عبور ماشین از گیت ورودی محوطه تاریخی همدان برای  رسیدن به بازار تاریخی همدان

عبور ماشین از گیت ورودی محوطه تاریخی همدان برای  رسیدن به بازار تاریخی همدان

محمدحسن طالبیان می‌گوید: من نیز از مسئولان شهری همدان این پرسش را داشتم که هنگام تهیه طرح پیاده‌راه کردن رینگ‌های تاریخی همدان، چرا فکری برای عبور وسایل نقلیه نشد؟» پرسشی که به نظر قرار است بدون پاسخ بماند!

به گزارش ایسنا، در طرح پیاده‌راه کردن شش رینگِ تاریخی همدان با مرکزیت میدان امام(ره)، مسئولان طرح فراموش کردند راهی برای عبور و مرور وسایل نقلیه کسبه‌ی بازار آهنگرها در بازار قدیمی همدان باز کنند، در نتیجه با اعتراض کسبه به استانداری، شورای تامین امنیت همدان وارد موضوع شد و درخواست دادن مسیری از عرصه‌ی ۴۰ هکتاری هگمتانه را برای عبور ماشین‌های کسبه‌ی این بازار قدیمی داد.

اما میراث فرهنگی برای جلوگیری از دائمی شدن این مسیر، یک پیشنهاد موقت داد تا خودروهای کسبه به صورت از گیت ورودی محوطه‌ی تاریخی هگمتانه عبور کنند. ایده‌ای کوتاه مدت، تا زمانی که محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، به صورت حضوری وضعیت و  محوطه را بررسی کند.

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اما در پاسخ به پرسش ایسنا که چطور مدیریت شهری همدان قبل از آغاز کار پیاده‌رو کردن مسیر در شش رینگ تاریخی همدان، به فکر ایجاد مسیری برای رفت و آمد بازاری‌ها نبود؟» می‌گوید: «این اتفاق برای من نیز یک پرسش بود، که با مسئولان شهری همدان و مسئولان وزارت راه آن را مطرح کردم.»

او ادامه می‌دهد: این سوال را من نیز از مدیریت شهری کردم، با وزارت راه به عنوان یکی از نهادهایی که پیشنهاد ایجاد این پیاده‌راه را داشت نیز صحبت کرده و چند پپشنهاد مطرح کردم.

وی در توضیح پیشنهاداتش گفت: مطرح کردم تا رینگ متصل به بازار آهنگرها و هگمتانه ترکیبی در قالب دو بخش پیاده‌راه و ماشین‌رو شود. در واقع لازم نیست که از فردای مطرح کردن یک طرح آن را اجرائی کنند، بلکه می‌توان به تدریج پروژه‌هایی مشابه این را اجرائی کرد.

وی با بیان این‌که معاونت میراث‌فرهنگی تلاش می‌کند تا در دراز مدت همه‌ی بخش‌های تاریخی ساماندهی شوند، ادامه می‌دهد: با بهتر شدن وضعیت مالی دولت، می‌توان این محوطه‌ها را آزاد کرد. حتما آن‌ها باید جابجا شوند، چون وضعیت خوبی ندارند.

۵۰ درصد از پرونده ثبت جهانی هگمتانه تهیه شده، اما …

او حتی به تکمیل پنجاه درصدی پرونده‌ی ثبت جهانی “هگمتانه” توسط معاونت میراث فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: در این شرایط قبل از هر اتفاقی، باید تکلیف این طرح‌ها را روشن کرد، بنابراین در جلسه با معاون وزیر راه وشهرسازی و همکارانش این مساله را نیز بررسی می‌کنیم تا شاید بتوانیم این ساماندهی را قدری زودتر انجام دهیم.

طالبیان، با اشاره به این‌که با بیان این‌که اما تا ان موقع حتی اگر دارند سنگفرش جدید برای  ساماندهی انجام می دهندف اشکالی ندارد یا زمانی ماشین‌ها عبور کنند یا بخشی را به سواره اختصاص دهند.

او با بیان این‌که مدیریت شهری به طور ناگهانی میراث فرهنگی را وارد این موضوع کرد و در این شرایط میراث فرهنگی نیز پرسش برنامه‌ریزی برای وجود یک راه ماشین رو در منطقه را داشت، ادامه می‌دهد: طرح تفصیلی همدان این جریان را روشن کرد، محدوده‌ی منطقه روشن است، چند راه وجود دارد که به ترتیب اولویت مطرح شده‌اند، منتظر هستیم تا وزارت راه این نقشه‌ها را براساس  جلسه‌های مشخص شده انجام دهد، یا با مسئولان پروژه در این زمینه مذاکره کنیم.

وی با تاکید بر مخالفت میراث فرهنگی برای عبور ماشین از عرصه هگمتانه یا  ورودی این محوطه‌ی تاریخی و ارزشمند بیان می‌کند: در حال حاضردر خیابان که اکنون در دست اجرائی شدن طرح است ماشین‌هاعبور می‌کنند، اما بهترین و ساده‌ترین راه در شرایط دائمی، ترکیب بین پیاده‌رو و سواره‌رو است.

عبور ماشین از گیت ورودی محوطه تاریخی همدان برای  رسیدن به بازار تاریخی همدان

انجام وظیفه کارشناسی و قانونی میراث فرهنگی در قبال همگتانه

او اظهار می‌کند: استفاده از محوطه یا عرصه‌ی هگمتانه به منظور رفت‌وآمد وسایل نقلیه تبعات اجتماعی به دنبال دارد، قطعا نباید کاری انجام داد که این تبعات برای محوطه تاریخی ایجاد شود، میراث فرهنگی وظیفه کارشناسی خود برای پیدا کردن مسیر دائم و وظیفه‌ی قانونی برای اعلام تکلیف‌اش را اعلام کرده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، تاکید می‌کند: بنابراین تلاش می‌کنیم تا عرصه محوطه هگمتانه رعایت شود و کار آن‌ها مشکل پیدا نکند.

طالبیان بعد از بازدید از این محوطه‌ی تاریخی نیز اظهار کرده بود؛ «به نظر می‌رسد اصل طرح که در جهت کیفیت بخشی به فضای شهری است در ادامه مرمت جداره‌ها مورد قبول است و رفع عوامل مخدوش کننده بصری در ارتقاء کیفیت آن تاثیرگذار خواهد بود.

 درحال حاضر جلسه کارشناسی برای حفظ عرصه محوطه تاریخی هگمتانه و همچنین رفع مشکل اجتماعی در ارتباط با این مسیر که هم اکنون برای کسبه بازار آهنگران ایجاد شده با معاون معماری و شهرسازی و کارشناسان مربوط به این حوزه برگزار و راهکارهایی داده شد تا علاوه بر برطرف شدن مشکل کسبه بازار آهنگران، مسئله‌ای برای عرصه و حریم محوطه تاریخی هگمتانه پیش نیاید. عبور ماشین‌ها نه تنها از داخل عرصه محوطه تاریخی هگمتانه برخلاف ضوابط میراث فرهنگی است که ورودی هگمتانه نیز محلی برای رفت و آمد گردشگران محسوب می‌شود.»

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *