علت گران شدن قیمت طلا و سکه چیست؟ و چرا حباب دارد؟

علت گرانی طلا سکه و علت گرانی طلا 97 و علت گرانی طلا در ایران و علت گرانی طلا در روزهای اخیر و علت گرانی طلا در چند روز اخیر و علت گرانی طلا در بازار ایران چیست؟

علت گرانی طلا و افزایش قیمت سکه

محمد کشتی‌آرای درباره گرانی طلا و سکه در روزهای اخیر گفته است: افزایش تقاضا در بازار و از طرفی محدودیت عرضه سکه منجر به شرایط فعلی در بازار شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر البته از کاهش قیمت‌ها در روز جاری خبر داده و گفته که کاهش قیمت سکه ناشی از کاهش قیمت جهانی طلا است اما مسئله‌ای که طی چند روز گذشته در بازار حاکم شده، این است که قیمت سکه با قیمت واقعی آن تفاوت فاحشی پیدا کرده است و یک حباب 500هزار تومانی روی سکه ایجاد شده است؛ حبابی که بی‌سابقه است.

علت گرانی طلا و افزایش قیمت سکه

هادی قوامی با بیان اینکه هدایت نقدینگی به سمت تولید می تواند وضعیت قیمت سکه و ارز را در کشور ساماندهی کند، گفت: تلاطم موجود در بازار سکه به علت نقدینگی های رها شده در بازار است که به موج سواری برخی منجر شد.نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه دولت به دنبال افزایش قیمت ها نیست، تصریح کرد: علت اصلی گرانی های رخ داده در بازار بلاتکلیفی نقدینگی در کشور است از این رو دولت باید سیاستی در راستای بهبود شرایط پیگیری کند.وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه بیشتر سکه نمی تواند وضعیت قیمت ها در این بازار را بهبود ببخشد، تصریح کرد: عرضه بیشتر سکه هم نمی تواند کمکی به ساماندهی این بازار کند از این رو بهترین کار مدیریت صحیح حوزه تولید است.قوامی با تاکید بر اینکه نقدینگی به مسیری که بیشترین سود را داشته باشد هدایت می شود، افزود: در ماه های اخیر مردم سکه، ارز و طلا را دارای بیشترین سود دانسته و حتی با خارج کردن نقدینگی خود از شبکه بانکی به تلاطم بیشتر بازار دامن زدند.

ین نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: هزینه کرد منابع در حوزه دلالی سکه مخرب ترین اقدامی است که بازار را ملتهب می کند از این رو دولت باید با دلالی در این بخش مقابله کند.قوامی با بیان اینکه اعمال سیاست های منطقی می تواند بازار را به وضعیت مناسب هدایت کند، گفت: در صورتی که دولت بتواند نقدینگی را به حوزه طرح های پربازده و بدون دلالی هدایت کند افراد به جای هجوم به سمت بازار ارز و سکه و مانند آن در طرح های با بازدهی بالا مشارکت کرده و حتی خانه های خود را نیز برای این مهم به فروش می رسانند.وی با تاکید بر اینکه معجزه نظام خلفت در تولید است، افزود: متاسفانه در شرایط فعلی پر زحمت ترین کار توجه به تولید است در صورتی که اگر دولت به این حوزه بیش از پیش توجه کند دیگر نیازی به تلاش برای کنترل تورم نیست.

 

نقش سود بانکی بر افزایش قیمت سکه

برخی از فعالان بازار طلا معتقدند با تصمیمات اتخاذ شده در خصوص نرخ سود بانکی، اقبال سرمایه گذاران خرد نسبت به ورود به بازار طلا افزایش یافته و همین امر می تواند در هفته های پیش رو رشد قیمت ها را رقم بزند.

از سوی دیگر فرا رسیدن اعیاد قربان و غدیر تقاضا برای طلا را در بازار افزایش می دهد چرا که در این دهه مراسم عروسی بیش از گذشته در کشور برپا می شود.در عین حال بازگشت حجاج نیز خود می تواند موجبات ورود تقاضایی تازه را به بازار فراهم کند،گذشته از عوامل داخلی، عوامل بین المللی نیز به کمک رشد قیمت ها در بازار آمد.

طوفان هاروی در آمریکا ارزش دلار را در بازارهای جهانی تضعیف کرده و از سوی دیگر آمارهای ناامیدکننده اشتغال در آمریکا زمینه را برای ورود سرمایه گذاران بین المللی به بازار طلا بیش از پیش فراهم کرده است. گزارش ارائه شده از سوی پایگاه اینترنتی مارکت واچ نشان می دهد قیمت جهانی طلا در پایان مبادلات هفته گذشته با رشد 2.5 درصدی روبرو شده است.

علت گرانی سکه و علت گرانی طلا چیست و علت گرانی سکه در سال 97 و دلیل گرانی طلا در ایران

علت گرانی سکه و علت گرانی طلا چیست و علت گرانی سکه در سال 97 و دلیل گرانی طلا در ایران

این کارشناس اقتصادى با اشاره به این که در داخل کشور افزایش نرخ دلار باعث افزایش تمایل مردم به خرید آن شد، تصریح کرد: طى یک ماه گذشته قیمت سکه افزایش پیدا کرد و حباب قیمتى آن زیاد شد که این تمایل مردم به خرید دلار را افزایش داد.

وى درباره اقدام بانک مرکزى جهت کنترل بازار، اضافه کرد: بانک مرکزى ابتدا سعى کرد با توزیع اسکناس این شوک را کنترل کند ولى به این نتیجه رسید که فشار تقاضاى بازار بسیار زیاد است و هر چقدر دلار به بازار تزریق کند همچنان نرخ دلار بالا مى رود.

Image result for ‫طلا‬‎

این کارشناس با بیان اینکه بعید است ارز خریدارى شده توسط مردم عادى به بازار برگردد، خاطرنشان کرد: کسانى که در این نوسانات دلار خریدند دنبال سفته بازى کوتاه مدت نبودند و معمولا مردم عادى وقتى در این شرایط دلار مى خرند حداقل براى یک دوره سه تا شش ماهه آن را حفظ مى‌کنند.

نجمى با تاکید بر این که افزایش قیمت طلا باید به طور سنتى متاثر از نرخ اونس جهانى و قیمت دلار باشد توضیح داد: از اول امسال طلا و سکه دچار حباب قیمتى بوده‌اند و در حال حاضر طلا  به خصوص سکه رابطه شان با دلار به هم خورده است.

وى ادامه داد: در این شرایط به دلیل این که مردم حس مى‌کنند با افزایش نرخ دلار، حباب قیمتى سکه از بین مى رود طلا مى‌خرند تا ارزش پول خود را حفظ کنند.

این کارشناس اقتصادى با بیان این که حراج سکه توسط بانک مرکزى تاثیر زیادى در کاهش حباب قیمتى آن نداشت، افزود: طى یک هفته اخیر قیمت اونس جهانى و طلا افزایش پیدا کرد اما قیمت سکه به دلیل حباب زیاد، افزایشى نداشت.

مطلب مرتبط

تحریم ایران | بررسی همه جوانب تاثیر اقتصادی تحریم های جدید آمریکا علیه ایران

 

منابع

خبرگزاری ایسنا
تسنیم
اقتصاد برتر
آفتاب نیوز
خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *