بعد کشیدن دندان چه باید کرد و چه باید بخوریم و نخوریم

بعد کشیدن دندان چه باید کرد و بعد کشیدن دندان عقل و بعد کشیدن دندان و بعد کشیدن دندان چی بخوریم و بعد کشیدن دندان و بعد از کشیدن دندان چه باید کرد و بعد از کشیدن دندان عقل و بعد از کشیدن دندان چه کنیم و بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم

دندان ساختارهایی سفید رنگ در درون فک یا دهان بسیاری از مهره‌داران می‌باشند که برای خوردن و جویدن و تکه تکه کردن خوراک به کار می‌روند. دندان‌ ها از استخوان ساخته نشده‌اند، بلکه از بافت‌هایی با درجه سختی‌های گوناگون ساخته شده‌اند.انسان دارای ۲۰ دندان شیری و ۳۲ دندان همیشگی می‌باشد.

همچنین در انسانها، دندان نقش بسیار برجسته ای در سخن گفتن و ادای صحیح کلمات بازی می‌کند. یک فرد برای آن‌که دندان‌های سالمی داشته باشد باید در شبانه روز دستکم ۲ بار مسواک بزند.

بعد کشیدن دندان چه کار باید بکنیم؟

دندان درد در بسیاری مواقع باعث از دست رفت آن می شود. زمانی که دیگری کاری برای دندان از دست بر نمی آید با کشیدن آن می توان به درد دندان خود پایان داد.اما بعد از کشیدن دندان نیار به برخی مراقبت ها است تا لثه و جای زخم دچار مشکل نشوند.

کشیدن دندان و مراقبت های بعد از آن

درد ناشی از جراحی و کشیدن دندان به دلیل دست بردن در بافت طبیعی بدن است که هنگام جراحی یا کشیدن دندان با استفاده از بی حسی موضعی کنترل خواهد شد. این درد، پس از جراحی به دلیل تلاش بدن برای ترمیم جای خالی موجود و نیز بسته شدن حفره باقی مانده است که به مرور برطرف خواهد شد.پس از اینکه کار دندان پزشک با دندان شما تمام شد به شما راهنمایی هایی خواهد کرد که برای کاهش درد و خونریزی بسیار مفید می باشند.کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان این کارها را انجام دهید

توصیه های دندان پزشکی برای بعد از کشیدن دندان

* تا یک ساعت گازاستریل قرار داده شده درمحل زخم را، بین دندان ها رامحکم فشار دهید.

* تا چند ساعت دهان را نشوید و تف نکنید. تف کردن باعث خونریزی می شود. بهتر است آب دهان قورت داده شود هر چند کمی خونی باشد.

* دهان بسته باشد و زیاد صحبت نکنید.

* یک ساعت بعد از کشیدن دندان، بستنی بخورید.

* تا چند ساعت غذاهای سفت یامایعات داغ نخورید.

* به مدت 24 ساعت برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید. مکش ناشی از کار بردنی ممکن است باعث شروع مجدد خونریزی شود.

* اگر بعد از یک ساعت، خونریزی ادامه پیدا کرد و یا مجددا شروع شد، یک گاز استریل یا چای کیسه ای مرطوب را در محل زخم بگذارید و با فشردن دندان ها روی هم، حدود نیم ساعت دیگر آن را نگه دارید.

* در صورت لزوم داروی مسکن درد را بعد از برداشتن گاز استریل از روی زخم مصرف کنید.

* از فردای روز کشیدن دندان، مسواک زدن سایر دندان ها باید از سر گرفته شود. البته تا چند روز ناحیه زخم کشیدن را باید با ملایمت تمیز کرد. همچنین از فردای روز کشیدن دندان، دهانشویه کردن آب نمک یا محلول کلرهگزیدین (روزی دو بار به مدت یک هفته) برای جلوگیری ازعفونت وکمک به بهبود زخم مفید است.

* پس از انجام جراحی های ناحیه دهان و لثه، لازم است بیمار علاوه بر موارد بالا، نکات زیر را هم مد نظر داشته باشید:

همچنین بخوانید : روش مراقبت از دندان با نکات کلیدی و بسیار کاربردی
* بعد از اتمام بی حسی، درد مختصری در ناحیه جراحی شروع می شود که برای رفع آن باید داروهای تجویزشده توسط دندانپزشک را به موقع مصرف کنید.

* تا چند ساعت پس از جراحی نباید غذاهای سفت یا نوشیدنی داغ مصرف کنید. همینطور عاقلانه است از غذاهای پر ادویه یا آب میوه های ترش استفاده نشود. بجای آن بهتر است در چند ساعت اول شیر سرد مصرف شود که هم حجم مایعات بدن را بالا می برد و هم در ترمیم زخم کمک کننده است. همچنین مصرف نوشیدنی های سرد و غذاهایی مانند سوپ مفید است.

* تورم در ناحیه جراحی شده تاسه روز طبیعی است و بعد از شدت آن کاسته می شود .در صورت ادامه تورم یا همراه شدن آن با درد، ممکن است با نظر پزشک معالج، مصرف آنتی بیوتیک لازم شود.

* در 24 ساعت اول بعد از جراحی، برای کنترل تورم، می توانید قطعات یخ را در کیسه فریزر قرار داده و بصورت متناوب بر روی پوست صورت در ناحیه جراحی قرار دهید.

* آب دهان تا چند ساعت بعد از جراحی کمی آغشته به خون است. این موضوع بدلیل نشت کمی خون از موضع جراحی است و جای نگرانی نیست.

* برای جلوگیری از خونریزی و کاهش تورم، در هنگام استراحت یا خواب بعد از جراحی بهتر است با استفاده از دو بالش، سر خود را بالاتر از بقیه بدن قرار دهید.

* فعالیت شدید بدنی یا ورزش سنگین را باید تا چند روز پس از جراحی به تعویق انداخت.

* تا چند روز بعد از جراحی به هیچ وجه نباید سیگارمصرف شود. مطالعات علمی نشان داده کشیدن سیگار یک عامل مهم در افزایش شدت بیماریهای لثه است و مصرف آن باعث تاثیر منفی بر نتایج درمان های جراحی و افزایش احتمال عود بیماری می شود.

* خمیر جراحی قرار داده شده در محل، پس از چند ساعت سفت می شود و به عنوان پانسمان جهت محافظت ناحیه جراحی و بخیه از آسیب های احتمالی عمل می کند.

* یک هفته بعد از جراحی، باید برای خارج کردن پانسمان و بخیه محل جراحی به دندانپزشک مراجعه کرد.

پرسش : من دندانم را کشیده ام حال باید چه کنم ؟
پاسخ : بقیه روز را استراحت کنید . از ورزش کردن و کارهای سنگین بپرهیزید. در صورت خوابیدن سرتان را بالاتر قرار دهید . از خوردن و نوشیدن غذاهای گرم اجتناب کنید . دهانتان را تا روز بعد با هیچ آب یا دهانشویه ای نشویید . سعی نکنید آب دهانتان را محکم به صورت تف کردن از دهانتان خارج کنید . در صورت نیاز به آرامی و با احتیاط دهانتان را با آب جوشیده ولرم بشویید .
لخته خون داخل حفره دندان کشیده شده بایستی محافظت شود تا روند ترمیم به خوبی و بدون عفونت ادامه یابد . از جویدن غذا با سمت ناحیه دندان کشیده شده خودداری کنید .

پرسش : چه زمانی می توانم دندانهایم را مسواک بزنم ؟
پاسخ : مسواک زدن به آرامی و احتیاط به غیر از ناحیه دندان کشیده شده مانعی ندارد .

پرسش : در صورت خونریزی بعد از کشیدن دندان چه باید کرد ؟
پاسخ : در صورتیکه یک ساعت پس از کشیدن دندان و فشار دادن گاز استریل روی زخم کمی خون در دهانتان حس کردید نگران نباشید طبیعی است چرا که مقدار کم خون در دهان با مخلوط شدن با بزاق به نظر زیاد میرسد . در اینصورت می توانید با استفاده از یک تکه گاز استریل و فشردن آن بر روی ناحیه خونریزی را کنترل کنید .

حال در صورتی که با این وجود خونریزی تا 2 ساعت بعد هم ادامه یافت ، حتماً بایستی به دندانپزشک معالجتان مراجعه نمایید .
هرگز برای کاهش خونریزی ، دهانتان را با آب نشویید چرا که خونریزی تشدید میشود .

پرسش : آیا پس از کشیدن دندان میتوان سیگار کشید ؟
پاسخ : به هیچ عنوان ، تا 24 ساعت پس از کشیدن دندان سیگار کشیدن ممنوع است .

پرسش : در صورت درد چه باید کرد ؟
پاسخ : وجود کمی درد در ناحیه زخم طبیعی است و معمولاً با استفاده از مسکن برطرف میشود میتوان از مسکن هایی نظیر استامینوفن و یا ایپوبروفن استفاده کرد از استفاده کرد . از استفاده از آسپرین پرهیز کنید چرا که انعقاد خون را با مشکل مواجه میکند .

پرسش : برای تسریع ترمیم زخم چه ملاحظاتی لازم است ؟
پاسخ : روند ترمیم زخم در افراد مختلف متفاوت است و لیکن آنچه مهم است تمیز نگه داشتن محل زخم است تا 24 ساعت اول پس از کشیدن دندان دهان را با هیچ آب یا دهانشویه ای نبایستی شست و بعد از آن بایستی به طور مرتب تا یک هفته بعد با استفاده از دهانشویه و یا آب نمک جوشیده ولرم دهان شسته شود .
از رژیم غذایی سالم و حاوی ویتامین c به ترمیم زخم کمک میکند .

پرسش : در صورت ادامه درد در روزهای بعد چه باید کرد ؟
پاسخ : لخته داخل حفره دندان کشیده شده باعث تسریع ترمیم زخم میگردد حال در صورتی که به هر دلیلی این لخته از داخل حفره خارج شود ( شستن زودتر از موقع دهان ، تف کردن شدید ، سیگار کشیدن ، مسواک زدن روی زخم و … ) دیوارهای استخوانی حفره در ارتباط بزاق و مواد غذایی قرار میگیرد و تحریک میشوند و باعث درد شدیدی در ناحیه زخم میشود که اصطلاحاً به آن حفره خشک ( Dry Socket ) میگویند .

در این صورت بایستی به دندانپزشک مربوط مراجعه نمود تا با گذاشتن پانسمانی داخل حفره از ورود مواد غذایی و بزاق به داخل آن جلوگیری به عمل آید . در صورت ایجاد حفره خشک ترمیم زخم طولانی تر از حالت عادی خواهد بود و شاید نیاز باشد چند بار پانسمان زخم تعویض گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *