درمان اسهال کودکان بصورت خانگی با محلول ORS

درمان اسهال کودکان بصورت خانگی ، چطور اسهال کودکان را با محلول او آر اس ORS درمان کنیم؟ ، بهترین روش های جلوگیری و درمان اسهال کودکان با تغذیه کودک و رعایت نکات بهداشتی

اکثر والدین با مشکل اسهال در کودکان مواجه می شوند. این مشکل ممکن است به علل مختلفی رخ دهد، از جمله ویروس، آلرژی و یا هر چیزی که کودک خورده باشد. و در اکثر مواقع دنبال راه حلی برای درمان اسهال کودکان بصورت خانگی هستند

نکته مهم قبل از اینکه این متن را بخوانید ، اگر احتمال می دهید کودک دچار مسمومیت غذایی شده است سریعا او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. برخی از مسمومیت های غذایی در کودک کشنده هستند و باید سریعا درمان شوند.

درمان اسهال کودکان بصورت خانگی

اسهال چیست؟

اسهال به دفع آبکی مدفوع و تعداد دفعات بیش از سه بار در روز گفته می‌شود. ‌بستگی به شدت اسهال گاه تعداد دفعات به بیش از هشت بار در روز نیز می‌رسد.

شیوع اسهال و استفراغ در کودکانی که از شیشه و پستانک استفاده می کنند، بیشتر است، چون این وسایل به راحتی آلودگی ها را انتقال می دهند. چه دست های آلوده ای که پستانک یا سرشیشه را بارها در دهان کودک می برد!

 

اغلب موارد اسهال از نوع ویروسی است، ولی اگر اسهال میکروبی و انگلی اتفاق بیفتد، باید خیلی مواظب باشید و از درمان خانگی اجتناب کرده و به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص سریع و تجویز آنتی بیوتیک اختصاصی، روند درمان تسریع شود.

علائم اسهال در کودکان

مهم – 5 تا 10 مدفوع آبکی، شل در یک روز

مهم -مدفوع حاوی اجزای غذایی جامد است

مهم -اسهال برای یکی دو هفته ادامه دار است و سپس به حالت اولیه بازمیگردد.

معمولا این نوع اسهال علائم خاص دیگری ندارد از قبیل تب، درد شکمی یا گرفتگی

در صورتیکه، کودک شما اگر عفونت داشته باشد. او این علائم را خواهد داشت:

  • تب بالا
  • خون در مدفوع
  • کاهش وزن
  • استفراغ ( درمان استفراغ در کودکان)
  • درد شدید شکمی
  • مدفوع چرب

اسهال معمولا 5 تا 7 روز طول می کشد. در حالیکه، بندرت اتفاق می افتد که دو هفته طول بکشد. اگر اسهال مرتبط با الگوی غذایی باشد، غذای او را تغییر دهید.

 

درمان اسهال کودکان بصورت خانگی چگونه است؟

دکتر خاتمی در توضیح علایم ابتلا به اسهال خفیف گفت: در این حالت مقدار آبی که بدن کودک از دست داده زیاد نیست و بنابراین بدن نیاز چندانی به مصرف محلول او آر اس ORS ندارد.

درمان اسهال کودکان با محلول ORS

درمان اسهال کودکان با محلول او آر اس ORS

دکتر خاتمی درباره اسهال کودکان با بیان اینکه در اسهال متوسط حدود 5 تا 10 درصد از وزن بدن کودک از دست می‌رود؛ افزود: در این حالت آبی که کودک از دست داده زیاد و تعداد دفعات دفع نیز زیاد است. کودک تشنه بوده و با ولع و میل فراوان محلول ORS  او آر اس را می‌نوشد.

 

دکتر خاتمی با تاکید بر لزوم رعایت موارد تغذیه‌ای در یک تا دو روز ابتدایی ابتلا به اسهال گفت:هنگام ابتلا به اسهال از مصرف نوشابه‌ها و آب میوه‌های تجاری جدا خودداری شود.
دکتر خاتمی خطاب به والدین کودکان گفت که مصرف دوغ و چای کم رنگ هنگام اسهال در کودکان توصیه می‌شود. در دوران اسهال توجه به دو مورد ضرورت دارد. در درجه اول تامین آب از دست رفته کودک با محلول ORS او آر اس و دیگر اینکه طی دو تا چهار ساعت اول ابتلا تغذیه کودک برقرار شود تا از کم وزنی و سوء تغذیه کودک ممانعت به عمل آید.

راه های درمان خانگی اسهال در کودکان

شما برای جلوگیری از عوارض کم آبی و افت فشار خون احتمالی و یا حتی شوک، باید حتماً از پودر او  آر اس ORS استفاده کنید. یک بسته ی آن را در یک لیتر آب جوشیده حل کرده و خنک کنید و با قاشق یا فنجان به کودک بدهید. مبادا آن را در شیشه شیر بریزید.

سعی کنید هر چند دقیقه یک قاشق به او بدهید، به خصوص اگر کودک استفراغ می کند. کودک مبتلا به کم آبی، با میل و رغبت از این مایع معجزه آسا خواهد نوشید.
دادن تکه های خرد شده یخ (یخ پودری شکل) نیز مناسب است. او.آر.اس نه تنها آب، بلکه املاح اساسی مثل سدیم و پتاسیم را داراست.

نکات مهم برای درمان اسهال کودکان بصورت خانگی

درمان خانگی : زمانی که کودکتان اسهال دارد، به او شیر ندهید! این به درمان اسهال کودکان خیلی کمک میکند. شیر به دلیل داشتن قند لاکتوز فرایند هضم غذا را برای کودک سخت می کند و اسهال را بدتر می نماید. بعد از رفع اسهال، به او شیر دهید.

درمان خانگی اسهال کودکان

رژیم کم چرب، بیشتر مستعد اسهال است. کودکان باید حداقل مصرفی چربی را در رژیم خود داشته باشند که شامل 30 تا 40 درصد کل انرژی می باشد که شما از طریق ماست، شیر، پنیر و پودینگ آن را تامین میکنید.

 

رژیم کم فیبر باعث اسهال در کودکان یک تا 5 سال میشود. کودک را به خوردن میوه تازه، سبزیجات و غلات کامل تشویق کنید.

 

برای درمان خانگی اسهال نکات زیر را انجام دهید

  1. محدود کردن آب میوه و نوشابه
  2. هیدراسیون دهانی با محلول او آر اس (ORS)
  3. مصرف غذاهای جامد

 

برای درمان خانگی اسهال کودکان از دادن انواع داروهای ضد اسهال بدون تجویز پزشک و خودسرانه به کودک جداً خودداری کنید. اسهال با کسی شوخی ندارد. علاوه بر این داروهایی مثل آسپیرین سبب بروز سندرم ری در کودک می شوند.

 

موقع اسهال، آب مرکبات را کمتر به کودک خود دهید. اگرچه جبران آب از دست رفته بدن کودک در زماناسهال ضروری است، ولی آب مرکبات مثل آب پرتقال، معده کودک را آزار می دهد و خیلی از اوقات سبب بدتر شدن اسهال کودک می شود. ولی آب سیب طبیعی، مفید است.

 

بیماری اسهال مسری است. لذا بعد از شستن کودک در دستشویی و بعد از تعویض پوشک کودک، دست های خود را با آب و صابون حتما بشویید.

 

منابع

فردانیوز
سلامت بانوان اوما
آکا ایران
سیمرغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *