هنگام رانندگى یا استفاده از دستگاه هاى صنعتى و … ، توجه ما را به خطرها جلب مى کند.

هنگام مشاهده مراتع سرسبز احساس شادابى می کنیم و هنگامى که دریاى آبى را مى بینیم احساس آرامش مى کنیم.

اگر رنگ ها در زندگى ما تاثیر دارند، این سؤال پیش مى آید که تاثیر درمانى آنها بر بیماری ها چیست؟

رنگ درمانى یک شیوه درمانى پیوسته و بى وقفه است که شامل به کارگیرى رنگ ها در درمان بیماری هاى مختلف جسمى و اختلالات روانى است.

در رنگ درمانى از اصول هارمونى رنگ ها و ترکیب آنها براى بهبودى بیماران استفاده مى شود. متخصصین رنگ درمانى معتقد هستند که هر عضو از بدن، انرژى خاص خود را دارد و اختلالات هر عضو را مى توان با به کارگیرى رنگى هم تراز با انرژى آن عضو در محدوده مشخص و یا کل بدن به سمت بهبودى پیش برد. رنگ ها در واقع امواج الکترومغناطیس پر انرژى با طول موج هاى قابل رویت هستند. سلول هایى مخروطى شکل که در شبکیه چشم قرار دارند، این امواج را به رنگ قابل تشخیص در ذهن تبدیل مى کنند.

این سلول های مخروطی به سه دسته تقسیم مى شوند، گروهى براى تحریک شدن توسط رنگ آبى، گروهى براى رنگ سبز و گروه دیگرى براى رنگ قرمز.

میزان یا شدت تحریک هر یک از آنها در آن واحد مى تواند رنگ هاى مختلفى را در ذهن ما تداعى کند. رنگ آبى حس آرامش و سفید حس پاکیزگی را به انسان منتقل مى کند.

ما با دریایى از رنگ ها احاطه شده ایم که بر احساسات و سلامتى ما تاثیر مى گذارند؛ براى مثال رنگ آبى آرامش دهنده بوده و مى تواند براى پایین آوردن فشار خون مورد استفاده قرار گیرند. این رنگ مى تواند توانایى خوابیدن را در انسان افزایش داده و یا احساس درد را کاهش دهند.

یک اتاق تاریک در ما احساس وجود رمز و راز و یا ترس را ایجاد مى کند.

اتاقى با رنگ آمیزى سفید، احساس تازگى و تمیزى را در ما القا مى کند.

در مقابل رنگ قرمز، تاثیر تقریبا متضادى دارد. این رنگ مى تواند باعث بالا رفتن فشار خون و افزایش تولید آدرنالین در خون شود. به دنبال آن شما یقینا احساس ترس یا استرس خواهید کرد.

استفاده صحیح از رنگ ها مى تواند یک فضاى مناسب یا نامناسب در زندگى ایجاد کند. در اینجا کاربردهاى بعضى از رنگ ها اشاره می کنیم:

* رنگ زرد ذهن انسان را تحریک مى کند، بنابراین معمولا مناسب ترین رنگ براى اتاق مطالعه یا درس است.

* رنگ آبى تسکین دهنده بوده و موجب آرامش شما مى شود، بنابراین براى اتاق خواب مناسب تر است.

* رنگ سفید نشانگر تهى بودن، فضاى باز و پاکیزگى است، لذا براى حمام یا سرویس هاى بهداشتى بسیار مناسب است. باید دقت کنید که حتى المقدور از این رنگ براى اطاق درس یا مطالعه استفاده نکنید.

گفتنى است رنگ درمانى بر افکار، رفتار و سلامتى فرد به طور قطع تاثیر مى گذارد. فراموش نکنید که استفاده درست از رنگ ها مى تواند آرامش را به زندگى شما هدیه دهد.

بر گرفته از عصــــر ابران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *