تصاویر حشره ای که مسیر خود را از طریق ستارگان پیدا میکند

حشره ای که مسیر خود را از طریق ستارگان پیدا میکند

به گزارش سیناپرس،به تازگی دانشمندان توانسته اند تا به راز حرکتی حشرات سرگین غلطان و نحوه حرکت آنها در خطوط کاملا صاف پی ببرند و دریابند که این حشرات می توانند با بررسی دقیق وضعیت ستارگان و به خاطر سپردن آن، مسیریابی خود را از روی علایم نجومی انجام بدهند.

مسیریابی سرگین از طریق ستارگان

 

سرگین غلطان ها یکی از عجیب ترین موجودات موجود بر روی کره زمین هستند که علاوه بر ظاهر عجیب و رفتار خاص خود در جمع آوری مدفوع حیوانی، قابلیت منحصر به فردی در تعیین مسیر خود و خارج نشدن از مسیر دقیق تعیین شده دارند. این قابلیت تا به امروز برای دانشمندان به عنوان یک علامت سوال مطرح بوده است ولی به تازگی دلیل این توانایی منحصر به فرد در سرگین غلطان ها مشخص شده است.

دانشمندان با مطالعه دقیق این حشرات دریافته اند که سرگین غلطان ها در حقیقت منجمانی بزرگ در میان موجودات زنده محسوب می شوند زیرا موقعیت مانی و مسیر حرکتی خود را بر اساس وضعیت کهکشان راه شیری تعیین می کنند

اخبارعلمی,خبرهای علمی,حشره
دانشمندان با مطالعه دقیق این حشرات دریافته اند که سرگین غلطان ها در حقیقت منجمانی بزرگ در میان موجودات زنده محسوب می شوند زیرا موقعیت مانی و مسیر حرکتی خود را بر اساس وضعیت کهکشان راه شیری تعیین می کنند. به این ترتیب موقعیت ستارگان در آسمان می تواند به عنوان راهنمای این حیوانات عمل کند و این حشرات می توانند این موقعیت را تا زمان بعدی مشاهده آنها به خوبی به خاطر بسپارند.

دانشمندان برای اثبات این نظریه اقدام به طراحی یک شبکه مصنوعی ستاره ای کردند که از تابش امواج مختلف نور تشکیل شده بود و با تغییر دادن این تابش دریافتند که سرگین غلطان ها بسته به نوع نوری که آن را ستاره فرض می کرده اند، مسیر خود را تغییر می دهند و سعی در یافتن سریع ترین مسیر به مقصد خود هستند.

سرگین غلطان ها از مدفوع سایر حیوانات تغذیه می کنند و با تبدیل کردن آن به یک توپ، انباره غذایی خود را به خانه انتقال می دهند. با این وجود رقبای آنها به فکر دزدیدن غذای این حیوانات هستند و به همین دلیل نیز این سوسک ها باید در سریع ترین زمان ممکن خود را به خانه برسانند و برای همین نیز با کمک گرفتن از موقعیت ستاره ها، مسیری به شدت مستقیم و صاف را انتخاب کرده و به سوی خانه خود رهسپار می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *