پرش پلک چشم و علت زدن نبض رگ زیر چشم و راه های درمان آن

پرش پلک چشم از موارد شایع ای است که برای خیلی ها ممکن است پیش آمده باشد . یکی از اصلی ترین دلایل پرش پلک چشم و نبض زدن رگ زیر چشم داشتن استرس شخص است .

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که چشمتان بپرد و در این لحظه تمام تمرکز و تلاش شما برای رفع پرش پلک چشم صرف شود. پرش پلک و چشم علت های مختلفی می تواند داشته باشد و چند نو متداول در این زمینه وجود دارد.

پرش پلک چشم و علت زدن

علت پرش پلک چشم و راه های درمان آن

پرش پلک چشم که به شکل غیرارادی رخ می دهد گاهی اوقات به قدری شدید است که باعث بسته شدن کامل پلک و بعد باز شدن آن می شود. تیک پلکها می تواند فقط در پلک تحتانی و یا پلک فوقانی و یا هر دو پلک رخ دهد.تیک های عصبی جز اختلالاتی هستند که عمدتا ریشه روانپزشکی دارند پس به هیچ عنوان پرش پلک چشم هایتان را نادیده نگیرید.

این انقباضات (blepharospasm) پرش پلک چشم معمولا بر عضلات هر دو چشم تاثیر می گذارند. اگر شما دچار این حالت باشید، ممکن است یک حرکت غیر ارادی را که هر چند ثانیه، یک تا دو دقیقه طول می کشد و یا عود می کند تجربه کنید.

اکثر مردم دچار انقباضات جزئی پلک چشم و پرش پلک چشم در طول زندگی خود می شوند. علل آن عبارتند از:

  • خستگی
  • استرس
  • کافئین (مثل قهوه)

شکل جزئی پرش پلک چشم ، بی ضرر و بدون درد است. این حالت معمولا خود به خود از بین می رود. اما می تواند آزاردهنده هم باشد، به ویژه در شرایطی که اسپاسم (انقباض عضلانی) به اندازه کافی قوی باشد و پلک ها را به طور کامل ببندد.

عوامل ایجاد پرش پلک چشم

در برخی موارد، پرش پلک چشم مدت طولانی ادامه دارد. برخی افراد، اسپاسم های مکرر در طول روز را تجربه می کنند. علائم می توانند روزها، هفته ها یا حتی ماه ها بعد دوباره برگردند. این حالت می تواند استرس های روحی زیادی ایجاد کند و با زندگی فرد تداخل داشته باشد.

در جدی ترین شکل پرش پلک چشم و انقباض پلک می تواند مزمن شود. این حالت می تواند باعث چشمک زدن مداوم و دوبینی شود. اگر منجر به شرایطی شود که در آن باز نگه داشتن چشم فرد مشکل باشد، می تواند باعث اختلال دید شدید شود

گاهی اوقات، انقباضات و پرش پلک چشم می تواند نشانه ای از مشکلات دیگر چشم باشد، از قبیل:
– بلفاریت (التهاب پلک)
– خشکی چشم
– حساسیت به نور
– ناخنک چشم

به ندرت می تواند نشانه ای از یک اختلال مغزی یا عصبی باشد، مانند:
– فلج بل
– دیستونی
بیماری پارکینسون
– تیک عصبی

زنش و انقباض پلک همچنین می تواند عارضه برخی داروها باشد. رایج ترین داروهای مطرحبرای درمان پرش پلک چشم، داروهای مورد استفاده در درمان جنون و صرع می باشند.

پرش پلک چشم و زدن نبض رگ زیر چشم درمان

پرش پلک چشم و انواع آن

انواع پرش پلک چشم
سه نوع متداول از زنش و انقباض پلک وجود دارد:

  1. زنش پلک جزئی
  2. انقباض پلک  (blepharospasm) خوش خیم
  3. اسپاسم  نیمه صورت

 

۱- پرش پلک چشم جزئی اغلب در ارتباط با عوامل زندگی ایجاد می شود، مانند:
– خستگی
– استرس
– کمبود خواب
– استفاده از الکل، تنباکو و یا کافئین

این حالت هم چنین می تواند به دلیل تحریک سطح چشم (قرنیه) یا غشاهای پوشاننده پلک (ملتحمه) ایجاد شود. گاهی اوقات علت زنش پلک جزئی ناشناخته باقی می ماند که تقریبا در همه موارد، بی ضرر و بدون درد است.

۲- انقباض پلک خوش خیم معمولا در اواسط تا اواخر دوران بزرگسالی ایجاد می شود و به تدریج توسعه می یابد. این حالت در زنان دو برابر مردان است.

به طور معمول، انقباض پلک خوش خیم با تحریک بیش از حد چشم یا چشمک زدن مکرر شروع می شود و عوامل زیر می توانند آغازگر آن باشند:
– خستگی
– استرس
– عوامل محرک مانند نور، باد و یا آلودگی هوا نیز میتوانند باعث پرش پلک چشم شوند

به تدریج که وضعیت بدتر می شود، ممکن است منجر به افزایش حساسیت نسبت به نور، تاری دید و انقباض عضلات صورت شود. در موارد شدید، اسپاسم می تواند آن قدر شدید باشد که پلک را تا چند ساعت بسته نگه دارد.

محققان بر این باورند که این بیماری ممکن است ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی باشد. با وجودی که این بیماری معمولا به صورت تصادفی رخ می دهد، گاهی در خانواده ها به صورت ارثی تکرار می شود.

 

۳- اسپاسم نیمه صورت بسیار نادر است و باعث درگیری عضلات دیگری غیر از عضلات پلک می شود. این حالت معمولا شامل عضلات اطراف دهان نیز می شود. بر خلاف انواع دیگر زنش و انقباض پلک، معمولا تنها یک طرف صورت را درگیر می کند.

در اغلب موارد، اسپاسم نیمه صورت ناشی از فشار یک شریان بر روی عصب عضلات صورت می باشد.

در هنگام ابتلا به پرش پلک چشم چه موقع باید به چشم پزشک مراجعه کرد؟

  • انقباض یا اسپاسم اطراف چشم
  • اسپاسم صورت که بیشتر از یک هفته طول بکشد
  • پرش پلک چشم که بیش از یک هفته هم چنان ادامه داشته باشد
  • پرش پلک چشم انقباضی که به طور کامل پلک شما را ببندد.
  •  اسپاسم عضلانی که درگیری عضلات دیگر صورت را نیز ایجاد کند
  • قرمزی، تورم و یا ترشح از چشم
  •  افتادگی پلک فوقانی

اگر پزشک شما مشکوک شود که یک اختلال مغزی یا عصبی عامل پرش پلک چشم شماست، شما را برای علائم رایج دیگر بررسی می کند و یا شما را به یک متخصص مغزواعصاب و یا متخصص دیگر ارجاع می دهد

روش درمان

در اغلب موارد، پرش پلک چشم جزئی حتی بدون این که شما متوجه شوید از بین می رود.

اگر خشکی چشم باعث سوزش قرنیه یا ملتحمه و تحریک چشم شود، درمان آن با اشک مصنوعی باعث بهبود می شود.

تا کنون، پزشکان درمان موفقی برای انقباض پلک خوش خیم نیافته اند. اما گزینه های مختلفی برای کاهش شدت آن به کار می روند.

شایع ترین درمان برای پرش پلک چشم استفاده از سم بوتولینوم (که هم چنین به عنوان بوتاکس یا Xeomin شناخته می شود) است. بوتاکس به طور معمول برای بیماران مبتلا به اسپاسم نیمه صورت توصیه می شود.

هنگامی که در مقادیر بسیار کم به عضلات چشم تزریق می شود، ممکن است اسپاسم را برای چند ماه کاهش دهد، اما تاثیر آن به تدریج کاهش می یابد و تکرار آن ضروری است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *