فناوری تشخیص چهره و اسکنر عنبیه چشم گلکسی اس ۹ سامسونگ

اسکنر عنبیه چشم گلکسی اس 9 چگونه کار می کند؟ و بررسی اسکنر چشم گلکسی اس 9 سامسونگ و فناوری تشخیص چهره گلکسی اس 9 سامسونگ و گلکسی اس 9 و فناوری تشخیص چهره و اسکن قرنیه چشم و اسکنر عنبیه چشم و تشخیص چهره گلکسی اس 9 سامسونگ

سامسونگ سعی دارد که فناوری تشخیص چهره و اسکنر عنبیه چشم گلکسی اس ۹ را بهبود بخشد. در این نوشتار به ارائه جزییاتی در این رابطه پرداخته‌ایم. یکی از منابع خبری گفته است که سازنده بزرگ کره‌ای می‌خواهد نرم افزارهای گوشی جدیدش را ارتقاء دهد تا از این شیوه، اسکنر قرنیه چشم و قابلیت تشخیص چهره

اسکنر عنبیه چشم گلکسی اس 9

اسکنر عنبیه چشم گلکسی اس 9

سامسونگ سعی دارد که فناوری تشخیص چهره و اسکنر عنبیه چشم گلکسی اس ۹ را بهبود بخشد. در این نوشتار به ارائه جزییاتی در این رابطه پرداخته‌ایم.

یکی از منابع خبری گفته است که سازنده بزرگ کره‌ای می‌خواهد نرم افزارهای گوشی جدیدش را ارتقاء دهد تا از این شیوه، اسکنر قرنیه چشم و قابلیت تشخیص چهره گلکسی اس ۹ بتواند با سرعت بیشتر، صورت و عنبیه چشم کاربر را شناسایی کند.

از آنجایی که اپل گوشی آیفون X خود را با فناوری تشخیص چهره فیس آی دی وارد بازار کرد، چندان تعجب برانگیز نیست که سامسونگ هم بخواهد گوشی پرچمدار بعدی خود را با قابلیت مشابهی به بازار ارائه کند، اما باید به این حقیقت اعتراف کرد که اگر که سازنده کره‌ای فقط بخواهد از شیوه اعمال بهینه سازی‌های نرم افزاری در گوشی جدیدش گونه‌ای از فناوری مانند آنچه را که در آیفون X به کار رفته، ارائه دهد؛ محصول جدید این سازنده از این نظر به هیچ وجه یک گوشی پرچمدار تاثیر برانگیز نخواهد بود.

منابع خبری همچنین گفته‌اند که دوربین عکس سلفی و ماژول اسکنر قرنیه چشم به کار رفته در گوشی پرچمدار گلکسی S9 از نظر مشخصات فرق چندان زیادی با دوربین عکس سلفی و ماژول اسکنر عنبیه چشم گلکسی اس ۸ ندارد. اگر این مطلب صحت داشته باشد، این دو قابلیت در گوشی پرچمدار بعدی سامسونگ چهره چندان متمایزی نخواهد داشت، اما در مقایسه با قطعات و فناوری به کار رفته در گلکسی اس ۸، عملکرد سریع‌تری را در اختیار کاربران سامسونگ گلکسی اس ۹ می‌گذارد.

حسگر تشخیص چهره گلکسی اس 9

علاوه بر این، گفته شده است که سامسونگ می‌خواهد گوشی پیشرفته بعدی خود را از نظر قابلیت‌های تصویربرداری و پردازشی نیز بهبود بخشد. گوگل پیکسل ۲، اپل آیفون X و هواوی میت ۱۰ پرو از جمله محصولاتی هستند که در زمینه تصویربرداری و قابلیت‌های دوربین تا حد زیادی در مقایسه با مدل‌های قبلی خود بهینه سازی شده‌اند.

گوشی‌های پرچمدار ۲۰۱۷ سامسونگ هم از این نظر، قابلیت‌های بسیار خوبی دارند؛ اما در مقایسه با سه محصول فوق راندمان پایین‌تری را در زمینه عکاسی ارائه می‌کنند، از این رو بعید نیست که سازنده کره‌ای این ویژگی را نیز در گوشی‌های بعدی خود ارتقاء دهد.

بنابر گزارشی جدید، عملکرد سیستم تشخیص چهره گلکسی اس 9 (Samsung Galaxy S9) به لطف تجهیز دوربین سلفی به یک سنسور سه‌بعدی جدید، بهتر از گذشته خواهد شد.

 

اگرچه گلکسی اس 8 نیز به سیستم تشخیص چهره و اسکنر عنبیه چشم تجهیز شده، ولی به گفته منابع چینی، سنسور سه بعدی جدیدی که در پرچمدار آینده این شرکت به کار گرفته خواهد شد قابلیت‌های تشخیص چهره پیشرفته‌تری را به ارمغان می‌آورد. به علاوه، سرعت و دقت این سیستم نیز تا حد قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

گفته می‌شود این فناوری شباهت زیادی به سیستم TrueDepth اپل دارد که ماه پیش همراه با آیفون ایکس معرفی شد. هرچند، به نظر می‌رسد اپل از نظر تامین منابع با مشکلاتی مواجه شده که می‌تواند به عرضه کمتر این تلفن هوشمند منتهی شود. در نتیجه، سامسونگ در صورت استفاده از چنین سیستمی باید از همین حالا خود را برای تامین به موقع اجزای اولیه آماده کند.

در صورتی که سیستم تشخیص چهره گلکسی اس 9 با امنیت و قابلیت‌های بیشتر توسعه پیدا کند، آیا باز هم شاهد استفاده از حسگر اثر انگشت و اسکنر عنبیه چشم خواهیم بود؟

 

حسگر تشخیص چهره گلکسی اس 9

حسگر تشخیص چهره

جدیدترین اخبار و شایعات درز کرده از کشور چین نشان می‌دهد که دو گوشی گلکسی اس 9 (Galaxy S9) و گلکسی اس 9 پلاس (Galaxy S9 Plus)  در بخش جلویی خود مجهر به یک دوربین با حسگر تشخیص سه بعدی خواهند بود. این قابلیت گوشی را قادر خواهد ساخت تا ویژگی‌های پیشرفته تشخیص چهره را برای کاربران به ارمغان آورد و نه تنها دقت آن افزایش پیدا کند بلکه در بخش سرعت و درجه امنیت نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت قابل توجهی را نیز تجربه کند.

البته نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که این اخبار هنوز به صورت کامل تایید نشده‌ و صرفا در حد یک شایعه باقی مانده‌اند. در حال حاضرکسی وجود چنین قابلیت یا تکنولوژی ممتازی را در نسل بعدی پرچمداران این شرکت کره‌ای تایید نکرده است و برای رد یا تایید این اخبار باید مدت زمان بیشتری را منتظر ماند.

به احتمال زیاد این فناوری شبیه به سیستم عمق واقعی (TrueDepth) در حسگر تشخیص چهره اپل که با نام Face ID شناخته می‌شود باشد که اپل اخیرا آن را در آیفون ایکس (iPhone X) معرفی کرده بود. اگر این خبر واقعیت داشته باشد، باید به این مساله اذعان داشت که تامین کنندگان و تولید کنندگان شرکت سامسونگ اکنون به سختی در حال تلاش برای تامین و تولید قطعات مربوط به این بخش از دستگاه هستند که قطعا این کار روی عملکرد اپل در عرضه آیفون ایکس تاثیرات زیادی خواهد داشت.

به دلایل ذکر شده باید گفت که سامسونگ هم‌اکنون به صورت جدی در حال تلاش است تا مشکلاتی که ممکن است استفاده از این فناوری در گلکسی اس 9 (Galaxy S9) و گلکسی اس 9 پلاس (Galaxy S9 Plus) به تاخیر اندازد را از سر راه بردارد و اطمینان حاصل کند که معرفی و عرضه نسل بعدی پرچمدارانش به تاخیر نخواهد افتاد.

باز هم تاکید می‌کنیم که در صورت واقعیت داشتن چنین اخباری، مواردی که وجود چنین فناوری‌هایی را در گلکسی اس 9 (Galaxy S9) و گلکسی اس 9 پلاس (Galaxy S9 Plus) تایید کنند به زودی منتشر خواهند شد. با وجود این تکنولوژی شاید حسگر اثر انگشت (Finger Print Scanner) و حسگر تشخیص عنبیه (iris recognition) در نسل بعدی پرچمدارن این شرکت دیگر مورد استفاده قرار نگیرند که البته این خبر خود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اسکنر عنبیه چشم گلکسی اس 9

سوال اصلی نیز همین است، اگر سامسونگ از حسگر تشخیص چهره‌ی (facial recognition) بهبود یافته‌تر نسبت به نسل قبل استفاده کند، باید از حسگر اثر انگشت (Finger Print Scanner) و حسگر تشخیص عنبیه (iris recognition) نیز در کنار این ویژگی امنیتی استفاده نماید؟!

به نظر می‌رسد که نسل بعدی پرچمداران سامسونگ و اپل، رقابت سنگینی را در زمینه قابلیت و ویژگی‌های امنیتی خواهند داشت اما بر اساس تجربه می‌توان گفت سیستم تشخیص عنبیه (iris recognition) شرکت سامسونگ به مراتب بهتر و کارآمدتر است و دارای امنیت بیشتری نسبت به حسگر تشخیص چهره سه بعدی (Face ID) شرکت اپل خواهد بود، چرا که الگوریتم ضبط و ثبت اطلاعات عنبیه چشم هر انسان پیچیده‌تر و سخت‎‌تر از اطلاعات مربوط به ویژگی‌های صورت اوست.

به عنوان مثل در نظر بگیرید که شخصی که در خواب است، نمی‌توان با اسکن عنبیه چشم وی به اطلاعات گوشی هوشمندش دست یافت اما این مورد در اپل غیر ممکن نیست و حتی ممکن است که با یک اسکن ساده از صورت شخص به اطلاعات موجود در گوشی هوشمند وی دست یافت که به این دلیل، اهمیت و امنیت سیستم تشخیص عنبیه (iris recognition) سامسونگ بالاتر از سیستم تشخیص چهره‌ی (facial recognition) اپل خواهد بود.

با این حال اگر نسل بعدی پرچمداران این شرکت کره‌ای از این دو قابلیت با هم بهره ببرد و به خاطر یکی از این دو ویژگی، یکی از آن‌ها فدا نشود، تاثیرات بسیار زیادی در فروش این گوشی هوشمند خواهد داشت و همچنین از لحاظ امکانات امنیتی نه تنها هم‌رده شرکت اپل، بلکه بالاتر از امکانات امنیتی اپل نیز قرار خواهد گرفت.

 

منابع
تکراتو
ترنجی
گجت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *