تمیز کردن قابلمه و ماهیتابه و ظرف های آشپزخانه با استفاده از این روش ها

تمیز کردن قابلمه چدن و تمیز کردن قابلمه چدن سوخته و ماهیتابه سوخته و تمیز کردن ظروف چدن و تمیز کردن ظروف چینی و پاک کردن ظروف چدن و تمیز کردن ظروف شیشه ای
تمیز کردن قابلمه و ماهیتابه و ظرف های آشپزخانه با استفاده از این روش ها

تمیز کردن ظرف های آشپزخانه با استفاده از این روش ها و ظروف مختلفی در آشپزخانه وجود دارد که هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارند. هر کدام از این ظروف برای تمیز شدن ترفند مخصوص به خود دارند که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم.
تمیز کردن ظرف های آشپزخانه

تمیز کردن ظرف های آشپزخانه

قابلمه های آلومینیومی

برای تمیز کردن ظرف و قابلمه های آلومینیومی سوخته را با آب سرد پر کنید و دو قاشق غذاخوری جوش شیرین در آن بریزید و بگذارید به آرامی جوش بیاید. بگذارید 15 دقیقه بجوشد. غذای سوخته حالا به راحتی ور می آید اگر لکه ها خیلی مقاوم باشند این کار را تکرار کنید و بگذارید تا مدت بیشتری بجوشد.
هرگز از کربنات سدیم بلورین استفاده نکنید.
اگر قابلمه هنوز لکه دار است در آن ریواس یا پوست سیب بجوشانید.

تمیز کردن قابلمه سوخته و تمیز کردن ظروف سیلور و تمیز کردن قابلمه سوخته تفلون و پاک کردن ظرف سوخته و تمیز کردن قابلمه سوخته استیل و تمیز کردن ظروف سرامیک و تمیز کردنسوختگی قابلمه لعابی و تمیز کردن ظروف برنجی و تمیز کردن ظروف برنز

ظرف های کیک پزی واستیل

ظرف های کیک، سینی های فر و قابلمه های استیل نو را با لایه ای از روغن یا پیه بپوشانید و در فر داغ بگذارید تا چربی آب شود و به خورد ظروف برود. از فر درآورید و بگذارید خنک شود. سپس با آب گرم و کف بشویید و کاملا خشک کنید. این کار فلز را برای استفاده آماده می کند و جلوی زنگ زدگی ظرف و چسبیدن غذا به آن را می گیرد.

چاقوهای فولادی

تیغه چاقو را با پارچه مرطوب و داغی پاک و فوراً خشک کنید. اگر هر روز از چاقو استفاده نمی کنید تیغه آن را چرب کنید. تیغه را با فولاد، سنگ چاقو تیز کنی یا چاقو تیز کن برقی تیز کنید. برای پاک کردن لکه ها و زنگ زدگی روی تیغه آن را کاغذ سنباده خیلی نرم همراه با کمی آب پیاز بکشید. خوب آبکشی و کاملا خشک کنید.

قابلمه های لعابی

برای تمیز کردن قابلمه های لعابی سفید، سطح آن را جوش شیرین بمالید و در آب و صابون داغ بشوئید. آب کشی کنید و خوب خشک کنید. برای این که قابلمه های لعابی نسوزند و تغییر رنگ ندهند روی گاز، پنبه نسوز قرار دهید یا وقتی آن را حرارت می دهید زنگ گاز را روشن کنید.

تمیز کردن ظرف های آشپزخانه و ماهی تابه

سطل آشغال

در ظرف آشغال فلزاندود و گالوانیزه می توانید کاه یا روزنامه بسوزانید تا رطوبت و چربی داخل آنها از بین برود. صمغی شدن گچ بری های بالای در، پنجره ها و نشان ها روی آنها استون بزنید تا صمغ ها پاک شود.

کتری های برقی

برای جرم گیری آنها دو قاشق  چای خوری بوره (بوراکس) را در یک کتری پر از آب حل می کنیم و می گذاریم 15 دقیقه بجوشد. بعد خوب آب کشی می کنیم. یک تکه کوچک گیاه لیف را ببرید و در کتری بیندازید تا جرم ها را در هنگام استفاده به خود بگیرد.

کتری های برقی

یک تکه کوچک گیاه لیف را ببرید و در کتری بیندازید تا جـرم ها را در هنگام استفـاده به خود بگیرد. وقتی کاملاً رویه اش پوشانده شد آن را درآورید و کتری را خوب آب کشی کنید. رسوب ها را برای پاک کردن ظرف های لعابی نگهدارید و لیف را دوباره در کتری قرار دهید. قرار دادن یک تکه مرمر در کتری جلوی چسبیدن جرم را به دیواره های کتری می گیرد.

دسته کارد

هرگز دسته کاردها را در آب ظرفشویی قرار ندهید تا خیس بخورد چون تیغه آنها کند می شود و دسته آنها تغییر رنگ می دهد.

تمیز کردن ظرف های آشپزخانه و قهوه جوش

در قابلمه ها

اگر دستگیره در قابلمه ای درآمده است پیچ گوشتی را از سوراخ پشت در وارد می کنیم و در یک چوب پنبه می پیچانیم.

یخچال

هرگز یخچال را با مواد ضد عفونی کننده پاک نکنید چون خوراکی هایی بوی آن را به خود می گیرد و بوی تندی باقی می ماند. داخل یخچال را با آب گرم و جوش شیرین بشویید سپس خوب آب کشـی و خشـک کنید.

نمکدان

سوراخ نمکدان های آبکاری شده را روغن زیتون بزنید و بگذارید چند روز بماند سپس مطابق معمول تمیز کنید.

سیم و ابر ظرفشویی کثیف

یک لیف (گیاه لیف) را از طول ببرید سپس هر تکه را به شش قسمت تقسیم کنید. این لیف ها برای دست های شما بسیار نرم تر از سیم ظرفشویی هستند و زنگ هم نمی زنند. کیسه های توری پلاستیکی میوه را جمع کنید و چند تا از آنها را در یکی بگذارید و سرش را با نخی محکم ببندید و از آن به جای ابر ظرفشویی استفاده کنید.

ظرف های ذخیره سازی

ظرف های انبار کردن یا ظرف های پلاستیکی بزرگ را با  آب ولرم پر کنید و چند قطره عصاره وانیل در آنها بریزید و بگذارید48 ساعت خیس بخورد. خوب  آبکشی  و خشک کنید. این کار بوی نا و ماندگی را از بین می برد.

قوری چای

داخل قوری های چای و قهوه ای که بوی نا و ماندگی می دهند را با نمک و سرکه بسایید و بعد با مقدار زیادی آب گرم کاملاً آب کشی کنید.

 

 

طریقه شست‌وشوی ظروف

 

چنانچه ظروف شما جرم چربی گرفته‌اند و شست‌وشو را با دست انجام می‌دهید، کافی است سینک را از آب پر کنید، نصف فنجان جوش‌شیرین معمولی به آن بیفزایید و ظروف را در آن قرار دهید. خواهید دید که جرم چربی را کاملا می‌برد.

 

افزودن سرکه به آب داخل سینک نیز نتیجه خوبی دارد. زیرا سرکه در از بین بردن لکه‌های چرب به‌عنوان یک «برنده ملایم عمل می‌کند و در ضمن، اثر ضدعفونی‌کنندگی نیز دارد.

 

 

بهتر است شست‌وشو را از ظروف تمیز‌تر شروع کنید و به ظروف کثیف و چرب خاتمه دهید. به این ترتیب، لازم نیست آب سینک ظرف‌شویی را چند دفعه عوض کنید.

 

 

مایع ظرفشویی

ته مانده‌های صابون را جمع کنید و آنها را در یک قوطی رنده کنید. سپس یک یا دو قاشق سوپ‌خوری جوش‌شیرین و آب‌جوش به آن بیفزایید. مخلوط را در یک قوطی مایع ظرفشویی خالی کنید و حالا مایع ظرفشویی خانگی آماده است!

 

 

با این کار، هم به اقتصاد خانواده کمک کرده‌اید و هم در چرخه بازیافت سهمی داشته‌اید.

 

 

طریقه تمیز کردن انواع ظروف

 

بهره‌گیری بهتر از ماشین ظرفشویی

 

 

برای اینکه بیشترین بهره را از ماشین‌ظرفشویی ببرید، ظروف را در جهت افشانه آب در آن بچینید و دهانه لیوان و فنجان‌ها را به سمت پایین قرار دهید.

 

تمیز کردن ظرف های آشپزخانه

قابلمه‌ و ظروف پخت و پز

 

 

قابلمه یا ظروف پخت و پز کثیف را از آب داغ پر کنید و نصف فنجان پاک کننده مخصوص ماشین ظرفشویی (مایع یا پودر) به آن بیفزایید. بگذارید چند ساعت به همین ترتیب بماند و سپس خوب آبکشی کنید.

 

 

لکه‌های چای و قهوه

 

 

با استفاده از یک تکه پارچه آغشته به جوش شیرین می‌توان اینگونه لکه‌ها را با اطمینان خاطر از قهوه‌خوری و فنجان، و حتی چینی‌های مرغوب، پاک کرد.

 

 

طریقه تمیز کردن انواع ظروف

 

تفلون سوخته و تمیز کردن ظرف نقره و تمیز کردن ظروف نقره و تمیز کردن ظروف نقره ای و سفید کردن ظروف نقره و پاک کردن ظروف نقره و روش تمیز کردن ظروف نقره و پاک کردن ظروف طلایی و تمیز کردن ظروف روحی و تمیز کردن ظروف روی و تمیز کردن قابلمه روحی و سفید کردن ظرف روحی و سفید کردن قابلمه روحی و سفید کردن ظروف روحی و تمیز کردن ظروف پلاستیکی و تمیز کردن پشت قابلمه و تمیز کردن پشت قابلمه تفلون

ظروفی از جنس روی

 

1- بعد از خریدن ظروف رویی ، قبل از استفاده ، می توانید داخل ظرف را آب بریزید ، چند قاشق سرکه اضافه کنید و آن را چند دقیقه روی اجاق قرار دهید تا بجوشد و بعد آب آن را خالی کرده و از ظرف استفاده کنید، هرگز سیاه نمی شود.

 

2- اگر این ظروف سیاه شده ، برای تمیز کردن آن از سیم ظرف شویی و صابون استفاده کنید

 

 

3- اگر این ظروف بر اثر سرخ شدن یا پختن غذا سیاه شده ، ظرف خالی را روی اجاق قرار دهید و شعله را روشن کنید . با این کار تمام قسمت های سیاه ظرف به صورت دود از ظرف خارج می شود و ظرف شما کاملاً سفید می شود . به شرط اینکه بعد از خاموش کردن اجاق ، تا قبل از سرد شدن ظرف آب به آن نپاشید. چون این کار باعث سوراخ شدن ظرف می شود.

و تمیز کردن ظروف بلور و پاک کردن ظروف برنجی و سفید کردن ظروف برنجی و تمیز کردن بیرون قابلمه و روش تمیز کردن ظروف برنجی و تمیز کردن ظروف لعابی و پاک کردن ظروف لعابی و تمیز کردن سوختگی قابلمه لعابی و پاک کردن لکه قابلمه
و تمیز کردن ظروف تفلون و تمیز کردن قابلمه تفلون سوخته و تمیز کردن ته قابلمه و پاک کردن ظروف تفلون و تمیز کردن ته قابلمه سوخته و پاک کردن ته قابلمه و تمیز کردن پشت قابلمه تفلون و پاک کردن ته قابلمه سوخته و تمیز کردن ظروف

تمیز کردن ظرفی که در آن غذا سوخته است

 

 

اگرغذا به ته قابلمه چسبیده ، هرگز کارد، قاشق یا کفگیر فلزی برای پاک کردن آن به کار نبرید. کافی است آن را از آب گرم پر کنید و مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید. اگرغذا خیلی محکم به قابلمه چسبیده است ، مقداری سرکه در آن بریزید و بجوشانید تا کاملاً پاک شود.

 

 

طریقه تمیز کردن انواع ظروف

 

تمیز کردن قوری استیل

 

 

تمیز کردن ظرف های آشپزخانه ، اگر قوری شما جرم گرفته است ، قوری را پر از آب کنید و ، مقداری آبلیمو در آن بریزید و روی اجاق بگذارید تا بجوشد . قوری شما کاملاً تمیز می شود.

و تمیز کردن قابلمه استیل سوخته و تمیز کردن ظروف استیل و تمیز کردن ظروف استیل و سفید کردن ظروف استیل و پاک کردن ظروف استیل و طرز تمیز کردن ظروف استیل و نحوه تمیز کردن ظروف استیل و روش تمیز کردن قابلمه استیل و تمیز کردن ظرف تفلون
پاک کردن ظروف آلومینیومی

 

 

برای پاک کردن این ظروف می توانید از سرکه استفاده کنید: چند قاشق سرکه داغ داخل ظروف بریزید. ظروف شما کاملاً نو و درخشان می شود.

هرگز سعی نکنید با قاشق فلزی غذای سوخته و چسبیده به قابلمه را تمیز کنید؛ چرا که تنها به وسایل خود آسیب می زنید. در سوختگی شدید قابلمه که با شستن سیاهی قابلمه بر طرف نمی شود و همچنان غذای سوخته کف آن چسبیده است، برای تمیز کردن قابلمه سوخته مقدار زیادی جوش شیرین روی غذای سوخته ریخته و آب را تا حدی اضافه کنید که جوش شیرین خیس شود. چند ساعت صبر کنید و سپس به راحتی قابلمه را بشویید.

 

 مقداری آب درون قابلمه بریزید تا سطح غذای سوخته را بپوشاند. چند قطره مایع ظرف شویی اضافه کنید و یک دستمال روغن گیر را درون آب قرار دهید تا غوطه ور شود. بعد از یک ساعت قابلمه شسته می شود.

 

 برای رفع سوختگی قابلمه تفلون ته گرفته را می توانید با مقداری آبجوش و سرکه که حدود ۲ ساعت در قابلمه مانده است، پاک کنید.

 

 دو قاشق غذاخوری جوش شیرین، نصف استکان آب را درون قابلمه سیاه بریزید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بجوشد.

 

قابلمه و ظروف روی با گذشت زمان سیاه می شوند، برای تمیز کردن قابلمه سوخته از جنس فلز روی و سفید کردن ظروف رویی مقداری آب، نمک و آبلیمو را برای ۱۵ دقیقه درون قابلمه از جنس روی بجوشانید و سپس آن را با مایع ظرفشویی بشویید.

برای پاک کردن ماهیتابه یا قابلمه‏ هایی که سوخته و تـَه ‏گرفته، هرگز با قاشق یا دیگر وسایل فلزی به جان آنها نیفتید، چون نتیجه چیزی جز خراشیده شدن ته ماهیتابه یا قابلمه نخواهد بود.

برای آن که این کار را به آسانی انجام دهید به طریقه زیر عمل کنید:
– اگر میزان سوختگی غذا بسیار زیاد بود که بعد از گذشت زمان قادر به شستن آن نبودید ته ِ ظرف سوخته مقدار زیادی جوش شیرین بریزید و آن قدر آب به آن اضافه کنید که فقط مرطوب شود؛ بگذارید چند ساعت بماند. معمولاً با این اقدام می ‏توانید قسمت سوخته را بلند کنید و ظرف را به راحتی بشویید.

 

_ اگر از ظروف غیر تفلون استفاده می کنید برای آنکه در حین پختن غذا ظروفتان سیاه نشود کمی آبلیمو به آنها اضافه کنید.

– لکه ‏های سرسخت را هم از ظروفی که معمولاً غذا به ته آنها نمی‏ چسبد می ‏توان به روش زیر از بین برد: دو قاشق غذاخوری جوش شیرین، نصف فنجان سرکه و یک فنجان آب در آن بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید.

 

_ اگر ظروف روی دارید و به دلیل جوشیدن آب یا آبپز کردن مواد غذایی ظروف شما سیاه شده اند کافیست مقداری آب،نمک و آبلیمو داخل آنها بریزید و آنها را بجوشانید و بعد ظروف را با مایع بشویید تا دوباره سفید شوند.

 هنگام پختن حبوبات داخل قابلمه چند قطره سرکه یا آبلیمو به آن اضافه می کنیم و با این عمل هم ظرف سفید می ماند و هم طعم حبوبات بهتر می شود.

 

_ اگر غذای شما سوخته و ظرف ته گرفته است مقداری آبجوش و سرکه داخل ظرف ریخته و دربآن را ببندید و 1تا 2 ساعت صبر کرده و بعد آن را بشویید.

 برای پاک کردن لکه قابلمه و ماهی تابه هم می توان داخل آن ریواس یا پوست سیب پخت.

 برای از بین بردن لکه قابلمه ها و ماهی تابه هایی که زرد شده است می توان با ریختن کمی آب و تمیز کننده و جوشاندن آب، آن را تمیز کرد.

 

_ اگر میزان سوختگی غذا بسیار زیاد بود که بعد از گذشت زمان قادر به شستن آن نبودید مقدار زیادی جوش شیرین را در ظرف ریخته و مقدار خیلی کمی آب ( در حدی که مرطوب شود ) به آن اضافه کنید و نیم ساعت صبر کنید و بعد با اسکاچ یا سیم ظرفشویی ظرف را به راحتی تمیز کنید.

 

 

منبع :

نایس کلوب
بیتوته
چیدانه
بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *