علت بی خوابی شبانه نوزادان چیست و چطور باید نوزاد را خواباندن

بی خوابی شبانه نوزاد و بی خوابی شبانه نوزاد تازه متولد شده و بی خوابی شبانه نوزاد و بی خوابی شب نوزادان و بی خوابی شبانه کودک و درمان بی خوابی شبانه نوزادان و علت بی خوابی شبانه نوزادان و دلیل بی خوابی شبانه نوزادان و درمان بی خوابی شبانه نوزاد و خوابوندن نوزادان و نحوه خواباندن نوزاد و روش خوابوندن نوزاد و روشهای خوابوندن نوزاد و طرز خوابوندن نوزاد و راهای خوابوندن نوزاد

حتما خیلی از شما به تازه پدر و مادر‌هایی برخورده‌اید که به دلیل بی‌خوابی یا بدخوابی نوزادشان، پای چشمشان گود افتاده و دائم حواسشان به همه چیز هست تا مگر سر و صدا باعث بیدار شدن بچه نشود. اما واقعا دلیل بی‌خوابی نوزادان چیست؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ دکتر علی‌اصغر متقی، متخصص نوزادان و کودکان رفتیم و در این‌باره از او پرسیدیم.

دکتر متقی درباره بی‌خوابی نوزادان می‌گوید: بی‌خوابی نوزادان درواقع احساسی است که پدر و مادر‌ها دارند. در حالی که بچه‌ها از سن نوزادی به بعد، حداقل 8 ساعت و گاهی 18 تا 20 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند.

اما خواب آنها بریده بریده و منقطع است و این‌طور نیست که طولانی بخوابند. معمولا هر بچه‌ای در شبانه‌روز در یک بازه‌ زمانی حدود 3 تا 4 ساعت به طور عمیق می‌خوابد و بچه‌هایی که تازه به دنیا آمده‌اند معمولا در طول روز می‌خوابند و شب‌ها بیدارند. به همین دلیل بیشتر پدر و مادر‌ها بدون توجه به این موضوع، شگله دارند که چرا نوزادشان نمی‌خوابد. اما درواقع نوزادان خواب خوب و درستی دارند.

تعداد زیادی از مردم به‌طور ذاتی کم‌خواب‌تر از دیگران هستند و با کمترین میزان خواب سیستم بدنشان شارژ می‌شود و بقیه هم سیستم معمول 6 تا 8 ساعت خواب را دارند. نوزادان و کودکان هم معمولا بالای 8 تا 10 ساعت خواب دارند. اما مهم‌ترین موضوع در بی‌خوابی نوزادان که کمتر به آن توجه می‌شود گرما است.

به همین دلیل دکتر متقی می‌گوید: متاسفانه بیشتر خانواده‌ها به خنک شدن دما حساس هستند و به محض اینکه هوای خانه خنک شد و بچه سرفه کرد،‌تصور می‌کنند او سرما خورده است. برای همین، جای بچه همیشه گرم است و بدن او به دلیل گرما، آب از دست می‌دهد و نوزاد همیشه کلافه، بی‌قرار و نا آرام است.

علائم این گرمازدگی‌ها شامل قرمزی پوست نوزاد، ‌عرق کردن زیر بغل، جوش‌های زیر گردن و پشت بچه می‌شود. علاوه بر گرما،‌ممکن است عوامل دیگری مانند کم‌آبی،‌نفخ شکم، دل‌درد،‌گرسنگی و عوامل دیگر باعث بی‌‌خوابی نوزاد ‌شود.

در صورتی که نوزاد مبتلا به بیماری نباشد،‌تغذیه مناسب داشته باشد و ناراحتی جسمی مانند نفخ و گاز معده،‌گوش‌درد و عفونت نداشته باشد، سیستم طبیعی خواب خود را دارند. به‌این صورت که در طول روز یا شب چند ساعت می‌خوابند، بیدار می‌شوند،‌شیر می‌خورند، کمی‌بی‌قراری می‌کنند، دوباره می‌خوابند و این جریان را به‌طور طبیعی ادامه می‌دهند.

اما زمانی که پدر و مادر متوجه شدند نوزادشان روند طبیعی همیشگی را در خوابیدن ندارد، یعنی مشکلی وجود دارد که باید شناسایی شود و اصلاح شود. بنابر‌این وقتی نوزاد بی‌قرار است، عصبی می‌شود و گریه می‌کند، یعنی مشکلی دارد که پدر و مادر هنوز متوجه مشکل او نشده‌اند.

دکتر متقی درباره شرایط خوابیدن نوزاد توضیح می‌دهد: معمولا بچه‌های کم‌خواب با کمترین میزان خواب انرژی بدنشان تامین می‌شود و نیازی به خواب بیشتر ندارند. به همین دلیل گفته می‌شود که بچه‌ها را نباید خواباند و خواب باید به سراغ آنها بیاید. اما زمینه و شرایط باید برای خوابیدن آنها فراهم باشد و برای اینکه بچه راحت بخوابد باید محیط ساکت، کم‌نور و بی‌سر و صدا باشد.

در محیط‌های پر سر و صدا و پر نور که حالت‌های هیجانی هم در آنها زیاد است،‌بچه‌ها خوابشان کم می‌شود. مخصوصا در بچه‌های بزرگتر، وقتی با آنها بیشتر بازی کنند و حالت‌های هیجانی برایشان پیش بیاید، طول می‌کشد تا خوابشان ببرد. چون آن حالت هیجانی مغز باید آرام شود تا بچه بتواند بخوابد.

معمولا در صورتی که بی‌خوابی غیر‌عادی باشد، باید دنبال علتی برای آن گشت. بر همین اساس دکتر متقی می‌گوید: گاهی عفونت گوش، عفونت ادراری،‌عفونت گوش و یا عاملی دیگر باعث می‌شود که سیستم عصبی نوزاد مختل شود. بنابر‌این نوزادای که روند خوابش خوب بوده اما حالا بهم خورده و یا بچه‌ای که کم‌خواب بوده و حالا کم‌خواب تر شده، باید معاینه و بررسی شوند تا مشکلشان تشخیص داده شود.

بسیاری از والدین از سحرخیز بودن بچه‌هایشان شکایت می‌کنند در حالی که سیستم طبیعی بدن انسان این است که در تاریکی شب و نور کم، زود بخوابند و زود هم بیدار شوند. پس سحرخیز بودن بچه‌ها بد و غیر‌طبیعی نیست. خواب نوزاد ثابت است و وقتی بدنش انرژی پیدا کرد، خودش بیدار می‌شود.

این متخصص نوزادان و کودکان، راهکار‌هایی برای آرام کردن بچه‌های بدخواب ارائه می‌دهد و می‌گوید: در صورتی که بچه کم‌خواب یا بدخوابشد،‌پدر و مادر باید او را آرام کرده و سعی نکنند به زور دوباره او را بخوابانند. باید محیط را برای او آرام، بی‌صدا و کم‌نور کنند و بررسی کنند که نوزادشان گرسنه یا تشنه است و یا درد دارد.

معمولا همه لباس‌ها و پوشک بچه‌های نوزاد و شیرخوار باید چک شود‏ تا مشخص شود که پوست او تحریک نشده و جوش نزده باشد. کودکان بزرگتر که خوابشان تحت شرایطی کم شده باشد، کم‌حوصله، بی‌خواب ،کم‌اشتها می‌شود و عصبی می‌شوند و بی‌خوابی که از حدی بگذرد می‌تواند آنها را تحریک‌پذیر کند.

علت بی خوابی نوزادان

 ۱-عادت به کم خوابی

نداشتن زمان خواب منظم، تغییر فعالیت های روزانه، تا دیر وقت بیدار ماندن، عوامل باز دارنده خواب مانند سرگرمی ها، انجام تکالیف مدرسه و فعالیت بیش از حد قبل از خواب، استفاده بیش از حد از نوشیدنی های کافیین دار، خوردن شیرینی ها و غذاهای چرب قبل از خواب و یا حتی مشاجره میان خواهر و برادرها از عواملی است که منجر به بی خوابی کودکان و نوجوانان می شود.

۲-عوامل فیزیکی و عاطفی

سرما، گوش درد، دل درد، دندان درد، آلرژی، آسم، اگزما، شب ادراری، خر و پف با صدای بلند و اختلال تنفسی از جمله عوامل فیزیکی هستند که خواب کودک را مختل می کنند. بی خوابی کودکان همچنین ریشه در مسائل عاطفی مانند اضطراب های ترس های شبانه دارد، افسردگی، استرس و توهم نیز تاثیر مستقیمی در فرایند خواب کودکان دارد.

 ۳-محیط خواب

اتاق خواب گرم یا سرد، روشن و یا پر سر و صدا باعث بی خوابی کودک می شود. پوشک مرطوب، لباس خواب نامناسب، تخت خواب غیراستاندارد، ملافه زبر و به طور کلی یک محیط نامناسب مانع از به خواب رفتن کودک می شود.

 روش هایی برای مقابله با بی خوابی نوزاد

۱-صدای متناوب ایجاد کنید؛ در رحم مادر، جنین به شنیدن صداهای متناوب مانند صدای نفس یا تپش قلب مادر عادت می کند بنا براین بعضی از نوزادان با شنیدن صدای دستگاه تهویه و به طور کلی لوازمی که صدای متناوب تولید می کنند، بهتر به خواب می روند.

۲-با نوزاد ارتباط چشمی طولانی برقرار نکنید؛ به هیچ وجه قبل از خواب نوزاد را هیجان زده نکنید. عصر ایران می نویسد: ارتباط چشمی طولانی و معنادار شما با نوزاد محرک ترین عامل برای نخوابیدن نوزاد و هیجانی شدن او است.

۳-نوزاد را سیر کنید؛ اگر کودک شما از آن کودکانی است که نیمه شب گرسنه از خواب بیدار می شود، تغذیه قبل از خواب می تواند مفید باشد.

۴-تخت کودک را خلوت کنید؛ فضای خواب کودک را از هر وسیله اضافی خالی کنید. ملحفه و بالشتک اضافی یا عروسک، علاوه بر این که ممکن است خطرناک باشند و احتمال خفگی یا تنگی نفس کودک را افزایش دهند باعث ناآرامی ذهنی کودک قبل از خواب می شوند.نوزاد را حمام کنید؛ آب گرم و بعد از آن نوازش آرام با حوله حمام به آرام شدن نوزاد کمک می کند.

۵-فضا را خوشبو کنید؛ بعضی نوزادان با بوی مطبوع یک یا ۲ قطره خوشبو کننده یا روغن طبیعی روی دستمال کنار تخت خواب شان زودتر به خواب می روند. البته استفاده از خوشبو کننده ها تا قبل از ۶ ماهگی نوزاد توصیه نمی شود.

۶-در صورت زیاد ترش کردن به پزشک مراجعه کنید؛ رفلاکس معده یا همان ترش کردن نوزادان یک بیماری شایع است که یکی از عوامل مشکلات خواب در نوزادان است.

از نشانه های این بیماری می توان به زیاد بودن آب دهان، گریه با صدای بلند، خس خس کردن، عق زدن و مشکلات گوارشی اشاره کرد. اگر نوزادتان این علایم را دارد، برای کسب اطمینان به پزشک مراجعه کنید.

۷-کودک را نوازش کنید: وقتی نوزاد را برای خواب به تختخوابش منتقل می کنید، سعی کنید دست تان را با مهربانی روی شکم، بازوها و سر کودک بگذارید تا او را آرام کنید.

۸-زمان مناسب را انتخاب کنید؛ مقرر کردن زمان خواب معین بسیار مهم است و بسیاری از متخصصان عقیده دارند بین ساعت ۶:۳۰ تا ۷ بعدازظهر بهترین زمان برای خواباندن کودکان زیر یک سال است.

خوشبختانه زود خواباندن کودک به زود بیدار شدن کودک در صبح منجر نخواهد شد و برعکس، خواب مناسب شبانه باعث می شود نوزاد صبح ها دیرتر از خواب بیدار شود.

۹-لباس خواب مناسب تن نوزاد کنید؛ بعضی اوقات نوزادان به پارچه هایی که از الیاف مصنوعی دوخته شده اند، حساسیت دارند که می تواند مانع خوابیدن نوزاد شود . بنابر این از لباس هایی استفاده کنید که از الیاف طبیعی مانند کتان تهیه شده اند.

۱۰-دمای محیط را اندازه نگه دارید؛ حتما خودتان هم می دانید که نوزاد در دمای مناسب بهتر می خوابد. بنابراین به توصیه پزشکان، دمای اتاق نوزاد را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد نگه دارید تا کودک تان راحت تر و زودتر بخوابد.

۱۱-اتاق را تاریک کنید؛ برای این که به نوزاد کمک کنید تا متوجه فرارسیدن زمان خواب شود، اتاق او را تاریک کنید. لازم به ذکر است که بهتر است از چراغ خواب استفاده نکنید تا نوزاد تاریکی شب را احساس کند.

۱۲نوزاد را ماساژ دهید؛ نوزادان و کودکان نوپا که پیش از خواب ۱۵ دقیقه ماساژ داده می شوند، سریع تر از کودکانی که فقط برایشان قصه گفته شده است، به خواب می روند.

۱۳-نوزادتان را به خواب نیمروزی دعوت کنید؛ علاوه بر تمام فواید خواب نیمروزی که به شما فرصت انجام کارهای شخصی تان را می دهد، خواب نیمروزی برای رشد ذهنی و جسمی کودک بسیار اهمیت دارد. به خاطر این باور غلط که اگر کودک در روز نخوابد، شب ها بیش تر می خوابد، خواب نیمروزی را حذف نکنید چون دقیقا برعکس است.

۱۴-از پوشک مخصوص شب استفاده کنید؛ پوشک خیس هم می تواند از عواملی باشد که مانع خوابیدن نوزاد شود. بهتر است در طول شب از پوشک هایی که قدرت جذب بسیار بالا دارند استفاده کنید تا اگر نوزاد با پوشک خیس خوابش برد، مجبور نباشید او را بیدار کنید.

۱۵-به نوزاد پستانک بدهید: دادن پستانک در زمان خواب به کودک کمک می کند تا آرام شود و به خواب برود. البته وقتی نوزاد به خواب رفت، پستانک را از دهانش خارج کنید تا به خاطر افتادن پستانک از دهانش بیدار نشود.

۱۶-یک برنامه خواب منظم داشته باشید؛ هیچ شکی در این که یک برنامه منظم خواب می تواند به کودک بفهماند که زمان خواب فرا رسیده است، وجود ندارد. یک برنامه خواب منظم برای نوزادتان تنظیم و به آن عمل کنید.

۱۷-حالت های نوزاد را بشناسید: به جای آن که منتظر بمانید تا بحران اصلی فرا برسد، به دنبال شناخت نشانه های خستگی نوزاد باشید. ممکن است نوزاد چشم هایش را بمالد، گریه کند یا خمیازه بکشد. بعضی از نوزادان ممکن است کاملا برعکس باشند و در زمان خستگی پرانرژی تر شوند که این حالت باعث گمراهی والدین می شود.

۱۸-لالایی بخوانید: لالایی خواندن به طور کلی یک روش بسیار عالی برای آرام کردن کودک خواب آلود است و تحقیقات نشان داده اند کهلالایی خواندن به کاهش استرس هم کمک می کند.

روش خواباندن نوزادان بدخواب

با نوزاد ارتباط چشمی طولانی برقرار نکنید

به هیچ وجه قبل از خواب نوزاد را هیجان زده نکنید. عصر ایران می نویسد: ارتباط چشمی طولانی و معنادار شما با نوزاد محرک ترین عامل برای نخوابیدن نوزاد و هیجانی شدن او است.

نوزاد را سیر کنید

اگر کودک شما از آن کودکانی است که نیمه شب گرسنه از خواب بیدار می شود، تغذیه قبل از خواب می تواند مفید باشد.

تخت کودک را خلوت کنید

فضای خواب کودک را از هر وسیله اضافی خالی کنید. ملحفه و بالشتک اضافی یا عروسک، علاوه بر این که ممکن است خطرناک باشند و احتمال خفگی یا تنگی نفس کودک را افزایش دهند باعث ناآرامی ذهنی کودک قبل از خواب می شوند.

نوزاد را حمام کنید

آب گرم و بعد از آن نوازش آرام با حوله حمام به آرام شدن نوزاد کمک می کند.

فضا را خوشبو کنید

بعضی نوزادان با بوی مطبوع یک یا ۲ قطره خوشبو کننده یا روغن طبیعی روی دستمال کنار تخت خواب شان زودتر به خواب می روند. البته استفاده از خوشبو کننده ها تا قبل از ۶ ماهگی نوزاد توصیه نمی شود.

در صورت زیاد ترش کردن به پزشک مراجعه کنید

رفلاکس معده یا همان ترش کردن نوزادان یک بیماری شایع است که یکی از عوامل مشکلات خواب در نوزادان است. از نشانه های این بیماری می توان به زیاد بودن آب دهان، گریه با صدای بلند، خس خس کردن، عق زدن و مشکلات گوارشی اشاره کرد. اگر نوزادتان این علایم را دارد، برای کسب اطمینان به پزشک مراجعه کنید.

کودک را نوازش کنید

وقتی نوزاد را برای خواب به تختخوابش منتقل می کنید، سعی کنید دست تان را با مهربانی روی شکم، بازوها و سر کودک بگذارید تا او را آرام کنید.

زمان مناسب را انتخاب کنید؛

مقرر کردن زمان خواب معین بسیار مهم است و بسیاری از متخصصان عقیده دارند بین ساعت ۶:۳۰ تا ۷ بعدازظهر بهترین زمان برای خواباندن کودکان زیر یک سال است. خوشبختانه زود خواباندن کودک به زود بیدار شدن کودک در صبح منجر نخواهد شد و برعکس، خواب مناسب شبانه باعث می شود نوزاد صبح ها دیرتر از خواب بیدار شود.

لباس خواب مناسب تن نوزاد کنید

بعضی اوقات نوزادان به پارچه هایی که از الیاف مصنوعی دوخته شده اند، حساسیت دارند که می تواند مانع خوابیدن نوزاد شود . بنابر این از لباس هایی استفاده کنید که از الیاف طبیعی مانند کتان تهیه شده اند.

دمای محیط را اندازه نگه دارید

حتما خودتان هم می دانید که نوزاد در دمای مناسب بهتر می خوابد. بنابراین به توصیه پزشکان، دمای اتاق نوزاد را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد نگه دارید تا کودک تان راحت تر و زودتر بخوابد.

اتاق را تاریک کنید

برای این که به نوزاد کمک کنید تا متوجه فرارسیدن زمان خواب شود، اتاق او را تاریک کنید. لازم به ذکر است که بهتر است از چراغ خواب استفاده نکنید تا نوزاد تاریکی شب را احساس کند.

نوزاد را ماساژ دهید

نوزادان و کودکان نوپا که پیش از خواب ۱۵ دقیقه ماساژ داده می شوند، سریع تر از کودکانی که فقط برایشان قصه گفته شده است، به خواب می روند.

نوزادتان را به خواب نیمروزی دعوت کنید

علاوه بر تمام فواید خواب نیمروزی که به شما فرصت انجام کارهای شخصی تان را می دهد، خواب نیمروزی برای رشد ذهنی و جسمی کودک بسیار اهمیت دارد. به خاطر این باور غلط که اگر کودک در روز نخوابد، شب ها بیش تر می خوابد، خواب نیمروزی را حذف نکنید چون دقیقا برعکس است.

از پوشک مخصوص شب استفاده کنید

پوشک خیس هم می تواند از عواملی باشد که مانع خوابیدن نوزاد شود. بهتر است در طول شب از پوشک هایی که قدرت جذب بسیار بالا دارند استفاده کنید تا اگر نوزاد با پوشک خیس خوابش برد، مجبور نباشید او را بیدار کنید.

به نوزاد پستانک بدهید

دادن پستانک در زمان خواب به کودک کمک می کند تا آرام شود و به خواب برود. البته وقتی نوزاد به خواب رفت، پستانک را از دهانش خارج کنید تا به خاطر افتادن پستانک از دهانش بیدار نشود.

بهترین راهکار را خودتان بیابید

همه ما درباره تکان دادن کودک در تمام شب یا نشستن در خودرو و گردش آرام شبانه شنیده ایم اما هیچ فردی نمی تواند قضاوت کند که کدام شیوه برای نوزاد شما کارآمدتر خواهد بود. بهتر است شیوه های امنی را که برای نوزاد شما مناسب است پیدا و از آن ها استفاده کنید.

یک برنامه خواب منظم داشته باشید

هیچ شکی در این که یک برنامه منظم خواب می تواند به کودک بفهماند که زمان خواب فرا رسیده است، وجود ندارد. یک برنامه خواب منظم برای نوزادتان تنظیم و به آن عمل کنید.

حالت های نوزاد را بشناسید

به جای آن که منتظر بمانید تا بحران اصلی فرا برسد، به دنبال شناخت نشانه های خستگی نوزاد باشید. ممکن است نوزاد چشم هایش را بمالد، گریه کند یا خمیازه بکشد. بعضی از نوزادان ممکن است کاملا برعکس باشند و در زمان خستگی پرانرژی تر شوند که این حالت باعث گمراهی والدین می شود.

صدای متناوب ایجاد کنید

در رحم مادر، جنین به شنیدن صداهای متناوب مانند صدای نفس یا تپش قلب مادر عادت می کند بنا براین بعضی از نوزادان با شنیدن صدای دستگاه تهویه و به طور کلی لوازمی که صدای متناوب تولید می کنند، بهتر به خواب می روند.

بی خوابی شبانه نوزاد و بی خوابی شبانه نوزاد تازه متولد شده و بی خوابی شبانه نوزاد و بی خوابی شب نوزادان و بی خوابی شبانه کودک و درمان بی خوابی شبانه نوزادان و علت بی خوابی شبانه نوزادان و دلیل بی خوابی شبانه نوزادان و درمان بی خوابی شبانه نوزاد

لالایی بخوانید

لالایی خواندن به طور کلی یک روش بسیار عالی برای آرام کردن کودک خواب آلود است و تحقیقات نشان داده اند که لالایی خواندن به کاهش استرس هم کمک می کند.

در نوزادان شب زنده دار (نوزادانی که از دیر وقت شب تا صبح کاملا بیدار و هوشیار هستند) نامنظم بودن ساعت درونی شان اجازه خواب به آن ها نمی دهد. دلیل بی خوابی نوزادان سیستم عصبی نارس آن ها است. هنگامی که شما در دوران بارداری در طول روز به اطراف حرکت می کردید، برای نوزادی که در رحم تان بود حکم گهواره ای را داشتید که تکان می خورد.

این تکان ها باعث می شد نوزادتان در طول روز به خواب برود و شب هنگام که شما حرکت نمی کردید شروع به لگد زدن می کرد. در این برهه نوزاد بسیار تحریک پذیر است و شاید نتواند به تنهایی به خواب برود. او را در آغوش تان آرام تکان دهید و در محیطی ساکت، گردن اش را بمالید تا آرام شود، ولی سعی کنید وقتی که هنوز بیدار است او را در گهواره اش بگذارید. نباید عادت کند که همیشه کسی تکانش دهد تا بخوابد. می توانید برنامه خواب نوزاد را به روش های زیر تغییر دهید:

* سکوت را رعایت کنید: وقتی شب می شود چراغ ها را خاموش کرده و سر و صدای اضافی را به حداقل برسانید.

* حمام کردن نوزاد قبل از خواب شب: نوزاد در طی حمام کردن خسته شده و با سرعت بیشتری به خواب عمیق فرو می رود. همچنین آب گرم نه تنها نوزاد را آرام می کند، بلکه عضلات او را ریلکس می کند و باعث می شود خواب نوزاد راحت تر باشد. اگر مادر بتواند در طی استحمام، با آب گرم نوزاد را ماساژ هم بدهد برای نوزاد بسیار مطلوب می باشد و خواب آرام تری خواهد داشت.

همچنین مادران خوش ذوق می توانند روغن اسطوخودوس را و بعد از حمام کردن به بدن نوزاد خود بمالند. این روغن نوعی شل کننده و ریلکس کننده طبیعی است که سبب القای خواب به نوزاد می شود. لازم به ذکر است که شامپوی معروف و رایجی که از قدیم برای نوزادان و کودکان استفاده می شود، از این روغن دارد.

اگر به هر دلیلی تمایل ندارید که نوزاد خود را شب ها و قبل از خواب به حمام ببرید، مثل ترس از سرماخوردگی نوزاد، می توانید قبل از خواب بالش و وسایل رختخواب نوزاد را به اسانس اسطوخودوس آغشته کنید. لازم به ذکر است که باید ملحفه ای تمیز بر روی بالش آغشته شده به اسطوخودوس بیندازید و سپس نوزاد خود را بر روی آن بخوابانید.

تماس مستقیم پوست نوزاد با اسطوخودوس و اسانس آن ممکن است حساسیت هایی برای او ایجاد کند. اسانس اسطوخودوس آرامش بخش خوبی برای القای خواب به نوزاد محسوب می شود.

نکته: اگر چه روغن اسطوخودوس و یا اسانس آن برای خواب راحت نوزاد بسیار مناسب است، اما ممکن است برخی نوزادان به این گیاه حساسیت داشته باشند. بنابراین به والدین توصیه می شود که ابتدا مقدار بسیار اندکی از آن را استفاده کنند. چنانچه در نوزاد حساسیتی ایجاد نکرد، می توانند مقدار بیشتری را استفاده کنند.

* ماساژ دادن نوزاد: بازی کردن با دست و پای نوزاد و انجام حرکات کششی به همراه ماساژ دادن او (ماساژ دادن نوزاد می تواند با چرب کردن بدن او همراه باشد) می تواند نوزاد را خسته کند و خواب را به او القا نماید. بنابراین والدین می توانند زمان کمتری را برای خواباندن نوزاد اختصاص دهند.

نکته: قبل از ماساژ نوزاد، روش های صحیح ماساژ را باید بگیرید تا خطری او را تهدید نکند.

* خوابیدن نوزاد در روز:در طول روز هنگامی که وقت چرت زدن نوزاد می رسد او را در تختش در اتاق نشیمن بخوابانید و گهواره را مخصوص خواب شب نگه دارید. نگذارید در طول روز زیاد بخوابد. به روش های مختلف سعی کنید نوزادتان را در طول روز سرگرم کنید، مثلا او را در تخت بازی قرار دهید، حمامش کنید، پایش را قلقلک دهید یا برایش آواز بخوانید.

در طول روز هنگامی که فرزندتان خواب است سر و صدای روزمره تان را ایجاد کنید. لازم نیست وقتی کودک خوابیده با نوک پنجه در اتاق راه بروید. اجازه دهید به سر و صدای تلویزیون، رادیو، تلفن و جارو برقی عادت کند. در این صورت شب هنگام وقتی همه جا ساکت است بهتر و راحت تر می خوابد. به جز در مواردی که نوزاد واقعا گریه می کند، در طول شب سعی کنید با شنیدن هر صدایی کنارش نروید. بگذارید خودش خوابیدن را یاد بگیرد. وقتی بالای سرش می روید غیر مستقیم و ناخواسته به شب بیداری اش کمک کرده اید.

* عادت دادن نوزاد به خوابیدن در یک زمان مشخص: اگر چند شب متوالی، نوزاد خود را به خوابیدن در یک ساعت مشخص عادت دهید ساعت خواب او منظم می شود و خود به خود نوزاد با رسیدن به آن زمان مشخص، احساس خواب آلودگی می کند.

* کم سروصدا بودن محیطی که نوزاد خوابیده است: اگر نوزاد بیش از حد به صدای بلند حساس است، سعی کنید محیط خانه را هنگامی که نوزاد خواب است آرام نگه دارید. صدای زنگ موبایل و آیفون را کم کنید و تلویزیون و رادیو را با صدای کم استفاده نمایید. برخی از نوزادان با شنیدن صدای بلند نه تنها از خواب می پرند، بلکه تا مدت ها گریه می کنند و به خواب نمی روند و بی تابی می کنند. این ناشی از ترسیدن نوزاد از صدای بلند است.

در این هنگام توصیه می شود مادر، نوزاد خود را در آغوش بگیرد و با محبت با او صحبت نماید، برایش شعر بخواند و شرایط را طوری فراهم کند که نوزاد احساس امنیت و آرامش کند. در آن هنگام است که نوزاد می تواند دوباره به خواب راحت برود.

استفاده از گیاه بابونه: در طب سنتی گل بابونه را به عنوان تسکین دهنده گریه کودک معرفی می کنند. همچنین از این گل برای تسکین درد بیماری هایی نظیر درد دندان در آوردن، گوش درد، قولنج، اسهال و اضطراب نیز استفاده می شود.

تذکر: گاهی مشاهده می شود که نوزاد بدون دلیل از خواب می پرد و گریه و بی‌تابی می کند. احتمال می رود این حالت نشانه دیدن خواب بد و ترسیدن نوزاد باشد. باز هم در این حالت به مادر توصیه می شود که با در آغوش گرفتن نوزاد او را آرام کند و خواب راحت را برای او ایجاد نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *