آشنایی با علائم و نشانه های بیماری ام اس و روش درمان

آشنایی با علائم و نشانه های بیماری ام اس و روش های درمانی آن مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس یک نوع اختلال خود ایمنی است که به اعصاب در طناب نخاعی و مغز و نیز عصب بینایی آسیب می زند. بسته به محل ایجاد آسیب، علائم این بیماری شامل اشکال در کنترل عضلات، تعادل، بینایی یا حرف زدن است.

با این حال برخی از نشانه های خاموش ابتلا به این بیماری وجود دارند که اغلب ممکن است از آنها چشم پوشی شود. در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر، برای تشخیص ام اس با پزشک تان حتما در تماس باشید.

مشاهده رنگ ها به شکل غبار آلود:

نوریت اپتیک نوعی بیماری خاص عصبی است که تنها عصب بینایی را گرفتار می سازد. این بیماری به عنوان اولین علامت از گرفتاری وسیع دستگاه عصبی موسوم به ام اس می تواند باشد. نوریت اپتیک معمولا در سنین ۲۵ تا ۵۰ سالگی رخ می دهد و در خانم ها شایع تر است. اولین علامت این بیماری کاهش دید است که اغلب به سرعت و طی چند ساعت و گاهی چند روز رخ می دهد. این کاهش دید به حدی شدید است که بیمار فقط توانایی درک نور را دارد ضمن این که بیماری، اغلب یک چشم را درگیر می کند. همچنین علاوه بر کاهش دید، بیمار معمولا با حرکات چشم احساس درد می کند و رنگ ها را به شکل غبار آلود و رنگ و رو رفته می بیند.

دفع ادرار دردناک:

نوشیدن مقادیر زیادی مایعات و در عین حال ادرار دردناک، می تواند نشانه ابتلا به ام اس باشد. این علامت اغلب از اولین نشانه های این بیماری است. هر گونه دفع ادرار مکرر و ناگهانی، و اختلال کنترل تخلیه روده باید جدی گرفته شده و با پزشک در میان گذاشته شود.

از دست دادن تعادل:

عدم تعادل تنها نشانه ضعف نیست اما داشتن ضعف در یک پا یا هر دو پا می تواند نشانه ای از پیشرفت تخریب سلول های عصبی و شروع بیماری ام اس باشد.

 

احساس سوزن سوزن شدن:

ایستادن و یا ماندن طولانی مدت بر روی یک عضو ممکن است باعث قطع موقت جریان خون و احساس سوزن سوزن شدن شود. اما گر بی حسی، سوزش و یا احساس خارش در اندام به طور ناگهانی و بدون هیچ دلیلی ظاهر شد، نیاز به چک کردن دارد و می تواند نشانه ای از ابتلا به ام اس باشد.

 

سرگیجه بی دلیل:

احساس سرگیجه ثابت بدون هیچ دلیل روشنی از دیگر نشانه های بیماری ام اس است.

ناتوانی در احساس تغییرات دما:

این علامت نیز نشانه دیگری از آسیب های عصبی ناشی از ام اس است به طوری که حتی با گرفتن یک لیوان داغ قهوه یا چای نیز، فرد ممکن است تغییر دمای آن را حس نکند.

 

گرفتگی عضلات:

اسپاسم ها و گرفتگی های عضلانی حمله ای یکی از علائم آزاردهنده ام اس است. این اسپاسم ها معمولا شدیدا دردناک هستند، در بخش های انتهایی بدن نظیر دست ها و پاها ایجاد می شوند و بعد از چند دقیقه برطرف می شوند.

 

افسردگی و بی حالی:

ابتلا به بیماری آزاردهنده ای نظیر ام اس، علاوه بر آسیب جسمی می تواند ابزاری برای آسیب روحی فرد باشد. بسیاری از مبتلایان به ام اس، احساس افسردگی، تحریک پذیری و تغییرات خلق و خو را یکی از مشکلات رایج خود بیان می کنند.

 

کاهش سطح حافظه:

کاهش و ضعف حافظه، ناتوانی در تمرکز، صحبت کردن و مشکلات زبانی از اختلالات رایج در نتیجه پیشرفت ام اس است که البته خیلی وقت ها می تواند از علائم شروع این بیماری باشد.
منبع:

سلامت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *