فشار خون چیست و فشار خون نرمال برای مرد ها و زنان باید چقدر باشد؟

فشار خون نرمال و فشار خون نرمال در بارداری و فشار خون نرمال برای آقایان و فشار خون نرمال چنده و فشار خون نرمال در سنین مختلف و فشار خون نرمال بچه ها

فشار خون چیست؟

فشار خون (به انگلیسی: Blood pressure) به مقدار فشاری گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیوارهٔ رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم حیاتی است. فشار یک مفهوم فیزیکی است، مقصود از فشار اشاره به «قدرت» یک مایع متحرک است. فشار خون در نواحی نزدیک قلب، بیشتر و نسبت فاصله گرفتن از قلب کم تر می شود.

فشار خون با جریان یافتن به شاهرگ‌ها و به رگ‌ها کم می‌شود. اصولاً فشارخون در بخشهای مختلف سیستم گردش خون متفاوت است. معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به‌وسیله فشارسنج است که با استفاده از ارتفاع جیوه برای اندازه‌گیری فشار خون در حال چرخش در رگ‌ها استفاده می‌کند. با این‌که خیلی از فشارسنج‌های فعلی دیگر از جیوه استفاده نمی‌کنند، فشار خون هنوز در تمام دنیا با mmHg یا میلی‌متر جیوه اندازه‌گیری می‌شود.

 فشار خون نرمال و فشار خون نرمال در بارداری
هنگامی‌که فشار خون به هر علت بالا باشد٬ قلب را با هدف پمپاژ دوباره و به گردش درآوردن خون٬ وادار به افزایش حرکت و کار بیشتر می‌نماید.
فشار خون بر دو نوع سیستولی و دیاستولی تقسیم و نام‌گذاری می‌گردد که گاهی با نام حد بالا و حد پایین نیز شناخته می‌شود.

فشار خون سیستولی

فشار موجود در هنگامی‌است که ماهیچه قلب بطور کامل منقبض شده و خون را به درون سرخرگ یا شریان فرستاده باشد و در مقابل٬ هنگامی‌که قلب در حالت استراحت بین دو ضربان به سر می‌برد و خون به واسطه فشار درون رگ‌ها و دریچه‌های درون‌وریدی در حال بازگشت به قلب و پر نمودن بطن راست است.
از دید دانش فیزیک فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیوارهٔ رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم اصلی حیات است.فشار یک مفهوم فیزیکی است، مقصود از فشار اشاره به «قدرت» یک مایع متحرک است.
فشار خون با جریان یافتن به شاهرگ‌ها و به رگ‌ها کم می‌شود. اصولاً فشارخون در بخشهای مختلف سیستم گردش خون متفاوت است. معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به‌وسیله فشارسنج است که با استفاده از ارتفاع جیوه برای اندازه‌گیری فشار خون در حال چرخش در رگ‌ها استفاده می‌کند. با این‌که خیلی از فشارسنج‌های فعلی دیگر از جیوه استفاده نمی‌کنند، فشار خون هنوز در تمام دنیا با mmHg یا میلیمتر جیوه اندازه‌گیری می‌شود.
پرفشاری خون در اکثر مواقع علامتی ندارد و به همین دلیل بسیاری از مردم برای سال ها به فشار خون بالا مبتلا هستند بدون اینکه مطلع باشند.
اگر فشار خون بالا تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند به سرخرگ‌ها و اندام های حیاتی بدن آسیب برساند. به همین دلیل است کـه از آن به عنوان قاتل خاموش نام می‌برند.
گفتنی است،فشارخون نرمال در انسان درحال استراحت در محدوده ۱۰۰ الی ۱۴۰ میلیمترجیوه (سیستولیک) و ۶۰ الی ۹۰ مم/ج (دیاستولیک) قرار دارد.بطور معمول اگر فشار خون بصورت پایدار بالاتر از ۱۴۰ سیستول و ۹۰ دیاستول قرار گیرد٬ پاتولوژی و بیماری محسوب می‌گردد.
 به عارضه افزایش فشار خون بیش از حد طبیعی، هایپرتنسیون و فشار خون بالا یا پرفشاری خون گفته می‌شود. همچنین کاهش فشارخون را هیپوتانسیون می‌نامند.
  و فشار خون نرمال برای ورزشکاران و فشار خون چیست و فشار خون چیست pdf و فشار خون عصبی چیست؟

مقدار فشار خون خود را بدانید

طبقه سیستول (عدد بالا) دیاستول (عدد پایین)
مطلوب/ طبیعی کمتر از 120 کمتر از 80
پیش فشار خون بالا 120-139 80-89
فشار خون بالا: مرحله 1 140-159 90-99
فشار خون بالا: مرحله 2 160 و بیشتر 100 و بیشتر
تنظیم فشار خون در بدن توسط چند اندام مانند قلب، کلیه، رگ انجام می‌گیرد و علاوه بر رژیم غذایی به ویژه مصرف نمک، هورمونهایی مانند رنین، آنژیوتانسین دو، آدرنالین و آلدوسترون بر آن موثرند.
علائم فشار خون بالا
فشار خون بالا به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می گردد. در دسته اول علت فشار خون بالا مشخص نمی‌باشد و به صورت اولیه ایجاد شده است. در فشار خون ثانویه افزایش فشار خون به دنبال یک بیماری دیگر اتفاق می افتد و آن بیماری را می توان به عنوان علت افزایش فشار خون در نظر گرفت که در صورت کنترل بیماری اصلی، پرفشاری خون نیز به صورت مناسب تری کنترل می گردد.
افرادی که مبتلا به فشار خون بالای اولیه هستند، ممکن است سالها بدون علامت باشند و از بیماری خود اطلاعی نداشته باشند و زمانی متوجه بیماری خود می گردند که دچار علائم (مثل سردرد، تاری و اختلال دید، درد قفسه سینه، سرگیجه و تنگی نفس به هنگام فعالیت) می شوند که در واقع این علایم عوارض فشار خون بالاست، لذا تنها راهی که می توان در زمان مناسب به آن پی برد، اندازه  گیری دوره ای و منظم فشار خون به وسیله دستگاه فشار سنج است.
عوامل خطر ایجاد فشار خون بالا
عوامل خطر در ایجاد فشار خون بالا را می توان به شرح زیر بیان کرد:
سن،جنس،وراثت،چاقی و اضافه وزن،رژیم غذایی،دیابت،کم تحرکی،عوامل اجتماعی و روانی،دخانیات و الکل

همه چیز در مورد فشار خون نرمال

آیا شما می دانید فشار خون به چه معناست؟ آیا شما می دانید که فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به چه معنا هستند؟ فشار خون پایین، فشار خون نرمال و فشار خون بالا چه عددی است؟

فشار خون بالا چیست و فشار خون پایین چیست و علت فشار خون چیست و بیماری فشار خون چیست و فشار هیدرواستاتیک خون چیست و هولتر فشار خون چیست و فشار خون مینیمم چیست

تعریف فشار خون

فشار خون به انگلیسی Blood pressure به مقدار فشاری گفته می‌شود که توسط خون به دیواره رگ‌ها وارد می شود.

فشار خون در نزدیکی قلب بیشتر بوده و با فاصله گرفتن از قلب کم تر می شود.

فشار خون نرمال همه چیز در مورد فشار خون نرمال
فشار خون نرمال چند است

فشار خون سیستولیک چیست؟

که هنگامی که قلب منقبض می شود با فشار زیاد خون را به سمت رگ های خونی می فرستد و این فشار خون سیستولیک شماست.

یک فشار سیستولیک طبیعی و نرمال زیر ۱۲۰ می باشد.

فشار سیستولیک ۱۴۰ یا بیشتر فشار خون بالا محسوب می شود.

فشار خون دیاستولیک چیست؟

فشاری که هنگام منبسط شدن قلب ثبت می شود، فشار خون دیاستولیک نامیده می شود.

یک فشار خون دیاستولیک معمولی و نرمال کمتر از ۸۰ است.

چطوری فشار خون را اندازه گیری کنیم؟

یک پزشک یا پرستار فشار خون شما را با استفاده از دستگاه فشار خون اندازه گیری می کند، این کار ساده و بدون درد انجام می شود. امروزه فشار سنج ها در دو نوع جیوه ای یا عقربه ای و دیجیتالی ارائه می شوند، فشار سنج عقربه ای دقیق تر است.

چند وقت یکبار فشار خون خود را اندازه بگیریم؟

– فشار خون کمتر از ۹۰/۶۰ فشار خون پایین می باشد. فشار خون پایین معمولا به علت مشکلاتی مانند کمبود آب بدن، خونریزی ناگهانی یا عوارض جانبی داروها ایجاد می شود.

– اگر فشار خون نرمال است یعنی کمتر از ۱۲۰/۸۰ است حداقل هر ۲ سال یکبار فشار خون را اندازه بگیرید.

– اگر فشار خون سیستولیک بین ۱۲۰ و ۱۳۹ و دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ می باشد هر سال فشار خون خود را اندازه بگیرید شما مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستید.

– اگر فشار خون ۱۴۰/۹۰ یا بالاتر باشد شما فشار خون بالا دارید و باید به پزشک خود مراجعه کرده و اقدامات لازم برای کنترل فشار خون بالا را آغاز کنید.

– اگر شما به بیماری مزمن کلیوی، دیابت یا بیماری عروق کرونر مبتلا هستید فشار خون شما باید ۱۴۰/۹۰ و یا کمتر باشد.

توجه داشته باشید که فشار خون بالا میشه علائمی نداشته باشد به همین دلیل فشار خون بالا را قاتل خاموش می نامند، فشار خون بالا اگر درمان نشود باعث حمله قلبی، سکته مغزی یا ناراحتی کلیه می شود.

توجه داشته باشید که فشار خون افراد با توجه به سن، جنس، عادات غذایی و میزان فعالیت در افراد متفاوت می باشد، فشار خون معمولا در هنگام خواب یا در حالت استراحت پایین تر است و با اضطرات، اضطرات یا تمرین شدید ورزشی افزایش می یابد.

فشار خون طبیعی و نرمال برای زنان

فشار خون ۱۲۰/۸۰ و پایین تر به عنوان فشار خون طبیعی و نرمال برای زنان می باشد. توجه داشته باشید که در دوران قاعدگی و حاملگی و همچنین پس از سن ۵۵ سالگی به دلیل کاهش هورمون های استروژن و پروژسترون احتمال افزایش فشار خون در زنان بیشتر می شود.

فشار خون نرمال در بارداری چند است؟

در دوران بارداری خانم ها تغییراتی در فشار خون آن ها ایجاد می شود، معمولا فشار خون سیستولیک ۵ تا ۱۰ شماره و فشار خون دیاستولیک ۱۰ تا ۱۵ شماره در طول ۲۴ هفته اول بارداری کاهش می یابد.

اما بعضی از خانم های باردار میشه در دوران بارداری با افزایش فشار خون روبرو شوند، اگر فشار خون در دوران بارداری بیش از حد بالا برود می تواند نشانه ای از پره اکلامپسی باشد، وضعیت خطرناکی که میشه باعث تشنج و یا مرگ در صورت عدم درمان شود.

فشار خون بالا در دوران بارداری خطر زایمان زودرس، محدودیت رشد جنین و انقباض جفتی را افزایش می دهد. کاهش مصرف نمک، ورزش و استراحت برای درمان فشار خون بالا مفید هستند.

فشار خون بالا بعد از زایمان هم خطرناک بوده و خطر پره اکلامپسی را افزایش می دهد.

افت فشار خون در بارداری هم می تواند نگران کننده باشد، زیرا میشه باعث مشکلاتی از جمله سرگیجه و غش و حتی مرگ شود.

فشار خون نرمال برای آقایان و مردان

فشار خون ۱۲۰/۸۰ و پایین تر به عنوان فشار خون طبیعی و نرمال برای آقایان در نظر گرفته می شود. فشار خون در مردان تا قبل از ۳۵ سالگی با فشار خون خانم ها یکسان است اما بعد از ۳۵ سالگی احتمال افزایش فشار خون در مردان بیشتر می شود.

پس از سن ۵۵ سالگی احتمال افزایش فشار خون در زنان بیشتر می شود.

پس از سن ۵۰ سالگی احتمال ابتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی عروقی در مردان افزایش می یابد. اصلاح شیوه زندگی، ورزش و داروهای ضد فشار خون برای کنترل فشار خون بالا در آقایان توصیه می شوند.

فشار خون نرمال برای ورزشکاران

ورزشکاران به دلیل ورزش و فعالیت بدنی، ضربان قلب پایین تر و در نتیجه فشار خون پایین تری نسبت به افراد عادی دارند، فشار خون مطلوب برای ورزشکاران کمتر از ۱۲۰/۸۰ می باشد.

یک جلسه تمرین هوازی با شدت متوسط ​​می تواند به کاهش فشار خون منجر شود که تا ۲۲ ساعت اثر آن باقی می ماند. ورزش منظم ایروبیک دارای اثرات پایدار دراز مدت بر فشار خون است، برای افراد با فشار خون طبیعی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش هوازی باعث کاهش ۳ تا ۵ میلی متر جیوه در فشار سیستولیک و ۲ تا ۳ میلی متر جیوه در فشار خون دیاستولیک می شود.

همچنین ورزش منظم موجب کاهش ​​۷ میلی متر جیوه در فشار سیستولیک و ۵ میلی متر جیوه در فشار دیاستولیک در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود.

فشار خون در هنگام ورزش

فشار خون به طور مستقیم با شدت تمرینات ورزشی افزایش می یابد. فشار خون سیستولیک در طول ورزش افزایش می یابد و می تواند از ۱۲۰ میلی متر جیوه به ۲۰۰ میلی متر جیوه افزایش یابد با این وجود هنوز هم فشار خون طبیعی است.

فشار خون دیاستولیک در صورت ورزش تغییری نمی کند.

فشار خون پس از ورزش

پس از ورزش، فشار خون سیستولیک شما باید آرام آرام کاهش یابد.

فشار خون نرمال برای نوزادان

فشار خون طبیعی در نوزادان با توجه به سن و وضعیت او متفاوت است. در هنگام تولد فشار خون طبیعی یک نوزاد سالم از ۶۱ تا ۷۹ برای فشار خون سیستولیک و ۳۰ تا ۵۴ برای فشار خون دیاستولیک در نظر گرفته می شود.

در ۱ ماهگی فشار خون طبیعی ۷۵ تا ۹۵ برای فشار سیستولیک و ۳۷ تا ۵۵ برای فشار دیاستولیک در نظر گرفته می شود.

در ۶ ماهگی فشار خون نوزاد ۷۹ تا ۱۰۷ برای فشار سیستولیک و ۴۶ تا ۶۴ برای فشار دیاستولیک است.

در ۱۲ ماهگی فشار خون سیستولیک ۸۳ تا ۱۰۵ و فشار خون دیاستولیک ۴۸ تا ۶۴ می شود.

تغییرات فشار خون در نوزادان می تواند باعث مشکلات قلبی، عفونت در خون یا از دست دادن خون شود. نوزادان کم وزن و زودرس در معرض فشار خون پایین هستند، فشار خون بالا در کودکان قبل از نوجوانی اغلب به علت بیماری کلیوی یا بیماری قلبی ایجاد می شود.

فشار خون نرمال برای کودکان در سنین مختلف

فشار خون طبیعی و نرمال در کودکان بر اساس جنس، سن و قد محاسبه می شود. در کودکان قد تاثیر قابل توجهی بر روی فشار خون دارد؛ بچه های بلندتر دارای فشار خون بالاتری هستند.

فشار خون نرمال برای بچه های ۳ تا ۵ سال

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که کنترل فشار خون کودکان از ۳ سالگی شروع شود.

فشار خون سیستولیک در کودکان ۳ تا ۵ سال بین ۱۰۴ تا ۱۱۶ و فشار دیاستولیک از ۶۳ تا ۷۴ می باشد.

فشار خون نرمال برای بچه های ۶ تا ۹ سال

فشار خون نرمال برای کودکان ۶ تا ۹ سال ۱۰۸ تا ۱۲۱ برای فشار سیستولیک و ۷۱ تا ۸۱ برای فشار دیاستولیک می باشد.

فشار خون نرمال برای بچه های ۱۰ تا ۱۲ سال

کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله دارای فشار خون سیستولیک ۱۱۴ تا ۱۲۷ و فشار دیاستولیک ۷۷ تا ۸۳ می باشند.

فشار خون نرمال برای نوجوانان

فشار خون طبیعی و نرمال برای پسران نوجوان

فشار خون طبیعی و نرمال در پسر نوجوان کمتر از ۱۲۲/۷۷ می باشد.

فشار خون طبیعی و نرمال برای دختران نوجوان

فشار خون طبیعی و نرمال در یک دختر نوجوان کمتر از ۱۲۷/۸۱ در نظر گرفته می شود.

فشار خون نرمال برای جوانان در سنین مختلف

فشار خون نرمال برای جوانان در سنین مختلف کمتر از ۱۲۰/۸۰ می باشد.

فشار خون نرمال برای افراد مسن

با افزایش سن فشار خون کمی افزایش می یابد. میانگین فشار خون برای افراد مسن ۶۰ تا ۷۰ ساله ۱۳۴/۸۷ می باشد.

فشار خون بالا چیست، چه علایمی دارد و چطوری درمان می شود؟

اگر فشار خون ۱۴۰/۹۰ یا بالاتر باشد شما به فشار خون بالا به انگلیسی Hypertension مبتلا هستید.

راه ها و روش های تشخیص فشار خون بالا

مرحله ۱

فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰/۸۰ است و فشار خون بالا بیشتر از ۱۴۰/۹۰ می باشد. اگر فشار خون بالا دارید، فشار خون تان باید منظم توسط پزشک کنترل شود.

مرحله ۲

اگر فشار خون شما به بالاتر از ۱۸۰/۱۱۰ برسد در مرحله ی بحران هستید و باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

مرحله ۳

هنگامی که فشار خون شما به شدت بالا برود دچار علایمی از جمله سردرد شدید، تنگی نفس، خونریزی بینی یا اضطرات شدید می شوید در این هنگام باید به اورژانس یا بیمارستان مراجعه کنید.

اگر برای کنترل فشار خون دارو مصرف می کنید بهتر است که داروی خود را به صورت منظم مصرف کنید، به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید و اگر می توانید فشار خون خود را به طور مرتب در خانه بررسی کنید.

برای فشار خون بالا چه بخوریم؟

برای کنترل و درمان فشار خون بالا علاوه بر دارو می توانید مصرف محصولات حیوانی و نمک را کاهش داده، سبزیجات تازه، میوه و آجیل خام بخورید و ورزش کنید.

فشار خون کنترل نشده شما را در معرض خطر سکته مغزی، از دست دادن حافظه، حمله قلبی، آسیب چشم یا کلیه و مرگ قرار می دهد.

توجه : رژیم گیاهخواری و خام گیاهخواری به درمان فشار خون بالا کمک می کند.

مطلب مرتبط : خواص جینسینگ

راه و روش کاهش سریع، فوری و اورژانسی فشار خون بالا

استفاده از دارو های آدالات، نیترو گلیسیرین، کاپتوپریل و لازیکس باعث کاهش سریع فشار خون می شود.

درمان خانگی فشار خون بالا

علاوه بر این فشار خون در طب سنتی را با مصرف تخم کتان، بادام، آلو، تمشک، تخم گیاه کرفس، سنبل الطیب و عناب می توان کاهش داد.

علایم فشار خون پایین چیست و چطوری درمان می شود؟

فشار خون پایین تر از ۹۰/۶۰ به عنوان فشار خون پایین به انگلیسی Hypotension شناخته می شود، اگر چه برخی از افراد دارای فشار خون پایین تر از دیگران هستند اما افت فشار خون خطرناک بوده و می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد.

فشار خون پایین می تواند موجب سرگیجه، تاری دید، سردرگمی شود. شوک فشار خون پایین زمانی اتفاق می افتد که خون کافی به ارگان های اصلی بدن از جمله مغز نمی رسد. نشانه های اولیه شوک سرگیجه، سردرگمی و خواب آلودگی است، شوک می تواند کشنده باشد و باید بلافاصله درمان شود.

فشار خون پایین می تواند به علت کم آبی بدن، مشکلات قلبی مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی، واکنش آلرژیک و مشکلات غدد درون ریز مانند تیروئید پرکار، بیماری آدیسون و دیابت ایجاد شود.

علایم فشار خون عصبی چیست و چطوری درمان می شود؟

اضطرات و فشار خون بالا ارتباطی با هم ندارند اما اقدامات لازم برای کاهش اضطرات می تواند سلامت کلی بدن از جمله فشار خون شما را بهبود بخشد.

تحقیقات نشان داده که اضطرات و فشار عصبی فشار خون را موقتا افزایش می دهد. هنگامی که شما در وضعیت اضطرات زا هستید، بدن شما هورمون ها را افزایش می دهد و این افزایش هورمون ها به طور موقت باعث می شود که ضربان قلب شما سریع تر شده، عروق خونی شما باریک شود و در نتیجه فشار خون افزایش می یابد.

شواهدی مبنی بر اینکه اضطرات به تنهایی باعث فشار خون بالا می شود وجود ندارد اما میشه رفتار های مرتبط با اضطرات و افسردگی مانند پرخوری، نوشیدن الکل و کم خوابی باعث فشار خون بالا شود.

برای تشخیص فشار خون بالا، پایین یا نرمال حتما با پزشک خود نیز در این زمینه مشورت کنید.

منبع : سایت کوکا – فشار خون نرمال در بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *