علت خشکی واژن و پوسته پوسته شدن اطراف واژن و روش های درمان آن

علت خشکی واژن و علت خشکی واژن در خانم های جوان و علت خشکی واژن در بارداری و علت خشکی واژن در زنان و علت خشکی واژن در خانم ها و علت خشکی واژن در زنان و علت خشکی واژن بعد از زایمان و علت خشکی واژن قبل از پریود و علت خشکی واژن در اوایل بارداری و علت خشکی واژن زن

علت خشکی واژن چیست؟

علت خشکی واژن و پوسته پوسته شدن اطراف واژن و روش های درمان آن

زﻧﺎن ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﻋﻤﺪﺗﺎ درد و ﻧﺎراﺣﺘﯽ ﺑﺴﯿﺎری را در ﻃﯽ راﺑﻄﻪ ﺟﻨﺴﯽ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ در اﺛﺮ اﺣﺴﺎس ﺧﺠﺎﻟﺖ و ﻋﺪم آراﻣﺶ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص در ﻃﻮل راﺑﻄﻪ ﺟﻨﺴﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻋﻼﯾﻢ ﺧﺸﮑﯽ واژن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺷﺎﻣﻞ دردھﺎی واژﯾﻨﺎل در ﻃﯽ راﺑﻄﻪ و ﻣﺸﮑﻞ و ﯾﺎ ﻧﺎﺗﻮاﻧﯽ در رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ارﮔﺎﺳﻢ ﺑﺎﺷﺪ. در واقع خشکی واژن معمولا در سن یائسگی (دوران یائسگی زنان چیست؟ ) رخ می دهد اما احتمال بروز آن در سن جوانی اگر سطح هورمون ها کمتر از حد عادی باشد یا غدد مترشحه واژن، فعالیت کمی داشته باشد، نیز میشهاینکه بسیاری از خانم ها پس از ازدواج دچار این مشکل می شوند به دلیل آموزش کم جنسی است. متاسفانه زوجین قبل از آغاز رابطه جنسی، معاشقه کمی انجام می دهنددر این حالت واژن به اندازه کافی نرم نیست و اصطلاحا دچار خشکی واژن می شوند.

خشکی واژن یک حالت ناراحت کننده و غالبا دردناک است که به طور طبیعی در طی و بعد از یائسگی اتفاق می افتد. یائسگی سبب کاهش میزان استروژن می شود که باعث خشکی می شود. فراتر از یائسگی، برخی داروها و اختلالات ایمنی نیز می توانند باعث خشکی واژن شوند. پزشک شما می تواند به شما در تعیین درمان مناسب این بیماری کمک کند، که میشه به درمان استروژن یا روش های جایگزین مانند کرم های موضعی یا تغییرات غذایی منجر شود.

علت خشکی واژن چیست؟

%d8%b9%d9%84%d8%aa-%d8%ae%d8%b4%da%a9%db%8c-%d9%88%d8%a7%da%98%d9%86-%d9%88-%d9%be%d9%88%d8%b3%d8%aa%d9%87-%d9%be%d9%88%d8%b3%d8%aa%d9%87-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%a7%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d9%81-%d9%88%d8%a7

خشکی واژن در زنان یائسه و بعد از یائسگی بسیار رایج است. در اینجا چند علت رایج وجود دارد:

کاهش استروژن:

  • استروژن هورمونی است که برای حفظ بافت های واژن به صورت سالم لازم است. این هورمون به حفظ رطوبت، میزان اسیدیته و واکنش طبیعی واژن کمک می کند. بنابراین، هنگامی که سطح استروژن کاهش می یابد، پوشش واژن، نازک تر و ضعیف تر می شود و واژن، روانکار کمتری تولید می کند.
  • کاهش میزان استروژن در طول و یا پس از یائسگی، در طی زایمان و در طول دوره شیردهی اتفاق می افتد.  کاهش استروژن در اثر سیگار کشیدن، عمل برداشتن تخمدان، درمان سرطان یا اختلالات ایمنی دیده می شود.

داروها:

بعضی از داروها خشکی را در سراسر بدن ایجاد می کنند، از جمله در داخل واژن. داروهای سرماخوردگی و آلرژی میتوانند این اثر را داشته باشند، همچنین میشه برخی داروهای ضد افسردگی نیز این اثر را داشته باشند. داروهای شیمی درمانی، مانند داروهای مورد استفاده برای مبارزه با سرطان پستان، همچنین می توانند باعث خشکی واژن شوند.

** چند دلیل دیگر نیز برای خشکی واژن وجود دارد. به عنوان مثال، اگر از یک تمیز کننده واژن یا دوش واژینال استفاده کنید، تعادل طبیعی مواد شیمیایی در واژن را مختل می کنید. این مسئله می تواند باعث التهاب و خشکی شود. یک بیماری خودایمنی به نام سندروم سژوم نیز وجود دارد که سبب خشکی چشم و دهان می شود همچنین می تواند خشکی واژن را ایجاد کند.

اﺳﺘﻔﺎده از روش های ﮐﻨﺘﺮل ﺑﺎرداری:

– ﺑﻪ ﻃﻮر ﻗﻄﻊ ﻋﺪه ﮐﺜﯿﺮی از زوﺟﯿﻦ ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﺑﺎرداری از اﺑﺰاری ﺑﻪ ﻧﺎم ﮐﺎﻧﺪوم اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ اﻟﺒﺘﻪ اﯾﻦ روش در اﮐﺜﺮﯾﺖ اﻓﺮاد ﺑﺪون ھﯿﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﻋﻮارﺿﯽ اﺳﺖ اﻣﺎ ﺑﺮﺧﯽ از زﻧﺎن در ﺑﺮاﺑﺮ ﻻﺗﮑﺲ ﻣﻮﺟﻮد در ﺑﺮﺧﯽ از ﮐﺎﻧﺪوﻣها و ﯾﺎ ﻣﻮاد اﺳﭙﺮم ﮐﺸﯽ ﮐﻪ در آﻧﮫﺎ وﺟﻮد دارد ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﻧﺸﺎن داده و ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺧﺸﮑﯽ واژن ﻣﯽ ﮔﺮدﻧﺪ.

– ﺗﻮﻟﺪ ﻓﺮزﻧﺪ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺪن ﺑﺮﺧﯽ از زﻧﺎن ﭼﻨﺪ ھﻔﺘﻪ و ﯾﺎ ﺣﺘﯽ ﻣﺪﺗﮫﺎ ﺑﻌﺪ از ﺗﻮﻟﺪ ﻓﺮزﻧﺪﺷﺎن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺴﯿﺎری از ﺟﻤﻠﻪ ﺧﺸﮑﯽ واژن(ﺣﺘﯽ ﻣﺎھﮫﺎ ﺑﻌﺪ از زاﯾﻤﺎن) ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.

– ﻋﺪم آراﻣﺶ و آﺳﺎﯾﺶ، ﺣﺎﻻت ﻋﺼﺒﯽ، اﺿﻄﺮاب، ﺑﺮاﻧﮕﯿﺨﺘﮕﯽ ﺑﯿﺶ از ﺣﺪ، اﺳﺘﺮس و .. از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ در ﺧﺸﮑﯽ واژن ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ رود؛ ﻟﺬا ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺮد ﺑﻪ ﮐﯿﻔﺖ راﺑﻄﻪ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ و ھﻤﭽﻨﯿﻦ اھﻤﯿﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺷﻘﻪ ﭘﯿﺶ از راﺑﻄﻪ ﺟﻨﺴﯽ ﺗﺎ ﺣﺪی در رﻓﻊ اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺧﻮاھﺪ ﺑﻮد( در هفته چند بار نزدیکی کنیم؟).

ﺷﯿﺮدھﯽ:

در اﺛﺮ ﺗﻮﻟﺪ ﻧﻮزاد و ﺷﯿﺮدھﯽ ﻣﺎدر، ﺳﻄﺢ ھﻮرﻣﻮﻧﮫﺎی ﭘﺮوﻻﮐﺘﯿﻦ و اﮐﺴﯽ ﺗﻮﺳﯿﻦ(ﮐﻪ از ﺟﻤﻠﻪ ھﻮرﻣﻮﻧﮫﺎی ﻣﻮﺛﺮ در اﻓﺰاﯾﺶﺷﯿﺮدھﯽ ھﺴﺘﻨﺪ) اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ. از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ اﻓﺰاﯾﺶ اﯾﻦ دﺳﺘﻪ از ھﻮرﻣﻮﻧﮫﺎ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ در ﺧﺸﮑﯽ واژن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

ﯾﺎﺋﺴﮕﯽ:

ﺑﻌﺪ از دوران ﯾﺎﺋﺴﮕﯽ ﺑﺪن ﯾﮏ زن اﺳﺘﺮوژن و ﭘﺮوژﺳﺘﺮون ﮐﻤﺘﺮی را ﺗﺮﺷﺢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﮐﺎھﺶ ﺗﺮﺷﺢ اﯾﻦ دﺳﺘﻪ از ھﻮرﻣﻮﻧﮫﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ دﺳﺘﻪ ای از زﻧﺎن ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺧﺸﮑﯽ واژن در ﻃﯽ راﺑﻄﻪ ﺟﻨﺴﯽ را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﻨﻨﺪ. ﻋﻠﻞ ﺧﺸﮑﯽ واژن و ﮐﻢ ﺷﺪن ﺗﺮﺷﺤﺎت آن ﮔﺎھﯽ دﯾﺪه ﻣﯿﺸﻪ ﮐﻪ ﻣﺠﺮای واژن ﺧﺎﻧﻤﮫﺎ در ﺟﺮﯾﺎن ﻣﻘﺎرﺑﺖ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﻧﻪ ﺑﺨﻮﺑﯽ ﺗﺮﺷﺤﺎت ﻃﺒﯿﻌﯽ رو آزاد ﮐﻨﻪ و ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺮوز ﻣﺸﮑﻼﺗﯽ( اﯾﺠﺎد درد و ﻧﺎراﺣﺘﯽ) ﺑﺮای زوﺟﯿﻦ ﻣﯿﺸﻮد. اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ رو ﻣﺘﺮادف ﻧﺎﺗﻮاﻧﯽ ﺟﻨﺴﯽ ﻣﺮدان( اﺧﺘﻼل ﻧﻌﻮظ) ﻗﻠﻤﺪاد ﮐﺮده اﻧﺪ.اﯾﻦ زﻧﺎن ﯾﺎ ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ دﺧﻮل رو ﺗﺤﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ و ﯾﺎ ﻣﺠﺒﻮرن ﺗﺎ از ﭘﻤﺎد ھﺎی روان ﮐﻨﻨﺪه و ﻧﺮم ﮐﻨﻨﺪه و یا ژل لوبریکانت اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ.

ﻋﻠﻞ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ:

آﺳﯿﺐ ﺑﻪ ﮐﺎﻧﺎل ﻧﺨﺎع- ﻋﻮارض داروﺋﯽ ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر و دﯾﮕﺮ داروھﺎ( ﻣﺜﻞ ﺷﯿﻤﯽ درﻣﺎﻧﯽ ﺳﺮﻃﺎﻧﮫﺎ)- ﺳﻄﺢ ﭘﺎﺋﯿﻦ ھﻮرﻣﻮﻧﯽ- ﺑﺪﮐﺎر ﮐﺮدن ﻏﺪد ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ-ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﺑﻪ ﺻﺎﺑﻮن-ﺣﺴﺎﯾﺖ ﺑﻪ رﻧﮓ و ﻋﻄﺮ زﻧﺎﻧﻪ-ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﺑﻪ ﭘﻮدر ھﺎی ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻟﺒﺎﺳﺸﻮﺋﯽ و ﮐﺎﻏﺬ ﺗﻮاﻟﺖ ھﻢ ﯾﮏ ﻋﻠﺖ اﺳﺖ

ﻋﻠﻞ روﺣﯽ رواﻧﯽ:

ﻋﻠﺖ اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﯾﺎ ﺑﻌﻠﺖ ﻣﺴﺎﺋﻞ روﺣﯽ رواﻧﯽ ھﺴﺖ و ﯾﺎ ﺑﻌﻠﺖ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻃﺒﯽ و ﯾﺎ ھﺮ دو.اﮔﺮ اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺟﻨﺒﻪ ﻣﺰﻣﻦ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﻪ و اﮔﺮ ﺧﺸﮑﯽ ﺑﯿﺶ از اﻧﺪازه اﯾﺠﺎد ﺑﺸﻪ.. ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﭘﺰﺷﮏ و ﭘﯿﮕﯿﺮی ﺧﻮاھﺪ داﺷﺖ.اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﻣﻌﻤﻮﻻ در زﻣﺎن ﯾﺎﺋﺴﮕﯽ اﺗﻔﺎق ﻣﯿﻔﺘﻪ. اﻣﺎ ﻣﻤﮑﻨﻪ در زﻣﺎن ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺜﻞ ﺧﺎﻧﻤﮫﺎ ود ﯾﺎ ﺑﺎ ﻣﺼﺮف ﻗﺮص ھﺎی ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﻧﯿﺰ اﺗﻔﺎق ﺑﯿﻔﺘﺪ.ﻃﺒﻖ آﻣﺎر ﺗﺎ 80% ﺧﺎﻧﻤﮫﺎ ﮔﺎھﯽ در ﯾﮑﯽ از ﻣﺮاﺣﻞ زﻧﺪﮔﯽ ﺟﻨﺴﯽ ﺧﻮدﺷﻮن دﭼﺎر اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ.ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺧﺸﮑﯽ واژن ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت اﺳﺖ و ﮐﻤﺘﺮ ﺟﻨﺒﻪ ﻣﺰﻣﻦ ﭘﯿﺪا ﻣﯿﮑﻨﺪ.ﻣﮫﻤﺘﺮﯾﻦ دﻟﯿﻞ ﮐﺎھﺶ اﺳﺘﺮوژن اﺳﺖ.

  • ﺧﺎﻃﺮات ﺑﺪ از ﺳﮑﺲ: ﻣﺜﻞ ﺗﺠﺎوز و ﯾﺎ زﻧﺎی ﺑﺎ ﻣﺤﺎرم
  • اﺿﻄﺮاب زﯾﺎد
  • ﻣﺸﮑﻼت زﻧﺎﺷﻮﺋﯽ
  • اﺿﻄﺮاب در ﺑﺎره ﻧﺤﻮه رﻓﺘﺎر ﺟﻨﺴﯽ ﺷﺮﯾﮏ ﺟﻨﺴﯽ
  • اﻓﺴﺮدﮔﯽ
  • ﺑﯿﻤﺎرﯾﮫﺎی رواﻧﭙﺰﺷﮑﯽ

درمان خشکی واژن و درمان خشکی واژن بعد از زایمان و درمان خشکی واژن در طب سنتی و درمان خشکی واژن و درمان خشکی واژن با داروهای گیاهی و درمان خشکی واژن با طب سنتی و درمان خشکی واژن و درمان خشکی واژن در زنان یائسه و درمان خشکی واژن زنان و درمان خشکی واژن با گیاهان دارویی و

 درمان هایی برای خشکی واژن

درمان خشکی واژن

هورمون درمانی :

میشه درمان مناسب برای همه افراد نباشد. جایگزینی استروژن طبیعی می تواند به خشکی کمک کند، اما می تواند عوارض جانبی را نیز ایجاد کند. این عوارض شامل:

  •  افزایش وزن
  •  نگهداری مایعات
  • حالت تهوع
  •  سردرد
  • حساسیت پستان
  •  لکه شدن پوست
  • افزایش خطر سکته مغزی، لخته شدن خون، و سرطان سینه و تخمدان

چندین روش جایگزین برای استروژن درمانی وجود دارد که بسیار خوب عمل می کنند و اغلب قبل از استفاده از استروژن درمانی انجام می شوند. این روش های درمانی عبارتند از:

  •  روغن های مبتنی بر آب می تواند به ایجاد رطوبت در پوشش واژن کمک کند. اثربخشی آنها می تواند ساعتها طول بکشد، و در طول رابطه جنسی خشکی واژن را برطرف می کنند.
  •  مرطوب کننده های واژن به طور خاص برای برطرف کردن خشکی استفاده می شوند و به مدت سه روز اثر می کنند.
  •  ترکیبات سویا و محصولات سویا از اثرات استروژن کم می کنند. اگر سویا به رژیم خود اضافه کنید، باعث کاهش خشکی واژن می شود.
  •  Cohosh سیاه یک مکمل گیاهی است که برای کاهش علائم یائسگی مورد توجه است. هیچ مطالعات بالینی قابل توجهی اثربخشی آن را نشان نداده است.
  •  سیب زمینی وحشی یکی دیگر از مکمل ها است که می تواند خشکی را از بین ببرد، اما شواهدی از تایید آن در تحقیقات وجود ندارد.
  • قبل از مصرف هرگونه داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنید، زیرا میشه با سایر داروها، ویتامین ها یا سایر گیاهانی که در حال حاضر مصرف می کنید، تداخل پیدا کند.

علاوه بر این جایگزین ها، بهتر است از تمیز کننده ها و دوش واژینال اجتناب کنید. این محصولات تنها خشکی را بدتر می کند. و در حالی که خشکی می تواند باعث ناراحتی جنسی شود، داشتن مقاربت بیشتر به طور مرتب باعث ارتقاء روانکاری طبیعی می شود. خشکی واژن یک وضعیت ناراحت کننده است، اما می تواند مدیریت و درمان شود.

درﻣﺎن ﻏﯿﺮ داروﺋﯽ:

ﻣﺮﻃﻮب ﮐﻨﻨﺪه ھﺎ و ﻧﺮم ﮐﻨﻨﺪه ھﺎ. ﺑﻌﻀﯽ از اﯾﻦ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت ﺧﺎﺻﯿﺖ ﺿﺪ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻧﯿﺰ دارﻧﺪ. و ھﻤﯿﻨﻄﻮر اﯾﻦ ﺧﺎﺻﯿﺖ رو دارﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﯿﻢ در زﻣﺎن ﻏﯿﺮ ﺳﮑﺲ ﻧﯿﺰ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﻢ. ﺑﻌﻀﯽ از ﺧﺎﻧﻤﮫﺎ از ﺗﺮﮐﯿﺐ ﻃﺒﯿﻌﯽ روﻏﻦ درﺧﺖ ﭼﺎی اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ و ﻇﺎھﺮا راﺿﯽ ھﺴﺘﻨﺪ.

اﻗﺪاﻣﺎت ﮐﻤﮑﯽ:

– اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﺼﺮف ﻣﺎﯾﻌﺎت ﮐﻠﯽ ﺑﺪن در ﺣﺪ ﺣﺪ اﻗﻞ 8 ﻟﯿﻮان آب در روز،ﻣﺴﺌﻠﻪ دﯾﮕﺮ رژﯾﻢ ﻏﺬاﺋﯽ زﻧﺎن اﺳﺖ و اﯾﻨﮑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﻣﻮاد ﻏﺬاﺋﯽ ﻻزم ﺑﻪ اوﻧﮫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮﺳﻪ. ﺧﯿﻠﯽ از زﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ از رژﯾﻢ ﻻﻏﺮی اﺑﺪاﻋﯽ (ﭼﺮﺑﯽ ﮐﻢ،  ﻗﻨﺪ ﺑﺎﻻ) اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ.

– ﺑﺪن ﺧﻮدﺷﻮن را  از ﻣﻮاد ﻏﺬاﺋﯽ اﺻﻠﯽ و ﺿﺮوری ﻣﺤﺮوم ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ و ﯾﮑﯽ از ﻣﺸﮑﻼت اﯾﺠﺎد ﺷﺪه ﺧﺸﮑﯽ واژن ھﺴﺖ.ﯾﮑﯽ از ﻣﻮاد اوﻟﯿﻪ ﻣﮫﻢ ﺗﻮﻟﯿﺪ اﺳﺘﺮوژن (ھﻮرﻣﻮن ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺑﺮای ﻧﺮم ﮐﺮدن واژن) ﮐﻠﺴﺘﺮول ھﺴﺖ. و ﻣﺤﺮوﻣﯿﺖ از ﮐﻠﺴﺘﺮول ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺮوز اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻼت ﺧﻮاھﺪ ﺷﺪ… ﺿﻤﻦ اﯾﻨﮑﻪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ. ﻣﺎ ھﻤﯿﺸﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﺤﺖ ھﺮ ﺷﺮاﯾﻄﯽ از ﻏﺬاھﺎی ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺎﻻی ﻏﺬاﺋﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻨﯿﻢ.ﺳﻮﯾﺎ در ﻏﺬا ھﻢ ﮔﺎھﯽ ﮐﻤﮏ ﻣﯿﮑﻨﺪ.

– اﮔﺮ اﺣﺴﺎس ﻣﯿﮑﻨﯿﺪ ﺑﻪ ﺻﺎﺑﻮن ﺣﺴﺎﯾﺖ دارﯾﺪ.. ﺗﻮﺻﯿﻪ ﺷﺪه از اﯾﻦ ﺻﺎﺑﻮن ھﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ (superfatted hypoallergenic soaﭼﻮن ﺣﺎوی رﻧﮓ و ﻋﻄﺮ و ﻣﻮاد ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ زا ﻧﯿﺴت  و آﻟﮑﺎﻟﯿﻨﻪ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ و PH ﻣﻨﺎﺳﺐ دارﻧﺪ. اﮔﺮ ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﺑﻪ ﻟﺒﺎس زﯾﺮ وﺟﻮد داره. ﺑﮫﺘﺮه از ﻟﺒﺎس زﯾﺮ ﺳﻔﯿﺪ ﻧﺨﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺸﻪ.

 اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺮﺧﯽ وﯾﺘﺎﻣﯿن ها:

  • اﺳﺘﻔﺎده از وﯾﺘﺎﻣﯿﻦB ﺑﺮای درﻣﺎن اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ رود ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﮐﻪ اﯾﻦ وﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ﺳﻄﺢ اﺳﺘﺮس را ﮐﺎھﺶ ﻣﯽ دھﺪ. ھﻤﭽﻨﯿﻦ اﺳﺘﻔﺎده از وﯾﺘﺎﻣﯿﻨﮫﺎی Aو E ﻧﯿﺰ در ﺷﯿﻮه ھﺎی درﻣﺎﻧﯽ اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ رود. اﻟﺒﺘﻪ اﯾﻦ ﺗﻮﺻﯿﻪ ھﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻤﮫﺎﯾﯽ اراﯾﻪ ﻣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ در اﺛﺮ ﯾﺎﺋﺴﮕﯽ دﭼﺎر ﺧﺸﮑﯽ واژن ﺷﺪه اﻧﺪ.

اﺻﻮل اﺑﺘﺪاﯾﯽ را رﻋﺎﯾﺖ ﮐﻨﯿﺪ:

رﻋﺎﯾﺖ ﺑﺮﺧﯽ از اﺻﻮل ﺳﺎده و اﺑﺘﺪاﯾﯽ در درﻣﺎن اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻮﺛﺮ اﺳﺖ. ﺑﺮای ﻣﺜﺎل ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﺪ در ﻃﯽ روز ﺑﻪ اﻧﺪازه ﮐﺎﻓﯽ آب ﺑﻨﻮﺷﯿﺪ و از ﺗﺸﻨﮕﯽ زﯾﺎد ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﮐﻨﯿﺪ. ﺑﻪ اﻧﺪازه ﮐﺎﻓﯽ ﺑﻪ اﺳﺘﺮاﺣﺖ و ﺧﻮاب ﺷﺒﺎﻧﮕﺎھﯽ ﺗﺎن ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮده و ورزش ﻣﻨﻈﻢ را ﻓﺮاﻣﻮش ﻧﮑﻨﯿﺪ. ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﺪ در اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻮاد ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ و ﻣﻌﻄﺮ ﻣﺤﺘﺎط ﺑﺎﺷﯿﺪ . اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻮاد ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ و ﻣﻌﻄﺮی ﮐﻪ در ارﺗﺒﺎط و ﺗﻤﺎس ﻧﺰدﯾﮏ ﺑﺎ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻨﺎﺳﻠﯽ ﺗﺎن اﺳﺖ را ﮐﺎھﺶ دھﯿﺪ. ﺑﺮای ﻣﺜﺎل در اﻧﺘﺨﺎب ﻟﺒﺎس زﯾﺮ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺴﯿﺎر دﻗﺖ ﻧﻤﻮده و ﯾﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دﺳﺘﻤﺎﻟﮫﺎی ﺗﻮاﻟﺖ ﯾﺎ ﺻﺎﺑﻮﻧﮫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺷﺪه را ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار دھﯿﺪ.

 ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ رژﯾﻢ ﻏﺬاﯾﯽ:

  • ﺳﻮﯾﺎ را ﺣﺘﻤﺎ در رژﯾﻢ ﻏﺬاﯾﯽ ﺧﻮد ﻗﺮار دھﯿﺪ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﺑﻪ اﻧﺪازه ﺳﻮﯾﺎ در رژﯾﻢ ﻏﺬاﯾﯽ در رﻓﻊ اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻮﺛﺮ اﺳﺖ. ھﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﺪ از ﻣﯿﻮه ﺟﺎت و ﺳﺒﺰﯾﺠﺎت ﺗﺎزه اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮده و از ﺧﻮردن ﻏﺬاھﺎی ﺳﺮخ ﮐﺮده و ﯾﺎ ﺑﺴﯿﺎر ﭼﺮب ﺧﻮدداری ﮐﻨﯿﺪ. اﯾﻦ ﻣﻮاد ﻏﺬاﯾﯽ در ﺑﺮوز ﺧﺸﮑﯽ واژن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻘﺶ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ راﺑﻄﻪ ﺟﻨﺴﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮدان:
  • ھﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ ﻋﻨﻮان ﮐﺮدﯾﻢ ﻋﺪم آراﻣﺶ و آﺳﺎﯾﺶ، ﺣﺎﻻت ﻋﺼﺒﯽ، اﺿﻄﺮاب، ﺑﺮاﻧﮕﯿﺨﺘﮕﯽ ﺑﯿﺶ از ﺣﺪ، اﺳﺘﺮس و .. از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ در ﺧﺸﮑﯽ واژن ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ رود؛ ﻟﺬا ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺮد ﺑﻪ ﮐﯿﻔﺖ راﺑﻄﻪ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ و ھﻤﭽﻨﯿﻦ اھﻤﯿﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺷﻘﻪ ﭘﯿﺶ از راﺑﻄﻪ ﺟﻨﺴﯽ ﺗﺎ ﺣﺪی در رﻓﻊ اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺧﻮاھﺪ ﺑﻮد.

در خشکی واژن چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

زمان مراجعه برای خشک واژن

در حالی که میشه به نظر برسد موضوع خشکی واژن شرم آور باشد، اما یک بیماری مهم است و باید به زودی با آن مقابله شود. خشکی واژن می تواند باعث ناراحتی شما شود و رابطه شما را مختل کند زیرا می تواند رابطه جنسی بسیار دردناکی داشته ایجاد کند. به محض اینکه خشکی شروع به تداخل با شیوه زندگی کند، باید به پزشک مراجعه کنید.

در هنگام ملاقات با پزشک در خشکی واژن چه چیزی در انتظار شما است؟

– در وقت ملاقات، دکتر به احتمال زیاد سوالاتی در مورد علائم شما میپرسد، که بعضی از آنها میشه بی ربط به نظر برسد. تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه که مصرف می کنید را به پزشک اطلاع دهید. پزشک همچنین یک معاینه فیزیکی انجام دهد که شامل معاینه لگن است.

– در طی آزمایش لگن، دکتر شکم را فشار می دهد در حالی که انگشت خود را داخل واژن می کند. این به آنها در تشخیص تغییرات  یا ناهنجاری اندام های تولید مثل کمک می کند.

– اگر پزشک نتواند علت خشکی واژن را دقیقا مشخص کند، یا اگر علائم دیگری دارید، میشه لازم باشد آزمایش های دیگری انجام دهید. میشه نیاز به انجام پاپ اسمیر( پاپ اسمیر چیست و تست پاپ اسمیر چطوری انجام می شود ) باشد، که زمانی است که دکتر سلول از دهانه رحم برای آزمایش عفونت و سرطان جمع آوری میکند. همچنین میشه یک نمونه از بافت واژن برای آزمایش برداشته شود.

– هنگامی که پزشک علت اصلی خشکی واژن را مشخص کند، گزینه های درمان را به شما توضیح می دهد. گرچه استروژن درمانی یک درمان رایج است، گزینه های جایگزین نیز وجود دارد.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *