نکات مهم هنگام قرارداد اجاره کردن ملک تجاری و آموزش کرایه کردن مغازه

نکات اجاره مغازه و نکات مهم در اجاره مغازه و نکات قرارداد اجاره مغازه و نکات اجاره دادن مغازه و قرارداد اجاره مغازه و قرارداد اجاره مغازه تجاری و قرارداد اجاره نامه مغازه و نوشتن قرارداد اجاره مغازه

نکات مهم هنگام تنظیم قرارداد اجاره ملک تجاری و مغازه

نکات مهم هنگام قرارداد اجاره کردن ملک تجاری و آموزش کرایه کردن مغازه

در هنگام اجاره کردن ملک تجاری نکات و قلق‌هایی وجود دارد که با دانستن آنها بهتر و راحت‌تر می‌توانید به مشاور املاک مراجعه کنید و موارد مناسب خود را بیابید. اما قبل از اقدام برای بازدید و رجوع به بنگاه‌های معاملاتی باید نکاتی را در مورد اجاره ملک تجاری در نظر بگیرید. در ادامه به این موارد پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید:

شناخت معیارها

اجاره ملک تجاری

معیارهای زیر در اجاره کردن یک ملک تجاری بسیار اهمیت دارند:

  • کاربری ملک؛
  • نوع ملک و منطقه‌ی آن؛
  • متراژ ملک؛
  • حداکثر بودجه؛
  • دسترسی‌ها.

کاربری ملک

کاربری ملک در اجاره ملک تجاری

بسته به نوع کاربری ملکی که می‌خواهید اجاره کنید باید به‌دنبال ویژگی‌های مناسب آن باشید. مثلا اگر می‌خواهید ملک را بدل به مغازه و رستوران کنید، باید دقت کنید که جمعیت خریدار در محل ملک مورد نظر زیاد باشد،‌ می‌توانید به رفت‌وآمد افراد، دسترسی‌ها یا وجود مراکز خرید دیگر در آن اطراف توجه کنید.

اگر می‌خواهید ملکی را برای دایر کردن یک شرکت اجاره کنید شاید وجود فروشگاه‌های مختلف چندان اهمیتی نداشته باشد، در عوض به موقعیت‌ اداری ملک مورد نظر، دسترسی‌ها، ترافیک و … بیشتر توجه کنید.

هر هدفی که از اجاره‌ی ملک تجاری دارید باید به ویژگی‌های منطقه‌ای که ملک در آن قرار گرفته است به خوبی توجه کنید. باید ببینید که آیا مشتریان تجاری شما یا مخاطبان کسب‌وکارتان در محل ملک مورد نظر تردد دارند یا خیر.

نوع ملک و منطقه‌ی آن

باید به نوع ملکی که اجاره می‌کنید نیز دقت داشته باشید. آیا ملک مورد نظر شما برای راه‌اندازی اداره و شرکت اجاره خواهد شد یا قصد ایجاد مرکز تفریحی، فروشگاه، رستوران و … را دارید. باید ببینید که ملک اجاره‌ای برای هدف شما مناسب است یا خیر. ضمن اینکه راه‌اندازی کسب‌وکار شما در مکانی که اجاره می‌کنید، باید از نظر قانونی فاقد مشکل باشد. ملک تجاری، تفریحی، مسکونی، اداری و… ملزومات و ویژگی‌های خاص خود را دارد.

اندازه مطلوب

اندازه مطلوب در اجاره ملک تجاری

باید متناسب با نوع کسب‌وکار یا هدفی که از اجاره ملک دارید، اندازه آن را تخمین بزنید. مثلا اگر قصد ایجاد اداره یا رستوران دارید باید به ترتیب تعداد کارکنان و مشتریان را برای هر یک از اهداف خود تخمین بزنید و مقدار فضایی که به هر فرد تعلق می گیرد را برآورد کرده و سپس تعداد را در فضای برآورد شده ضرب کنید.

حداکثر بودجه

باید دقت کنید که بودجه‌ی مورد نظر شما برای اجاره‌ی ملک به چه میزان است. قیمت ملک تجاری در منطقه‌ی دلخواه‌تان متری چند است. علاوه بر این باید از افزایش درصد سالانه‌ی اجاره نیز آگاه باشید و آن را برای تنظیم بودجه‌ی سالیانه‌تان با درآمد و سرمایه خود بسنجید.

دسترسی

دسترسی مشتریان، ارباب رجوعان یا دسترسی شما به نقاط مختلف شهر و وسایل نقلیه (در صورت استفاده‌ی مسکونی از ملک)، نکته‌ی بسیار مهمی است که باید آن را در زمان اجاره کردن در نظر بگیرید. مثلا اگر می‌خواهید ملکی را به‌عنوان رستوران و فست‌فود و… اجاره کنید باید به پارکینگ فکر کنید. و به ازای هر ۳ مشتری یک خودرو در نظر بگیرید تا حدود مساحت پارکینگ لازم برای کسب‌وکارتان را تخمین بزنید.

علاوه بر آن بعضی کسب‌وکارها نیازمند منطقه و محیطی پرتردد برای جذب مشتری هستند. به این نیز فکر کنید.

انتخاب بنگاه معاملاتی مناسب

گام بعدی پس از طرح معیارها برای اجاره‌ی ملک مراجعه به مشاوره‌ی املاک است. مشاور املاک در بعضی موارد نماینده‌ی منتخب صاحب ملک است و پس از اصطلاحا جوش دادن معامله مبلغی را به‌عنوان حق‌العمل دریافت می‌کند. در ایران مشاورین املاک بیشتر نقش طرف سوم معامله را بازی می‌کنند و عنوانی برای نماینده‌ی مستأجر در بازار املاک وجود ندارد.

اما مشاورین املاک می‌توانند به افراد جویای ملک کمک کنند تا به مورد دلخواه و موردنظرشان برسند زیرا آنها اطلاعات خوبی درباره‌ی موارد مختلف موجود در محل، آشنایی با منطقه و قیمت‌ها دارند و مهارت‌شان در چانه‌زنی و مذاکره نیز می‌تواند در پیشبرد معاملات نقش مهمی ایفا کند.

مشاورین املاک این روزها دیگر مانند سابق در سطح دکانی کوچک فعالیت نمی‌کنند. امروز مشاورین املاک دفترهایی با چند شعبه دارند و نیروهای مختلفی را با تجارب و سطوح مختلف کاری برای همراهی شما در اجاره‌ی ملک معرفی می‌کنند.

بعضی از مشاورین تجربه‌ی بیشتری دارند و برخی دیگر دقت و انرژی زیادی صرف کارتان می‌کنند. در هر حال قبل از وارد شدن به فرایند اجاره باید نظرات خود را تمام و کمال با مشاور در میان بگذارید و شیوه دستمزد گرفتن او را نیز بپرسید. چنین فردی در نوشتن قرارداد و توجه به ابعاد قانونی و… نیز کمک‌تان خواهد کرد.

این روزها به مدد فناوری، بسترهایی به عنوان مشاور املاک مجازی وجود دارند. اگر قصد دارید که فرایند اجاره‌ی ملک تجاری مورد نظر خود را از جایی شروع کنید و در وقت‌تان هم صرفه‌جویی کنید، می توانید از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موجود در این زمینه کمک بگیرید.

بازدیدهای متعدد

بازدیدهای متعدد در اجاره ملک تجاری

برای اجاره‌ی ملک تجاری عجله نکنید حداقل ۴ تا ۵ ملک را بازدید کنید. با این کار دید خوبی نسبت به منطقه، معامله، قیمت‌ها و … پیدا خواهید کرد. ضمن اینکه در حین بازدیدها مشاورین املاک نیز با خواسته‌هایتان بیشتر آشنا می‌شوند و می‌توانند گزینه‌های مناسب‌تری را به شما پیشنهاد کنند.

عقد قرارداد

بعد از پسندیدن ملک مورد نظر برای کسب‌وکارتان وارد فرایند مذاکره برای اجاره می‌شوید. تمام نکاتی را که مهم هستند، بار حقوقی دارند یا باید سفت و محکم بر آنها تأکید شود به‌طور مکتوب قید کنید.

اگر به‌قصد راه‌اندازی کسب‌وکار خاصی ملک را اجاره می‌کنید، نوع کار، مدت اجاره، سابقه و… را نیز باید عنوان کنید.

اجاره‌ی ملک

اجاره‌ی ملک تصمیمی است که شما بنا به بودجه و وضعیتی که در آن قرار دارید باید بگیرید. اما اگر امکان خرید داشته باشید، مزایایی هم‌چون افزایش جریان نقدی در کسب‌کار، داشتن دارایی مشهودی که ارزش و قیمت آن ترقی خواهد کرد در دسترس‌تان خواهد بود. از سوی دیگر، اتمام قرارداد و یافتن مکانی جدید و انتقال کسب‌وکارتان به مکانی دیگر چندان خوشایند نیست و شما را متحمل هزینه‌هایی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *