آموزش کامل کار با باتری آیفون اپل بخش اول

آموزش کار با باتری اپل و شیوه کار با باتری موبایل اپل و آموزش طرز کار با باتری آیفون موبایل اپل و چطور باید با باتری آیفون اپل کار کرد

آموزش کار با باتری آیفون اپل

آموزش کامل کار با باتری آیفون بخش اول

راهنمای جامع کار با باتری آیفون به تمام سوالات شما، در مورد افزایش طول عمر باتری آیفون، پرش شارژ آیفون، نحوه استفاده صحیح از باتری آیفون و نحوه صحیح شارژ باتری این دستگاه و… پاسخ می‌دهد. همه کاربران تلفن هوشمند، نگران باتری گوشی خود هستند. میشه زمانی که از شارژ شما، تنها ۲۰ درصد باقی مانده‌

 

راهنمای جامع کار با باتری آیفون به تمام سوالات شما، در مورد افزایش طول عمر باتری آیفون، پرش شارژ آیفون، نحوه استفاده صحیح از باتری آیفون و نحوه صحیح شارژ باتری این دستگاه و… پاسخ می‌دهد.

همه کاربران تلفن هوشمند، نگران باتری گوشی خود هستند. میشه زمانی که از شارژ شما، تنها ۲۰ درصد باقی مانده‌ است، به سرعت باتری گوشی شما تخلیه شود یا به طور ناگهانی گوشی شما خاموش شود و تماس مهمی را از دست بدهید.

در راهنمای جامع کار با باتری آیفون اطلاعات مفیدی را در مورد نحوه کار باتری آیفون، نحوه مراقبت از باتری آیفون و راهکارهایی برای افزایش طول عمر باتری، راه حلی برای مشکل داغ شدن باتری آیفون و تنظیماتی که بهتر است اعمال کنید را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

بیشتر بخوانید:  آموزش شارژ سریع گوشی آیفون و آیپاد

در کنار مطالب ذکر شده، به سوالات همیشگی کاربران، در مورد افزایش دقت شارژ اعلام شده گوشی، حالت مصرف بهینه باتری (Low Power Mode) و اثرات دما و رطوبت بر روی باتری گوشی پاسخ خواهیم داد، در پایان نیز رعایت اصولی که باعث افزایش عمر مفید باتری آیفون می‌شود را به شما یادآوری می کنیم.

نکته: تمام نکات ذکر شده در مقاله راهنمای جامع کار با باتری آیفون با ورژن آی او اس ۱۰.۳.۳ که آخرین ورژن سیستم عامل آیفون در هنگام انتشار این مقاله بود، تست شده‌اند.

نحوه کار باتری آیفون چطوری است؟

اگر تا به حال قاب آیفون را باز کرده باشید، متوجه شده‌اید قسمت اعظم فضای گوشی را باتری آیفون اشغال نموده است، شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که باتری چطور کار می‌کند؟ در اولین بخش از راهنمای جامع کار با باتری آیفون پاسخ خود را دریافت می‌کنید.

مشخصات باتری آیفون چیست؟

باتری آیفون از نوع لیتیوم یون (LIB) قابل شارژ است که اپل ماندگاری آن‌را نسبت به باتری دیگر تلفن‌های هوشمند افزایش داده است. این باتری از جیوه، سرب، نیکل و کادمیوم ساخته شده است.

نحوه کار باتری آیفون پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. اگر از اکثر مردم در مورد چگونگی کار باتری سوال بپرسید، از پاسخ دادن باز می‌مانند.

به زبان ساده، در باتری، قطب مثبت و منفی به وسیله محلول الکترولیت از هم جدا شده‌اند. الکترون‌ها از قطب منفی به سمت قطب مثبت حرکت می‌کنند و در حین حرکت الکترون‌ها در مدار، انرژی لازم برای دستگاه شما فراهم می‌شود. در هنگام شارژ دستگاه، این جریان به صورت برعکس اتفاق می‌افتد –سعی در بیان مطالب به ساده ترین شکل ممکن بوده است. در عمل شکل و نحوه این اتفاقات به طور کلی متفاوت است :مترجم-

باتری لیتیوم یون به نسبت، وزن بسیار کمی دارد. وزن باتری آیفون بسته به مدل دستگاه متفاوت است. طبق گزارش اپل باتری آیفون ۴، آیفون اس ای ۲۳ گرم و هر باتری آیفون اس ۵ که در سال ۲۰۱۳ تولید شده، ۶۰ گرم وزن دارد.

سیکل باطری آیفون چیست؟

اولین چیزی که در مورد عمر باتری باید بدانید در این نکته خلاصه می‌شود که آیفون طول عمر باتری را به صورت زمانی -مثلا چند سال عمر می‌کند- اندازه گیری نمی‌کند، بلکه بر اساس سیکل استفاده، مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

به درصد شارژ باقی مانده گوشی که در بالای صفحه نمایش به چشم می‌خورد، توجه نکنید. سیکل شارژ گوشی عبارت است از زمانی که برای رسیدن به شارژ کامل باتری لازم است. میشه زمانی که ۴۰ درصد از شارژ باتری شما باقی مانده است، آن‌را به شارژر متصل کنید و انتظار داشته باشید با رسیدن به ۱۰۰ درصد شارژ، یک سیکل کامل را پشت سر گذاشته باشید، هرچند این تصور غلطی است.

برای یک سیکل کامل شارژ باید به اندازه ۴۰ درصد شارژ اولیه نیز، شارژ باتری انجام شود. شما می‌توانید در هر روز یکبار یا هر چند روز یکبار –بسته به میزان استفاده از گوشی- یک سیکل کامل باتری خود را شارژ کنید.

هر سیکل کامل عبارت‌ است از شارژ صفر تا ۱۰۰؛ به طور کلی هر چقدر از تخلیه کامل شارژ گوشی جلوگیری کنید، تعداد سیکلی که می‌توانید از آن استفاده کنید، افزایش پیدا می‌کند. بهتر است هر چند ماه یکبار، شارژ گوشی را کامل تخلیه کنید -در راهنمای جامع کار با باتری آیفون سعی شده تا هر جا به اطلاعات کمکی نیاز پیدا شد از منابع دیگر نیز استفاده شود :مترجم-

طول عمر باتری آیفون چقدر است؟

پاسخ به این سوال بسیار مشکل است؛ چرا که اندازه گیری زمان دقیق عمر باتری یک دستگاه بستگی به عوامل بسیار مختلفی دارد. میزان استفاده از گوشی در طول روز، نحوه استفاده از آن، فاصله بین هر بار شارژ گوشی از جمله این عوامل هستند؛ بنابراین، طول عمر باتری گوشی بر اساس تعداد سیکل کامل شارژ سنجیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:  چند ترفند برای طول عمر باتری آیفون

با هر بار سیکل کامل شارژ، مقداری از توانایی باتری در نگه داشتن شارژ کاهش می‌یابد. شما متوجه این مساله نخواهید شد؛ چرا که این مساله به آرامی اتفاق می‌افتد. دلیل آن نیز، واکنش شیمیایی است که برای تولید الکتریسیته در داخل باتری انجام می‌شود.

در این واکنش، لایه بسیار نازکی از لیتیوم به عنوان پسماند بر روی الکترود‌ها می‌نشیند؛ بنابراین مقاومت داخلی باتری افزایش یافته و در میزان شارژی که باتری می‌تواند در اختیار گوشی شما قرار بدهد، تاثیر منفی می‌گذارد.

اپل اعلام کرده است با ۴۰۰ سیکل کامل -اپل اخیرا در صفحه مربوط به اطلاعات باتری آیفون تغییراتی انجام داده است، اکنون تعداد سیکل کامل تا زمان کاهش ظرفیت باتری، ۵۰۰ سیکل ذکر شده است. مترجم- باتری آیپاد یا آیفون به اندازه بیست درصد کاهش ظرفیت خواهد داشت (به سختی دو تا سه سال).

بعد از مدتی متوجه می‌شوید گوشی شما، مثل گذشته شارژ نگه نمی‌دارد اما لازم به ذکر نیست که، هنوز باتری قابل استفاده است.

نحوه تنظیمات باتری آیفون چطوری است؟

در این قسمت از مقاله راهنمای جامع کار با باتری آیفون ، نحوه تنظیمات باتری را به همراه جزییات آن به شما ارائه خواهیم داد. برای انجام تنظیمات باتری کافی است به قسمت، تنظیمات و سپس باتری (Settings > Battery) مراجعه نمایید.

درصد شارژ باتری چیست؟

در بالای صفحه نمایش، میزان باقیمانده از شارژ گوشی نمایش داده می‌شود؛ اما این تخمین با واقعیت تفاوت بسیاری دارد. در منوی تنظیمات، قسمتی که مربوط به درصد باتری (Battery Percentage) است را فعال کنید. در گوشه بالای سمت راست صفحه نمایش، میزان درصدی که از شارژ باتری باقی مانده است برای شما به نمایش درخواهد آمد.

راهنمای جامع کار با باتری آیفون

گاهی اوقات، میزان شارژ گوشی شما، ۲۰ درصد نمایش داده می‌شود؛ اما در لحظه بعد، میزان شارژ بسیار کمتری را مشاهده می‌کنید.

این مساله به دلیل میزان عمر باتری شماست. میزانی که به عنوان ۱۰۰ درصد شارژ گوشی به شما نمایش داده می‌شود، تنها بیانگر حداکثر مقداری انرژی است که باتری ذخیره کرده، بنابراین با کاهش ظرفیت باتری، این عدد ثابت می‌ماند اما ظرفیت باتری شما تغییر کرده است. برای رفع این مشکل، کافیست باتری آیفون را دوباره کالیبره نمایید.

برای کالیبره کردن باتری آیفون لازم است ابتدا اجازه دهید باتری گوشی کاملا تخلیه شود –گوشی خاموش شود- بعد از خاموش شدن گوشی، آن‌را به شارژر متصل کنید. آیفون به طور خودکار پس از اینکه انرژی لازم را برای شروع به کار پیدا کرد، روشن می‌شود.

پس از این‌که این اتفاق افتاد، دوباره گوشی را خاموش نمایید –نگران نباشید، گوشی شما همچنان شارژ خواهد شد- اجازه دهید، گوشی شما به طور کامل، شارژ شود. به دلیل این‌که صفحه نمایش گوشی خاموش است، نمی‌توانید متوجه کامل شدن شارژ گوشی بشوید؛ بنابراین چند ساعتی گوشی خود را متصل به شارژر نگه دارید. برای مدل‌های جدید تقریبا ۲ ساعت کفایت می‌کند.

پس از اینکه، شارژ شما کامل شد، گوشی را از شارژر جدا کنید، اکنون باتری شما کالیبره شده است.

این‌کار را به طور معمول انجام دهید، اما حداقل فاصله‌ لازم برای انجام این عمل، هر سه ماه یکبار است –به طور ایده آل هر شش ماه یکبار-

برای مشاهده میزان مصرفی که هر اپلیکیشن در ۲۴ ساعت گذشته یا ۷ روز اخیر داشته است، پس از ورود به قسمت تنظیمات باتری بر روی گزینه جزییات مصرف (Show Detailed Usage) بزنید -اول زمان مورد نظر را انتخاب و سپس بر روی آیکون ساعت مطابق عکس بزنید-  و اطلاعات مربوط به میزان مصرف باتری به درصد را مشاهده کنید.

میزان مصرف شارژ هر اپ در آیفون

به طور معمول، اپلیکیشن‌های پیش‌فرض موزیک، عکس‌ و پیام‌رسان -به عنوان مثال، آی مسیج، اس ام اس و ام ام اس- مقدار کمتری انرژی نسبت به اپلیکیشن‌هایی که نیاز به نصب بر روی گوشی دارند نظیر، فیس بوک، توییتر و پوکمن گو مصرف می‌کنند.

البته مرورگر سافاری یک استثنا است؛ چراکه میزان مصرف باتری در آن بستگی به نحوه و میزان استفاده از اینترنت شما دارد.

اگر یک اپلیکیشن به تنهایی بیش از ۳۰ درصد شارژ گوشی را در یک روز یا ۲۵ درصد شارژ گوشی را در یک هفته به خود اختصاص داده باشد، در مورد استفاده از آن تجدید نظر کنید.

چرا وقتی گوشی در محدوده آنتن دهی قرار ندارد، مصرف باتری بیشتر می‌شود؟

احتمالا با مصرف سریع باتری آیفون در مواقعی که گوشی شما آنتن ندارد، شگفت‌زده شده‌اید (در مدل‌هایی که از آی او اس ۹.۲ یا بالاتر استفاده می‌کنند، زمانی که از محدوده آنتن دهی خارج شوید، به شما اطلاع داده خواهد شد). در ادامه مقاله راهنمای جامع کار با باتری آیفون دلیل این اتفاق را به شما توضیح می‌دهیم.

زمانی که آنتن گوشی شما از دست می‌رود –یا آنتن دهی ضعیفی دارید- خروجی سیگنال تلفن‌ هوشمندتان افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که تلفن شما برای پیدا کردن منبع سیگنال دریافتی تلاش بیشتری می‌کند.

حتی اگر به سیگنال وای فای دسترسی داشته باشید، در افزایش مصرف باتری تغییری ایجاد نمی‌شود؛ چراکه برای دریافت تماس تلفنی و اس ام اس، تلفن همراه نیازمند دریافت سیگنال با استاندارد دیگری است. در این حالت، مصرف شارژ باتری شما به شدت افزایش پیدا کرده و در زمان کوتاهی باتری دشارژ می‌شود.

شما می‌توانید با قرار دادن گوشی در حالت هواپیما (Airplane Mode) از تخلیه شدن سریع باتری جلوگیری کنید. البته با انجام این‌کار، حتی اگر در محدوده آنتن دهی قرار بگیرید نیز دسترسی به خدمات بدون سیم ندارید –تا زمانی که این حالت را غیر فعال کنید-

بیشتر بخوانید: ایکیا مچ اپل را گرفت، تکنولوژی جدید اپل همان شارژر وایرلس مبلمان ایکیاست!

البته اگر به خدمات آی مسیج نیاز دارید یا از اینترنت استفاده می‌کنید، می‌توانید با تغییر تنظیمات پیش‌فرض حالت پرواز از خدمات وای فای نیز بهره ببرید. برای اینکار به قسمت تنظیمات رفته، سپس وای فای را در حالت روشن قرار دهید. (Settings > Wi-Fi > On)

اکنون بخش اول راهنمای جامع کار با باتری آیفون به پایان رسید، در بخش‌های بعدی این مقاله اطلاعات بسیار مفید دیگری نظیر، تنظیمات حالت مصرف بهینه و زمان صحیح شارژ آیفون را در اختیار شما مخاطبین همیشگی تکراتو قرار خواهیم داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *