علت دو رنگ شدن پوست صورت و روش های پیشگیری و درمان آن

دو رنگ شدن پوست صورت و روش های پیشگیری درمان دوروبرتان خانمی را می‌شناسید که به رنگ پوستش حساس نباشد و دلش نخواهد که پوستی نرم، لطیف، خوشرنگ و یک‌دست داشته باشد؟ قطعا خیلی از خانم‌ها حتی اگر کاری برای داشتن پوستی یک‌رنگ انجام ندهند، دست‌کم آرزوی داشتنش را دارند و با خودشان فکر می‌کنند حتما خانم‌هایی که در اطراف‌شان پوست خوشرنگ و یک‌دستی دارند به صورت ژنتیک این پوست را به ارث برده‌اند، در حالی که این‌طور نیست.

درست است که ژنتیک هم در داشتن پوست خوب موثر است اما بیشتر افراد برای داشتن پوستی شفاف و یکرنگ تلاش کرده و از انواع روش‌ها برای رسیدن به این مقصود استفاده می‌کنند. طب سنتی بر این عقیده است که دو رنگی پوست صورت علل داخلی دارد و باید ابتدا این عوامل شناسایی شوند.


از دیدگاه طب سنتی صفراوی‌مزاج‌ها، معمولا سبزه هستند چون صفرا به سمت پوست میل می‌کند و رنگ سبز تیره یا زرد تیره دارد. سبزه‌ها به‌طور معمول مزاج‌شان گرم است و پوست آسیب‌پذیرتری نسبت به بقیه مزاج‌ها دارند از این رو هر اتفاقی که برای پوست این دسته از افراد بیفتد، اعم از لیزر، زخم و خراش دیر‌تر ترمیم می‌شود و ماندگاری اثر زخم هم بیشتر و طولانی‌تر خواهد بود.

در این افراد جاهایی از بدن مثل زیربغل، گردن و کشاله ران که تحت تاثیر و اصطکاک لباس قرار دارد، تیره‌تر می‌شود زیرا‌‌ همان‌طور که گفته شد مزاج این افراد صفراوی است و تمایل صفرا به جلد و پوست بیشتر است و تحریک به وسیله لباس می‌تواند در پوست‌شان آزردگی و تغییر رنگ ایجاد کند.

 

چرا صورت دو رنگ می‌شود؟
یک نوع دو رنگی که در پوست صورت مشاهده می‌شود از نوع خشک توام با تیرگی است که به خاکستری می‌زند و در پیشانی، اطراف لب، نواحی گیجگاهی یا در هر ناحیه دیگری از بدن دیده می‌شود. این تیرگی‌ها معمولا ناشی از رسوب سوداست. اگر به هر دلیلی در شرایط نامناسب زندگی کنیم و هر روز ذهن‌مان با یک موضوع که یا امیدی به حل آن در کوتاه‌مدت وجود ندارد، درگیر باشد، رفته‌رفته سودا در بدن افزایش یافته و در چهره‌مان پدیدار شده و تغییر رنگ ایجاد می‌کند. اگر پارچه تیره‌ای را روی این نواحی از پوست بکشیم بخشی از رسوب، روی پارچه دیده خواهد شد.

 

سفیدپوست‌ها دو رنگ نمی‌شوند
عارضه‌ دو رنگی پوست صورت در سفیدپوست‌ها کمتر مشاهده می‌شود زیرا آنها بلغمی‌مزاج هستند و برای اینکه بلغم تبدیل به صفرا یا سودا شود، زمان زیادی لازم است اما در صفراوی یا سودایی مزاج‌ها اگر کمی بر میزان صفرا و سودای آنها افزوده شود، سریع تاثیر خودش را نشان خواهد داد. در حالی که زمان زیادی لازم است تا مزاج یک بلغمی تغییر کرده و صفراوی یا سودایی شود.

علت دو رنگی را پیدا کنید
مزیت طب سنتی این است که به ریشه و علت اصلی بیماری توجه دارد. به‌طور کلی در درمان بیماری‌ها باید ریشه و علل بروزشان بررسی شود. صورت مساله را پاک کردن یا با آرایش آن را مخفی کردن مساله را حل نخواهد کرد. در طب سنتی ترکیبات پاک‌سازی و لکه‌برداری خوبی وجود دارد اما استفاده از آنها درمان ریشه‌ای نیست. ما باید به علت پدید آمدن لکه‌ها توجه کنیم و اینکه چه بیماری در بدن ما سبب بروز این علائم در پوست شده است.

 

طحال، متهم ردیف اول
معمولا و البته نه همیشه مشکل پوست در سودایی‌مزاج‌ها ریشه در بیماری طحال دارد زیرا وظیفه طحال جمع کردن این رسوب‌ها و دفع آنهاست و اگر به هر دلیلی طحال دچار ضعف شده و نتواند از پراکنده شدن رسوب‌ها در بدن جلوگیری کند، ممکن است پوست ما دچار دو رنگی شود.

 

سودا و مشغله ذهنی
گاهی اوقات این مساله به ضعف طحال ارتباط ندارد بلکه تولید سودا در بدن افزایش یافته است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فرد درگیر یک تحریک دائمی ناراحت‌کننده است. به عنوان مثال یک مادر مهربان فرزندی معلول دارد و همواره دچار اندوه است یا فرد دچار اختلاف خانوادگی است که نمی‌تواند آن را حل کند و مدام با آن درگیر است، در چنین شرایطی بدن مرتب سودا تولید می‌کند و از تعادل خارج می‌شود. از تعادل خارج شدن سودا، صفرا، دم یا بلغم هر کدام می‌تواند بیماری خاص خود را ایجاد کند.

 

افکار منفی، بدبینی و توهم از عوارض اصلی تولید سوداست و معمولا این افراد در بحث‌ها و گفت‌وگو‌ها بد‌ترین و منفی‌ترین موضوع را طرح کرده و بر آن اصرار می‌ورزند یا کارهای تکراری انجام می‌دهند مثل حرکت‌های مکرر دست و پا یا اینکه از کار‌ها، حرکت‌ها و صداهای تکراری مثل تیک‌تاک ساعت، شدیدا آزرده می‌شوند.

عصبانیت
صفراوی‌ها به‌طور معمول قلدر، زورگو و عصبی هستند. ممکن است یک صفراوی‌مزاج عصبانیت خود را بروز نداده و خودخور باشد، این هم سبب تولید صفرای زیاد می‌شود تا آنجا که کیسه صفرا نمی‌تواند آن را در خود انبار کند و صفرایی که در نتیجه عصبانیت سوخته و تیره‌رنگ شده است به سمت پوست سرریز می‌شود. درواقع این یک سازوکار دفاعی است و بدن سعی می‌کند کمی از این صفرا -که سبب مسمومیت و زیانش شده است- را از راه پوست دفع کند و چون دفع این میزان صفرا از این طریق هم مقدور نیست بخشی از آن در پوست رسوب کرده و در ‌‌نهایت به شکل دو رنگی پوست خود را نشان می‌دهد.

 

پس از ریشه یابی و پیدا کردن مشکل باید برای رفع آن اقدام کنیم. بعضی از مشکلات با دارو حل می‌شوند و رفع بعضی دیگر به تغییر رفتار و شرایط زندگی بستگی دارد و از اختیار پزشک خارج است.

 

کسی که محیط زندگی مناسبی نداشته و هر روز در معرض تحریک عصبی قرار دارد باید از آن محیط دوری کند و اجازه ندهد این حالت‌های روحی و روانی بر او مستولی شوند. بیمار باید افکار منفی یا مساله‌ای  که او را آزرده‌خاطر می‌کند از خود دور کند یا با آن کنار بیاید تا بتواند تولید سم در بدن را متوقف کند. پس از رفع علل بیرونی وظیفه پزشک است که جهت رفع و کنترل بیماری تلاش کند. پزشک طب سنتی می‌تواند با تجویز منضج‌های مرتبط با بیماری، فرد را درمان کند. منضج‌های صفرا و سودا داروهای حلال هستند و می‌توانند با حل کردن صفرا و سودا قسمتی از آن را از طریق تعریق، ادرار یا مدفوع دفع کنند و بدن را به تعادل برسانند.

 

عملکرد ناقص بدن
گاهی علت دو رنگی پوست ضعف عضو است و ارتباطی به افزایش تولید صفرا یا سودا ندارد. یعنی عضوی که باید این مواد را جذب و کنترل کند دچار مشکل یا ضعف است که پزشک باید به کمک دارو عضو مرتبط را پاک‌سازی و تقویت کند تا بتواند وظیفه خود را درست انجام دهد. به عنوان نمونه بیماری که دچار سنگ کیسه صفراست و این سنگ کل حجم کیسه صفرایش را پر کرده است، نمی‌تواند صفرایی که در بدنش تولید می‌شود را ذخیره کند در نتیجه صفرا به سمت پوست و جلد سرازیر می‌شود، از این رو پزشک باید سنگ را برطرف کرده و حجم کیسه را آزاد کند تا بتواند صفرا را در خود ذخیره کند.

 

برای بهبود طحال، کبر بخورید
ریشه کبر جزء گیاهانی است که خواص و کاربرد بسیار زیادی در درمان مشکلات طحال دارد و از آنجا که یکی از علل دورنگی پوست می‌تواند مربوط به طحال باشد، این گیاه تاثیری مثبت بر این عضو دارد. البته باید توجه داشته باشید که مصرف این گیاه برای گرم‌مزاجان مضر است و بهتر است با سکنجبین مصرف شود. مشورت با متخصص طب سنتی برای تشخیص علت دو رنگی پوست جزء اولین اقدام‌هایی است که باید انجام دهید.

 

سنگ کیسه صفرا, درمان مشکلات طحال

مصرف آب‌های سالم در یک رنگی پوست افراد موثر است

 

برای درمان گام به گام جلو بروید
درمان اولیه: حذف افکار منفی
تعدیل صفرا با رژیم غذایی
برای اصلاح و ایجاد تعادل در صفرا فرد باید نگاهی دوباره به نوع تغذیه‌اش داشته باشد و تا مدتی غذاهایی که متناسب اصلاح صفراست، مصرف کند. به‌طور کلی این افراد باید از غذاهای خنک استفاده کنند یعنی غذاهایی که PH آنها کمتر از هفت‌است. ماست و میوه‌هایی مانند آلو، کاهو، زرد آلو، هندوانه، اسفناج، کدو، خیار و انار می‌توانند تعادل را به این افراد برگرداند. همچنین مصرف عرق کاسنی و عرق شاتره بهترین نوشیدنی برای این گونه افراد است.

 

این افراد باید از خوردن چای و گرمی‌‌ها پرهیز کنند تا به زودی سلامت خود را به دست آورند، در غیر این صورت دچار بیماری‌های کبدی می‌شوند. اگر فرد دچار سنگ کیسه صفرا شده باشد، بهترین خوراکی بادمجان است چون این گیاه بدون آنکه به کیسه صفرا زیانی برساند، برای صفرا فایده‌ای هم دارد. بعد از مصرف بادمجان چند دانه خرما به هضم و جذب آن در بدن کمک کرده و فواید آن را در بدن دوبرابر می‌کند.

 

یک نسخه خانگی
یکی از مواد ساده‌ای که به رفع مشکل کمک می‌کند، آب پنیر طبی است. برای تهیه آب پنیر طبی شیر را حرارت دهید تا جوش بیاید. بعد مقداری آبلیمو یا سرکه طبیعی به آن اضافه کنید تا شیر به اصطلاح ببرد.

 

در این حالت بخشی از شیر منعقد و سخت می‌شود و بخشی آبکی می‌ماند. به محض اینکه این اتفاق افتاد، زیر شعله را خاموش کنید و اجازه دهید یک ساعت استراحت کند. مایع به دست آمده آب پنیر طبی است که نوشیدن یک تا دو لیوان از آن در هفته در رفع لک‌های تیره روی پوست بسیار موثر است و باعث شادابی و نشاط پوست می‌شود و تا حدی به رفع خشکی پوست هم کمک می‌کند.

 

ماست بزنید
درست است که راهکارهای متفاوتی برای از بین بردن این تیرگی در طب سنتی وجود دارد اما نکته مهم استفاده از لبنیات برای افراد دچار این مشکل است؛ همچنین استفاده از ماست ترش هم توصیه می‌شود؛ به این صورت که ماست را با زرد چوبه مخلوط کنید و ۱۰ دقیقه روی پوست بگذارید.

 

با آب یک رنگ می‌شوید
مصرف آب‌های سالم در یک رنگی پوست افراد موثر است؛ البته آبی که بایخ سرد نشده باشد و انقدر هم  گرم نباشد که به گوارش آسیب برساند.

منبع :
برترینها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *