ترامادول از تریاک قوی تر است! مضررات قرص ترامادول

ترامادول (نام ژنریک: Tramadol) که به نامهای تجاری ترامال، ترامدو بایومادول نیز شناخته می‌شود. یک داروی مسکن شبه تریاک است و یک نوع اپیویید به حساب می‌آید. این دارو برای تسکین دردهای متوسط تا شدید تجویز می‌شود.

یک کارشناس درمان اعتیاد با هشدار نسبت به مصرف داروی مخدری که به مراتب از تریاک قوی‌تر بوده و ترک آن نیز سخت‌تر از تریاک است، میزان مصرف این ماده در کشور را غیرقابل قیاس با سایر کشورها و نگران‌کننده دانست

ترامادول از تریاک بدتر است و به شدت اعتیاد آور

قرص ترامادول ،  داروی مسکنی است که تنها با نسخه پزشک آن هم در شرایط ضروری تجویز می‌شود اما این روزها آمار نگران‌کننده مصرف‌کنندگان این داروی اعتیادآور نگرانی‌های مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر را بر انگیخته است.

حمید صفاتیان با اشاره به مصرف بسیار بالای ترامادول در کشور و با هشدار نسبت به مصرف این دارو در میان زنان، دانشجویان و خصوصاً زنان باردار اظهار داشت: مشاهدات بالینی ما از افزایش مصرف ترامادول و میزان بالای مصرف این دارو در میان دانشجویان، زنان و زنان باردار حکایت دارد که این موضوع یک زنگ خطر جدی برای کشور ما محسوب می‌شود.  وی بالا بودن میزان مصرف ترامادول در کشور را نشانه‌ای از ضعف سیستم درمان اعتیاد در کشور دانست و گفت: به هر اندازه که سیستم درمان اعتیاد در کشور ما ضعیف‌تر عمل کند و ما در ورود معتادان به چرخه درمان ناتوان‌تر باشیم، میزان مصرف داروی ترامادول بالاتر می‌رود.

باید آگاهی نسبت به مصرف خودسرانه این دارو، جایگزین حذف عرضه ترامادول توسط داروخانه‌ها شود

صفاتیان تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در سال‌های اخیر را نیز یکی از علل افزایش گرایش به استفاده از ترامادول عنوان کرد و گفت: تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر به سمت مواد روان‌گردان باعث شده است در سال‌های اخیر میزان گرایش به ترامادول در میان معتادان افزایش یابد چراکه عموماً کسانی که مواد روان‌گردان مصرف می‌کنند، نسبت به مصرف مواد مخدر در کنار روان گردان مصرفی خود، تمایل دارند و در دسترس‌ترین ماده مخدر برای این افراد داروی ترامادول است.  وی مصرف ترامادول در ایران را با دیگر کشورهای دنیا قابل قیاس نمی‌داند و معتقد است: متأسفانه در این میان میزان خروج این دارو از مسیر قانونی و داروخانه‌ها و توزیع در بازار آزاد بسیار زیاد است و در بسیاری از موارد شاهد هستیم که معتادان مصرف کننده این دارو در تهیه آن هیچ مشکلی ندارند و حتی گاهی روزانه تا ۱۰ عدد قرص ترامادول نیز مصرف می‌کنند.

علاوه بر تاثیر سیستم درمانی بر مصرف داروی ترامادول، از نقش قیمت مواد مخدر در افزایش مصرف این دارو نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد چراکه به هر اندازه قمیت مواد مخدر بالاتر رود، میزان روی آوری معتادان به مصرف ترامادول نیز افزایش می‌یابد.

صفاتیان با بیان اینکه ترک اعتیاد به ترامادول بسیار سخت‌تر از ترک تریاک است،‌ گفت: علاوه بر این موضوع تفییر الگوی مصرف در معتادان به ترامادول باعث می‌شود که این افراد به مواد مخدر قویتر از تریاک روی بیاورند و این موضوع سبب می‌شود تا مصرف کنندگان ترامادول در معرض مخاطرات بیشتری قرار گیرند.وی با اشاره به گرایش بیشتر جوانان به مصرف ترامادول نسبت به بزرگسالان اظهار داشت: با توجه به اثرات منفی مصرف ترامادول و همچنین افزایش میزان مصرف این داروی مخدر در میان جوانان، به نظر می‌رسد که ستاد مبارزه با مواد مخدر باید به عنوان یک اولویت به این موضوع نگاه کند.این کارشناس درمان اعتیاد در پایان با تاکید بر ضرورت نظارت بر ورود قرص ترامادول به داخل کشور نسبت به ورود این دارو از خارج از کشور هشدار داد.

گفتنی است با توجه به اینکه مکانیسم کنترل درد در ترامادول مشابه مورفین است. مصرف مداوم آن منجر به وابستگی فیزیکی و روانی مشابه اعتیاد به مواد مخدر می‌شود و مصرف طولانی مدت ترامادول منجر به اعتیاد به آن شده و درمانی کاملا مشابه با درمان سوء مصرف مواد مخدری چون تریاک، کراک و هروئین دارد!

به همین منظور قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از سازمان غذا و دارو خواسته هر چه سریع‌تر ترامادول را از فارماکوپه (فهرست دارویی) ایران حذف کنند.

تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر به سمت مواد روان‌گردان باعث شده است در سال‌های اخیر میزان گرایش به ترامادول در میان معتادان افزایش یابد
هر چند سازمان غذا و دارو پیش از آن داروخانه‌ها را موظف کرده بود، بدون نسخه پزشک حق فروش ترامادول را ندارند و این دستور‌العمل به گفته رئیس انجمن داروسازی اجرا می‌شود اما ستاد مبارزه با مواد مخدر جمع‌آوری ترامادول از داروخانه‌ها را راه حل مبارزه با مصرف ترامادول می‌داند. راه حلی که نه از سوی انجمن داروسازان ایران پذیرفته می‌شود نه رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آن را تأیید می‌کند. انجمن داروسازان معتقد است حتی اگر این دارو در داروخانه‌ها عرضه نشود، مصرف‌کنندگان و متقاضیان، ترامادول را به‌صورت قاچاق تهیه می‌کنند. به گفته مسئولان این انجمن، مصرف بی‌رویه ترامادول به خاطر عرضه بدون نسخه دارو توسط داروخانه‌ها نیست زیرا بیش از یک سال است ترامادول به‌صورت محدود عرضه می‌شود. باید آگاهی نسبت به مصرف خودسرانه این دارو، جایگزین حذف عرضه ترامادول توسط داروخانه‌ها شود. دکتر علیرضا نوروری رئیس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز می‌گوید: حذف ترامادول از داروخانه‌ها مشکل افزایش مصرف این دارو را حل نمی‌کند و با حذف ترامادول از فارماکوپه دارویی ایران موافق نیستم.

روزنامه ایران / جوان آنلاین / بشار نیوز / سلامت نیوز / تبیان

2 نظر

  1. چه فایده الان داروخانه ها تاماادول نمیدند ولی عطاری ها هم ترامادول هم متادون میفروشند که دسترسیش از داروخانه راحت تره باید جلوی اینا گرفته بشه منم یه مدت طولانی مصرف میکردم ولی الان شکر خدا ترک کردم

  2. این چه پیشنهادی است که از فارماکوپه حذف شود ؟ پس آنهایی که درد دارند چه خاکی بر سر کنند تازه اگر در ایران اصلن تولید نشود کشورهای همسایه براحتی بازار را تامین می کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *