سیاه دانه برای لاغری را چگونه باید بخوریم تا لاغر شویم؟

آیا خوردن سیاه دانه باعث لاغری می شود؟ طرز مصرف و خوردن سیاه دانه برای لاغر شدن چیست؟ خواص سیاه دانه برای لاغری چگونه است؟ درمان چاقی با خوردن سیاه دانه

سیاه‌دانه، یا «شونیز» (انگلیسی: Nigella Sativa) گیاهی یک‌ساله و گلدار و بومی جنوب غربی آسیا است. در ایران این گیاه به‌ویژه در اراک و اصفهان به فراوانی می‌روید. از دانهٔ این گیاه به عنوان دارو استفاده می‌شود.

سیاه‌دانه از راستهٔ گل‌های ساعت (Ranunculales) و تیرهٔ آلالگان (Ranunculaceae) است. دانه‌اش دارای اثر قاعده‌آور، ضد کرم، ضد باکتری، مسهل و زیادکننده ترشحات شیر است. سیاه‌دانه مزه‌ای تلخ و ادویه‌ای دارد با کمی ته‌مزهٔ توت فرنگی. از سیاه‌دانه در مصارف دارویی استفاده می‌شود.

 

طرز مصرف سیاه دانه برای لاغری

نام‌های دیگر

سیاه‌دانه، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی

خواص سیاه دانه برای لاغر شدن و درمان چاقی

فواید سیاه دانه برای چربی سوزی و لاغری : خواص سیاه دانه نیز همچون خواص هلیله سیاه برای لاغری و کاهش وزن بسیار مناسب است. برای درمان چاقی بایستی رطوبت بدن کاهش و برای درمان لاغری نیز باید رطوبت بدن افزایش یابد. بنابراین طبیعت گرم و خشک بودن از خواص سیاه دانه برای لاغری می باشد.

سیاه دانه بسیار گرم و خشک است و سرشار از ترکیباتی مانند مواد معدنی (روی، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم) و همچنین انواع ویتامین‌ها می‌باشد. سیاه دانه خاصیت چربی سوزی داشته و از این رو مصرف آن به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین به اعتقاد پزشکان طب سنتی، در این علم درمان به ضد است؛ یعنی به طور کلی برای درمان چاقی نیاز است که رطوبت را در تن کاهش دهیم و بالعکس برای درمان لاغری باید رطوبت را به تن بازگردانیم. بنابراین با توجه به طبیعت بسیار گرم و خشک آن استفاده از سیاه دانه برای لاغری مثمر و پرفایده است.

طرز مصرف سیاه دانه برای لاغری

میزان و طریقه مصرف و چگونگی مصرف سیاه دانه

  • برای استفاده از سیاه دانه به هیچ عنوان آن را آسیاب نکنید.
  • سیاه دانه را با عسل طبیعی ترکیب کنید و روزانه یک قاشق چای خوری سرخالی از این ترکیب را میل کنید.
  • این ترکیب فوق العاده علاوه بر لاغری برای درمان بسیاری از بیماری ها نیز بسیار نافع می باشد.

روش دیگر استفاده از خواص سیاه دانه برای لاغری این است که آن را در سبد غذایی خود قرار دهید. برای این امر می توانید مقداری سیاه دانه را به وعده صبحانه یا عصرانه خود اضافه کنید و یا حدود 20 تا 30 قطره از روغن آن را به یک تکه نان بمالید و بعد مصرف کنید. به طور کلی میزان مصرف سیاه دانه برای یک شخص بالغ روزانه حداکثر 2 گرم می باشد.

طرز مصرف سیاه دانه برای لاغری

انواع خواص سیاه دانه برای لاغری با ترکیب سیاه دانه با چند داروی گیاهی دیگر یک معجون فوق العاده و بی نظیر جهت لاغری و چربی سوزی تهیه کنید.

برای بهره مندی از خواص سیاه دانه برای لاغری این معجون بسیار عالی که شامل داروهای گیاهی از جمله

  • سیاه دانه 50 گرم
  • طباشیر 25 گرم
  • زیره سیاه 50 گرم
  • هلیله سیاه 25 گرم
  • تخم گشنیز 25 گرم
  • زنیان 50 گرم
  • لاک مغسول 25 گرم

را تهیه و بعد باهم مخلوط کنید. سپس روزانه نصف قاشق چای خوری از این مخلوط را با کمی عسل و آب ولرم میل کنید. همچنین می توانید مقدار گفته شده از مخلوط را در کپسول های خالی ریخته و روزانه 2 عدد کپسول را در فاصله زمانی 8 ساعت مصرف کنید.

سیاه دانه برای لاغری را چگونه باید بخوریم تا لاغر شویم؟

خواص سیاه دانه برای لاغری

از جمله بهترین تاثیرات خواص سیاه دانه برای لاغری ترکیب آن با مواد دیگر است که در چربی سوزی نقش دارند که علاوه بر کمک به کاهش وزن در حفظ سلامت بدن نیز موثر می باشند. سیاه دانه علاوه بر چربی سوزی دارای خواص زیاد دیگری نیز برای بدن می باشد که از آن جمله می توان به تصفیه خون و سم زدایی از بدن اشاره کرد. خواص سیاه دانه در نرم کردن سینه و دفع خلط، ادرار آوری، افزایش شیر در مادران و ترمیم زخم ها نیز کاربرد دارد. همچنین سیاه دانه در تسکین درد نیز موثر بوده و باعث رفع تاول های پوستی می شود. برای درمان بیماری های مربوط به کبد نیز می توان از سیاه دانه استفاده کرد.

خواص دارویی سیاه دانه

سیاه دانه و روغن آن موثرترین و مفیدترین چیزی است که برای تقریباً هر بیماری، آلرژی یا حساسیت و حتی بیماری‌های جدی مانند نفس تنگی (asthma)، دیابت، اختلالات در سیستم دفاعی بدن، زردی یا (Hepatit)، ایدز (AIDS) و حتی سرطان دارو می‌باشد.

این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می‌کردند.
مصرف سیاه‌دانه برای زنان شیرده مفید است زیرا باعث افزایش ترشح شیر می‌شود.
تحقیقات نشان داده است مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در سیاه‌دانه در درمان دیابت، سل، بیماری‌های قلبی و عروقی، کم‌خونی و میگرن مفید است.
اسیدهای چرب ضروری فراوان موجود در سیاه‌دانه آن را به نوعی مواد غذایی ضد سرطان تبدیل کرده که در حفظ سلامت پوست و مو نیز مفید است.
سیاه‌دانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث رفع مسمومیت خونی و یبوست می‌شود.
مصرف روغن سیاه‌دانه در برنامه غذایی در کاهش قند خون، تعادل فشارخون، بهبود آرتروز و التهاب لثه مؤثر است و کلیه و مجاری ادرار را تصفیه می‌کند.
سیاه‌دانه دارای خواص بسیار زیادی از جمله در درمان سرطان‌ها، درمان زخم معده، نابودی سموم در کبد و نیز تنظیم سیستم گوارش بدن دارد.

 

چه کسانی نباید سیاه دانه مصرف کنند ؟

هرچند که خواص سیاه دانه و خواص روغن سیاه دانه بسیار زیاد هستند اما مصرف آن ها در دوران بارداری مضر است.

برای اینکه افراد گرم مزاج هم بتوانند از خواص سیاه دانه برای لاغری بهره ببرند، بایستی ابتدا مقداری سیاه دانه را در سرکه سیب خیسانده و بعد مصرف کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *