چه زنانی به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند؟

علت سرطان دهانه رحم و علت سرطان دهانه ی رحم و علت سرطان دهانه رحم چیست و علت سرطان دهانه ی رحم چیست و علت اصلی سرطان دهانه رحم و علت ایجاد سرطان دهانه رحم و علت بروز سرطان دهانه رحم و علت های سرطان دهانه رحم و علت بیماری سرطان دهانه رحم و علت و درمان سرطان دهانه رحم

چه زنانی به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند؟ و زنانی که چندین بار ازدواج کرده‌اند بیشتر مستعد ابتلا به این سرطان هستند!

سرطان دهانه رحم

چه زنانی به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند؟

سرطان دهانهٔ رحم (به انگلیسی: cervical cancer) یا سرطان گردن رحم گونه‌ای سرطان است که از گردن رحم آغاز می‌گردد. این بیماری به خاطر رشد غیرطبیعی سلول ایجاد می‌شود و این سلول‌ها می‌توانند در دیگر اعضای بدن گسترش یابند یا به آنها حمله کنند. در ابتدای ابتلاء به این بیماری، معمولاً نشانه‌ای بروز پیدا نمی‌کند. نشانه‌های بعدی این بیماری شامل مواردی همچون: خونریزی واژنی، درد لگن یا دردآمیزشمی‌شود.

در ۹۰ درصد موارد این بیماری، عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می‌شود.اما بسیاری از افرادی که مبتلا به عفونت‌های ویروس پاپیلوم انسانی می‌شوند، به سرطان دهانهٔ رحم مبتلا نمی‌گردند.دیگر عوامل خطر این بیماری شامل مواردی همچون: سیگار کشیدن،سیستم ایمنی ضعیف بدن، قرص ضد بارداری خوراکی، شروع رابطهٔ جنسی از سنین پایین و داشتن شریک‌های جنسی متعدد می‌شود، اما این عوامل اهمیت کمتری دارند.

سرطان دهانهٔ رحم معمولاً به دنبال تغییرات پیش‌سرطانی در مدتی بیش از ده تا بیست سال پیشرفت می‌کند.انواع مختلفی از سرطان دهانهٔ رحم وجود دارد. حدود نود درصد از موارد شامل کارسینوم سلول-سنگفرشی، ده درصد آدنوکارسینوم و تعداد کمی شامل موارد دیگر می‌شود.

تشخیص این بیماری با غربالگری دهانه‌ی رحم و به دنبال آن با بافت‌برداری صورت می‌گیرد. در ادامه تصویربرداری پزشکی اجرا می‌گردد تا پزشکان گسترش یا عدم گسترش آن را تشخیص دهند.

چه زنانی به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند؟

 زنانی که چندین بار ازدواج کرده‌اند، زنانی که دخانیات مصرف می کنند و زنانی که دچار کمبود ویتامین A ،C و اسید فولیک هستند، بیشتر مستعد ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

 

چه زنانی به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند؟

زنانی که دخانیات مصرف می کنند و افرادی که دچار کمبود ویتامین A ،C و اسید فولیک هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند.

الهام السادات هاشمیان نایینی، جراح و متخصص زنانسرطان دهانه رحم یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان است. این سرطان به راحتی در مراحل اولیه قابل تشخیص و درمان کامل است. در صورتی که تشخیص این بیماری به تاخیر افتد، درمان آن مشکل و گاهی ناموفق است همچنین زنانی که چندین بار ازدواج کرده‌اند، بیشتر مستعد ابتلا به این سرطان هستند.

این سرطان با یک آزمایش ساده و بدون درد به‌ نام *پاپ اسمیر به راحتی تشخیص داده می‌شود و در صورت تشخیص به هنگام، میزان موفقیت درمان در مراحل اولیه 100 درصد است و بیمار بهبودی کامل خود را به دست می آورد.

*آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش اسمیر Pap test، Pap smear, smear test:جزء آزمایش‌های غربال‌گری است که برای تشخیص سرطان یا عواملی که منجر به سرطان گردن رحم خواهند شد، با نمونه برداری و آزمایش سلول شناسی گردن رحم دستگاه تولید مثلی زنان انجام می‌گیرد. توصیه می‌شود این آزمایش به صورت مرتب (اغلب سالانه) برای زنان انجام شود.

سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه اغلب بدون علامت است و با پیشرفت بیماری می توان علائمی را مشاهده کرد که شایع‌ترین آنها خونریزی غیرطبیعی و ترشح واژینال غیرطبیعی که اغلب نیز بدبوهستند.

تقریبا 80 تا 90 درصد از بیماران الگوهای مختلفی از خونریزی های غیرطبیعی را نشان می دهند که شامل، خونریزی غیرطبیعی قاعدگی، لکه بینی بین قاعدگی‌ها و خونریزی پس از یائسگی و در بعضی از بیماران نیز تنها نشانه وجود سرطان دهانه رحم، ترشح واژینال غیرطبیعی است. زنانی کهدخانیات مصرف می کنند و افرادی که دچار کمبود ویتامین A ،C و اسید فولیک هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند.

 

عوامل بیماری سرطان دهانه رحم

علت بیماری ناشناخته است؛ ولی دانشمندان احتمال می‌دهند که با عفونت‌های ویروسی ارتباط داشته باشد که از آن جمله ویروس پاپیلومای انسانی (زگیل ناحیه تناسلی) را می‌توان نام برد.هنگامی که این ویروس برای چند سال در بدن باقی می‌ماند، به تدریج برخی از سلول‌ها را در گردن رحم به سلول‌های سرطانی بدل می‌کند و این سلول‌ها به طور پیشرونده مهاجم‌تر می‌شوند. ضعف سیستم ایمنی به ویژه به صورت اکتسابی بیماری ایدز و مصرف داروهای سرکوب ایمنی (به انگلیسی: immuno suppressor) عاملی مستعد کننده در ابتلاء به سرطان دهانه رحم است.

 

سیمرغ
ویکی پدیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *