آموزش حذف کامل ویندوز قبلی از کامپیوترهایی که ۲ تا ویندوز دارند

حذف ویندوزهای اضافی در کامپیوتر و لپ تاپ, روش حذف کامل ویندوز های قبلی وقتی چند ویندوز دارید

با یکی دیگر از مقالات سایت با عنوان “چطور در کامپیوترهایی که چند ویندوز دارد یکی را حذف کنیم ؟” در خدمت شما هستم . در بخش نظرات یکی از کاربران سوالی پرسیده بودند که بهتر است مقاله آن در اختیار دیگران بازدید کنندگان نیز قرار بگیرد . بسیاری از ما معمولا بیش از یک سیستم­ عامل بر روی کامپیوترمان نصب می­ کنیم. اما حذف غیراصولی یکی از سیستم­ عامل­‌ها می­‌تواند منجر به خرابی سیستم و از کار افتادن آن ­شود؟ در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به این مشکل و راه‌‌حل رفع آن بیاندازیم، با ما همراه باشید.استفاده از چند سیستم ­عامل به طور هم­زمان در یک سیستم، امریست که معمولا به خاطر ویژگی­ های مختلف این سیستم­ عامل­ ها به آن نیاز است، که در اصطلاح به آن multiboot می­ گویند. نکته­ ی مهمی که در زمان نصب و حذف سیستم­ عامل­ ها باید مدنظر قرار داد، ترتیب نصب و ترتیب حذف آن­ ها است. زیرا در صورت نصب یا حذف اشتباه، سیستم به کلی غیرقابل استفاده می­ شود. این مقاله راه­ حل boot سیستمی که سیستم­ عامل ویندوز اصلی آن به طور اشتباه حذف شده است را ارائه می­ دهد.

برای حذف یکی از ویندوزها باید دقت داشته باشید که اگر ویندوز اول شما حذف شود امکان بالا آمدن ویندوز به صورت پیش فرض وجود ندارد و باید برای ویندوز دوم یک بوت بسازید که در در ادامه اینکار از طریق دو روش توضیح داده می شود . اما برای حذف کردن می توانید از روش استاندارد و بوت اینکار را انجام بدهید .  روش انجام اینکار در ادامه توضیح داده می شود .

۱٫ DVD ویندوز را درون اپتیکال درایو قرار داده و سیستم را بوت کنید .( آموزش فعال کردن بوت بایوس برای نصب ویندوز )چندبار کلید اینتر را بفشارید تا وارد صفحه نصب شود .

سپس نوع زبان پیش فرض را در صورت تمایل تغییر داده و بر روی کلید Install کلیک کنید .

آموزش نصب ویندوز 10 1

آموزش نصب ویندوز 10 2

آموزش نصب ویندوز 10 3

۲٫ این مرحله تاثیری در روند کاری شما ندارد فقط یکی از گزینه ها را انتخاب کنید تا کلید Next فعال شده و بتوانید به مرحله بعدی بروید.

آموزش نصب ویندوز 10 4

چک باکس گزینه I accept the license terms را فعال کرده و بر روی کلید Next کلیک کنید .

آموزش نصب ویندوز 10 5

۳٫ در مرحله بعدی گزینه Custome را انتخاب کرده و کمی صبر کنید تا پنجره نصب باز شود . در صورتیکه می خواهید نسخه قبلی ویندوز (به عنوان مثال ۷ ) که در کامپیوتر شما نصب شده است به Windows 10 ارتقاء پیدا کند گزینه اول را انتخاب نمائید. این گزینه فقط زمانی در دسترس هست که یک نسخه از ویندوز در کامپیوتر شما نصب شده باشدو در صورتی که می خواهید ویندوز قبلی را پاک کرده و ویندوز جدیدی نصب کنید بر روی گزینه Custom کلیک کنید .
بر روی گزینه Custome کلیک کنید .

آموزش نصب ویندوز 10 6

۴٫ در این مرحله برای پاک کردن ویندوز قبلی کافیست درایوی که ویندوز بر روی آن نصب است و می خواهید آن را فرمت کنید انتخاب کرده و بر روی گزینه Format کلیک کنید . بعد از گزینه فرمت یک پنجره نمایش داده می شود با تایید آن پارتیشنی که ویندوز بر روی آن نصب بوده است حذف می شود . با یکبار ریست کردن ویندوز قبلی بالا نمی آید و به طور کامل از روی سیستم شما حذف می شود . اما ممکن است بوت ویندوز بالا نیاید . نگران نباشید ادامه مقاله را بخوانید .

آموزش حذف ویندوز تمام شد . اما ساخت بوت منوی انتخاب ویندوز

همانطور که در سایت مایکروسافت بیان شده است، اگر نسخه ­ی قبلی ویندوز در یک پیکربندی multiboot حذف یا فرمت شود، سیستم کامپیوتری غیرقابل استفاده می­ شود. دلیل این اتفاق استفاده کامپیوتر از فایل­ های راه­ اندازی از نسخه­ ی ویندوز قبل­ تری است که در کامپیوتر نصب شده است.اگر در این سیستم، ابتدا ویندوز ویستا قبل از ویندوز ۷ حذف یا فرمت شود، سیستم از دسترس خارج خواهد شد!

چطور در کامپیوترهایی که چند ویندوز دارد یکی را حذف کنیم

همانطور که پیشتر نیز بیان شد، دلیل این مشکل استفاده کامپیوتر از فایل­ های راه­ اندازی از نسخه­ ی ویندوز قبل­تری است که در کامپیوتر نصب شده است. به بیان دیگر زمانی­که چند ­سیستم­ عامل در پارتیشن­ های مختلف نصب می­ شوند، پارتیشن سیستم­ عامل اصلی از نوع System و سایر پارتیشن­ ها از نوع Primary تعریف می­ شوند. پارتیشن نوع System را active نیز می­ نامند. یک سیستم کامپیوتری برای بوت صحیح نیاز به پارتیشنی از نوع System دارد که فایل­ های اصلی راه ­اندازی سیستم در آن قرار می­ گیرند. در صورتی که این پارتیشن فرمت شود، به دلیل اینکه سیستم پارتیشنی از نوع System نمی­ یابد مشکل بوت سیستم ایجاد می­ شود.

از کجا متوجه شویم ویندوز اول ما بر روی کدام پارتیشن نصب شده است . کافیست بر روی آیکون مای کامپیوتر (Computer) کلیک راست کرده و گزینه Manage را انتخاب کنید .

1 چطور در کامپیوترهایی که چند ویندوز دارد یکی را حذف کنیم

کمی صبر کنید تا پنجره Computer Managment نمایش داده شود . سپس سمت چپ بر روی گزینه Disk Managment کلیک کنید . هر پارتیشنی که ویندوز بر روی آن نصب شده باشد با عنوان Active نمایش داده می شود . معمولا ویندوز بر روی درایو C نصب می شود که می توانید از طریق این پنجره مشاهده کنید .

2 چطور در کامپیوترهایی که چند ویندوز دارد یکی را حذف کنیم

حالا اگر ویندوز شما که در درایو C اکتیو است حذف شود چکاری باید انجام داد . زمانی که این اتفاق میافتد گزینه Change Drive Latter and Pathes از روی پارتیشنی که ویندوز بر روی آن نصب بوده است حذف می شود . باید از طریق بوت وارد ویندوز دوم شده و پارتیشن دومی که ویندوز بر روی آن نصب است را به گزینه Change Drive Latter and Pathes تغییر بدهیم تا مشکل بوت حل شود . اما روش انجام اینکار به چه نحوی می باشد .

گام اول: تهیه یک CD یا حافظه USB بوت. برای این­ کار می­ توان از برنامه Windows 7 USB/DVD Download Tool استفاده نمود.

گام دوم: ورود به Setup سیستم. در اکثر سیستم­ ها با زدن کلید Delete در زمان روشن شدن سیستم، می­توان وارد Setup شد و نوع بوت را از حافظه هارددیسک به CD/DVD یا USB Flash تغییر داد.

گام سوم: ورود به سیستم­ عامل دوم. با کمک روش بوت جدید وارد سیستم ­عامل دوم می­ شویم. در این سیستم­ عامل از مسیر زیر برنامه Disk Management را باز می­ کنیم.

Control Panel> System and Security> Administrative Tools> Computer Management> Disk Management

گام چهارم: تغییر نوع پارتیشن. پارتیشنی که سیستم­ عامل دوم در آن نصب شده است را به Change Drive Latter and Pathes تغییر می­ دهیم. برای این کار برروی نام پارتیشن راست کلیک کرده و گزینه Change Drive Latter and Pathes را انتخاب می­ کنیم. در نتیجه نوع آن به System تغییر پیدا می­ کند.

گام پنجم: Restart سیستم و بوت مجدد با CD یا فلش. در این مرحله به دلیل اینکه نوع درایو تغییر کرده است، سیستم این درایو را قفل و از دسترسی خارج می­ کند.

گام ششم: طی مراحل نصب سیستم­ عامل. مراحل نصب سیستم­ عامل را از طریق CD یا فلش طی می­ کنیم تا به صفحه انتخاب درایو نصب برسیم. درایوی که سیستم عامل اول در آن نصب بود و الان نوع آن به Primary تغییر یافته است را فرمت می­ کنیم تا مجددا با نوع Primary پیکربندی شود.

3 چطور در کامپیوترهایی که چند ویندوز دارد یکی را حذف کنیم

برای فرمت کردن کافیست بر روی پارتیشن مورد نظر کلیک کرده و گزینه Format را انتخاب کنید . سپس یک پنجره جهت تایید نمایش داده بر روی کلید Yes/Ok کلیک تا پارتیشن انتخاب شده فرمت شود .

اگر پارتیشن شما قفل بود برای باز کردن آن دو مرحله زیر را دنبال کنید .

گام هفتم: Restart و بوت مجدد با CD یا فلش. در حالت بوت وارد بخش repair system می­ شویم.repair system در بخش نصب ویندوز می باشد و گزینه آن را می توانید از طریق تصویر زیر مشاهده کنید .

4 چطور در کامپیوترهایی که چند ویندوز دارد یکی را حذف کنیم

گام هشتم: آنلاک کردن حافظه. وارد Command Prompt می­ شویم و دستورات زیر را جهت unlock کردن وفعال کردن سیستم­ عامل موجود وارد می­ کنیم:

Bootrec /fixMBR

Bootrec /fixBoot

Bootrec /rebuildBCD

پس از اینکه سیستم­ عامل پیدا شد، Y را تایپ و Enter کنید.گام نهم: Restart نهایی. پس از انجام مراحل بالا سیستم را Restart کرده تا به سیستم­ عامل موجود بوت شود.

5 چطور در کامپیوترهایی که چند ویندوز دارد یکی را حذف کنیم

اگر روش اول برای شما کمی سخت است می توانید روش دوم را امتحان کنید .

دانلود نرم افزار EasyBCD 2.1.2
بعد از دانلود نرم افزار را از حالت فشرده خارج کرده و نصب کنید .
این نرم افزار به شما امکان انجام اموری چون تغییر نام ویندوز در منوی بوت ، حذف گزینه های دلخواه از منو ، تعمیر بوت لودر ویندوز و ساخت فلش bootable و دیگر قابلیت های این چنینی را می دهد. شایان ذکر است که این نرم افزار قابلیت تغییر منوی بوت از سیستم عامل های مختلف نظیر مکینتاش و لینوکس را نیز داراست.
برخی ویژگی های نرم افزار:
– تغییر نام ویندوز در منوی بوت.
– امکان اضافه کردن گزینه های بوت از USB ، شبکه ، فایل ایمیج و هارد درایو مجازی.
– تعمیر بوت لودر ویندوز.
– تغییر درایوی که سیستم از طریق آن بوت می شود.
– تغییر مدت زمان نمایش منوی بوت.
– امکان تهیه نسخه پشتیبان.
– سازگار با نسخه های مختلف ویندوز.

نرم افزار EasyBCD را اجرا کنید .

EasyBCD-tutorial-1
نرم افزار از ۷ قسمت تشکیل شده است که من فقط ۳ قسمت اصلی آن را برای شما آموزش میدهم .
در قسمت View Settings نوع ویندوز نصب شده را نمایش میدهد .
EasyBCD-tutorial-2

در قسمت Edit Boot Menu می توانید بوت ویندوزی که نمی خواهید را انتخاب کرده آن را جابجا / تغییر نام یا حذف کنید . ( در صورتیکه چند بار کلید Add Entryرا فشرده اید و ویندوز شما هنگام بالا آمدن چند بوت منو دارد می توانید بوت منوهایی که به آنها نیاز ندارید را حذف کنید )در قسمت Timeout options می توانید زمان انتظار برای لود در صفحه اصلی بوت ویندوز را تغییر بدهید . به فرض مثال بعد از ۵ ثانیه اگر ویندوز مورد نظر را انتخاب نکردید با توجه به ویندوز پیش فرض ، ویندوز لود شود .

EasyBCD-tutorial-2
( ورژن های جدید برنامه از تمام سیستم عامل ها پشتیبانی می کند .)  مهمترین قسمت برای اضافه کردن بوت منوی ویندوز XP  گزینه Add New Entry می باشد . این گزینه به شما این امکان را میدهد که هر بوت منویی را به ویندوز خود اضافه کنید . کافیست بر روی کلید Add New Entry کلیک کرده  و گزینه Type را برابر با Windows NT/2k/XP/2K3 قرار دهید . در کادر Name یک نام دلخواه برای بوت ویندوز XP در صورت تمایل انتخاب کنید .  در این قسمت حتما تیک گزینه Automatically detect correct drive خورده باشد . بدون هیچ تغییری بر روی کلید Add Entry کلیک کنید .
به همین راحتی هر دو ویندوز را در بوت منو دارید و نیازی نیست وقت صرف کنید و از دوباره ویندوز XP را همراه با seven نصب کنید .
EasyBCD-tutorial-3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *