خبر ترور عبدالعزیز بن فهد پسر شاه‌ فهد شایعه یا واقعیت؟

خبر ترور پسر شاه‌ فهد شایعه یا واقعیت؟

روزنامه شرق نوشت: با وجودی که منابع رسمی سعودی به‌‌ویژه شبکه‌هایی مانند العربیه یا خبرگزاری رسمی عربستان (واس) در‌باره ترور یا مرگ عبدالعزیز بن فهد هیچ‌گونه خبری را منتشر نمی‌کنند،‌ از دو روز گذشته شایعات گسترده‌ای درباره مرگ این شاهزاده سعودی در فضای مجازی پخش شده است.
 
حتی برخی از کاربران اقدام به تأسیس هشتکی به نام «وفات عبدالعزیز بن فهد» کردند که در آن شرکت‌کنندگان هرکدام به‌‌گونه‌ای این خبر را بازتاب داده یا نظر و دیدگاهشان را نسبت به آن بیان کردند.
مجموع خبرها و شایعات حکایت از آن داشت که پسر کوچک فهد پادشاه اسبق عربستان سعودی، یکشنبه بر اثر یک درگیری درحین بازداشت شاهزادگان کشته شده است. همین منابع نقل کردند که او چند ماه پیش نواری را ضبط کرده و در آن گفته بود روزی «ترور» خواهد شد. به گفته این منابع تأییدنشده عبدالعزیز بن فهد سپتامبر گذشته از سوی مقامات امنیتی عربستان بازداشت شده بود. همچنین گفته می‌شود در آن زمان نیروهای امنیتی با یورش به کاخ او در جده ضمن بازداشت این شاهزاده پول‌های او و همسرش را در بانک‌ها مصادره کرده بودند.
برخلاف این شایعات منابع رسمی عربستان در‌این‌باره سکوت کرده بودند تا اینکه روز گذشته یک منبع اماراتی به نقل از دربار پادشاهی عربستان خبر مرگ این شاهزاده جوان ۴۴ساله را تأیید کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی الاتحاد: دربار پادشاهی عربستان درگذشت شاهزاده عبدالعزیز بن فهد را تأیید کرد و با صدور بیانیه‌ای گفت: «امروز دوشنبه ١٧/٢/١۴٣٩مطابق آنچه خبرگزاری عربستان (واس) گزارش داد، شاهزاده عبدالعزیز بن فهد به رحمت خدا رفت.
امیدواریم خداوند او را مشمول رحمت خود قرار داده و در بهشت پهناورش مقام دهد. انالله و اناالیه راجعون». با‌این‌حال همچنان بازار شایعات درباره مرگ این شاهزاده سعودی داغ است. برخی منابع به نقل از شخص او نوشتند چند ماه پیش حساب‌های کاربری او در فضای مجازی هک شده بود. بعضی دیگر نوشتند عبدالعزیز بن فهد جزء شاهزاده‌های مخالف محمد بن سلمان به‌شمار می‌رفت.
فرزند کوچک ملک فهد درگذشته به‌صورت رسمی پست‌های مختلفی از جمله عضویت در شورای وزیران و ریاست دفتر هیئت وزیران را برعهده داشت. مادر او شاهزاده جوهره، دختر ابراهیم بن عبدالعزیز آل ابراهیم و پدر بزرگش عبدالعزیز آل ابراهیم یکی از فرماندهان جنگ‌های نخستین برای تأسیس دولت عربستان بود. روز گذشته در خبر دیگری اعلام شد شاهزاده منصور بن مقرن بن عبدالعزیز بر اثر سقوط یک بالگرد کشته شده است.
منابع رسمی سعودی با تأیید این خبر گفتند او به‌همراه چند نفر دیگر از مقامات دولتی بر اثر سانحه سقوط بالگرد کشته شده است. درباره مرگ این شاهزاده سعودی نیز شایعات متعددی مطرح شد. برخی منابع نزدیک به اسرائیل گفتند احتمال دارد بالگرد او بر اثر شلیک موشکی از سوی شبه‌نظامیان حوثی در یمن سقوط کرده باشد. بعضی منابع مخالف دولت عربستان نیز گفتند او درحال فرار بوده که کشته شده است.
همین منابع سناریوی بزرگ‌تری را نقل کردند مبنی بر اینکه کودتایی در عربستان در حال اجرا بوده و موج دستگیری‌های یاشده در پی لورفتن آن کودتا صورت گرفته است. به گفته این منابع یکی از عناصر فعال این کودتا شاهزاده منصور بن مقرن بوده است. مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان بود که سلمان پادشاه کنونی او را کنار گذاشت و به‌جای او محمد بن نایف و پس از او فرزند محمد بن سلمان را به ولیعهدی برگزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *