واکنش کشور های فرانسه آلمان و روسیه درباره سخنان اخیر رهبری

نظرات و واکنش های فرانسه روسیه و آلمان نسبت به سخنان جدید رهبری در رابطه با توافق هسته ای

خبرگزاری رویترز، لوران فابیوس در واکنش به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری در مورد برداشته شدن یک‌باره همه تحریم‌ها اظهار کرد: موضوعاتی به خصوص در مورد نحوه و روند برداشته شدن تحریم اقتصادی باقی مانده است که دو طرف در مورد آن به توافق نرسیده‌اند و سخنان رهبری ایران نیز در واقع نشان دهنده آن است که هنوز کار زیادی برای دستیابی به یک توافق نهایی پیش‌رو داریم.

به گزارش ایسنا، روز گذشته مقام معظم رهبری در رابطه با توافق هسته‌ای اعلام کرد که هم اکنون نه به توافق به دست آمده مخالف است و نه از آن حمایت می‌کند و خواستار برداشته شدن همه تحریم‌ها در هنگام به دست آمدن توافق نهایی شد.

فابیوس تصریح کرد: ما همان روندی را که از ابتدای مذاکرات داشته‌ایم ادامه می‌دهیم که بی‌شک سازنده است.

او ادامه داد:‌ در صورت امکان خواستار دستیابی به یک توافق نهایی هستیم، اما توافق نهایی باید کاملا شفاف بوده و نکته مبهمی نداشته باشد.

 

————————–

آلمان: این‌که چه زمانی تحریم‌های ایران لغو شود، دست تهران است

آلمان روز جمعه اعلام کرد درخواست ایران را برای لغو فوری همه تحریم ها به محض این که یک توافق نهایی درباره برنامه هسته ای مورد مناقشه این کشور حاصل شود، درک می کند ولی تهران باید نخست شرایط چنین توافقی را اجرا کند.

آلمان روز جمعه اعلام کرد درخواست ایران را برای لغو فوری همه تحریم ها به محض این که یک توافق نهایی درباره برنامه هسته ای مورد مناقشه این کشور حاصل شود، درک می کند ولی تهران باید نخست شرایط چنین توافقی را اجرا کند.

به گزارش «انتخاب»، سوسن شبلی سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد: «البته ما علاقه ایران را درک می کنیم که تحریم ها باید هر چه زودتر لغو شود ولی ما تاکنون درباره یک جدول زمانی از لحاظ ماه و روز صحبت نکرده ایم».

وی خاطر نشان شد تحریم ها فقط در صورتی لغو خواهد شد که ایران به شرایط توافقنامه نهایی که هنوز تدوین نشده است، عمل و آژانس بین المللی انرژی اتمی، اجرای آن را تایید کند.

وی افزود: «اساسا، این دست ایران است که این امر کدام روز اتفاق بیافتد».

کریستین ویرتز سخنگوی دولت آلمان نیز اعلام کرد توافق موقت هم اکنون باید به یک توافقنامه نهایی منجر شود و مهم است که تضمین شود تعهدات ایران به نحوی قابل راستی آزمایی اجرا می شود.

روسیه: تحریم ها به محض امضای توافق باید لغو شود

معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد به محض امضای توافقنامه هسته ای تحریم های اعمال شده از سوی شورای امنیت باید لغو شوند.

سرگئی ریابکوف گفت:« ما بر موضع خود تاکید می کنیم که به محض امضای توافقنامه هسته ای همزمان تحریم های اعمال شده از سوی شورای امنیت نیز باید لغو شوند اما این به این معنا نیست که همه تحریم ها لغو خواهند شد.»

ریابکوف خاطرنشان کرد دو طرف تلاش کردند در لوزان بر سر مسائل اصلی در این زمینه به توافق برسند بعلاوه تلاش زیادی برای رسیدن به توافق نهایی مورد نیاز است و این تلاشها باید بر نگارش توافق نهایی متمرکز شوند.
اخبار سیاست خارجی – انتخاب،ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *