علت چاقی کودکان چیست و چگونه چاقی کودکمان را درمان کنیم؟

درمان چاقی کودکان و علت چاقی کودکان و درمان چاقی کودکان زیر هفت سال و درمان چاقی کودکان و درمان چاقی کودکان زیر 7 سال و درمان چاقی کودکان در طب سنتی

علت و درمان چاقی کودکان

چاقی کودکان چند سالی میشه که به یه معضل تو جامعه و خانواده ها تبدیل شده که کمتر خانواده ای پیدا میشه که کودکش درگیر این مشکل باشه و به فکر رفع چاقی فرزندش نباشه، چون تقریبا همه ما با این مسئله موافقیم که هر چند کودک چاق دوست داشتنی و با مزه اس اما همین چاقی اگه از مرز خطر عبور کنه باید نگران آینده و حتی حال کودک بود!

چاقی در کودکان

چاقی در کودکان

مشکلات روحی در کودکان چاق!

کودکانی که در چنین شرایطی قرار دارن، معمولا افت و خیزهای عاطفی و روانی رو تجربه میکنن که از تمسخر سایر بچه ها سرچشمه میگیره، این افت و خیزها حتی اعتماد به نفس اونا رو کاهش میده طبیعیه چون به طور پیوسته مورد تمسخر قرار میگیرن و همین مسئله برای کودک که در حال رشد شخصیت هست و نیاز به دیده شدن و درخشیدن داره به یک مشکل روحی تبدیل میشه و تا بزرگسالی همراهشه.

انزوا و مشکلات روحی کودکان بخاطر چاقی

انزوا و مشکلات روحی کودکان بخاطر چاقی

چاقی مقدمه ای برای بیماریها

از عواقب چاقی قرار گرفتن در معرض ابتلا به انواع بیماری ها از جمله فشار خون، قند و چربی خون، دیابت و … هم هست. البته واضحه که با افزایش وزن و تحرک کم بیماریهای جدیدی سراغ فرد میاد مثل مشکلات مفصلی مشکلات ریوی و همینطور مشکلات قلبی!

و درمان چاقی کودک و درمان چاقی کودکان با ورزش و درمان چاقی کودکان دبستانی و درمان چاقی کودکان با طب سنتی

علت چاقی کودکان

علل ابتلا به اضافه وزن در کودکان متفاوته. اختلالات ژنتیک، کم تحرکی، الگوهای نامناسب تغذیه یا ترکیبی از همه این عوامل میتونه باعث چاقی فرزند دلبندتون بشه.

علت چاقی کودکان

علت چاقی کودکان

پیشگیری از چاقی کودکان

برای پیشگیری از چاقی در کودکان نباید از معاینه کودک توسط پزشک و با بررسی منحنی رشد کودک در سنین مختلف و آگاهی از میزان احتمال ابتلای اون به چاقی غفلت نکنید، با این کار پزشک میتونه شما رو در جریان میزان رشد کودکتون و اینکه این رشد آیا مثبت بوده یا نیاز به کنترل داره قرار بده.

نکات مهم رژیم غذایی کودکان چاق

هرگز کودکان رو نباید بخاطر کاهش وزن با رژیم های غذایی سخت رو برو  کنید، مگر اینکه پزشک به علل خاصی چنین رژیمی رو تجویز کنه. محدود کردن این کودکان از نظر تغذیه در این سن، سلامتی اونها رو در معرض خطر قرار میده و مسیر رشد و نمو  رو مختل میکنه. هم چنین از نظر روانی هم اضطرات زیادی بهشون وارد میکنه.

رژیم غذایی سخت

رژیم غذایی سخت

بهترین روش برای کاهش وزن کودکان

برای کاهش وزن بهتره بجای رژیم های سخت به دنبال کردن یه رژیم مناسب و با بازه زمانی طولانی مدت و همچنین تشویق به تحرک بیشتر، بهترین راه حل این مشکل هست.

و درمان کودکان چاق و درمان چاقی در کودکان و علت چاقی کودک و درمان چاقی کودکان زیر هفت سال و درمان چاقی

راهکارهای رفتاری برای کاهش وزن کودکان

راهکارهای رفتاری هم موفقیت چشمگیری در کاهش وزن کودکان البته در بازه زمانی طولانی داشته، مثل: کاهش سرعت غذا خوردن، کم مردن زمان غذا خوردن و تشویق اونها به انجام ورزش از بهترین برنامه های ممکن برای کاهش وزن این دسته از کودکان است. موفقیت این روش با سرمشق بودن والدین ممکن میشه.

همراهی والدین در کم کردن وزن کودک

همراهی والدین در کم کردن وزن کودک

 

کودکان زیر 7 سال و دلیل چاقی کودکان و علت چاقی در کودکان و علت چاق نشدن کودکان و علت چاق شدن کودک و درمان چاقی کودکان در طب سنتی

چند راهکار دیگر برای رفع چاقی کودکان

  • بدون توجه به وزن کودک بهش دلگرمی بدید و مورد حمایت خودتون قرارش بدید و در مورد احساساتش باهاش صحبت کنید. این کار اعتماد به نفس اونها رو زیاد میکنه و کاهش وزن رو براشون آسونتر میکنه.
  • استفاده از الگوهای مناسب تغذیه ای رو در خانواده نهادینه کنید، مثلا در انتخاب خوراکی هایی دنبال نوع مناسب و کم چربش بگردید و همچنین اهمیت انجام ورزش رو از کودگی به فرزندتون یاد بدید. و البته بهتره که مدت زمان تماشای تلویزیون یا بازی های رایانه ای رو هم تنظیم کنید.
  • از غذا و رژیم تغذیه ای به عنوان جایزه، تنبیه و تشویق استفاده نکنید، بلکه راه های دیگری برای ابراز احساسات عاطفی در مقابلش پیدا کنید.
  • میزان غذای کودک رو با یک بشقاب کوچکتر تنظیم کنید.
  • به کودک نشانه های گرسنگی یا سیری رو آموزش بدید.
  • خوراکی هایی کم چرب و کم کالری رو در آشپزخانه و در دسترس کودک قرار بدید تا زمان گرسنگی به راحتی بهش دسترسی داشته باشند.وقتی کودک اظهار سیری میکنه، اون رو وادار به پاک کردن ظرف غذاش نکنید.
  • از اسم گذاریه غذای خوب و بد برای کودک پرهیز کنید. به جای این کار گروه های اصلی غذایی و الگوهای مناسب تغذیه رو بهش یاد بدید.

نکته مهم: با این که محدود کردن چربی دریافتی در کودک به کاهش وزنش کمک میکنه، اما کاهش چربی رژیم غذایی در کودکان زیر دو سال توصیه نمیشه.

منبع:

کتاب تغذیه و سلامت، نویسنده : کیمبرلی ای تسمر، مترجم : ترانه یگانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *