دندان درد و انواع روش های درمان فوری خانگی و سنتی

درمان دندان درد شدید در خانه و بصورت فوری, برای درد دندان چی خوبه ؟ مسکن و تسکین دهنده درد دندان, علت درد دندان بعد از عصب کشی و درمان خانگی و سنتی

دندان درد و درمان فوری آن
درمان دندان درد را هر کسی حداقل یکبار در طول عمرش تجربه می کند و می داند که چه درد سخت و مرموزی است. دردی که وقتی به آغاز می شود تمام استخوان های فک و جمجمه را درگیر می کند.درمان دندان درد

یکی از مهم ترین عوامل دندان درد، پوسیدگی دندان است. باکتری های دهان از قند و نشاسته بجای مانده روی دندان ها تغذیه می کنند و از خود اسیدهایی را تولید می کنند که به تدریج مینای دندان را از بین می برد و موجب دندان درد می شود. در ادامه راه حل هایی را به شما می گوییم که می تواند شما را از شر دندان درد خلاص کند.

دندان درد

درمان دندان درد شدید

راههای خانگی و گیاهی درمان دندان درد شدید

نسخه های طب سنتی برای درمان دندان درد

درمان گیاهی و سنتی درد دندان با زنجبیل

زنجبیل گیاهی است که مانند داروی آسپیرین عمل می کند و یک مسکن فعال محسوب می شود. اگر پودر زنجفیل را با آب مخلوط کنید، برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر است.

پنبه ای را به این محلول آغشته کنید، آن را فشار دهید تا آب اضافی خارج شود و سپس آن را روی دندان دردناک (روی لثه نه) بگذارید.

عملکرد آن به این نحو است که زنجبیل، پوست آن قسمت را تحریک کرده و خون را به سمت پوست می کشاند و التهاب را کم می کند.

همچنین می توانید زنجبیل تازه را در آب خیس کرده و با آن غرغره کنید.

درمان گیاهی و سنتی درد دندان با روغن نارگیل

غرغره کردن با روغن نارگیل از میزان باکتری های مضر در دهان می کاهد. از این رو، احتمال عفونت دندان ها به مراتب کم می شود.کافی است دو قاشق غذاخوری روغن در دهانتان ریخته و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را غرغره کنید. اگر این کار را چند روز پشت سر هم انجام دهید، شاهد سفید شدن دندان ها خواهید بود. علاوه بر آن، از بوی بد دهان نیز جلوگیری خواهید کرد.
بهترین زمان برای غرغره کردن روغن نارگیل، زمان ناشتا است.

درمان خانگی دندان درد با چای کیسه ای

چای سیاه می تواند به طور موقتی ورم لثه ها را کاهش داده و درد دندان را تسکین دهد.

داروی گیاهی دندان درد سیر

یکی دیگر از درمان های خانگی که برای تسکین دندان درد به کار می آید سیر است. برای این کار بهتر است یک یا دو حبه کوچک سیر را در دهانتان گذاشته و آن ها را به آرامی بجوید.
اگر از این کار خوشتان نمی آید، یک کار دیگر هم می توانید انجام دهید. یک حبه سیر را برداشته و آن را خرد کنید و با نمک مخلوط کنید. برای این کار حتی از مخلوط پودر سیر و نمک هم می توانید استفاده کنید. سپس این مخلوط را بر روی دندانی که درد می کند بگذارید. البته این رویه را برای چند روز متوالی انجام دهید.

درمان فوری درد دندان با برگ نعنا فلفلی

اگر دندانتان درد گرفت، می توانید چند عدد برگ نعناع فلفلی را بجوید. این کار به سرعت دندان دردتان را تسکین می دهد. اگر به هر دلیلی به برگ تازه این گیاه دسترسی نداشتید، می توانید از نعنا فلفلی خشک شده استفاده کنید.

کاهش درد دندان عصب کشی شده با نمک و فلفل

یکی از آسان ترین گزینه ها برای تسکین دندان درد، استفاده از ترکیب نمک و فلفل است. این ترکیب جالب خاصیت ضد باکتریایی دارد و به همین دلیل تاثیر مثبت بر دندان درد می گذارد.بهتر است مقداری نمک و فلفل را با کمی آب ترکیب کنید تا حالت خمیری به دست آید. سپس آن ترکیب را روی دندانی که درد می کند بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه ای روی آن بماند.

درمان دندان درد

بهترین راههای درمان دندان درد در خانه

کیسه یخ یکی دیگر از بهترین راه های درمان خانگی دندان درد

کیسه یخ نیز می تواند به دندان درد شما کمک کند. کافی است مقداری یخ را خرد کنید و آن را داخل گاز استریل یا دستمال تمیزی بپیچید. سپس بر روی صورت خود بگذارید.

دندان درد با یخ

مسکن فوری دندان درد میخک صدپر

میخک صدپر (Clove) یکی از بهترین های تسکین دهنده های درد دندان است. برای این کار دو عدد میخک صدپر را برداشته و با کمی روغن زیتون یا نوع دیگری از روغن های گیاهی ترکیب کنید. سپس آن را روی محل درد قرار دهید. کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که دهان تان را با ترکیبی از روغن میخک صدپر و آب بشویید.

درمان دندان درد شدید با پیاز در خانه

پیاز هم به تسکین دندان درد کمک می کند، زیرا خواص ضدعفونی کننده و ضد باکتریایی قدرتمندی دارد. هنگام دندان درد کافی است تکه ای پیاز خام را برداشته و آن را چند دقیقه بجوید.

درمان دندان درد با پیاز

درمان خانگی دندان درد با زردچوبه

با ترکیب نصف قاشق چای خوری زردچوبه و چند قطره روغن خردل مخلوطی غلیظ به دست می آید. این مخلوط را روی پوسیدگی دندانتان گذاشته و اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی آن باقی بماند. سعی کنید این کار را چند بار انجام دهید.

آب نمک راه دیگر برای کاهش درد دندان

آب نمک یکی از آسان ترین گزینه ها است که می تواند التهاب و دندان درد را تسکین دهد. طرز تهیه آن نیز بسیار ساده است. کافی است یک قاشق غذاخوری نمک را داخل یک لیوان آب گرم ریخته و آن را حل کنید. سپس غرغره نمایید.

درمان گیاهی و سنتی درد دندان با کنجد

بیشتر از ۱۶۰۰سال است که کنجد برای تسکین درد دندان در چین کاربرد دارد. کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را بهبود می بخشد. خواص کنجد شبیه آسپیرین است و مانند مسکن عمل می کند. این دانه ها برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر هستند. تهیه مرهم آن بسیار ساده است و نیاز به مواد زیادی ندارد.

ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس دانه های کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد دو برابر آب لازم هست. برای اینکه ترکیب تاثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شوید تا نیمی از آب تبخیر شود. مرهم را مستقیما روی قسمت دردناک دندان بگذارید.

علت دندان درد بعد از عصب کشی دندان

درد دندان بعد از عصب‌ کشی تا چند روز طبیعی است؟

مراجعین دندانپزشکی اغلب نگران درد بعد از درمان ریشه (عصب‌کشی) دندان خود هستند. آن‌ها نگران‌اند که چون درد دارند لابد درمان ریشه آن‌ها به خوبی انجام‌نشده است. درحالی که درد بعد از درمان ریشه یک فرآیند طبیعی و قابل انتظار است و حضور یا حتی عدم حضور درد در یک بازه زمانی بلافاصله بعد از عصب‌کشی، نشانه شکست درمان یا حتی موفقیت درمان عصب‌کشی نیست!

ممکن است این سؤال را دارید که چرا اصلاً دندانی که برایش عصب‌کشی شده است (به گفته مردم: عصبش کشیده شده است، اینکه عصب کِشی درست است یا عصب کُشی اینجا را بخوانید) درد دارد. درد بعد از عصب‌کشی به دلایل مختلف می‌تواند وجود داشته باشد. این دلایل می‌تواند به نوع درمان، درد قبل از کار، واکنش التهابی، عوامل تکنیکی حین کار و … مربوط باشد. مهم این است که در بیشتر موارد درد بعد از کار تاثیری روی موفقیت درمان ندارد و برطرف می‌شود.

چه تمهیداتی می توانید پیش بینی کنید که عصب کشی راحت تری داشته باشید؟

دندان درد شدید بعد از عصب کشی

سوالی که افراد بعد از عصب کشی در ذهن خود می‌توانند داشته باشند این است که چه قدر درد دندان بعد از عصب‌کشی طبیعی است؟

حقیقت این است برای جواب این سؤال عدد دقیقی وجود ندارد. درد یک احساس کیفی است. آن‌چه که شما آن را «حساسیت» می‌نامید، ممکن است توسط فرد دیگری به صورت درد آزار دهنده احساس شود. آدم‌های مختلف ممکن است درد را به صورت‌های مختلف تفسیر کنند و شدت آن‌را هم بر حسب تجربیات قبلی متفاوت ارزیابی کنند؛ اما با همه این توضیحات بر اساس یک سری از فاکتورها می‌توان به‌طور حدودی محدوده ای برای درد و حساسیت بعد از درمان عصب‌کشی در نظر گرفت.

معیار ارزیابی درمان ریشه موفق درد بعد از درمان نیست. ارزیابی موفقیت کوتاه مدت درمان ریشه با استفاده از رادیوگرافی ممکن است. ولی این روش موفقیت یا شکست درمان را حتی در زمان حاضر به‌طور صددرصد نمی‌تواند نشان دهد یا پیش بینی کند. در کوتاه مدت اما رادیوگرافی (عکس دندان) معیار بهتری نسبت به درد بعد از درمان (که بیشتر موارد طبیعی است) برای ارزیابی موفقیت یک درمان است.

  • درد شدید بعد از عصب‌کشی همیشه شایع نیست ولی در یک الی دو روز اول طبیعی است. این طبیعی بودن به این معنی نیست که بعد از همه عصب‌کشی‌ها درد اتفاق می‌افتد. بلکه به این معنی است که در صورتی که درد بعد از عصب‌کشی داشتیم، اتفاق طبیعی در حال روی دادن است و نمی‌توانیم بگوییم درمانمان دچار خطا بوده است. عصب کشی چند جلسه طول می کشد؟اینجا را بخوانید
  • درد خفیف بعد از عصب‌کشی شیوع بیشتر دارد و طول کشیدن آن ممکن است حتی تا هفته اول هم ادامه داشته باشد. درد تحریکی خفیف مانند درد موقع فشار یا ضربه ممکن است حتی تا پایان هفته دوم هم برطرف نشود. همچنین ممکن است درد مربوط به آسیب وارد شده در محل ورود سوزن تزریق یا محل قرارگیری کلامپ رابردم (وسیله‌ای که در عصب‌کشی استفاده می‌شود) باشد.
  • حساسیت مختصر بافت‌های دور دندان بعد از عصب‌کشی مدت‌ها ممکن است طول بکشد و حتی تا چند هفته زمان طی شود تا شما یک حس نرمال را روی دندان خود احساس کنید. این حساسیت با درد فرق دارد. خود به خودی نیست. ممکن است با فشار بر روی یک نقطه از لثه در محل پای ریشه احساس شود.
    فلیرآپ یا فوران درد و تورم بعد از عصب‌کشی
  • گاهی بعد از تمام شدن عصب‌کشی یا در بین جلسات درمان با فوران شدید درد بیم جلسات مواجه هستیم که می‌تواند توأم با تورم هم باشد. در فلیرآپ شدت درد زیاد است و ممکن است ناتوان‌کننده باشد و با داروهای ضد درد عادی هم به‌طور کامل کنترل نشود. فلیرآپ روی موفقیت درمان چندان تأثیر ندارد و به این معنی نیست که عصب‌کشی درست انجام‌نشده است یا اینکه مشکلی در ریشه دندان وجود دارد و تورم به معنی عفونت ایجاد خطرکننده برای بیمار نیست… خود فلیرآپ خیلی شایع نیست و با تجویز دارو توسط دندانپزشک معمولاً بدون مشکل خاص برطرف می‌شود ولی در موارد خیلی نادر گاهی درد آن‌قدر ناتوان‌کننده است که ممکن است کار بیمار را از شدت به درمانگاه یا بیمارستان بکشاند! گاهی فلیرآپ حتی تا یک هفته مراجعین ما را آزار می‌دهد (در پیش‌بینی فلیرآپ من نوبت بعدی بیمار را در هفته دوم قرار می‌دهم) درصورتی‌که تورم پیش‌رونده یا تب بعد از درمان ریشه مشاهده شد، بیمار باید بلافاصله به مرکز درمانی مراجعه کند.

 

بعد از عصب‌کشی چه داروهایی بخوریم؟

درد بعد از عصب‌کشی دندان با داروهای ساده ضد درد بدون نیاز به نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن، برطرف می‌شود. گاهی اما در دردهای شدید (مانند فلیرآپ) نیاز به تجویز داروهای بیشتری وجود دارد. در این صورت تجویز ضد دردهای مخدر یا حتی کورتون‌ها ممکن است در نظر گرفته شود.

درصورتی‌که تورم پیش‌رونده، تب و تورم غدد لنفاوی وجود داشته باشد، ممکن است نیاز باشد که برای یک دوره محدود از آنتی‌بیوتیک استفاده کنید.

توصیه های بعد از عصب کشی دندان را از اینجا بخوانید.

چه مدت بعد از عصب‌کشی دندان در صورت وجود درد نیاز به مراجعه است؟

درد عاملی مختل‌کننده حیات است و شما حق‌دارید که باوجود درد تا هر زمان بعد از برطرف شدن درد، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. ولی ازآنجایی‌که در چند روز اول درد طبیعی است و ممکن است به‌صورت مزمن در بعضی افراد دیده‌شود تا دو هفته بعد از عصب‌کشی در صورت وجود درد می‌توان تا مراجعه تأمل کرد.
هر نوع درد افزایشی بعد از سپری شدن چند روز اول، هر نوع درد با تب و تورم پیش‌رونده بلافاصله نیاز به مراجعه دارد. روند درد (افزایشی، ثابت یا کاهشی) به شما و دکتر شما خواهد گفت که آیا مشکلی وجود دارد یا نه.

 

برای درمان فوری دندان درد شدید میتوانید از این قرص ها و داروهای مخصوص دندان درد استفاده کنید

 

قرص ها و داروهای دندان درد

قرص های دندان درد
ایبوپروفن: ایبوپروفن (با نام‌های تجاری Advil, Genpril, Midol IB, Motrin IB, Proprinal, Smart Sense) یکی از موثرترین و در دسترس‌ترین داروهای مسکن برای دندان‌درد است. این دارو در بیشتر موارد در صورت مصرف صحیح می‌تواند دندان‌درد شما را تسکین دهد طوری که به داروی دیگری نیاز نداشته باشید. در دو دوز ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی‌گرم در بازار دارویی ایران موجود است. این دارو بدون نسخه در ایران و بیشتر کشورها قابل تهیه می‌باشد و اگر منع مصرفی برای این دارو نداشته باشید (مثلاً خونریزی گوارشی، مشکلات قلبی مانند انجام جراحی بای پس قبلی اخیر و وجود حساسیت دارویی شناخته شده به این دارو…) می‌توانید آن را برای دندان‌درد خود استفاده کنید. فرم ژلاتینی کپسولی این دارو (با نام ژلوفن در ایران شناخته شده است) جذب گوارشی راحت‌تری نسبت به قرص دارد. کتوپروفن دارویی هم خانواده با ایبوپروفن است که اثر قوی بر تسکین دندان‌درد دارد ولی در بازار ایران به طور عمومی در حال حاضر وجود ندارد. پیروکسیکام و کتورولاک در بازار ایران موجود است. کتورولاک ازجمله داروهای این خانواده است که فرم تزریقی آن هم در بازار موجود است.

استامینوفن: استامینوفن از داروهای مؤثر بر درد است. استامینوفن با نام Paracetamol هم در دنیابه عنوان مسکن معروف است هرچند که خاصیت ضددردی دارد ولی خاصیت ضد التهابی شناخته شده‌ای ندارد. استامینوفن بیشتر در ترکیب با سایر داروهای ضددرد تجویز می‌شود. در خانم‌های باردار هم استامینوفن ضددرد خوبی در تمام مراحل بارداری تلقی می‌شود. زیاده روی در مصرف استامینوفن و تجاوز از دوز مجاز دارو می‌تواند مشکلات کبدی شدید ایجاد کند.

داروهای ترکیبی ضد درد مؤثر بر دندان‌درد: داروهای ترکیبی ضد درد اغلب حاوی ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین هستند که در درمان دندان‌درد مؤثر شناخته می‌شوند. این داروها اغلب به فرم کپسول و با نام‌های تجاری مانند نوافن، آسیفن، مگافن و … عرضه می‌شوند ولی اغلب ترکیبات یکسانی دارند. ترکیب استامینوفن و کدئین هم در بازار ایران وجود دارد که بدون نسخه در حال حاضر از داروخانه‌ها قابل تهیه می‌باشد. در کشورهای دیگر داروهای ترکیبی ضد درد متنوعی که حاوی اکسی‌کدون (ضد درد مخدر) هستند، وجود دارند. هر چند داروهای ترکیبی در تسکین دندان‌درد اثرات خوبی نشان‌داده‌اند ولی در مصرف آن‌ها باید احتیاط بیشتری نشان داد. چون احتمال آلرژی یا عوارض ناخواسته با افزایش تعداد ترکیب‌های دارو ممکن است افزایش یاشد.

آسپرین: در موارد غیر از کشیدن دندان یا جراحی در ناحیه دهان، آسپرین ساده داروی خوبی برای تسکین دندان‌درد است. آسپرین ضد درد و ضدالتهاب خوبی است و اثرات جانبی کمی دارد. در کودکان نباید برای دندان‌درد آسپرین تجویز شود. آسپرین تشکیل لخته را در خون به تأخیر می‌اندازد و در بیمارانی که مشکلاتی مانند خونریزی یا زخم‌های گوارشی دارند نباید استفاده شود.

دندان درد ها

ضددردهای مخدر: کدئین معروف‌ترین مسکن مخدر کدئین است که در بازار ایران به صورت ترکیبی وجود دارد. ضد دردهای مخدر عوارض جانبی زیادی دارند و استفاده از آن‌ها برای دندان درد توصیه نمی‌شود. در برخی کشورها ضد دردهای ترکیبی قوی تری حاوی مخدرهایی مانند اکسی‌کدون هم برای دندان‌درد تجویز می‌شود که در ایران این داروها فعلاً در دسترس برای تجویز دندان‌پزشکان نیست. ترامادول و مخدرهای صناعی از این دست برای دندان‌درد نباید استفاده شوند.این داروها پتانسیل وابستگی هم دارند.

آنتی‌بیوتیک‌ها و دندان درد: آنتی بیوتیک‌ها به طور مستقیم اثری بر روی دندان‌درد ندارند. بعضی از کسانی که به دندان‌درد مبتلا هستند به خیال اینکه عفونت دندان وجود دارد و عامل درد است سرخود آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند. درحالی که مصرف آنتی‌بیوتیک به تنهایی کمکی به کاهش درد نمی‌کند. در مواقع تورم و تب، آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است در کنترل علایم با کاهش فشار بافتی کمک کننده باشند، ولی آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین اثر ضد دردی ندارند.

مفنامیک اسید: معلوم نیست که دقیقاً چرا مفنامیک اسید به عنوان داروی مسکن برای دندان‌درد در میان عامه مردم مطرح شده است. قضیه این است که حتی متأسفانه برخی از داروخانه‌ها هم برای دندان‌درد به جای ایبوپروفن که داروی موثرتری برای تسکین دندان درد است مفنامیک اسید به عنوان مسکن می‌دهند. مفنامیک اسید و ایبوپروفن از یک خانواده هستند ولی اثر ایبوپروفن در تسکین دندان درد بهتر است و مفنامیک اسید بیشتر در دردهای قائدگی و میگرنی و … اندیکاسیون دارد.( در مورد اینکه چرا مفنامیک اسید داروی مسکن دندان درد شناخته شده است این مطلب را بخوانید)

کورتون‌ها: دگزامتازون و بتامتازون ازجمله داروهای کورتونی هستند که متأسفانه در کشور ما مصرف و حتی تجویز آن‌ها بیش‌ازحد لازم صورت می‌گیرد که برای سلامتی زیان‌بار است. برای دریافت کورتون از داروخانه نیاز به تجویز پزشک وجود دارد و فروش آن‌ها بدون نسخه ممنوع است. کورتون‌هایی مانند دگزامتازون در دندان‌های معمول نباید استفاده شوند. اثر این داروها بیشتر ضدالتهابی است. این داروها اصلاً در خط اول و دوم تجویز توسط دندان‌پزشکان نیستند و بهتر است تا جایی که ممکن است از آن‌ها برای تسکین دندان‌درد استفاده نشود.

سایر داروهای ضد درد متفرقه: داروهایی مانند دیکلوفناک صورت قرص یا شیاف به عنوان ضددرد برای تسکین درد دندان می‌توانند استفاده شوند ولی حقیقت این است که این داروها برتری بر داروهای معمول ندارند و دلیلی برای استفاده از این داروها در دندان درد نیست.(استفاده از فرم تزریقی دیکلوفناک توصیه نمی‌شود و موارد فلج متعاقب مصرف به نوع تزریقی نسبت داده شده است).ناپروکسن و بقیه داروهای این خانواده هم بر روی دندان درد موثرند ولی ایبوپروفن بهترین دارو در این رده است.برای یک دارو ممکن است نامهای مختلف وجود داشته باشد.مهم ماده موثره در دارو میباشد که معمولا در سه چهار خانواده بیشتر جای نمیگیرد.ف

بی‌حس کننده‌ها یا ضددردهای موضعی: قطره‌های صناعی یا گیاهی و افشانه‌ها(اسپری‌ها) روی دندان‌درد اثردارند ولی فقط مدت کوتاهی دندان‌درد را برطرف می‌کنند.معمولا جای داروهای خوراکی و تزریقی را نمی‌گیرند.به علاوه ممکن است ایجاد حساسیت موضعی،حالت سوختگی مانند یا زخم هم در ناحیه بکنند.ولی در مصرف چند باره،به مدت کمی می‌توانند درد را برطرف کنند.

دندان درد خیلی شدید

در مورادی که دندان درد خیلی شدید دارید نکات زیر را انجام دهید

اگر برای شما درمان ریشه انجام شده است و کار عصب کشی شما تمام شده یا بین جلسات درمان هستید و هنوز عصب کشی شما تمام نشده است، به توصیه های دندانپزشک خود عمل کنید، داروهای تجویز شده را مصرف کنید . در غیر این صورت، به سطور پایین مراجعه کنید. مراجعه به دندانپزشک بهترین راه تسکین درد شماست. توجه داشته باشید که درمانگاه ها و مراکز دندانپزشکی شبانه روزی در بسیاری از شهرها در دسترس هستند و مطمئن ترین روش برای تسکین درد شما مراجعه به این مراکز است. مراکز دندانپزشکی هلال احمر اغلب چنین خدماتی را در بیست و چهار ساعت شبانه روز ارائه می کنند.
داروهای خوراکی اولین و بهترین گزینه برای کنترل درد دندان شما هستند. به شرطی که منع مصرفی در مورد داروهای خوراکی ضد درد که به آن ها اشاره می شود، نداشته باشید. قرص های روی پیشخوان دارو خانه ها (OTC) در کنترل درد های دندانی موثرند. ایبوپروفن و استامینوفن شایع ترین و موثرترین این دسته از داروها هستند. برخلاف تصور عمومی که در مورد قرص دندان درد بودن مفنامیک اسید وجود دارد (نسخه پیچ های دارو خانه ها نیز بیشتر به آن دامن میزنند) قرص یا شکل ژلاتینی/کپسولی ایبوپروفن مناسب ترین دارویی است که میتوانید به قیمت ارزان و بدون نسخه برای دندان درد ناغافل خود تهیه کنید. قرص های ترکیبی ضد درد حاوی ایبوپروفن هم برای این منظور بسیار مناسبند. این دارو ها را می توانید با مصرف دو قرص یا کپسول شروع کنید و تا زمان مراجعه به دندانپزشک هر شش ساعت تا چهارساعت یکبار ادامه دهید. قبل از مراجعه به دندانپزشک می توانید توصیه های قبل از اقدام به عصب کشی را بخوانید.
در درد های نبض دار که موقع خوابیدن شما شروع میشود یا از خواب بیدارتان می کند، یک بالش بلند طوری که سرتان بلند تر از بدنتان قرار گیرد ممکن است اجازه بدهد که تا صبح بتوانید بخوابید!
اسپری های بی حس کننده، خمیردندان، قطره های گیاهی ضد درد و برخی داروهای گیاهی سنتی مانند گل میخک ممکن است در کنترل درد موثر باشند. سیر، عسل، فلفل، نمک، پونه، پوست انار، ریشه زنجبیل، برگ چای و موادی از این دست هم در قدیم برای تسکین دندان درد استفاده می شده اند. استفاده از این ها در موارد اورژانس ممکن است در تسکین درد شما موثر باشد هرچند که از نظر علمی کارآیی دقیق یا مکانیسم ضد درد این مواد اثبات نشده باشد، تا زمانی که اطمینان دارید سمی یا مضر نیستند می توانید از آن ها کمک بگیرید. (تانین موجود در چای و اوژنول میخک اثر مشخص ضد درد دارند ولی اثر آن ها به صورتی که شما می توانید استفاده کنید در منابع دندانپزشکی به اثبات نرسیده است) یادتان باشد که دندان درد شدید موجب نشود که به مواد شیمیایی و چیزهای عجیب و غریب مثل روغن ترمز (!)، اسید باطری و … متوسل شوید! سم این مواد ممکن است خطرناک باشد. خمیردندان می تواند در مواردی که حفره ایجاد شده است با قرار گرفتن روی حفره درد را کاهش دهد.
اگر داخل دندانتان حفره ایجاد شده و درد دندانتان با حرارت یا برخورد غذا تحریک می شود، میتوانید با آدامس (ترجیحا بدون قند) یا پنبه تمیز داخل اتاقک حفره را به طور موقت بپوشانید. از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم، خیلی سرد و شیرین اجتناب کنید.
سعی کنید از تحریک حرارتی دنداتان زمانی که درد های متناوب دارد خودداری کنید. بسیاری از اوقات دمای پایین یا بالا می تواند عامل محرک دندان درد باشد.اما مواردی هم وجود دارند که درد دندان فقط با سرما آرام می شود. در این حالت (Hot tooth) می توانید از کمپرس آب سرد یا یخ برای پایین آوردن دما در ناحیه و کاهش درد استفاده کنید!
الکل، مواد مخدر یا سیگار راه های کنترل درد دندان نیستند. داروهای خواب آور و آرامبخش هم در صورتی که از سوی پزشک قبلا تجویز نشده باشند، برای استفاده در مواقع دندان درد مجاز نیستند. این مواد و داروها صرف نظر از اعتیاد آور بودن، ممکن است اثرات مضر جبران ناپذیری داشته باشند.
قطع شدن درد به معنی عدم نیاز به مراجعه نیست. درد درواقع یک اخطار از سوی بدن در مورد آسیب یا احتمال آسیب می باشد پس حتی در صورت قطع شدن درد، به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت درد مشخص شده و برای درمان قطعی آن اقدام شود. تاخیر در مراجعه علاوه بر تخریب بیشتر دندان و تحمیل هزینه های بیشتر مالی، درمان شما را پیچیده تر کرده و حتی ممکن است به از دست رفتن دندان شما منجر شود.

منابع :
نمناک
سایت دکتر مرسلی

یک نظر

  1. لطفا رفرنس معتبر برای مطالب ذکر نمایید.با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *