زلزله تهران 5 ریشتری گزارش کامل تمام اخبار

تازه ترین اخبار زلزله تهران کرج و قم بصورت کامل ، اخبار کامل زلزله 5.2 ریشتری تهران و آمار کشته ها و مصدومین ، خسارات وارد شده بر اثر زلزله ملارد کرج به تهران چقدر بوده است؟

اخبار کامل زلزله تهران با شدت 5 ریشتری

زلزله دیشب تهران را لرزاند قدرت این زلزله 5.2 ریشتر و کانون اصلی زلزله در عمق 7 کیلومتری زمین و جایی بین شهرستان ملارد تهران و مشکین دشت بوده است .

تصویر زیر محل دقیق زلزله را به نقل از سایت مرکز زلزله نگاری آمریکا نشان می دهد و به نقل از این سایت شدت زلزله 4.9 ریشتر بوده است

Magnitude 4,9 earthquake
2km from Malard, Tehran Province, Iran · 20 Dec,

زلزله 5 ریشتری تهران کرج و قم را لرزاند

احتمال وقوع زلزله تهران و خسارات ناشی از آن

رشد شهری در تهران بشکل کاملاً منطقی انجام نشده و حدود ۸ میلیون نفر از جمعیت تهران در ناحیه بسیار خطرناک قرار دارند.  یک تحقیق زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌کند که زلزله‌ای با بزرگی ۷ ریشتر در تهران ۶۴۰٫۰۰۰ مسکن را از مجموع ۱٬۱۰۰٬۰۰۰ مسکن ویران کرده و علاوه بر این بیش از یک میلیون و نیم از جمعیت تهران را کشته و حدود چهار میلیون و سیصد هزار نفر را زخمی کند.

بگفته ریفات لطیفی ، متخصص جراحی بالینی در دانشگاه آریزونا، حدود ۲۰ درصد از مرگ‌های مربوط به این زمین‌لرزه احتمالی در ۲ ساعت اول اتفاق می‌افتد که از جمله دلایل اصلی آن خفگی در اثر استنشاق گرد و غبار، فشار بر قفسه سینه، شوک افتادن قند خون یا سرمازدگی می‌باشد. بقیه ۸۰ درصد مرگ و میر در ۳ روز اول اتفاق می‌افتد و دلیل آن از دست دادن آب بدن، سرمازدگی، نشانگان له شدن، نارسایی کلیوی، عفونت زخم، یا گندخونی می‌باشد.

قسمت های زلزله خیز تهران و گسل‌های تهران شامل گسل مُشا – فَشَم، گسل شمال تهران، گسل نیاوران، گسل تِلو پایین، گسل محمودیه، گسل شیان و کوثر، گسل شمال ری، گسل جنوب ری، گسل کهریزک، گسل گرمسار، گسل پیشوا، گسل پارچین هستند؛ البته گسل‌های فرعی زیادی در سطح شهر تهران وجود دارد مانند نارمک، شادآباد، داوودیه، عباس‌آباد، باغ فیض و… بر پایه پژوهش گروه همکاری‌های بین‌المللی ژاپن جایکا (JICA) از این بین احتمال فعال شدن سه گسل مشا، جنوب ری و شمال تهران تشخیص داده شد که فعال شدن هر کدام خسارات و شدت گوناگونی را در هر منطقه از تهران در پی خواهد داشت.

که البته در ماهیت گسل ری تردید وجود دارد. زلزله ۵/۲ ریشتری شامگاه چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ در تهران ، احتمال وقوع زلزله شدید در تهران را دو چندان کرد.

زلزله 5 ریشتری تهران

احتمال وقوع یک زلزله به مراتب قوی تر وجود دارد؟

 

فهرست زلزله تهران و زمین‌ لرزه‌ های تاریخی ایران در مقیاس‌های نزدیک ۷ ریشتر در ناحیه اطراف تهران :

فهرست زلزله های گسل تهران از زمان قبل از میلاد

داده‌ها نشان می‌دهد که در منطقه تهران حدود هر ۱۵۸ سال یک لرزه اتفاق می‌افتد. آخرین زمین‌لرزه برجسته در تهران مربوط به سال ۱۸۳۰ میلادی و به بزرگی ۷٫۲ ریشتر بود.

بر اساس اعلام مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمان دقیق وقوع زلزله ساعت 23:27 دقیقه بوده است.

زلزله علاوه بر تهران، در قم، قزوین، گیلان و اراک نیز احساس شده است. قدرت زمین‌لرزه 5.2 ریشتر اعلام شده است.

جدیدترین اخبار زلزله 5 ریشتری تهران

هنوز معلوم نیست که زلزله ۵.۲ ریشتری زلزله اصلی بوده باشد

آیا زلزله اصلی تهران در راه است؟ رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران: گفت پس لرزه ها ادامه دارد و همه دستگاه ها همچنان آماده باش هستند. هنوز مشخص نیست که زمین لرزه ۵.۲ ریشتری زلزله اصلی بوده یا خیر.

وی تاکید کرد: مردم همچنان هوشیار باشند و در مکان های امن قرار بگیرند.

فوت زن باردار و ۲۰ مصدوم به دلیل ترس از زلزله تهران

فرماندار ملارد در مصاحبه با خبرنگار شبکه خبر به نقل از ایران وی : در نتیجه زلزله ملارد هیچ مصدومی نداشتیم، اما ترس از وقوع زمین لرزه و فرار سبب مرگ یک زن باردار و مصدومیت ۲۰ نفر از شهروندان این منطقه شد.
گسل های خطرناک ایران گسل هایی که باعث زلزله تهران شده اند بخوبی مشخص است .

نقشه گسل های زلزله تهران

اجرای طرح زوج و فرد تهران از در منازل لغو شد

سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران اعلام کرد : به دلیل زلزله تهران وضعیت عبور و مرور امروز مثل روز های پنجشنبه های معمول و طرح ترافیک تا ساعت ١٣:٣٠ بعد ازظهر خواهد بود.

 

پس لرزه های زلزله تهران

زلزله ۵.۲ ریشتری تا کنون ۹ پس لرزه در مراکز ملارد ، وحیدیه و صفادشت تهران همچنین ماهدشت البرز داشته است. آمار زلزله های تهران از ۲۳ امشب تاکنون به این شرح است:  ملارد تهران:  ۵.۲ ریشتر
ملارد_تهران:  ۱.۷ ریشتر
صفادشت_تهران: ۲.۱ ریشتر
ماهدشت_البرز: ۱.۹ ریشتر
وحیدیه_تهران:  ۱.۵ ریشتر
ملارد_تهران: ۲.۱ ریشتر
ملارد_تهران: ۱.۶ ریشتر
ملارد_تهران: ۱.۸ ریشتر
وحیدیه_تهران:  ۱.۶ ریشتر
وحیدیه_تهران: ۱.۳ ریشتر

لیست پس لرزه ها و زلزله تهران در دیشب

ساعت ۴:۳۹ امروز پس لرزه ۲.۶ ریشتری بار دیگر ملارد در استان تهران را لرزاند. این دهمین پس لرزه زلزله ۵.۲ ریشتری چهارشنبه شب بود.

زلزله 5 ریشتری تهران کرج و قم

نظر کارشناسان زلزله شناسی ایران در مورد زلزله تهران

استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله گفت: مردم امشب اگر می‌توانند همراه با حفظ آرامش و عدم توجه به شایعات هنوز هوشیار باشند.

مهدی زارع ادامه داد: حتی زلزله‌های کوچک بعدی ما را از عدم احتمال رخداد زلزله بزرگ‌تر در همین گسل ماهدشت-جنوب کرج، یا تحریک گسیختگی در گسل‌های مجاور نمی‌تواند مطمئن کند!

او افزود: به طور قاطع نمی‌شود گفت زلزله 5 ریشتری ، زمین‌لرزه اصلی یا پیش‌لرزه بوده است.

این استاد تمام ادامه داد: ممکن است این زمین‌ لرزه موجب تحریک گسل‌های مجاور در شرق (گسل شمال تهران) و در غرب (گسل اشتهارد) شود .

زارع گفت: سامانه گسله شمال تهران با طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر، گسلی فعال است که متوسط دوره بازگشت زلزله‌های روی این گسل حدود سه هزار و پانصد سال است. ممکن است زلزله‌ ۱۱۷۷ میلادی (شرق بوئین زهرا- اشتهارد) ناشی از فعالیت این سامانه گسلی بوده باشد.

نقشه بررسی مناطقی که زلزله 5 ریشتری تهران را بیشتر احساس کرده اند

مناطقی از تهران که زلزله دیشب تهران را بیشتر احساس کرده اند

او ادامه داد: زمین‌لرزه باستانی در حدود سه هزار و دویست سال قبل در اثر جنیایی گسل شمال تهران رخ داده است و باعث زلزله تهران شده است.

زارع در پایان در رابطه با زلزله تهران گفت: گسل شمال تهران توان ایجاد زمین‌لرزه‌های با بزرگای بیش از ۷ تا ۷.۵ را دارد. بر اساس شواهد از وقوع زمین‌لغزش‌های بزرگ روی این گسله می‌توان احتمال رخداد و توان لرزه‌زایی با بزرگای ۷.۵ تا ۷.۸ را نیز برای گسل شمال تهران لحاظ کرد.

هشدار در خصوص زلزله 5 ریشتری تهران

رد نظریه احتمال وجود سیکل چرخشی برای وقوع زلزله

عدم تایید نظریه زلزله تهران : سه زلزله‌شناس ایرانی به دو پرسش جدید درباره زمین‌لرزه‌های زنجیره‌ای اخیر در نقاط مختلف کشور پاسخ داده و در عین حال با ارائه یک «شاهد عینی» اعلام کردند فرضیه بازگشت زلزله‌ تهران بعد از یک دوره ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساله ، تنها براساس  محاسبات ریاضی  ساخته شده است و علم زمین‌شناسی این فرضیه را تایید نمی‌کند.

آنها با اشاره به وقوع دو رخداد زمین‌لرزه با بزرگای بیش از ۶ ریشتر به فاصله کمتر از یک‌ماه در حوالی منطقه «هجدک» استان کرمان، اعلام کردند: براساس محاسبات ریاضی وقوع دو زمین‌لرزه بزرگ به فاصله کمتر از یک ماه در کرمان اصلا محتمل نبود چرا که سوابق تاریخی لرزه‌خیزی این منطقه حکایت از وقوع زمین‌لرزه‌های این چنینی در فاصله زمانی که زلزله‌های اخیر کرمان در آن روی داد، ندارد؛ بنابراین نمی‌توان فرضیه بازگشت زلزله در یک دوره مشخص را نه برای شهر تهران و نه هیچ نقطه دیگری با قاطعیت تایید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *