بیماری مننژیت آیا کشنده است؟ آیا مننژیت قابل درمان است؟

آیا مننژیت درمان دارد و آیا مننژیت درمان میشود و آیا بیماری مننژیت درمان دارد و مننژیت چیست؟ و مننژیت چیست وعلایم آن و مننژیت چیست ودرمان آن و مننژیت چیست ودرمان و بیماری مننژیت چیست و واکسن مننژیت چیست و تب مننژیت چیست و مننژیت آسپتیک چیست؟ و مننژیت ریه چیست؟ و علائم مننژیت چیست؟

بیماری مننژیت کشنده اما قابل درمان است

بیماری مننژیت آیا کشنده است؟ آیا مننژیت قابل درمان است؟

‌حتی اسم مننژیت هم می‌تواند پشت هر پدر و مادری را از ترس و نگرانی بلرزاند؛ بیماری‌ای که باعث التهاب و عفونت پرده‌های اطراف مغز و نخاع می‌شود و می‌تواند آن‌قدر شرایط سلامتی یک کودک را به خطر بیندازند که حتی او را تا مرگ پیش ببرد.

با این حال این بیماری اگر به سرعت و به‌درستی تشخیص داده شود قابل درمان و کنترل است و عارضه‌ی خاصی هم میشه به‌جا نگذارد.

اما مشکل این‌جاست که خیلی وقت‌ها علائم این بیماری با سرماخوردگی اشتباه گرفته می شود و کودک خیلی دیر به بیمارستان یا مراکز درمانی می‌رسد. در ادامه می‌توانید نکات کلیدی را درباره‌ی علائم، تشخیص و درمان این بیماری بخوانید.

به التهاب غشاهای اطراف مغز یا نخاع مننژیت می‌گویند. مننژیت به خصوص مننژیت باکتریایی می‌تواند ادامه زندگی فرد را به خطر بیندازند، چون باعث تخریب و آسیب دائمی مغز و مشکلات عصبی می‌شود.

التهابی که باعث به وجود آمدن مننژیت می‌شود نتیجه‌ی مستقیم آلودگی باکتریایی یا ویروسی است. به طور طبیعی مننژیت باعث بروز تب، خونریزی و پایین آمدن توانایی‌های مغز مانند فکر کردن می‌شود اما معمولاً تشخیص این علائم در کودکان خیلی ساده نیست.

  • چه عواملی باعث بروز مننژیت در کودکان می‌شود؟

باکتری‌ها و ویروس‌ها مهم‌ترین عوامل ایجاد مننژیت در کودکان بوده و در هر دو حالت واگیردار است. علاوه بر این مننژیت در کودکان می‌تواند نتیجه‌ی انتشار عفونت در نواحی مجاور باشد، مانند التهاب و عفونت گوش یا سینوزیت.

همچنین عفونت میشه در هر شرایطی به دلیل یک ضربه به سر یا هر گونه جراحی در این ناحیه ایجاد شود.

اگرچه مننژیت باکتریایی شایع‌تر از مننژیت ویروسی است اما در طول فصل‌های گرم سال به ویژه در تابستان احتمال ابتلای کودکان به این نوع مننژیت بالا می‌رود.

در موارد نادر هم مننژیت می‌تواند به دلیل مصرف دارو یا لوپوس ایجاد شده باشد که البته در این حالت واگیر ندارد و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود.

  • مننژیت در کودکان چه علائمی ایجاد می‌کند؟

کاهش دریافت مایعات، تغذیه‌ی نامناسب، تهوع و استفراغ، خونریزی، بثورات پوستی، سفت شدن گردن یا درد در ناحیه گردن، افزایش تحریک‌پذیری، تشنج، کاهش دمای بدن، شوک، افت قند خون، زرد شدن پوست و سردرد.

در مواردی که کودک به مننژیت ویروسی مبتلا شده باشد علائمی شبیه آنفلوآنزا را تجربه می‌کند از جمله درد عضلانی، تب، سرفه، سردردو… .

  • چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر احساس کردید که کودک شما یک یا چندین علامت از مجموعه علائم بالا را دارد باید فوراً او را به پزشک یا مراکز درمانی برسانید.

مننژیت یک اورژانس پزشکی است و قطعاً برای شروع درمان اورژانس بیمارستان بهتر از مطب پزشک است.

برخلاف بسیاری از بیماری‌ها، مننژیت در منزل، از طریق مشاوره‌ی تلفنی با پزشک معالج کودک یا استفاده از درمان‌های خانگی و داروهای گیاهی بهبود پیدا نمی‌کند و حتی میشه جان فرزند شما را به خطر بیندازد.

بنابراین اولین قدم برای تشخیص و درمان این بیماری مراجعه به پزشک است.

البته در بعضی از موارد پس از انجام تست‌های آزمایشگاهی و در صورت لزوم سی تی اسکن از سر، اگر پزشک مطمئن باشد که مننژیت به دلیل یک عفونت ویروسی ایجاد شده، میشه کودک را از بیمارستان مرخص کند تا درمانش در منزل ادامه یابد.

در این حالت استفاده از استامینوفن، داروهای مسکن و ضد درد و همچنین نوشیدن آب و مایعات فراوان کمک‌کننده است.

  • چطور از ابتلای کودکان به مننژیت پیشگیری کنیم؟

با وجود واکسن مننژیت تعداد مبتلایان به این بیماری در سراسر دنیا کاهش پیدا کرده است. مرکز ملی پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا در سال 2014 در دستورالعملی جدید توصیه کرده است که واکسیناسیون مننژیت برای نوزادان و کودکان و نوجوانان تا 18 سال صورت گیرد.

منبع:همشهری بچه ها/ضمیمه پدرومادرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *